- Pusty
Hiukkassuodattimet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 33 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Hiukkassuodattimet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Miten nokihiukkassuodatin toimii autossa?
Pakokaasujen sisältämien epäpuhtauksien vähentämiseksi monet ajoneuvovalmistajat nostivat ruiskutuspainetta paremman palamisen varmistamiseksi. Tämän seurauksena päästettyjen hiukkasten paino pieneni. Samalla niiden pienentynyt koko kuitenkin helpotti niiden pääsyä ympäröivään ilmaan. Tämän estämiseksi kaikissa dieselajoneuvoissa käytetään luotettavaa nokihiukkassuodatinta.
Komponentti on valmistettu kestävistä materiaaleista. Ne ovat helposti huokoisia ja lämmönkestäviä. Piikarbidi on yksi esimerkki. Karborundista valmistetut pitkänomaiset, neliönmuotoiset segmentit muodostavat varsinaisen suodatinyksikön. Siinä on suojakerros, joka suojaa sitä ympäristön vaikutuksilta. Metallinen lisäkotelo lisää vakautta. Kun pakokaasut virtaavat nokisuodattimeen, ne törmäävät sen päässä olevaan esteeseen. Päästäkseen ulos ne kulkevat huokoisen keraamisen seinämän läpi viereiseen kanavaan. Nokihiukkaset jäävät kiinni pieniin aukkoihin. Ne muodostavat kerroksen, joka optimoi suodattimen lisävaikutuksen. Toimintatapansa vuoksi komponentteja kutsutaan myös seinävirtasuodattimiksi.
Ihannetapauksessa ne pidättävät 99,9 prosenttia epäpuhtauksista. Vaihtoehtoisesti on olemassa ohitussuodattimia. Ne poistavat nokea pakokaasuista kohdennetun turbulenssin avulla. Suodatintyypistä riippumatta sen toiminta säilyy keskimäärin 500-1 000 kilometrin ajoaikaan asti. Sen jälkeen ne alkavat tukkeutua. Tämän seurauksena pakokaasut kerääntyvät ja moottorin suorituskyky heikkenee. Paine nokihiukkassuodattimen edessä nousee. Paine-eroanturi havaitsee tämän nousun. Moottorin ohjausyksikön avulla se voi käynnistää nokisuodattimen regeneroinnin. Tällöin noki palaa pois.
Mitä vahinkoa nokihiukkassuodattimet voivat saada aikaan?
Tukkeutuminen tai ylikuumeneminen aiheuttaa sen, että nokisuodattimet toimivat tehottomammin. Ensin mainittu tapahtuu, kun tuhka kerääntyy suodattimen aukkoihin. Se koostuu pääasiassa palamattomista aineista. Näitä ovat muun muassa metallipohjaisen moottoriöljyn lisäaineet. Samoin polttoaineessa on vastaavia yhdisteitä sekä fosforin tai rikin muodossa olevia epäpuhtauksia. Palamattomia jäämiä ei voida poistaa nokisuodatinta elvyttämällä.
Vaihtoehtoisesti komponentin vaurioituminen johtuu mekaanisesta vaikutuksesta. Näin tapahtuu esimerkiksi pakojärjestelmän pysähtyessä. Toinen syy on voimakas tärinä, esimerkiksi ajettaessa epätasaisella alustalla. Tällöin raskas keraaminen suodatin irtoaa kotelostaan. Voimakas tärinä johtaa materiaalivaurioon. Nokihiukkassuodattimen ylikuumeneminen voi johtua ruiskutusjärjestelmän vaurioitumisesta.
Kaikkien nokisuodattimen vikojen vuoksi on suositeltavaa vaihtaa se. Jos etsit tarvittavia varaosia, löydät laajan valikoiman Motointegratorista.
Miten nokihiukkassuodatin voidaan vaihtaa?
Jos kulunut tai vaurioitunut nokisuodatin on vaihdettava tai jos haluat jälkiasentaa dieselsuodattimen, sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko teet suodattimen vaihdon ammattilaisella, johon luotat, tai teet sen itse. Kiinnitä huomiota näihin vaiheisiin:
- Etsi ensin nokisuodatin. Useimmissa ajoneuvoissa se on selvästi näkyvissä moottoritilassa. Auton valmistajan ohjeet voivat auttaa sen paikantamisessa.
- Joskus muut osat haittaavat hiukkassuodattimen toimintaa. Tarkista, onko sinulla tarvittavat työkalut niiden poistamiseen.
- Molemmista päistä suodattimen kansi on kiinnitetty kahdella tai useammalla ruuvilla. Löysää nämä sen jälkeen, kun ajoneuvon osa on avattu.
- Tarkista ennen hiukkassuodattimen irrottamista, että se on kiinnitetty ajoneuvoon. Useille malleille on ominaista ylimääräinen ruuviliitäntä ajoneuvon tukijalkaan. Joissakin tapauksissa tähän pääsee käsiksi vain alhaalta.
- Kun olet purkanut suodattimen ja kannen, kiinnitä uusi varaosa.
- Toimi varovasti ja huolellisesti koottaessa. Ota viereiset osat huomioon, kun kiinnität suodattimen ajoneuvoon ja siihen liitettyihin putkiin.
- Hiukkassuodattimen toimivuuden voi tarkistaa vasta koeajon jälkeen. Avaa sen jälkeen moottoritila ja katso ruuviliitäntä.
Jos havaitset nokea ja värimuutoksia, tämä on merkki suodattimen virheellisestä asennuksesta. Tällaisia vikoja ilmenee esimerkiksi silloin, jos et käytä täsmälleen sopivaa varaosaa. Löytääksesi nokisuodattimet autoosi voit syöttää osanumeron Motointegratorin hakukenttään.
Tilaa nokisuodatin Motointegratorin verkkokaupasta
Valikoimassamme on viisi miljoonaa autonosaa, joista voit valita. Niiden joukossa on lukuisia nokisuodattimia dieselajoneuvomalleihin ja -merkeihin. Ne tulevat esimerkiksi sellaisilta valmistajilta kuin JMJ tai BM.
Jos ostat varaosat Motointegratorilta, sinun ei tarvitse odottaa tilaustasi pitkään. Toimitamme ne neljän arkipäivän kuluessa. Salamannopean toimituksen lisäksi edulliset kustannukset ovat yksi eduistamme.