- Pusty
Hammashihnat
(löytyi 1158 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Hammashihnat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Hammashihnojen toiminta
Hihna tai <a href=https://www.motointegrator.fi/tuotteet/kiilahihnat-ja-moniurahihnat-10301/>Kiilahihna ainoastaan siirtää voimaa hihnan yhdeltä suhteellisen sileältä pinnalta hihnapyörän toiselle sileälle pinnalle,kun taas hammashihnassa on hampaat hihnan sisäpuolella. Nämä kytkeytyvät positiivisesti vastaavien ketjupyörien väleihin. Tämä rakenne estää hihnaa liukumasta voimaa siirrettäessä sen hampaiden ansiosta ja toisin kuin hihnat, joiden pinta on sileä. Moottorirakentamisessa yleisesti käytetty suora vaihtoehto on hammasketju, mutta niitä asennetaan nykyään yhä harvemmin uusiin ajoneuvoihin
Kestävyys on tärkein laatuominaisuus
Nykyaikaisten hammashihnojen päähihna on suunniteltu ensisijaisesti suurta vetolujuutta varten. Tätä varten hihna on perinteisesti vahvistettu teräsnaruilla tai nykyaikaisemmin esimerkiksi aramidista valmistetuilla joustavilla kuiduilla. Hammashihnan hampaat on yleensä valmistettu erityisen kulutusta kestävästä kumista tai kumimaisesta muovista
Hammashihnan vaihdon huoltovälejä on ehdottomasti noudatettava
Koska jakohihna on yksi tärkeimmistä moottorin ohjauselementeistä, se on aina pidettävä täysin toimintakuntoisena. Jos hihna repeää, moottori on joko romu tai korjaus on erittäin kallis. Siksi tämä tärkeä moottorin ohjauselementti on aina vaihdettava moottorin tai hammashihnan valmistajan huolto-ohjeiden mukaisesti. Hihnan laadusta ja moottorityypistä riippuen useimpien moottoreiden huoltovälien mukaan hammashihna on vaihdettava noin 50 000-150 000 kilometrin välein
Hammashihnan vaihtaminen ei ole aina helppoa
Jos haluat vaihtaa polttomoottorin ohjauselementtinä käytettävän jakohihnan, sinun on ensin avattava kotelo, joka sijaitsee yleensä moottorin etupuolella. Alapuolella on yleensä käyttö- ja ohjausmekanismi, mukaan lukien jakohihna. Hammashihnan irrottaminen ja vaihtaminen voi olla moottorityypistä riippuen enemmän tai vähemmän monimutkaista. Vaihdon jälkeen on erityisen tärkeää, että vastaavat hammaspyörät, jotka vastaavat<a href=https://www.motointegrator.fi/tuotteet/moottorinohjaus-10701/ > moottorin ohjauksesta , ovat jälleen oikean ohjaustoiminnan edellyttämässä asennossa hammashihnan asennuksen jälkeen