Ikkunan säätimen historia
Vuosien varrella ei ole kehittynyt vain autojen kori. Ikkunansäätölaitteiden kehityksessä on myös tapahtunut vaikuttavaa teknistä kehitystä. Vaikka ensimmäiset ikkunat olivat vielä kiinteitä tai jopa klipsillä kiinnitettäviä, myöhemmin sivussa käytettiin edullisia sarana- ja liukuikkunoita. Marraskuussa 1928 yrityksen perustaja Max Brose esitteli ensimmäisen mekaanisen ikkunan säätimen, jossa oli kampiohjaus autoihin. Yleisö oli hyvin kiinnostunut, ja asiantuntijat kehuivat innovatiivista uutta tuotetta. Kaksi vuotta aiemmin, vuonna 1926, Brose oli jo juhlinut menestystä hankkimalla lisenssin niin sanottujen kierrejousijarrujen valmistukseen. Tämän patentin ansiosta ajoneuvon levyjä voitiin pitää missä tahansa asennossa. Ennennäkemätön menestystarina jatkui, ja kampiakselilaitteiden sarjatuotanto alkoi jo 1920-luvun lopulla.
Ikkunan säätimet ja niiden toiminta
Ikkunansäätölaitteiden päätehtävä on nostaa ja laskea auton ikkunoita. Ikkunansäätimet ovat teknisiä laitteita, ja niiden tarkoituksena on yksinkertaisesti avata ja sulkea ajoneuvon ikkunat.
Koska nykyään käytetään pääasiassa sähkökäyttöisiä ikkunansäätölaitteita, seuraavassa keskitytään sähkökäyttöisiin ikkunansäätölaitteisiin. Ford-konserni toi sähköisen ikkunan säätimen markkinoille Yhdysvalloissa jo vuonna 1941. vuonna 1950 BMW 503, ensimmäinen eurooppalainen auto, jossa oli sähkötoimiset ikkunannostimet, tuli sarjatuotantoon. Yksittäisten ikkunoiden käyttöpainikkeet on yleensä asennettu oviverhoiluun. Jotkut valmistajat sijoittavat keskipainikesarjan keskikonsoliin. Näin se on helppo saavuttaa matkustajan puolelta
Sähkötoimiset ikkunat voidaan jakaa kahteen tyyppiin. Jos ikkunansäätölaitteissa on elektroninen kytkentä, ajoneuvon ikkuna voidaan laskea painamalla painiketta kerran. Tätä kutsutaan ikkunan säätimeksi, jolla on mukavuustoiminto. Vertailun vuoksi sähkökytkimellä varustetussa ikkunan säätimessä painiketta on pidettävä alhaalla.
Vaijerivetoisen sähköisen ikkunan säätimen toimintatapa on seuraava: Sähkömoottori pyörittää vaijerirumpua mato- tai hammaspyörän välityksellä. Kaapelirumpujärjestelmä on yleisimmin käytetty järjestelmä. Tässä teräsvaijerin kaksi päätä on kiinnitetty siten, että toinen pää kelataan ja toinen puretaan pyörimisen aikana
Ikkunan säädin viallinen? Motointegratorin avulla varaosaan
Sähköisen ikkunan säätimen vaurioituminen voi johtua korroosion aiheuttamasta hitauteen ikkunan ohjaimessa tai ikkunamekanismissa. Koska ikkunan säätimen tiivisteet eivät ole täysin tiiviitä, korroosiota on vaikea estää. Oven alapuolelle on asennettava vedenpoistoviemärit, jotka poistavat veden, joka tihkuu sisään, kun ikkunaa liikutetaan, kun ikkuna on märkä. Jotta vahingot jäisivät mahdollisimman vähäisiksi, varmista, että nämä viemärit eivät ole tukossa, jotta vesi ei pääse kerääntymään oveen. Lisäksi voi olla voitelun puute, kuluneet laakerit tai kosketusongelma pistokeliitoksessa. Myös katkenneet kaapelit ja muut vauriot on tarkistettava, jotta vika voidaan paikantaa mahdollisimman nopeasti. Loppujen lopuksi ajoneuvojen ikkunan säätimen toiminta on nykyään välttämätöntä. Huomaa, että koko ovipaneeli on aina irrotettava, jotta mekanismiin pääsee käsiksi.
Brändituotteet Motointegrator-verkkokaupassa
Ei ole väliä, mikä ikkunansäätölaite on toivelistallasi, valikoimassamme on kaikki yleisimmät ikkunansäätölaitteen osat Auton osat, korjaussarjat, kampiakselit ja paljon muuta, kuten esim Renkaat ja vanteet. Tutustu Motointegrator-verkkokauppaan nyt ja löydä puuttuva ajoneuvon korinosa. Anna verkko-ostamisen mukavuuden vakuuttaa sinut! Koska varmistamme, että valitsemasi osat ovat juuri sellaisia kuin haluat.