- Pusty
Hammashihnat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 793 tulosta)
Jakohihnat ovat moottorin ohjauksen kannalta olennaisia
Polttomoottorin jakohihna ohjaa nokka-akselia ja siten sylintereiden palamisprosessia. Moottorin männät liikkuvat ylös ja alas sykleissä, minkä vuoksi venttiilien on avauduttava tai sulkeuduttava sopivina hetkinä, jotta polttoaineseos pääsee sylinterin palotilaan tai pakokaasut poistuvat palotilasta. Tätä varten hammashihna muodostaa liukumattoman yhteyden kampiakselin ja nokka-akselin välille ja siirtää kampiakselin liikkeiden mukaisesti kampiakselin pyörimisliikkeet nokka-akselille. Koska nokka-akselin nokat ohjaavat venttiileitä suoraan tai epäsuorasti, venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat täsmälleen oikealla hetkellä
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Hammashihnat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Hammashihnojen toiminta
Hihna tai <a href=https://www.motointegrator.fi/tuotteet/kiilahihnat-ja-moniurahihnat-10301/>Kiilahihna ainoastaan siirtää voimaa hihnan yhdeltä suhteellisen sileältä pinnalta hihnapyörän toiselle sileälle pinnalle,kun taas hammashihnassa on hampaat hihnan sisäpuolella. Nämä kytkeytyvät positiivisesti vastaavien ketjupyörien väleihin. Tämä rakenne estää hihnaa liukumasta voimaa siirrettäessä sen hampaiden ansiosta ja toisin kuin hihnat, joiden pinta on sileä. Moottorirakentamisessa yleisesti käytetty suora vaihtoehto on hammasketju, mutta niitä asennetaan nykyään yhä harvemmin uusiin ajoneuvoihin
Kestävyys on tärkein laatuominaisuus
Nykyaikaisten hammashihnojen päähihna on suunniteltu ensisijaisesti suurta vetolujuutta varten. Tätä varten hihna on perinteisesti vahvistettu teräsnaruilla tai nykyaikaisemmin esimerkiksi aramidista valmistetuilla joustavilla kuiduilla. Hammashihnan hampaat on yleensä valmistettu erityisen kulutusta kestävästä kumista tai kumimaisesta muovista
Hammashihnan vaihdon huoltovälejä on ehdottomasti noudatettava
Koska jakohihna on yksi tärkeimmistä moottorin ohjauselementeistä, se on aina pidettävä täysin toimintakuntoisena. Jos hihna repeää, moottori on joko romu tai korjaus on erittäin kallis. Siksi tämä tärkeä moottorin ohjauselementti on aina vaihdettava moottorin tai hammashihnan valmistajan huolto-ohjeiden mukaisesti. Hihnan laadusta ja moottorityypistä riippuen useimpien moottoreiden huoltovälien mukaan hammashihna on vaihdettava noin 50 000-150 000 kilometrin välein
Hammashihnan vaihtaminen ei ole aina helppoa
Jos haluat vaihtaa polttomoottorin ohjauselementtinä käytettävän jakohihnan, sinun on ensin avattava kotelo, joka sijaitsee yleensä moottorin etupuolella. Alapuolella on yleensä käyttö- ja ohjausmekanismi, mukaan lukien jakohihna. Hammashihnan irrottaminen ja vaihtaminen voi olla moottorityypistä riippuen enemmän tai vähemmän monimutkaista. Vaihdon jälkeen on erityisen tärkeää, että vastaavat hammaspyörät, jotka vastaavat<a href=https://www.motointegrator.fi/tuotteet/moottorinohjaus-10701/ > moottorin ohjauksesta , ovat jälleen oikean ohjaustoiminnan edellyttämässä asennossa hammashihnan asennuksen jälkeen
Miksi hammashihna on kuluva osa?
Hammashihna koostuu muoviseoksesta ja metallisesta vahvikkeesta, joten se on komposiittimateriaali. Tämä mahdollistaa yksinkertaisemman rakenteen verrattuna ajoitusketjuun, sillä jälkimmäinen on voideltava öljyllä, kuten mikä tahansa ketju, joka liikkuu mekaanisesti tai jota hammaspyörä liikuttaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että hammashihna voisi toimia ilman voitelua. Tämän tehtävän suorittaa kuitenkin tässä tapauksessa hihna itse. Siinä on pysyvä kumihiertymä, joka voitelee hammaspyörien ja hihnan väliset pinnat. Tämän seurauksena materiaalin väsyminen alkaa hitaasti mutta varmasti.
Mitä tapahtuu, kun hammashihna on viallinen?
Hammashihnan materiaalin väsymisen ja pysyvän massiivisen kuormituksen vuoksi hammashihna venyy hitaasti. Tämä siirtää jonkin verran myös venttiilien avautumisaikoja. Seurauksena voi olla hieman heikompi moottorin suorituskyky tai valkoista tai mustaa savua pakokaasusta (väri riippuu siitä, avautuvatko venttiilit liian aikaisin vai liian myöhään). Lisäksi moottorin käynti ei välttämättä ole tasaista.
Kaikki kuljettajat eivät huomaa tätä, sillä poikkeamat moottorin puhtaasta toiminnasta voivat olla vähäisiä. Materiaalin väsyminen kuitenkin etenee. Jos hammashihnaa ei vaihdeta ajoittain, se katkeaa. Se, mitä silloin tapahtuu, tapahtuu sekunnin murto-osassa. Useimmissa moottoreissa mäntien ja venttiilien vaatima tila on päällekkäin. Tämä tarkoittaa sitä, että männän yläkuolokohdassa mäntä on alueella, johon myös avoin venttiili ulottuu. Vain hyvin harvoissa moottoreissa, niin sanotuissa vapaapyöräisissä moottoreissa, näin ei ole.
Moottoria ei voi pysäyttää niin nopeasti kuin se tapahtuu. Siksi venttiilit iskevät nyt mäntiin täydellä voimalla. Murtuneet männät, vääntyneet venttiilit ja mahdolliset moottorilohkon ja sylinterikannen vauriot ovat massiivisia seurauksia, joiden korjaaminen on usein liian kallista. Siksi on erittäin tärkeää vaihtaa hammashihna valmistajan määräämissä huoltoväleissä.
Kuinka usein hammashihna on vaihdettava, jos ajoneuvoa ajetaan harvoin?
Nyt nämä vaihtovälit on yleensä määritelty ajokilometrien mukaan, esimerkiksi 80 000 km:n ja 120 000 km:n ajokilometrien välillä. Ajoneuvojen omistajien, jotka ajavat autoaan vain harvoin, ei kuitenkaan missään tapauksessa pitäisi noudattaa näitä vaihtovälejä. Loppujen lopuksi hammashihna on aina maksimijännityksen alaisena. Kuvittele kumi, joka on jatkuvasti maksimijännityksen alaisena.
Tämä jännitys on hyvin suuri, joten väsymistä esiintyy jopa vähäisellä ajolla. Siksi autonvalmistajat määrittelevät vaihtoehtoisesti tietyn ajanjakson, esimerkiksi yhden tai kahden vuoden kuluttua. Silloin ajoneuvon valmistaja määräisi sen samalla tavalla: Vaihda 80 000 km:n tai kahden vuoden kuluttua; kumpi saavutetaan ensin. Näin olet aina turvallisella puolella, mikä säästää sinut pääomamotorivauriolta.
Missä kohtaa moottoria hammashihna sijaitsee?
Hammashihna sijaitsee aina moottorin etupuolella eli vaihteiston voimanottoa vastapäätä. Pitkittäisasennetuissa moottoreissa tämä on ajoneuvon etuosa, poikittaisasennetuissa moottoreissa se on vastapäätä vaihteiston puolta.
Miksi hammashihnan vaihto on usein niin kallista?
Täällä on yleensä suhteellisen paljon tilaa. Vaihto on kuitenkin kallista. Esimerkiksi poikittain sijoitetuissa moottoreissa myös moottorin kiinnitys on purettava. Kaikista moottoreista on poistettava myös suojapeite. Myös jäähdytin voi olla tiellä, mutta ainakin tuulettimen pyörä ja suojakotelo sekä kiilahihnaveto on poistettava. Jo pelkästään purkaminen ja myöhempi asentaminen vie paljon aikaa.
Tätä varten hammashihna kiristetään kiristysrullalla ja ohjataan ohjausrullalla. Kuormitus vaikuttaa myös näihin rulliin. Sen vuoksi hammashihnan lisäksi on vaihdettava koko hammashihnasarja eli molemmat rullat. Monissa moottoreissa on toinenkin kuluva osa, jota jakohihna käyttää: vesipumppu. Jos vain vesipumppu on vaihdettava, koska se on esimerkiksi vuotanut, sama työ on suoritettava uudelleen (purkaminen, kokoaminen).
Tässä vaiheessa on suositeltavaa vaihtaa myös hammashihna, vaikka se olisi vaihdettu vain muutama kilometri tai päivä sitten. Tämä johtuu siitä, että hihna saattaa kiristyä liikaa toisen asennuksen yhteydessä. Tämä on samanlainen tapaus kuin ruuvit (esim. sylinterikannen ruuvit), jotka vääntyvät ja joita ei siksi saa asentaa toista kertaa, koska ne voivat haljeta. Koska vesipumppu on suhteellisen edullinen ja myös työaika nostaa hintaa, on aina suositeltavaa vaihtaa myös vesipumppu. Pumppu vaihdetaan siis ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, minkä vuoksi kehotamme ehdottomasti olemaan käyttämättä käytettyjä vesipumppuja.
Kuinka kireälle hammashihna on kiristettävä?
Kokenut mekaanikko kiristää hammashihnan tunnustelemalla. Myös mittakelloja voidaan käyttää; autonvalmistaja tarjoaa taulukoita, joista voi löytää sopivat arvot. Tätä varten rullat on kiristettävä tiettyyn momenttiin. Tämän vuoksi hammashihnan saa vaihtaa vain asianmukaisesti sertifioitu korjaamo. Kaiken kukkuraksi tarvitaan usein useita erikoistyökaluja. Monissa nykyaikaisissa moottoreissa on kaksi nokka-akselia, joissa on automaattinen nokka-akselin säätö. Nokka-akselit ovat aina kireällä venttiilien eri asentojen vuoksi.
Lisäksi jakohihna on irrotettava tietyssä moottorin asennossa (ensimmäisen sylinterin ylin kuollut piste). Jos nokka-akselia ei kiinnitetä erityisesti tätä moottoria varten kehitetyillä pidikkeillä tai karoilla, molemmat nokka-akselit menevät vinoon. Mekaanikot tekevät usein nokka- ja kampiakselin hammaspyöriin ylimääräisiä merkkejä, koska moottorin ajoituksen asettaminen uudelleen oikein on niin vaikeaa. Jos jakohihna on väärässä vain yhden hampaan verran, moottori käy yleensä huonosti ja epäkierroksellisesti. Jos eroa on kuitenkin useita hampaita, venttiilit voivat osua mäntiin, minkä vuoksi mekaanikko myös pyörittää moottoria käsin kerran uudelleen kokoamisen jälkeen.
Mitä varaosia käytetään?
Seuraava koskee nimenomaan hammashihnoja: käytä vain korkealaatuisia merkkituotteita. Huonompi hammashihna voi revetä hyvin nopeasti, mikä merkitsisi moottorin loppua. Tämä koskee myös takuuta. Jos hihna repeää, kun erikoisliike on asentanut merkkituotteita, voit yksinkertaisesti vaatia korvausta ja panna sen täytäntöön. Jos kyseessä on "no name" hammashihna ja mahdollisesti ei-sertifioidun korjaamon (ei mestarikorjaamon) suorittama asennus, koko takuuvaatimuksesi voidaan menettää. Huoltoväleihin ei pidä suhtautua kevyesti, varsinkaan hammashihnojen kohdalla. Tuloksena voi nopeasti olla pääomavaurio moottorissa, joka voi muuttaa ajoneuvon taloudellisesti täysin tappiolliseksi.