- Pusty
- Hinta
eMobility-tarvikkeet
(löytyi 8 tulosta)
Puhtaasti sähköautojen etuna on riippumattomuus fossiilisista polttoaineista. Niiden heikkoutena on riittävien latausmahdollisuuksien saatavuus tien päällä. Mutta jopa ne, jotka voivat ladata sähköautonsa kotona, joutuvat joskus kohtaamaan pitkät latausajat. Latausaika riippuu ajoneuvon akun kapasiteetista ja käytettävissä olevasta latausvirrasta. Akulle ei voi tehdä mitään jälkikäteen, mutta lataustekniikalle voi. Oikeilla lisävarusteilla ja oikealla latausasemalla latausprosessia voidaan nopeuttaa huomattavasti. Motointegrator tarjoaa sinulle eMobilityyn tarvittavat lisävarusteet huippulaatuisina ja kohtuulliseen hintaan.
Valmistaja: | AKYGA |
Valmistajan numero: | AK-SC-E13 |
Valmistaja: | ELECTROMOBILITY.ONE |
Valmistajan numero: | EMONE_AC_K04_CEE63_CEE |
Valmistaja: | ELECTROMOBILITY.ONE |
Valmistajan numero: | EMONE_AC_K04_CEE32_CEE |
Valmistaja: | AKYGA |
Valmistajan numero: | AK-SC-E14 |
Valmistaja: | ELECTROMOBILITY.ONE |
Valmistajan numero: | EMONE_P04 |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 1 680 103 110 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | DEFA |
Valmistajan numero: | 712593 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kuinka kauan sähköauton täydellinen lataus kestää?
Jos tiedät ajoneuvon akun ja latausaseman keskeiset tiedot, voit helposti laskea itse, kuinka kauan latausprosessi kestää. Jos ajoneuvossasi on 60 kWh:n akku ja lataat tyhjää akkua tavallisesta 230 voltin kotitalouspistorasiasta, vain 2,3 kW:n latausvirta on sallittu, vaikka 3,7 kW olisi teknisesti mahdollista. Syynä 2,3 kW:n latausvirran rajoittamiseen on kotitalouksien sähköverkon suojaaminen. Latausaika on teoriassa 26 tuntia, mutta käytännössä ajoneuvon akku ladataan ennen kuin se on täysin tyhjä.
Mutta vaikka akku olisi vain puoliksi tyhjä, teoriassa jatkuvaa latausaikaa on vielä 13 tuntia, ja käytännössä jopa noin 15 tuntia. Latausteho vähenee automaattisesti, kun noin 80 % kapasiteetista on saavutettu, jotta akku ei vahingoitu latausprosessin aikana.
Sähköauton lataaminen tavallisesta pistorasiasta kestää hyvin kauan, ja lisäksi siihen liittyy kaapelipalon vaara, joka johtuu kotitalousverkon jatkuvasta kuormituksesta. On parempi tarjota tehokkaampia latausvaihtoehtoja Motointegratorin oikeilla lisävarusteilla ja investoida samalla myös turvallisuuteen.
Mitä latausvaihtoehtoja on saatavilla?
Ajoneuvosi latausvaihtoehdot vaihtelevat ajoneuvosi latausjärjestelmän ja latausaseman latausvaihtoehtojen mukaan. On myös eroa sen mukaan, lataatko tasavirralla vai vaihtovirralla. Periaatteessa vaihtovirta (AC) on käytettävissä kotona, mutta sähköautossa on akku tasavirtaa varten. Autossa tai latausasemalla oleva tasasuuntaaja muuttaa vaihtovirran tasavirraksi.
Jotta latausasemalta voidaan siirtää mahdollisimman suuri latausvirta sähköautoon, tarvitset lisävarusteena latauskaapelin, jossa on oikeat pistokkeet. Jos sinulla on väärä latauskaapeli, voit ladata vain pienemmällä teholla tai et lainkaan, jos pistoke ei sovi. Motointegratorilta löydät sähköautojen lisävarusteista laadukkaat latauskaapelit ja -pistokkeet.
Aasialaisten sähköajoneuvojen lataaminen
Aasialaisissa sähköajoneuvoissa (esim. Nissan Leaf, Kia Soul EV) on kaksi latausliitäntää: tyyppi 1 vaihtovirtalatausta varten ja CHAdeMO nopeaa tasavirtalatausta varten. Euroopassa julkisilla latausasemilla käytetään kuitenkin usein tyypin 2 liitäntää. Latausta varten tarvitset Type-1-Type-2-sovittimen, jonka voit tilata edullisesti Motointegratorin verkkokaupasta.
Eurooppalaisten sähköajoneuvojen lataaminen
Eurooppalaisissa ajoneuvoissa Type-2-liitäntä on vakiinnuttanut asemansa vaihtovirralla tapahtuvaa latausta varten ja CCS-liitäntä tasavirralla tai vaihtovirralla tapahtuvaa latausta varten. CCS-liitäntä on siis yleiskäyttöinen liitäntä, joka tunnetaan myös nimellä combi- tai yhdistelmäliitäntä. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta saat latauskaapeleita, joissa on CCS-liitäntä sekä tyypin 2 liitäntä premium-valmistajilta.
Lisää lataustehoa kotona wallboxin avulla
Kotitalouspistorasioiden ongelmat lataustehon kannalta ovat siinä, että koko virran on kuljettava yhden vaiheen kautta ja että pistorasioiden tavalliset syöttöjohdot kestävät enintään 16 ampeeria. Jos sähköasentaja on asentanut seinäkotelon, asennetaan erillinen 3-vaiheinen (400 voltin suurvirta) suurvirtajohto, jossa on asianmukainen sulakesuojaus. Tämä lisää mahdollista latausvirtaa 2,3 kW:sta 11 tai 22 kW:iin käytetystä latausasemasta riippuen. Hätäratkaisuna seinälaatikkoa voidaan käyttää myös 230 voltin syöttöjännitteellä, mutta tällöin lataukseen jää käytettävissä vain 7,2 kW.
Verrattaessa 40 kWh:n ajoneuvoakun latausaikaa kotitalouspistorasiassa tarvitaan noin 17 tuntia sallitulla 2,3 kW:n latausvirralla ja vain 90 minuuttia 22 kW:n latausvirtaa käyttävällä seinälaatikolla.
Motointegrator tarjoaa myös laajan valikoiman lisävarusteita seinäkoteloihin.
Sähköautojen tärkeät lisävarusteet
Sähköautojen tärkein lisävaruste on oikea latauskaapeli, jossa on oikeat pistokkeet tai sopivat sovittimet, etenkin kun olet tien päällä. Kotona tiedät, mitä tarvitset ja kuinka pitkä kaapelin on oltava. Tämä voi olla varsin erilaista tien päällä, esimerkiksi jos et pääse tarpeeksi lähelle latausasemaa. Tavallinen latauskaapeli on 5 metriä pitkä. Tämä riittää yleensä kotona, mutta voi olla liian lyhyt tien päällä tilanteesta riippuen. Matkalla ei ole mikään virhe pitää mukanasi 10 metrin latauskaapelia. Tarjolla on myös pidempiä, jopa 15 metrin pituisia latauskaapeleita, mutta niitä kannattaa ostaa vain, jos todella tarvitset niitä. Mitä pidempi latauskaapeli on, sitä suurempi on tehohäviö. Pitkät latauskaapelit ovat myös raskaita.
Jos tarvitset sähköautoosi laadukkaita lisävarusteita, löydät ne edullisesti Motointegrator-verkkokaupasta. Haluttu lisävaruste tai varaosa on luonasi vain 2-4 arkipäivän kuluttua.