- Pusty
Etulokasuojan korjaussarjat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 127 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Etulokasuojan korjaussarjat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
Termi lokasuoja
Termi lokasuoja on suunnilleen yhtä vanha kuin ensimmäiset liikennesäännöt - ellei jopa hieman vanhempi. Se on peräisin ajalta, jolloin vaunut olivat vielä osa jokapäiväistä liikennettä. Näissä käytettiin ensimmäisiä lokasuojia. Niiden tarkoituksena oli pitää tieltä tuleva likakurissa. Tuohon aikaan termiä "uloste" käytettiin paljon yleisemmin liasta tai saastasta eikä vain ulosteista. Hevosten ja myös ihmisten ulosteet olivat tuolloin vielä huomattavasti tärkeämpiä teillä - ne olivat todellakin vielä hyvin erilaisia aikoja. Ensimmäiset lokasuojamallit muistuttivat myös lintujen siipien muotoa. Koska näiden siipien oli tarkoitus tarttua mutaan, niille annettiin nimi "mudguard", jota käytetään edelleen.
Lokasuojan rooli
Nykyään lokasuojalla on periaatteessa edelleen sama tehtävä kuin silloin. Sen on peitettäväpyörät kokonaan, eli pyörät eivät saa työntyä sivusuunnassa ulos pyöräkotelosta edes mahdollisten muutosten jälkeen. Vapaasti seisova pyörä ei ainoastaan saastuttaisi omaa autoasi valtavasti, kun se pyörii. Se myös vaarantaisitai saastuttaisi muita tienkäyttäjiä, muista autoista jalankulkijoihin. Jokaisella maalla on oma lainsäädäntönsä tästä aiheesta, mutta tulos on aina sama. Lokasuojalevy suojaa autoa ja muita tienkäyttäjiä pyörteiseltä lialta, mutta myös kiviltä ja muilta vastaavilta elementeiltä, jotka voivat olla erittäin vaarallisia. Viimeisenä ja yhtä tärkeänä osana liikenneturvallisuutta lokasuojat varmistavat myös, että sateella tai lumisateella vesi pääsee liikkumaan mahdollisimman vähän. Tällä puolestaan pyritään estämään muiden tienkäyttäjien näkyvyysesteet.
Toinen rooli, joka lokasuojilla on tullut olemaan, on visuaalinen. Loppujen lopuksi etu- ja takalokasuojat ovat tärkeitä suunnitteluelementtejämissä tahansa auton korissa. Täällä kehittäjät voivat purkaa höyryjä uusilla suunnitteluideoilla - tietysti liikennesääntöjen puitteissa. Myös lokasuojilla voi olla tärkeä visuaalinen rooli viritysalalla. Tämä tapahtuu yleensä lokasuojien laajennusten muodossa, jotka joissakin tapauksissa näyttävät yksinkertaisesti paremmilta itsessään ja joista useimmissa tapauksissa tulee jopa oikeudellinen välttämättömyys leveämpien renkaiden vuoksi.
Mahdolliset ongelmat lokasuojan kanssa
Ensinnäkin: lokasuojien ongelmatovat vain harvoissa tapauksissa niin vakavia, että ne estävät autosi ajamisen. Tämä tarkoittaa sitä, että toiminnan tarve on harvoin todella akuutti. Lokasuojissa on kaksi pääongelma-aluetta: törmäysten aiheuttamat vauriot ja ruosteongelmat.
Lokasuojan taivuttajat
Vakavien onnettomuuksien lisäksi erityisesti lokasuojat joutuvat yleensä kärsimään lievissä törmäyksissä. Yksi virhearviointi pysäköintialueelle käännyttäessä, yksi huomaamattomuus ja törmäys voi vahingoittaa siipeä. Törmäyksen vakavuudesta riippuen voi tapahtua monenlaista, maalipinnan pienistä naarmuista lokasuojan rakenteen ja sen alusrakenteen perustavanlaatuisiin vaurioihin.
Ruoste lokasuojassa
Toinen ongelmakohta ilmenee - jos lainkaan - vasta pidemmän ajan kuluttua. Koko lokasuojan ympärillä oleva alue on alttiina erittäin voimakkaille vaikutuksille, joita aiheuttavat roiskevesi, lika ja talvella tiesuola, erityisesti sisäpuolella. Nämä voivat olla ihanteelliset olosuhteet pelätylle ruosteelle. Ruostepaikkoja on mieluiten takakiinnikkeissä tai (usein yhdessä pienten vaurioiden kanssa) lokasuojan reunoissa.
Etulokasuojien korjaussarjat
Monet lokasuojan ympärillä olevat ongelmat ja vauriot voidaan silti korjata melko helposti ilman vaihtoa. Jos tämä ei kuitenkaan auta, on aika vaihtaa koko lokasuoja tai yksittäisiä osia. Tätä tarkoitusta varten on olemassa lukemattomia erilaisia lokasuojien korjaussarjoja. Ne kattavat eri osat, ja niiden on myös sovittava kuhunkin automalliin. Kuten edellä on jo mainittu, lokasuoja on yleensä tärkeä suunnitteluelementti. Näin ollen se on suunniteltu erityisesti lähes kaikkiin automalleihin. Oikean korjaussarjanavulla vaurioitunut osa voidaan kuitenkin vaihtaa nopeasti, ja lokasuoja voi jälleen täyttää tehtävänsä ongelmitta. Yksittäisten osien vaihtaminen on kuitenkin annettava asiantuntevan jälleenmyyjäntehtäväksi. Loppujen lopuksi täällä puretaan tärkeitä ruumiinosia. Kaiken on oltava kunnossa korjauksen jälkeen. Loppujen lopuksi uuden lokasuojan osan ei pitäisi irrota ensimmäisen moottoritiematkan aikana liiallisen tuulen takia.
Varotoimenpiteet
Varsinkin ruosteen osalta kannattaa ryhtyä varotoimiin. Helpoin tapa tehdä tämä lokasuojien osalta on käyttää hyvää korroosiosuojausta ja korin alla olevaa suojausta. Tämä suojaa erityisesti lokasuojien alapintoja. Tämä voi säästää sinut pitkällä aikavälillä monelta ruosteelta.
Päätelmä
Etulokasuojanongelmat eivät yleensä ole auton omistajan viimeinen vihollinen. Ne on kuitenkin korjattava ammattitaitoisesti ja oikeilla varaosilla. Motointegratorin verkkokaupasta löydät tarvittavat korjaussarjat etulokasuojiin laadukkaasti ja edullisesti.