- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
- Ajovalot useimmin haetuille tuotemerkeille
- Ajovalot suosittuille tuotemerkeille
Ajovalot – KIA
(löytyi 82 tulosta)
Valmistaja: | DEPO |
Valmistajan numero: | 223-1131R-LDEMY |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | DEPO |
Valmistajan numero: | 223-1128RMLD-EM |
Valmistaja: | DEPO |
Valmistajan numero: | 223-1142R-LDEM2 |
Valmistaja: | DEPO |
Valmistajan numero: | 223-1139L-LDEM2 |
Valmistaja: | DEPO |
Valmistajan numero: | 223-1122R-LDEM1 |
Ajovalojen tehtävä
Ajovalojen tehtävänä on valaista tie ja ympäröivä alue, mikä mahdollistaa turvallisen ajon. Ne kuuluvat ajoneuvon turvallisuuteen vaikuttaviin osiin, joiden on oltava virallisesti hyväksyttyjä, eikä niitä saa peukaloida. Valotoimintojen muotoilua, värejä, valonlähdettä, fotometrisiä arvoja sekä tyyppiä ja asennuspaikkaa säännellään lailla.
Ajovalojen tyypitTällä hetkellä on kolme ajovalojärjestelmää: halogeeniajovalot, täys-LED-ajovalot ja ksenonajovalot.
Halogeeniajovalot
Halogeeniajovaloilla on monia etuja. Ne ovat halpoja valmistaa, ne voidaan helposti vaihtaa ja ne antavat erittäin kirkkaan valon - jopa 3 000 tunnin ajan. Tämän vuoksi ne asennetaan nykyään 80 prosenttiin kaikista ajoneuvoista.
Halogeenilamput koostuvat ohuesta volframihehkulangasta, joka on lasikapselissa, joka on täytetty halogeenikaasulla, joka kestää hyvin korkeita lämpötiloja. Heti kun jännite kytketään, hehkulanka hehkuu ja volframi höyrystyy. Halogeenilasi saa langan lämpötilan nousemaan lähes volframin sulamispisteeseen, joka on 3 400 astetta. Tämä johtaa suureen valotehoon ja polttimon pidempään käyttöikään. Höyrystynyt volframi muodostaa polttimossa olevan halogeenikaasun kanssa volframihalidia. Jos kaasuhiukkaset pääsevät lähelle johdinta, sinne muodostuu taas volframikerros erittäin korkeiden lämpötilojen vuoksi.
Xenon-ajovalot
Xenon-ajovalot ovat auton ajovaloja, joissa käytetään ksenonkaasupurkauslamppua kauko- tai lähivaloissa. Niiden valovoima on voimakkaampi kuin perinteisten halogeeniajovalojen.
Xenon-ajovaloissa valo syntyy voimakkaasta valokaaresta. Ksenonlampun sytyttämiseen tarvitaan 20 000 voltin suurjännite, jota syötetään elektronisesta liitäntälaitteesta.
Automaattinen tai dynaaminen ajovalojen tasaus tarkoittaa, että xenon-ajovalot ovat aina oikeassa ajovaloasennossa - riippumatta auton jarrutuksesta, kuormituksesta tai kiihtyvyydestä. Anturit rekisteröivät kuorman tilan. Tämän jälkeen ajovalojen asento korjataan servomoottoreiden avulla.
Dynaamisessa ajovalojen tasauksessa nopeus käsitellään nopeusmittarin signaalin avulla. Näin kiihdytys- ja jarrutusprosessit voidaan nopeasti tasata.
Xenon-ajovalojen järjestelmään kuuluu myös ajovalojen puhdistusjärjestelmä. Se varmistaa, että ksenon-ajovalaisimen peitinlasi on puhdas, ja estää siten vastaantulevan liikenteen häikäistymisen. Halogeeniajovaloihin verrattuna ksenonlamput tuottavat yli kaksi kertaa enemmän valoa kuin nykyaikaiset H7-lamppujen valot, mutta vaativat vain kaksi kolmasosaa sähkötehosta. Lisäksi ksenonajovalojen valon väri muistuttaa päivänvaloa.
Xenon-ajovalot jaetaan seuraaviin ECE-luokkiin:
- D1
- D1S
- D1R
- D2S
- D2R
- D3S
- D3R
- D4S
- D4R
- D-H4R
Tässä D tarkoittaa Discharge (vastuuvapauden myöntäminen) ja seuraava numero vastaavaa kehitysversiota.
Täys-LED-ajovalot
LED-ajovaloissa käytetään puolijohdetta, jota stimuloidaan elektronisesti valon tuottamiseksi. Valonjako toteutetaan eri optisten moduulien yksittäisten osavalonjakojen additiivisella päällekkäisyydellä. Ajovalaisimessa valo jaetaan vapaamuotoisella optiikalla siten, että haluttu valonjako saavutetaan. Tämä edellyttää kuitenkin muun muassa yksittäisten LED-moduulien hyvää lämmönhallintaa.
LEDien tehohäviö on hävitettävä erittäin tehokkaasti LED-sirusta ja päästettävä ympäristöön, sillä vain noin 20-30 prosenttia täys-LED-ajovalojen sähkötehosta muutetaan todellisuudessa käyttökelpoiseksi valotehoksi.
Päivänvaloa muistuttavan valon värin ansiosta LED-ajovalot tekevät ajamisesta turvallisempaa. Kuljettajan silmät väsyvät hitaammin ja ajaminen on rennompaa. Toisin kuin perinteisissä polttimoissa, LED-valaisimissa ei tarvitse lämpenemisvaihetta, jotta valosignaalin asetusarvo saavutetaan. Tämä vähäinen aika voi vähentää tai estää peräänajoja.
Ajovalojen vaihtaminen
Ajovalojen on täytettävä lakisääteiset vaatimukset niiden sijainnin ja valovälin osalta. Jos näin ei ole, ajovalot on vaihdettava. Tämä pätee myös, jos lasissa on halkeamia, joiden kautta kosteus voi päästä sisään. Tämä voi aiheuttaa vian ajovaloissa.
Jos ajovalot ovat likaiset, niitä ei tarvitse vaihtaa. Ajovalojen kiillotusaine voi auttaa tässä tapauksessa kiillottamalla ajovalot ja parantamalla näkyvyyttä. Tätä kiillotusaineita voidaan käyttää sekä LED-ajovaloihin että bi-xenon- tai xenon-ajovaloihin.
Osta edullisia ajovaloja verkosta
Lahjakkaat mekaanikot voivat vaihtaa vialliset ajovalot itse. Joissakin ajoneuvoissa, kuten vanhemmassa BMW 3-sarjassa, ajovalot ovat kuitenkin hieman järeät, joten niihin tarvitaan paljon taitoa ja hermoja. Voit myös teettää ajovalojen vaihdon ammattikorjaamolla. Löydät vaihdettavat ajovalot Motointegrator-verkkokaupastamme. Täältä voit myös ostaa ajovalojen korjaamiseen tarvittavia lisäosia, kuten ajovalojen kiillotusaineita. Luota positiivisiin asiakasarvosteluihimme ja tilaa varaosat jo tänään.