-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Hammaspyörät, akselit ja laakerit – KUORMA-AUTOT

(löytyi 26 tulosta)

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Hammaspyörät, akselit ja laakerit.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • LDV
  • Lexus
  • Lincoln
  • Lotus
  • MAN
  • Maserati
  • Maybach
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Plymouth
  • Pontiac
  • Porsche
  • Renault
  • Renault Trucks
  • Rover
  • Saab
  • Seat
  • Sevic
  • Skoda
  • Smart
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Missä ajoneuvoissa käytetään akseleita?

Ajoneuvoissa moottorin akselit (kampiakseli, nokka-akseli) on asennettu kiinteisiin laakereihin. Vaihteistosta lähtien akselit siirtävät pyörimisliikkeet vetopyörille, takavetoisten ajoneuvojen tapauksessa tasauspyörästön ohjauksen kautta ja sitten vetoakselien kautta vetopyörille. Koska vetopyörät jousitetaan alustan kautta, runko liikkuu ylös ja alas, tai vetopyörien etäisyys ja kulma vetokomponentteihin muuttuu jatkuvasti ajon aikana.

Etäisyys ja kulma muuttuvat edelleen myös vetävien etupyörien (etuveto, neliveto) osalta pyörien ohjauskulman vuoksi. Akselien on kuitenkin kaikissa tilanteissa siirrettävä moottorin teho vetopyörille. Tähän tarkoitukseen käytetään hammastettuja tai hammastettuja akseleita ajoneuvosta riippuen. Ne siirtävät moottorin vääntömomenttivoimat vetopyörille ja kompensoivat akselin pituussiirtymiä liikkuvalla tavalla. Jos hammas- tai hammasakselin liitokset ovat viallisia, moottorin tehonsiirto voi katketa tai häiriintyä, eikä vetopyörä enää kulje kunnolla.

Miten hammastetut akselit toimivat

Kiila-akseli on profiloitu akseli, joka siirtää vääntömomentin positiivisesti akselin ja navan profiloinnin avulla. Akselin profilointi sopii täsmälleen hammaskehän navan vastaaviin syvennyksiin. Tämän ansiosta niitä voidaan työntää yhteen tai vetää erilleen myös kuormituksen alaisena, mikä kompensoi ohjauksen tai alustan liikkeet voimansiirtoa keskeyttämättä.

Kiekkoliitoksen liukupesä kostutetaan yleensä liukuöljyllä tai -rasvalla kulumisen vähentämiseksi. Profiiliakselit eivät vaadi ylimääräisiä sulka-avaimia tai liukujousia. Tämä tarkoittaa sitä, että niitä voidaan käyttää, kun suurempia vääntömomentteja esiintyy iskevästi ja vuorotellen. Karaistettuja akseleita käytetään useimmiten DIN ISO 14 ja DIN 5464 -standardien mukaisesti.

Karaistetuilla akseleilla on kolme toimintatapaa:

- Kyljen keskitys: vaihtuvia vääntömomentteja ja iskukäyttöä varten

- Sisäinen keskitys : tarkan keskipisteen tarkkuutta koskeviin korkeisiin vaatimuksiin

- Ulkoinen keskitys: sitä ei käytetä juuri koskaan autoteollisuudessa

Miten hammastetut akselit toimivat

Hammastetut akselit toimivat hyvin samalla periaatteella kuin hammastetut akselit. Profiili koostuu monista hammaspyörän kaltaisista hampaista, jotka sopivat vetoakselin syvennettyihin hampaisiin. Profiilien suuremman lukumäärän ansiosta voidaan siirtää jopa suurempia voimia tai vääntömomentteja, kuten esimerkiksi kuorma-autoissa. Hammastettuja akseleita käytetään useimmiten DIN 5480 ja DIN 5482 -standardien mukaisesti.

Vetoakselien nivelet

Ajoneuvotyypistä riippuen vetoakselit on sovitettu vetopyöriin nivelten (kardaaniakselien) avulla, jotka ovat voimansiirron heikko kohta. Näin ollen useimmat viat esiintyvät myös nivelissä. Vetoakselien ja hammasakselien nivelet suojataan pääsääntöisesti lialta ja suolavedeltä (talvella) pölysuojahylsyillä. Iän myötä nivelholkit kuitenkin huokostuvat ja halkeilevat, jolloin niiden suojavaikutus vähenee. Ulkopuolelta tulevat vauriot ovat myös mahdollisia, esimerkiksi hiekkateillä.

Pölytiivisteiden tarkastus kuuluu tarkastusten huoltotöihin, sillä vetoakselit ja erityisesti nivelet voivat vaurioitua myös viallisen pölytiivisteen seurauksena.

Mitä vikoja vetoakseleissa esiintyy?

Vetoakselin vikaantuminen voi johtua useista eri syistä. Haluamme luetella yleisimmät syyt.

Viallinen pölysuojus

Viallinen pölysuojus ei ole vika vetoakselissa, vaan sitä edeltää yleensä vetoakselin lisääntynyt kuluminen. Jotta vetoakseli voisi liikkua hammasakselina ja nivelet toimisivat kulumatta, liukurasvan tai liukuöljyn on oltava riittävä. Jos pölysuojus on viallinen, voiteluaine voi vuotaa tai kuivua. Tämän seurauksena lika ja suolavesi (talvella) tunkeutuvat liikkuvien osien väliin ja aiheuttavat nopeaa kulumista. Jos aluksi on vaihdettava vain pölysuojus, voi lyhyen ajan kuluttua olla tarpeen vaihtaa koko vetoakseli.

Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta saat hammastetut akselit, hammastetut akselit tai nivelkaulukset edulliseen hintaan ja lyhyellä toimitusajalla (2-4 arkipäivää).

Vetoakselin katkeaminen ja taipuminen

Pyörään kohdistuvat voimakkaat iskut, jotka johtuvat esimerkiksi syvistä kuopista tai suuremmalla nopeudella ohitetusta reunakivestä, välittyvät vetoakseleihin ja voivat aiheuttaa niiden taipumisen tai katkeamisen. Vetoakseleita ei voi enää suoristaa, vaan ne on vaihdettava. Vaikka vetoakseli olisi vain hieman vääntynyt, ajamista ei pidä jatkaa. Suuren kierrosluvun vuoksi syntyy voimakasta tärinää, joka vahingoittaa muita komponentteja. Tietenkin myös onnettomuus voi olla syynä viallisiin hammastettuihin tai hammastettuihin akseleihin.

Kuluneet nivelet

Kuluneet nivelet ovat merkki kulumisesta tai iästä. Nivelissä on liikaa pelivaraa ja kuormituksen muutokset ovat nykiviä, mikä nopeuttaa kulumista entisestään. Nopea vaihto on suositeltavaa lisävahinkojen estämiseksi.

Motointegratorista saat jopa 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta, jotka sopivat lähes kaikkiin ajoneuvoihin, sekä hammasakselit ja hammasakselit. Käytä Motointegrator-verkkokaupan hakusivua, niin löydät nopeasti etsimäsi varaosan, joka sopii ajoneuvoosi.