- Pusty
Hihnapyörät – KUORMA-AUTOT
(löytyi 532 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Hihnapyörät.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Laturin hihnapyörä: toiminta
Toisin kuin sähkömoottoreissa, polttomoottoreissa ei ole tasaista pyörimisliikettä, koska kampiakseli kiihtyy ja hidastuu jatkuvasti nelitahtisen periaatteen vuoksi. Tästä aiheutuva tärinä välittyy aggregaatin voimansiirtoon, mikä vaikuttaa kielteisesti jakohihnan käyttöikään ja melukäyttäytymiseen. Tämän vaikutuksen torjumiseksi laturii (vaihtovirtalaturi) on varustettu vapaapyöräisellä hihnapyörällä (generaattorin vapaapyörä). Tämä hihnapyörä asennetaan suoraan laturin vetoakselille, josta se siirtää käyttövoiman vain yhteen pyörimissuuntaan. Näin se irrottaa laturin kampiakselin värähtelyistä, mikä tekee hihnakäytöstä hiljaisemman ja tasaisemman. Lisäksi käyttöikä pitenee.
Laturin hihnapyörät: merkitys
Laturin hihnapyörät ovat tärkeässä asemassa lisävaruste- ja kiilahihnavetojärjestelmissä. Laturin hitausvoiman vuoksi hihnalle syntyy vastusta aina, kun moottori hidastuu, esimerkiksi sammuttamalla moottori tai vaihtamalla vaihdetta. Kun hihna hidastuu, laturin hihnapyörät mahdollistavat sen "yliajon" tai "vapaakierron". Tämä estää hihnan liukumisen ja vähentää kulumista, tärinää ja kitinää.
Laturin hihnapyörä: vika
Jos laturin hihnapyörä on viallinen, värähtelyjä ei voida enää vaimentaa tehokkaasti. Tällöin myös laturiin siirtyvä teho ei enää riitä. Tällainen vika voi vaikuttaa apuyksiköihin. Sen vuoksi on tärkeää tarkastaa laturin hihnapyörä jokaisen huoltovälin yhteydessä.
Jos asennetaan uusi laturi, myös hihnapyörä on vaihdettava. Tähän tarvitaan erikoistyökaluja.
Kun laturin hihnapyörät vaihdetaan, kiristys- ja tyhjäkäyntihihnapyörät on vaihdettava samalla kertaa, koska ne altistuvat samoille suurille kuormituksille kuin hihnapyörä. Tällä vaihdolla estetään komponenttien uusi vikaantuminen lyhyen ajan kuluttua ja vähennetään siten laturin korjauksen riskiä.
Testaa, onko laturin hihnapyörä viallinen.
Paljain silmin ei aina havaitse, että hihnapyörä on kulunut. Yksinkertaiset testit auttavat havaitsemaan kulumisen. Jos ne epäonnistuvat, laturin hihnapyörä on vaihdettava välittömästi.
Testit kokoonpanemattomassa tilassa
Testi 1:
Pidä kiinni sisemmällä renkaalla ja yritä kääntää ulompaa rengasta siihen suuntaan, johon hihna kääntyisi. Jos ulkokehä ei liiku, kaikki on kunnossa. Jos se liikkuu, hihnapyörä on vaihdettava.
Testi 2:
Pidä kiinni sisärenkaasta ja käännä sitä hihnan vastakkaiseen suuntaan. Jos se pyörii, kaikki on kunnossa. Jos rengas ei liiku, hihnapyörä on vaihdettava.
Testi kootussa tilassa
Käynnistä moottori tyhjäkäynnillä. Tarkista hihnan kiristimen liike. Jos tämä on liian voimakas, se voi olla ensimmäinen merkki laturin hihnapyörän kulumisesta.
Kiihdytä moottori noin 2 000-2 500 kierrokseen minuutissa. Sammuta moottori ja tarkista korvakuulolta, humiseeko laturi. Jos kuulet tämän äänen, se voi olla merkki hihnapyörän laakerin kulumisesta. Tällöin myös laturin hihnapyörä on vaihdettava. Jos auto kitisee moottoria käynnistettäessä tai sammutettaessa, tämä on myös merkki kuluneesta ylikierroksilla kulkevasta laturin hihnapyörästä.
Vaihda laturin hihnapyörä: huomautuksia
Laturin hihnapyörän vaihtaminen saa tapahtua vain erikoistyökaluilla. Lisävahinkojen välttämiseksi käytä ajoneuvoosi oikeanlaista hihnapyörää. Varoitus: Yksisuuntaiset kytkimet, kiinteät hihnapyörät ja laturin ylikierron purkaimet eivät ole vaihdettavissa keskenään.
Pidä vaihtoa varten hihnapyörän akselista kiinni kalibroidulla momenttiavaimella ja oikealla työkalulla ja käännä laturin roottorin akselia momenttiavaimella. Jos hihnapyörässä on oikeakätinen kierre, käännä vastapäivään. Jos hihnapyörässä on vasenkätinen kierre, käännä myötäpäivään. Asennusvääntömomentti on yleensä 90 Nm.
Huomautus: Muovista suojakorkkia ei voi käyttää hihnapyörän irrottamisen jälkeen. Uusi suojus toimitetaan uuden hihnapyörän mukana. Älä siis laita uutta suojusta ennen kuin olet varma, että olet asentanut uuden hihnapyörän oikein laturiin. Tähän kuuluu myös taajuusmuuttajan tarkistaminen vinoutumisen varalta - yksi yleisimmistä syistä hihnavaihteen ennenaikaiseen vikaantumiseen.
Laturin hihnapyörien valmistajat
Tunnettuja laturin hihnapyörien valmistajia ovat INA, Bosch, Febi Bilstein ja Magneti Marelli. Jokainen näistä valmistajista edustaa komponenttiensa ensiluokkaista laatua.
Osta laturin hihnapyörä edullisesti verkosta
Laturin viallinen hihnapyörä on aina harmillinen ja siihen liittyy kustannuksia - vaikka tekisit vaihdon itse. Jos ostat laturin hihnapyörän verkosta, voit säästää huomattavasti materiaalikustannuksissa. Selaa verkkokauppaamme ja löydä uusi laturin hihnapyörä. Nopeiden 2-4 päivän toimitusaikojemme ansiosta saat varaosasi lyhyessä ajassa.