Joulukausi 2024

Akselisuojukset – Fiat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 11 tulosta)

Sijoituskriteerit
Paljekumisarja, vetoakseli IMPERGOM 27255 vasen
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   27255
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Paljekumisarja, vetoakseli SASIC 1906113
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   1906113
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Palje, vetoakseli IMPERGOM 25586
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   25586
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Palje, vetoakseli IMPERGOM 25007/TE
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   25007/TE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Paljekumisarja, vetoakseli PASCAL G6F018PC
Valmistaja:   PASCAL
Valmistajan numero:   G6F018PC
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Palje, vetoakseli PASCAL G5F029PC
Valmistaja:   PASCAL
Valmistajan numero:   G5F029PC
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Paljekumisarja, vetoakseli PASCAL G5F023PC
Valmistaja:   PASCAL
Valmistajan numero:   G5F023PC
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Paljekumisarja, vetoakseli IMPERGOM 33511
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   33511
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Paljekumisarja, vetoakseli FEBI BILSTEIN 180512
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   180512
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Palje, vetoakseli IMPERGOM IMP28589
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   28589
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Paljekumisarja, vetoakseli FEBI BILSTEIN 181599
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   181599
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mihin tarvitaan akselisuojuksia? Akselisuojusten määritelmä ja tehtävä ajoneuvoissa

Kaikkien voimansiirtoyksiköiden joukossa nivelosaa pidetään kaikkein vaurioalttiimpana komponenttina. Ajoneuvossa voimansiirto vastaa niin sanottua vetoakselia, joka on vastuussa moottoriajoneuvon pyörien kiihdyttämisestä, olipa kyseessä sitten henkilöauto tai moottoripyörä. Vetoakselin suunnittelun on oltava niin tarkkaa, että siitä aiheutuvat voimat voidaan siirtää liikkuviin osiin mahdollisimman suoraan ja ilman pelivaraa. Erityisesti moottoriajoneuvoissa on kuitenkin oltava riittävä joustavuus, jotta ajoneuvon ohjaussäteet ovat mahdollisimman suuret. Juuri tästä vastaa nivelosa, yleensä pallonivel. Jotta nivelet kestävät joskus valtavatkin voimat, ne on yleensä suojattu kumista tai vastaavasta muovista valmistetulla elastisella palkeella. Tätä suojalaitetta kutsutaan akselisuojaksi; harvemmin sitä kutsutaan pölysuojaksi.

Tärkeimmät tosiasiat akselisuojusten toiminnasta ja merkityksestä:

  • Ehjät akselisuojukset ovat olennaisen tärkeitä jousituksen täydellisen toimivuuden ylläpitämiseksi
  • Ne kuuluvat moottoriajoneuvojen kuluvien osien vaurioitumisen yleisimpiin kohteisiin
  • Siksi akselisuojukset on tarkistettava säännöllisesti ja tarvittaessa vaihdettava
  • (Kuula)nivelten optimaalisen kulumiskestävyyden kannalta on tärkeää, että akselisuojukset istuvat optimaalisesti
  • Jotta akselisuojukset pystyisivät taipumaan veto- ja puristusliikkeisiin ja torjumaan vaikuttavia voimia, ne on suunniteltu elastisiksi palkeiksi
  • Suojatehtävänsä lisäksi akselisuojukset estävät vetoakselin niveliä likaantumasta ja säilyttävät nivelessä riittävästi voiteluainetta

Vauriot ja kuluminen: Mitä tapahtuu, kun akselisuojukset rikkoutuvat?

Jos akselisuojusten kuntoa ei tarkisteta säännöllisesti, se huomataan usein vasta, kun vaurioita on jo tapahtunut. Jos alustassa olevat akselisuojukset eivät ole ehjiä, ne eivät voi enää täyttää suojaavaa tehtäväänsä, mikä voi aiheuttaa valtavia vaurioita erityisesti akselinivelille.

Joissakin tapauksissa merkki tästä on ajoneuvon hidas tai outo ohjauskäyttäytyminen, joka voi vähitellen pahentua. Nivel voi kuivua tai likaantua, koska rasva katoaa esteettömästi. Yleisin merkki viallisista osista on kuitenkin kovaääniset ja epätyypilliset äänet kaarreajossa. Pahimmassa tapauksessa nivel voi jopa lukkiutua kokonaan, mutta tämä on hyvin harvinaista, koska vika huomataan paljon aikaisemmin.

Sen lisäksi, että ajoneuvon puutteellisesta ohjauskyvystä johtuva onnettomuusriski kasvaa, viallisista akselisuojuksista johtuva voiteluaineiden häviäminen voi aiheuttaa oikeudellisen rikkomuksen huolimattomasta ympäristön pilaamisesta tai jopa laillisen ajokiellon. Näistä syistä säännöllistä valvontaa tai silmämääräistä tarkastusta suositellaan kiireellisesti.

Missä akselisuojukset sijaitsevat? Niiden tarkistaminen ajoneuvossasi

Viallinen akselisuojus voidaan diagnosoida ajoneuvon päätarkastuksen yhteydessä. Voit kuitenkin tehdä yksinkertaisen silmämääräisen tarkastuksen myös itse katsomalla ajoneuvon alustaa pyörän akselien kohdalta. Jos käytössäsi ei ole nostolavaa, sinun on mentävä auton alle, mieluiten niin, että käytettävissäsi on jokin muu valonlähde, kuten taskulamppu. Voit heti havaita hauraat tai halkeilleet akselisuojukset alapuolelta. Myös voiteluaineen roiskeet akselisuojusten ympärillä viittaavat vikaan tai pienempiin, ei välttämättä näkyviin halkeamiin.

Akselisuojuksen vaihtaminen: askel askeleelta - ohjeet

Jos olet tilannut verkkokaupastamme yhden tai useamman vara-akselisuojuksen ajoneuvomalliisi ja haluat suorittaa akselisuojusten vaihdon itsenäisesti ilman autokorjaamon apua, sinun on ensin varmistettava, että olet ostanut meiltä täydellisen palje- tai akselisuojussarjan. Vähintään näiden pitäisi olla saatavilla: Tarkasti suunniteltu ajoneuvomalliisi:
  • Akselisuojukset
  • Lukkorenkaat
  • Kiristyshihnat
  • Akselin mutteri, ruuvit, aluslevyt
Työkaluja pitäisi olla saatavilla:
  • Momenttiavain
  • Täydellinen kiinto-, lenkki- ja hylsyavainsarja
  • Pihdit
  • (Kumi) Vasara
  • Vetoakselin ulosvetäjä
  • muut tarvittavat erikoistyökalut

Askel 1: Pura rengas ja irrota pallonivel

Koska se on tuskin mahdollista tunkilla, ajoneuvo on asetettava nostolavalle akselisuojusten vaihtoa varten. Kun tämä on tehty, kiinnitä rengas, jonka taakse akselisuojusten vaihto on tarkoitus suorittaa. Tämän jälkeen on purettava vetoakselinivel. Löysää tätä varten vastaava pultti tai mutteri, jotta pyörän jousitus voidaan taittaa alas.

Vaihe 2: Irrota vetoakseli pyörän jousituksesta

Useimmissa ajoneuvoissa vetoakseli ja pyörä on liitetty toisiinsa mutterilla, niin sanotulla akselimutterilla. Tämän pitäisi kuitenkin olla melko helppo löysätä ulkopuolelta. Kun tämä on tehty, voit helposti irrottaa paljastuneen vetoakselin pyörän jousituksesta. Jos irrottaminen on hankalaa, voit - varovasti (!) - käyttää vasaraa tai mieluiten ns. ulosvetäjää.

Vaihe 3: Vaihda akselisuojus

Nyt sinun pitäisi pystyä katsomaan suoraan akselisuojusta, joka sijaitsee lähellä vetoakselin pallonivelen yläpuolella, mutta jota pitävät paikallaan kiinnittimet, jotka sinun on nyt löysättävä tai irrotettava. Toiseksi viimeinen vaihe on vetoakselin nivelen irrottaminen, jota varten sinun on luultavasti jälleen käytettävä kevyitä iskuja kumivasaralla.

Nyt voit vihdoin purkaa tai vaihtaa akselisuojuksen, ja tätä varten on pakko noudattaa tuotteen ohjeita, joissa ilmoitetaan muun muassa, että palloniveleen on levitettävä uutta rasvaa ja että vaihdon jälkeen on tehtävä koeajo.

Tilaa ja asenna uusi akselisuojus - harkitse hinta-laatu-suhdetta

Edustamme akselisuojusten ja muiden varaosiemme erinomaista laatua sekä vakavaa ja mutkatonta ostotapahtumaa. On kuitenkin yksin sinun vastuullasi, vaihdatko akselisuojuksesi itse vai annatko tämän tehtäväksi kokeneelle asiantuntijalle luotetussa autokorjaamossasi. Akselisuojan vaihto korjaamossa maksaa keskimäärin 100-350 euroa, mutta vastineeksi korjaamo voi tehdä myös turvallisuuteen liittyviä töitä, kuten pyöränsuuntauksen, joka olisi aina tehtävä akselisuojan vaihdon jälkeen, jotta alustan geometria voidaan tarkistaa. Motointegratorissa voit kuitenkin säästää tuotekustannuksissa. Tilaa vaihto-akselisuojukset verkkokaupastamme nyt!