- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Hiukkassuodattimet – Ford – KUORMA-AUTOT
(löytyi 35 tulosta)
Dieselmoottorilla varustetut ajoneuvot tuottavat nokea ajon aikana. Jotta nokea ei pääsisi esteettä ulkoilmaan, dieselmoottorilla toimivat autot ja moottoripyörät on varustettu nokisuodattimella. Tämä pakoputkessa oleva hiukkassuodatin puhdistaa pakokaasut. Ajan myötä se kuluu voimakkaasti. Se voi esimerkiksi tukkeutua tai aiheuttaa materiaalivaurioita. Molemmissa tapauksissa on suositeltavaa vaihtaa osa mahdollisimman pian. Motointegrator tarjoaa ajoneuvoosi sopivan varaosan.
Valmistaja: | BM CATALYSTS |
Valmistajan numero: | BM11005H |
Valmistaja: | BM CATALYSTS |
Valmistajan numero: | BM11023 |
Valmistaja: | BM CATALYSTS |
Valmistajan numero: | BM11111 |
Valmistaja: | BM CATALYSTS |
Valmistajan numero: | BM11160H |
Valmistaja: | BM CATALYSTS |
Valmistajan numero: | BM11163H |
Miten nokihiukkassuodatin toimii autossa?
Pakokaasujen sisältämien epäpuhtauksien vähentämiseksi monet ajoneuvovalmistajat nostivat ruiskutuspainetta paremman palamisen varmistamiseksi. Tämän seurauksena päästettyjen hiukkasten paino pieneni. Samalla niiden pienentynyt koko kuitenkin helpotti niiden pääsyä ympäröivään ilmaan. Tämän estämiseksi kaikissa dieselajoneuvoissa käytetään luotettavaa nokihiukkassuodatinta.
Komponentti on valmistettu kestävistä materiaaleista. Ne ovat helposti huokoisia ja lämmönkestäviä. Piikarbidi on yksi esimerkki. Karborundista valmistetut pitkänomaiset, neliönmuotoiset segmentit muodostavat varsinaisen suodatinyksikön. Siinä on suojakerros, joka suojaa sitä ympäristön vaikutuksilta. Metallinen lisäkotelo lisää vakautta. Kun pakokaasut virtaavat nokisuodattimeen, ne törmäävät sen päässä olevaan esteeseen. Päästäkseen ulos ne kulkevat huokoisen keraamisen seinämän läpi viereiseen kanavaan. Nokihiukkaset jäävät kiinni pieniin aukkoihin. Ne muodostavat kerroksen, joka optimoi suodattimen lisävaikutuksen. Toimintatapansa vuoksi komponentteja kutsutaan myös seinävirtasuodattimiksi.
Ihannetapauksessa ne pidättävät 99,9 prosenttia epäpuhtauksista. Vaihtoehtoisesti on olemassa ohitussuodattimia. Ne poistavat nokea pakokaasuista kohdennetun turbulenssin avulla. Suodatintyypistä riippumatta sen toiminta säilyy keskimäärin 500-1 000 kilometrin ajoaikaan asti. Sen jälkeen ne alkavat tukkeutua. Tämän seurauksena pakokaasut kerääntyvät ja moottorin suorituskyky heikkenee. Paine nokihiukkassuodattimen edessä nousee. Paine-eroanturi havaitsee tämän nousun. Moottorin ohjausyksikön avulla se voi käynnistää nokisuodattimen regeneroinnin. Tällöin noki palaa pois.
Mitä vahinkoa nokihiukkassuodattimet voivat saada aikaan?
Tukkeutuminen tai ylikuumeneminen aiheuttaa sen, että nokisuodattimet toimivat tehottomammin. Ensin mainittu tapahtuu, kun tuhka kerääntyy suodattimen aukkoihin. Se koostuu pääasiassa palamattomista aineista. Näitä ovat muun muassa metallipohjaisen moottoriöljyn lisäaineet. Samoin polttoaineessa on vastaavia yhdisteitä sekä fosforin tai rikin muodossa olevia epäpuhtauksia. Palamattomia jäämiä ei voida poistaa nokisuodatinta elvyttämällä.
Vaihtoehtoisesti komponentin vaurioituminen johtuu mekaanisesta vaikutuksesta. Näin tapahtuu esimerkiksi pakojärjestelmän pysähtyessä. Toinen syy on voimakas tärinä, esimerkiksi ajettaessa epätasaisella alustalla. Tällöin raskas keraaminen suodatin irtoaa kotelostaan. Voimakas tärinä johtaa materiaalivaurioon. Nokihiukkassuodattimen ylikuumeneminen voi johtua ruiskutusjärjestelmän vaurioitumisesta.
Kaikkien nokisuodattimen vikojen vuoksi on suositeltavaa vaihtaa se. Jos etsit tarvittavia varaosia, löydät laajan valikoiman Motointegratorista.
Miten nokihiukkassuodatin voidaan vaihtaa?
Jos kulunut tai vaurioitunut nokisuodatin on vaihdettava tai jos haluat jälkiasentaa dieselsuodattimen, sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko teet suodattimen vaihdon ammattilaisella, johon luotat, tai teet sen itse. Kiinnitä huomiota näihin vaiheisiin:
- Etsi ensin nokisuodatin. Useimmissa ajoneuvoissa se on selvästi näkyvissä moottoritilassa. Auton valmistajan ohjeet voivat auttaa sen paikantamisessa.
- Joskus muut osat haittaavat hiukkassuodattimen toimintaa. Tarkista, onko sinulla tarvittavat työkalut niiden poistamiseen.
- Molemmista päistä suodattimen kansi on kiinnitetty kahdella tai useammalla ruuvilla. Löysää nämä sen jälkeen, kun ajoneuvon osa on avattu.
- Tarkista ennen hiukkassuodattimen irrottamista, että se on kiinnitetty ajoneuvoon. Useille malleille on ominaista ylimääräinen ruuviliitäntä ajoneuvon tukijalkaan. Joissakin tapauksissa tähän pääsee käsiksi vain alhaalta.
- Kun olet purkanut suodattimen ja kannen, kiinnitä uusi varaosa.
- Toimi varovasti ja huolellisesti koottaessa. Ota viereiset osat huomioon, kun kiinnität suodattimen ajoneuvoon ja siihen liitettyihin putkiin.
- Hiukkassuodattimen toimivuuden voi tarkistaa vasta koeajon jälkeen. Avaa sen jälkeen moottoritila ja katso ruuviliitäntä.
Jos havaitset nokea ja värimuutoksia, tämä on merkki suodattimen virheellisestä asennuksesta. Tällaisia vikoja ilmenee esimerkiksi silloin, jos et käytä täsmälleen sopivaa varaosaa. Löytääksesi nokisuodattimet autoosi voit syöttää osanumeron Motointegratorin hakukenttään.
Tilaa nokisuodatin Motointegratorin verkkokaupasta
Valikoimassamme on viisi miljoonaa autonosaa, joista voit valita. Niiden joukossa on lukuisia nokisuodattimia dieselajoneuvomalleihin ja -merkeihin. Ne tulevat esimerkiksi sellaisilta valmistajilta kuin JMJ tai BM.
Jos ostat varaosat Motointegratorilta, sinun ei tarvitse odottaa tilaustasi pitkään. Toimitamme ne neljän arkipäivän kuluessa. Salamannopean toimituksen lisäksi edulliset kustannukset ovat yksi eduistamme.
Mikä öljy noki-/hiukkassuodattimeen? Mihin tulisi kiinnittää huomiota öljyä valittaessa?
Dieselmoottorilla ja nokihiukkassuodattimella varustettujen ajoneuvojen kuljettajien on oltava erityisen tarkkana oikean moottoriöljyn valinnassa. Monet tavanomaiset voiteluaineet voivat tuottaa palamisen aikana nokijäämiä, jotka pitkällä aikavälillä tukkivat ajoneuvon hiukkassuodattimen. Näillä tukkeumilla voi olla tuhoisia seurauksia, jos suodatin ei enää pysty regeneroitumaan ja se on siksi vaihdettava myöhemmin. Tätä varten on olemassa erityisiä moottoriöljyjä, jotka palavat lähes tuhkattomina ja sisältävät erityisiä lisäaineita. Lisäksi nämä voiteluaineet sisältävät vähemmän rikkiä ja sulfaattituhkaa. Valintaa tehdessäsi kannattaa kiinnittää huomiota merkintöihin, kuten "Low-SAPS" tai "Low-Ash". Näillä nimityksillä varustetut moottoriöljyt palavat lähes jäännösvapaasti eivätkä tuki nokihiukkassuodattimia.
Hiukkassuodattimen puhdistus tai vaihto?
Noki-/hiukkassuodattimen vaihtaminen voi hyvin nopeasti aiheuttaa suuria kustannuksia. Ajoneuvomallista riippuen ne voivat olla jopa useita tuhansia euroja. Nokihiukkassuodattimet tukkeutuvat erityisen nopeasti, kun ajetaan paljon kaupungissa. Nokihiukkasia syntyy erikokoisia dieselpolttoaineen palamisen aikana. Ne sisältävät myös raskasmetalleja tai muita myrkkyjä sekä palamattomia hiilivetyjä. Jos nokihiukkassuodattimet ovat tukkeutuneet, ne voidaan monissa tapauksissa myös puhdistaa. Tämä maksaa paljon vähemmän kuin niiden vaihtaminen. Tässä prosessissa hiukkassuodattimet poltetaan irti noin 600 celsiusasteen lämpötilassa. Jäähtymisen jälkeen ne puhdistetaan paineilmalla tai kuivalla lumella. Noki ja tuhka poistetaan prosessin aikana. Tällaisen puhdistuksen jälkeen suodatin on lähes yhtä tehokas kuin uusi varaosa. Kustannukset ovat kuitenkin vain noin puolet uuden suodattimen kustannuksista.
Mitä tehdä, kun hiukkassuodatin on täynnä? Mitä voi tapahtua?
Jos dieselajoneuvoihin asennettu noki-/hiukkassuodatin tukkeutuu ajan mittaan, kuljettajana huomaat sen todennäköisesti ajoneuvon huomattavasti heikommasta kiihtyvyydestä. Mitä enemmän suodatin tukkeutuu, sitä heikommaksi moottorin suorituskyky muuttuu. Erityisesti ajoneuvot, joita ajetaan paljon kaupunkiliikenteessä, kärsivät usein suodattimien tukkeutumisesta. Korjauskeinona on suodattimen korkeampi, noin 600 celsiusasteen lämpötila, joka voidaan kuitenkin saavuttaa vain tietyllä ajokäyttäytymisellä. Ajoneuvojen käyttöohjeissa on joskus ohjeita siitä, miten suodattimet voidaan niin sanotusti ajaa vapaaksi. Eräässä niistä todetaan esimerkiksi, että ajoneuvoa on ajettava neljännestunnin ajan neljännellä vaihteella vähintään 60 km/h nopeudella.
Hiukkassuodattimen puhdistaminen itse - mitä sinun on muistettava?
Dieselajoneuvojen klassinen vapaapoltto kokee uutta nousua nokihiukkassuodattimen myötä. Sen tarkoituksena on nostaa hiukkassuodatin tiettyyn lämpötilaan, jota se ei saavuta lyhyemmillä matkoilla, esimerkiksi ajettaessa usein kaupunkiliikenteessä tai lyhyillä matkoilla. Monissa ajoneuvoissa on jopa varoitusvalo, joka muistuttaa tästä välttämättömästä toimenpiteestä. Tämän jälkeen moottori on kiihdytettävä noin 2000 kierrokseen ja ajettava tiettyä nopeutta (esimerkiksi 60 km/h) tietyn ajan. Käyttöohjeissa on usein tarkemmat ohjeet siitä, miten tämä vapaapoltto on suoritettava. Useimmissa tapauksissa käyttöohjeessa on myös tietoa siitä, kuinka usein tämä menettely on suoritettava, jos ajoneuvossa ei ole sisäänrakennettua merkkivaloa.
Ajoneuvon käyttö ilman hiukkassuodattimen tukkeutumista
Usein on mahdollista välttää hiukkassuodattimen puhdistaminen noesta, joka on itse asiassa ympäristölle haitallista. Tätä varten ajoneuvoja ei saa ajaa yksinomaan kaupunkiliikenteessä tai lyhyitä matkoja. Dieselajoneuvot ovat joka tapauksessa ennalta määrätyt pitkille matkoille, joiden aikana ne saavuttavat täyden käyttölämpötilansa. Automaattinen puhdistus ajon aikana on parasta suorittaa moottoritien tai ainakin pidempien maantie- tai kantateiden matkojen aikana, joita useimmille autoilijoille tulee todennäköisesti vastaan silloin tällöin. Jos lisäksi käytetään oikeaa moottoriöljyä, noki-/hiukkassuodatin voi kestää ongelmitta koko auton käyttöiän.