- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
EGR-venttiilit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 53 tulosta)
EGR on lyhenne sanoista "exhaust gas recirculation" (pakokaasujen kierrätys), ja sillä tarkoitetaan pakokaasujen osittaisen määrän johtamista takaisin imukanavaan. Tämän toimenpiteen päätavoitteena on alentaa palamislämpötilaa sylinterissä ja vähentää siten haitallisten typen oksidien (NOx) muodostumista. Euro 3 -päästöstandardin käyttöönotosta lähtien kuorma-autojen, linja-autojen ja muiden moottoriajoneuvojen EGR-venttiilit ovat varmistaneet tiukkojen päästöstandardien noudattamisen. EGR-venttiili on osa pakokaasujärjestelmää, ja se tekee työtään aggressiivisen pakokaasukondensaatin ympäristössä jopa 180 °C:n lämpötilassa. Kuorma-auton EGR-venttiili avautuu ja sulkeutuu kuuden sylinterin rivimoottorissa 2500 kierroksen minuutissa jopa 3750 kertaa minuutissa. Kuorma-autojen EGR-venttiilien työympäristön ja korkeiden suorituskykyvaatimusten vuoksi toimintahäiriöitä ja kulumiseen liittyviä vikoja ei voida sulkea pois.
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 180328 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 175682 |
Valmistaja: | PIERBURG |
Valmistajan numero: | 7.05454.07.0 |
Valmistaja: | VADEN ORIGINAL |
Valmistajan numero: | 303.11.0065 |
Valmistaja: | THERMOTEC |
Valmistajan numero: | DRMAD26TT |
Valmistaja: | THERMOTEC |
Valmistajan numero: | DRMAD20TT |
Valmistaja: | PIERBURG |
Valmistajan numero: | 7.22841.08.0 |
Valmistaja: | VADEN ORIGINAL |
Valmistajan numero: | 303.11.0074 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 101203 |
Valmistaja: | ELRING |
Valmistajan numero: | 873.340 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 102874 |
Mikä on EGR-venttiilin tehtävä kuorma-autossa?
Periaatteessa polttomoottoreiden imu- ja pakokaasuputket ovat erilliset. Imuilman suodattimesta seoksen valmistukseen imukanavan tehtävänä on syöttää moottoriin riittävästi happea palamista varten. Pakokaasuputken tehtävänä on johtaa palaneet pakokaasut pois moottorista. Erityisesti dieselmoottoreissa (puristussytytysmoottorit) korkeat, jopa 2 000 °C:n palamislämpötilat tuottavat typen oksideja, jotka saastuttavat ympäristöä ja ovat haitallisia terveydelle. Pakokaasujen takaisinkierrätys, jossa kuorma-autojen EGR-venttiilillä on keskeinen rooli, syöttää tarkasti laskettuja määriä pakokaasuja takaisin imukanavaan tai palamisprosessiin. Tämän seurauksena palamislämpötila laskee useita satoja asteita, mikä johtaa typen oksidien vähenemiseen. Teknisesti pakokaasujen kierrätysputki (pakokaasujen kierrätysputki tai EGR-putki) asennetaan pakokaasu- ja imukanavan väliin, ja sitä säädellään kuorma-auton EGR-venttiilillä. Jos EGR-venttiilissä on toimintahäiriöitä tai vikoja, kuorma-auton EGR-venttiili ei joko avaudu tai sulkeudu kunnolla.
Sisäinen ja ulkoinen pakokaasujen kierrätys
Pakokaasujen kierrätyksessä erotetaan toisistaan sisäinen ja ulkoinen pakokaasujen kierrätys. Kuorma-autojen EGR-venttiilit kuuluvat ulkoiseen pakokaasujen takaisinkierrätykseen, koska ne pääsevät moottorin ulkoisiin komponentteihin. Sisäinen pakokaasujen takaisinkierrätys ei sen sijaan vaadi lisäkomponentteja, koska se käyttää sylintereiden pakoventtiileitä tai sylinterinkantta. Pakoventtiilien erityisesti valitun ajoituksen vuoksi ne eivät ole vielä täysin kiinni imutien alussa, joten pieni osa aiemmin ulos päästetyistä pakokaasuista virtaa takaisin sylinteriin.
Miten EGR-venttiili toimii kuorma-autossa?
EGR-venttiilit ovat säädettävissä, joten pakokaasujen takaisinkierrätyksen ajoitusta ja määrää voidaan säätää tarkasti. Nykyaikaisissa moottoreissa kuorma-autojen EGR-venttiilin ohjauksesta vastaavat muun muassa seuraavat osat:
- Lambda-anturi
- Ilmavirtausmittari
- Moottorin ohjausyksikkö
Useimmissa tapauksissa EGR-venttiili avautuu sähköpneumaattisesti tai sähköisen toimilaitteen avulla. Pakokaasujen takaisinkierrätys on järkevää vain osakuormitusalueella, koska moottori tarvitsee mahdollisimman suuren happimäärän täydellä kuormitusalueella. Motointegratorilta saat EGR-venttiilit kuorma-autoihin ja lähes kaikkiin muihin moottoriajoneuvoihin alkuperäislaadulla. Meiltä saat myös muita EGR-järjestelmän varaosia.
Mitkä oireet viittaavat viallisiin EGR-venttiileihin kuorma-autoissa?
Kuorma-autojen EGR-venttiilien toimintahäiriöt ja viat eivät näy ainoastaan kohonneina päästöarvoina, vaan ne voivat olla myös syynä tehon menetykseen ja polttoaineen kulutuksen kasvuun. Seuraavat oireet voivat viitata pakokaasujen takaisinkierrätyksen vikoihin:
- Tyhjäkäynnin vaihtelut (tyhjäkäyntinopeus ei ole vakio)
- Tehohäviö (moottori ei saavuta tehoaan täydellä kuormituksella)
- Epätasainen kiihtyvyys (moottori nykii kiihdyttäessä)
- Moottorin hätäohjelman aktivointi
- Moottorin merkkivalon vikailmoitus
- Polttoaineen kulutuksen kasvu
- Mustat pakokaasupilvet
- Päästöarvojen nousu (pakokaasupäästötesti)
EGR-venttiili on pakokaasujen kierrätyksen komponenteista herkin komponentti pakokaasujärjestelmässä olevan sijaintinsa ja toimintamekanisminsa vuoksi. Se altistuu pakokaasuista peräisin olevalle noelle ja öljynerottimesta tuleville öljyhöyryille, mikä voi johtaa kuorma- tai henkilöauton EGR-venttiilin vioittumiseen. Jos EGR-venttiili ei enää sulkeudu, pakokaasuja pääsee imukanavaan jopa täydellä kuormituksella, mikä heikentää suorituskykyä ja lisää polttoaineen kulutusta. Henkilöautoissa tämä on usein vähemmän havaittavissa kuin hyötyajoneuvossa täydellä kuormalla.
Moottorin merkkivalo
Joissakin kuorma-autojen EGR-venttiileissä on anturit (asentoanturi), jotka valvovat EGR-venttiilin virheellisiä asentoja. Jos asentoanturi havaitsee vikoja, vastaavat virheilmoitukset näkyvät virhemuistissa ja ne voidaan lukea.
Moottorin hälytysvalo voi kuitenkin syttyä myös muista antureista, jos kuorma-auton EGR-venttiilissä on toimintahäiriö. Myös esimerkiksi lämpötila- tai paineantureiden poikkeavat mittausarvot voivat laukaista moottorinvalvontamerkkivalon. Aina ei kuitenkaan voida heti tunnistaa suoraa yhteyttä annetun vikakoodin ja kuorma-auton EGR-venttiilin välillä.
Älä jätä huomiotta kuorma-autojen EGR-venttiilin toimintahäiriöitä
Jos kuljettaja havaitsee vikoja pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä, sitä ei pidä jättää huomiotta. Useimmat viat ja puutteet johtuvat epäpuhtauksista, jotka voivat levitä myös imukanavaan, jos EGR-venttiili on auki. Lisäksi auki tai ei täysin kiinni oleva EGR-venttiili johtaa tehon menetykseen ja polttoaineenkulutuksen kasvuun. Vaikka EGR-venttiili saattaa olla huomaamaton kuorma-auton moottoritilassa, sen esteetön toiminta on kuitenkin tärkeää. Täydellinen luotettavuus on ensisijaisen tärkeää erityisesti hyötyajoneuvoissa. Motointegratorilta löydät EGR-venttiilit ja EGR-moduulit sekä monia muita pakokaasujen takaisinkierron komponentteja. Motointegratorille on ominaista huippulaatu ja laaja merkkivalikoima, esimerkiksi THERMOTECin, MAGNETI MARELLIn, PIERBURGin, DELPHIn, MEAT & DORIAn, NRF:n ja monien muiden valmistajien EGR-varaosat.
Asiantunteva asiakaspalvelutiimimme vastaa mielellään kaikkiin kysymyksiisi.