- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
eMobility-latauskaapelit – Mercedes-Benz
(löytyi 7 tulosta)
Valmistaja: | PHOENIX CONTACT |
Valmistajan numero: | PHX1624139 |
Valmistaja: | AKYGA |
Valmistajan numero: | AK-AC-02 |
Valmistaja: | AKYGA |
Valmistajan numero: | AK-SC-E01 |
Valmistaja: | PHOENIX CONTACT |
Valmistajan numero: | PHX1305486 |
Valmistaja: | CARPASSION |
Valmistajan numero: | CP40100 |
Valmistaja: | PHOENIX CONTACT |
Valmistajan numero: | PHX1371732 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | AKYGA |
Valmistajan numero: | AK-SC-E04 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sähköautojen latauskaapeleiden erot
Ajoneuvon akulla on maksimikapasiteetti, joka edustaa kykyä ottaa vastaan tietty määrä sähköä. Tätä verrataan sähköauton tehontarpeeseen, josta saadaan toimintasäde. Jos käytettävissä oleva jäännöskapasiteetti laskee kohti tyhjää, sinun on päästävä latausasemalle, jossa on jäljellä oleva määrä, ja ladattava ajoneuvon akkuun uutta energiaa. Latauksen kesto tai latausaika riippuu kolmesta tekijästä:
- mikä latausasema on käytettävissä
- minkä lataustehon sähköauto sallii
- mitä latauskaapelia käytetään
Sähköautot käyttävät ajoneuvon akussa olevaa tasavirtaa (DC). Kotitalouksien sähköverkoissa ja latausasemilla käytetään kuitenkin vaihtovirtaa (AC). Sähköautot tarvitsevat siis tasasuuntaajan, joka muuttaa vaihtovirran tasavirraksi. Tämä tasasuuntaaja voidaan integroida ajoneuvoon tai latausasema voi ottaa tämän tehtävän hoitaakseen ja syöttää tasavirtaa sähköautoon tai ajoneuvon akkuun.
Käytettävästä lataustekniikasta riippuen sähköautossa käytetään erilaisia latauskaapeleita, jotka myös rajoittavat virran enimmäismäärää. Motointegratorilta saat sähköautoihin tarvittavan latauskaapelin kohtuulliseen hintaan, jotta ajoneuvon akku latautuu mahdollisimman nopeasti. Kun tilaat verkosta, kiinnitä erityistä huomiota oikeaan pistokeversioon. Motointegratorin hakumaskin avulla voit helposti valita oikean latauskaapelin ajoneuvotyypin mukaan.
Tyypin 1 pistoke
Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa käytetään pääasiassa tyypin 1 pistoketta. Näin ollen esimerkiksi Fordin amerikkalaiset ajoneuvot tai Hyundain aasialaiset ajoneuvot ovat yhteensopivia sen kanssa. Euroopan markkinoille toimitetaan kuitenkin vaihtoehtona tyypin 2 pistoke. Tyypin 1 pistokkeella varustettujen sähköautojen latauskaapeli on suunniteltu vain yksivaiheiseen lataukseen, ja latausteho saa olla enintään 7,4 kW 230 voltin jännitteellä ja 32 ampeerin teholla. Euroopassa latausasemat, joissa on kiinteästi kiinnitetyt tyypin 1 latauskaapelit, ovat hyvin harvinaisia.
Tyypin 2 pistoke
Euroopassa monet ajoneuvovalmistajat käyttävät latauskaapeleissa yleisintä tyypin 2 pistoketta. Se on kolmivaiheinen ja mahdollistaa nopeamman latauksen yksityisillä ja yritysten latausasemilla 22 kW:n teholla 400 voltin jännitteellä ja 32 ampeerin teholla sekä julkisilla pikalatausasemilla jopa 43 kW:n teholla 400 voltin jännitteellä ja 63 ampeerin teholla.
Erityisesti julkisilla latausasemilla on useimmiten tyypin 2 pistorasia. Se on yhteensopiva kaikkien Mode 3 -latauskaapeleiden kanssa. Siihen voidaan liittää ajoneuvoja, joissa on tyypin 1 tai tyypin 2 pistokkeet, mutta tyypin 1 ajoneuvojen latausteho on rajoitettu.
CCS-pistoke
CCS-pistoke (Combined Charging System) tunnetaan myös nimellä "yhdistelmäpistoke". Tyyppi-2-pistokkeeseen verrattuna CCS-pistokkeessa on kaksi ylimääräistä virtakosketinta, erityisesti 170 kW:n ja jopa 350 kW:n latausvirran pikalataustoimintoa varten. Käytännössä pikalatausasemat tarjoavat harvoin yli 50 kW:n latausvirtaa. CSS-pistoke mahdollistaa lataamisen sekä tasavirralla että vaihtovirralla. CSS-latauskaapeli on monikäyttöinen latauskaapeli, joka on yhteensopiva myös tyypin 2 pistokkeiden kanssa.
CHAdemo-pistoke
Jopa 150 kW:n pikalatausta varten kehitettiin Japanissa CHAdeMO-pistoke nykyisten latauskaapeleiden rinnalle. CCS-pistokkeen tapaan julkisilla latausasemilla on kuitenkin yleensä saatavilla vain 50 kW:n pikalatausvirta. Tämän pistoketyypin kanssa yhteensopivia ovat esimerkiksi seuraavien ajoneuvojen ajoneuvot:
- Honda
- Kia
- Mitsubishi
- Citroën
- Nissan
- Peugeot
- Subaru
- Toyota
- Tesla
Voidaan olettaa, että CHAdeMO-pistoke korvataan ajan myötä CCS-pistokkeella.
Sähköauton lataaminen maadoitetusta pistorasiasta
Asianmukaisella sulakesuojauksella voidaan saavuttaa jopa 3,7 kW:n latausteho 230 voltin ja 16 ampeerin jännitteellä tavallisissa kotitalouspistorasioissa. Tätä vaihtoehtoa kannattaa käyttää sähköauton lataamiseen vain hätätilanteessa. Suhteellisen pienen virran vuoksi latausprosessi kestää hyvin kauan, joten kaapelit voivat kuumentua ja aiheuttaa kaapelipalon. Suosittelemme, ettet ota Schuko-pistorasiasta jatkuvasti yli 2,3 kW:n latausvirtaa.
Wallbox
Sähköauton lataaminen kotitaloussähköllä on työläs vaihtoehto, sillä latausaika on joskus yli 15 tuntia. Voit ladata sähköautosi paremmin, nopeammin ja turvallisemmin wallboxilla. Se asennetaan seinään, ja sähköasentajan on kytkettävä se erilliseen syöttöjohtoon. Kiinnitä huomiota eroihin. Yksivaiheiseen liitäntään tarkoitetut seinäkotelot syöttävät 4,6 kW:n latausvirran. Kolmivaiheisella liitäntäkaapelilla on mahdollista saada 11 kW tai jopa 22 kW. Sähköasentajan tekemä johdotus ja asianmukaiset sulakkeet mahdollistavat turvallisen toiminnan jopa useiden tuntien latauksen ajan.
Kun asennat seinärasiaa, huomioi, että sinun on rekisteröitävä seinärasia sähköntoimittajallesi. Yli 11 kW:n latausasemat edellyttävät myös verkonhaltijan hyväksyntää.
Valitsitpa minkä tahansa latausvaihtoehdon, varmista, että latauskaapelit ovat laadukkaita. Motointegratorilta saat huippulaadukkaat latauskaapelit, kuten CCS-latauskaapelin, edulliseen hintaan palkitussa verkkokaupassamme.