- Pusty
Akselistorungon laakerointi – MAATALOUS
(löytyi 303 tulosta)
Taka-akselipalkki yhdistää ajoneuvon kaksi pyörää, jotka on sijoitettu vierekkäin ajosuunnassa. Etuakselipalkki eroaa olennaisesti taka-akselistorungosta - erityisesti rakenteen ja suunnittelun osalta. Taka-akselipalkille Audi 80 B3:sta VW Caddyhin on ominaista vankka rakenne. Sen vuoksi vaihtaminen on harvoin tarpeen.
Ajan mittaan voi kuitenkin esiintyä kulumista, jolloin taka-akselistorunko on korjattava tai vaihdettava. Myös liikenneonnettomuuden jälkeen taka-akselipalkin vaihto voi tietyissä olosuhteissa olla väistämätöntä. Motointegratorista löydät kaikkien automerkkien ensiluokkaiset taka-akselipalkit edulliseen hintaan. Valikoimaamme kuuluu noin 5 miljoonaa. Varaosat ja tarvikkeet parasta laatua. Hyödy erinomaisesta asiakaspalvelustamme, salamannopeasta toimituksesta ja monista muista eduista.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Akselistorungon laakerointi.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Ajoneuvosi taka-akselipalkki
Taka-akselipalkki on turvallisuuden kannalta tärkeä osa, ja se kantaa suuren osan ajoneuvon painosta. Se on yhteys alustan osien ja korin välillä. Taka-akselipalkki vaikuttaa näin ollen merkittävästi ajokäyttäytymiseen ja ajomukavuuteen. Koska taka-akselipalkki on suoraan lähellä tien pintaa, se altistuu jatkuvasti suurille kuormituksille. Jääkiteet tai tiesuola sekä märkyys tai pyörteiset kivet voivat myös vahingoittaa taka-akselipalkkia huomattavasti. Siksi on tärkeää, että sekä etu- että taka-akselipalkki tarkastetaan säännöllisin väliajoin erikoiskorjaamossa.
Erilaiset taka-akselipalkkien rakenteet
Taka-akselipalkki on asennettu ajoneuvon painopisteen taakse. Takapyörät on asennettu sen päälle. Tämä sisältää pyöräntuennat, iskunvaimentimet, nivelet ja jouset. Taka-akselit voidaan rakentaa eri tavoin. Yksinkertaisin ja vanhin vaihtoehto on niin sanottu jäykkä akseli, jossa ajoneuvon renkaat on yhdistetty toisiinsa kiinteän akselipalkin avulla. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on sen sijaan erillisjousitus, kuten etuvetoisten autojen vetoakseli. Myös väliakselit, kierreakselit ja integroidut akselit ovat yleisiä henkilö- ja kuorma-autoissa.
Motointegratorin autoasiantuntijoiden vinkki: Jos taka-akselipalkissa on havaittavissa ruoste- tai korroosiovaurioita, ne voidaan niiden voimakkuudesta riippuen arvioida vikana päätarkastuksessa. Useimmissa tapauksissa ruostetta esiintyy, koska akselistorungon ja sen sisällä olevien onteloiden joskus hyvinkin kulmikkaan rakenteen vuoksi siihen kertyy helposti vettä. Sisätilojen monimutkainen luonne vaikeuttaa nesteen kuivumista, joten ruostetta voi helposti muodostua. Jos taka-akselipalkin ruosteisia kohtia ei tunnisteta ajoissa, ruostumista voi tapahtua. Tämä on huomattava turvallisuusriski. Ruosteen muodostumisen estämiseksi suositellaan ruostumattomasta alumiinista valmistettuja kantoaukkoja.
Taka-akselipalkki on vaihdettava, ennen kuin katsastaja voi antaa sinulle tarran yleistarkastuksen jälkeen.
Viallisen taka-akselipalkin ominaisuudet
- tuntematon ajokäyttäytyminen
- melun kehitys
- renkaat kuluneet toiselta puolelta
- akselipalkin muodonmuutokset
- halkeamat tai vastaavat vauriot
- selvästi näkyvä ruoste- tai korroosiovaurio
Taka-akselipalkin vian syyt voivat vaihdella. Se johtuu usein akselin jatkuvasta ylikuormituksesta, joka johtuu esimerkiksi usein ajamisesta päällystämättömillä pinnoilla. Myös materiaalin vanheneminen, ajoneuvon liiallinen ajokilometrimäärä tai onnettomuusvaurio edellyttävät taka-akselipalkin korjaamista tai vaihtamista. Taka-akselipalkin vaihtaminen on kuitenkin yleensä hyvin aikaa vievää, koska siihen asennetaan vakaajat, laakerit ja monet muut osat. Nämä on ensin poistettava, jotta taka-akselipalkkiin päästään käsiksi.
Akselin oikaisu, hitsaus tai täyttö ei yleensä ole sallittua. Taka-akselipalkin peruskorjauksen yhteydessä on kuitenkin järkevää vaihtaa ohjausholkit, akseliston rungon laakeri ja muut lisävarusteet. Yksittäiset liitoskohdat, joissa taka-akselipalkki on kiinnitetty ajoneuvon runkoon ja koriin, ovat heikko kohta. Tämä johtuu siitä, että niihin kohdistuu joissakin tapauksissa valtavia voimia, jotka rasittavat erityisesti laakereita huomattavasti.
Moottorin, alustan ja ajoneuvon korin välisen jäykän yhteyden vuoksi tärinä välittyy suoraan matkustajatilaan. Taka-akselipalkki vähentää näitä tärinöitä merkittävästi. Siihen kiinnitetyillä kumi-metallilaakereilla, pyöränohjaimilla ja poikittaisohjausvarret ovat myös ratkaisevassa asemassa tässä suhteessa.
Taka-akselipalkit voivat olla joko yksi- tai moniosaisia. Ensin mainitut ovat huomattavasti monimutkaisempia valmistaa, koska ne yleensä valetaan. Ne soveltuvat erinomaisesti suurten voimien vaimentamiseen, kuten kuoppaisilla tienpinnoilla esiintyvien voimien vaimentamiseen. Moniosaiset akselipalkit joko pultataan tai hitsataan yhteen tuotannon aikana. Niiden avulla voidaan tarvittaessa muuttaa raideleveyttä. Riippumatta siitä, mikä muunnos sopii ajoneuvoosi, perustehtävät ovat samat.
Osta edullisia taka-akselipalkkeja verkosta
Varmista haluamasi tuote huippuvalmistajilta, kuten Delphi, Lemfoerder, Meyle, SNR, Yamato tai Corteco, Motointegratorissa, palkitussa verkkokaupassa, ja hyödy noin 5 miljoonan varaosan korkeasta laadusta. Tutustu huippumerkkien lisävarusteisiin ja odota taka-akselipalkin salamannopeaa toimitusta 2-4 arkipäivän kuluessa. Onko sinulla kysyttävää tai haluaisitko tietää lisää teknisistä yksityiskohdista? Keskustele ystävällisen asiakaspalvelutiimimme kanssa.