- Pusty
- Hinta
Akkuvirran katkaisimet – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT
(löytyi 8 tulosta)
Periaatteessa on aina hyvä, jos akku antaa autolle virtaa. Moottori voidaan käynnistää, ja ilmanvaihto, radio ja kaikki muut elektroniset toiminnot ovat riippuvaisia siitä. Joskus tämä syöttö on kuitenkin katkaistava. Tätä tarkoitusta varten voit asentaa akun katkaisukytkimen. Mistä tässä kytkimessä on kyse ja missä tilanteissa voit käyttää sitä, selviää seuraavilta riveiltä. Tämän jälkeen Motointegratorilla on laaja valikoima akun irrotuskytkimiä.
Valmistaja: | HERTH+BUSS ELPARTS |
Valmistajan numero: | 70465016 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 2.26150 |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 0 341 002 003 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 4.63366 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Mikä on akun erotin?
Viimeistään silloin, kun olet saanut autosi käynnistettyä ensimmäisen kerran vikapalvelun tai avuliaiden kanssaihmisten toimesta, tiedät, että mikään ei liiku autossa, jonka akku on tyhjä. Lähes kaikki elintärkeät toiminnot ovat riippuvaisia auton akusta. Käynnistin, valot, radio, vilkut ja kaikki muut vuosien varrella lisätyt sähkökäyttöiset toiminnot ovat riippuvaisia akusta. Ne kaikki on kytketty virtapiirillä yhteen tai jopa useampaan akkuun. Joissakin tapauksissa voi kuitenkin olla hyödyllistä, jos voit tilapäisesti katkaistatämän tärkeän virtapiirin. Näissä tapauksissa voit asentaa akun katkaisukytkimen. Se sijaitsee jossain piirissä ja voi halutessaan keskeyttää sen. Mutta milloin näitä erityistapauksia esiintyy?
Akkukatkaisijan sovellukset
Akunerottimia käytetään autoissa pääasiassa kolmeen eri tarkoitukseen :
- Suojaus purkautumiselta ja huollon aikana
- Varkaudenestolaite
- Hätäpysäytyskytkin moottoriurheilussa
Pääkytkin suojaa purkautumiselta ja huollon aikana
Yleisin käyttötarkoitus on ensimmäinen. Jos ajoneuvo on pysäköitynä pidemmäksi aikaa, eri toiminnot voivat vähitellen purkaa akkua, vaikka ajoneuvo ei olisi käytössä. Tämän estämiseksi akun irrotuskytkin voi katkaista yhteyden ja estäänäin mahdollisen purkautumisen. Yleensä tätä käytetään ajoneuvoissa, joita käytetään harvoin tai jotka pysäköidään toistuvasti pidemmäksi ajaksi muista syistä. Kaikissa näissä tapauksissa jälkiasennettu akun irrotuskytkin on ehdottomasti käytännöllisempi tapa irrottaa akku joka kerta. Näin estetään akun tahaton purkautuminen ajoneuvon ollessa pysäköitynä ja vähennetään huomattavasti sähköpalojen riskiä. Lisäksi se voi olla erittäin käytännöllinenerilaisissa korjaus- tai huoltotöissä , jos voit helposti katkaista virran.
Sytytysvirran katkaisija varkaussuojaa varten
Autovarkaat osaavat yhä paremminkäyttää perinteisiä ajonestolaitteita. Jotkin auton omistajat haluavat siksi lisätä vielä yhden turvakerroksen. Tätä tarkoitusta varten ne käyttävät niin sanottuja sytytyskatkojia. Ne ovat periaatteessa vain toisenlainen akun irrotuskytkin. Tässäkin tapauksessa virtapiiri katkeaa. Niin kauan kuin virtapiiri on katkaistu, varkaat eivät voi käynnistää autoa. Nämä erityiset katkaisijat on yleensä kätketty taitavastitai piilotettu sisätilojen verhoilun taakse, ja ne laukeavat vain kaukosäätimellä tai erityisellä magneetilla.
Urheiluautojen hätäpysäytyskytkin
Joissakin moottoriurheiluautoissa akun katkaisukytkimillä voi olla myös erityinen rooli. Tässä niitä voidaan käyttää hätäkytkimenä onnettomuustilanteessa. Erilaisilla laukaisimilla voidaan varmistaa, että virtapiiri katkeaa. Tällä varmistetaan ensisijaisesti, että moottori pysähtyy.
Katkaisijatyypit
Akun erottimia on eri muodoissa. Käyttötarkoituksesta ja -paikasta riippuen valittavana on kiertokytkimiä, painonappikytkimiä ja erikoisvaihtoehtoja, joissa kytkinvipuvoidaan irrottaa. Jälkimmäiset suojaavat myös ensisijaisesti varkauksilta, ja niitä vaaditaan jopa laissa muun muassa trukeissa. Se, mikä kytkin on oikea sovellukseesi, riippuu ensisijaisesti siitä, mihin haluat asentaa kytkimen. Jos sitä käytetään vain taustalla, ulkonäöllä ei ole merkitystä. Jotkut haluavat kuitenkin integroidasen ohjaamoon. Tällöin kytkimen pitäisi olla hieman houkuttelevampi tai varkaussuojan tapauksessa mahdollisimman huomaamaton.
Mihin ja miten akun pääkytkin asennetaan?
Lukuun ottamatta varkaussuojaukseen tai kilpa-autoihin tarkoitettuja erikoismuutoksia, tuleva pääkytkin olisi asennettava mahdollisimman lähelle akkua. Siellä kytkin voidaan asentaa lähelle miinusnapaa. Asennus matkustamoon aiheuttaisi (paljon) lisätyötä ohjaamossa tarvittavien johdotusten ja säätöjen vuoksi. Monet käyttävät sisätiloissa myös niin sanottua "Nato-luuta", jota käytetään alun perin armeijassa, mutta jota käytetään yhä uudelleen myös yksityisajoneuvoissa. Asennus on joka tapauksessa annettava vain ammattilaistentehtäväksi. Väärä kytkin, joka on asennettu väärään paikkaan väärällä tavalla, voi muuten aiheuttaa ikäviä vaurioita autosi elektroniikalle.
Päätelmä
Jos kaikki on tehty oikein, uusi akun irrotuskytkin on käytännöllinen apu (harvoin käytetyn) autosi jokapäiväisessä käytössä. Se estää ajoneuvon huomaamattoman tyhjenemisen. Autovarkaiden on paljon vaikeampi päästä karkuun ajoneuvosi kanssa. Ja jos sinun pitäisi ajaa moottoriurheilua, saat tärkeän turvatoiminnon oikealla kytkimellä. Kaikissa näissä tapauksissa kannattaa nyt selata 5 miljoonaa autovaraosaa Motointegrator-verkkokaupassa ja löytää ihanteellinen akunerotuskytkin.