- Pusty
Ajovalot – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1695 tulosta)
Ajovaloilla on suuri merkitys tieliikenteessä, erityisesti pimeänä vuodenaikana ja pimeässä. Ne varmistavat ajoneuvon hyvän havaittavuuden ja kuljettajan erinomaisen näkyvyyden. Jotta niitä voidaan käyttää tieliikenteessä, niiden on täytettävä lakisääteiset vaatimukset ajovalojen kantaman ja sijainnin osalta. Jos näin ei ole, ajovalot on vaihdettava. Motointegratorin verkkokaupasta löydät autoosi ajovalot kaikilta merkeiltä ja valmistajilta sekä noin viisi miljoonaa muuta varaosaa.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ajovalot.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Ajovalojen tehtävä
Ajovalojen tehtävänä on valaista tie ja ympäröivä alue, mikä mahdollistaa turvallisen ajon. Ne kuuluvat ajoneuvon turvallisuuteen vaikuttaviin osiin, joiden on oltava virallisesti hyväksyttyjä, eikä niitä saa peukaloida. Valotoimintojen muotoilua, värejä, valonlähdettä, fotometrisiä arvoja sekä tyyppiä ja asennuspaikkaa säännellään lailla.
Ajovalojen tyypitTällä hetkellä on kolme ajovalojärjestelmää: halogeeniajovalot, täys-LED-ajovalot ja ksenonajovalot.
Halogeeniajovalot
Halogeeniajovaloilla on monia etuja. Ne ovat halpoja valmistaa, ne voidaan helposti vaihtaa ja ne antavat erittäin kirkkaan valon - jopa 3 000 tunnin ajan. Tämän vuoksi ne asennetaan nykyään 80 prosenttiin kaikista ajoneuvoista.
Halogeenilamput koostuvat ohuesta volframihehkulangasta, joka on lasikapselissa, joka on täytetty halogeenikaasulla, joka kestää hyvin korkeita lämpötiloja. Heti kun jännite kytketään, hehkulanka hehkuu ja volframi höyrystyy. Halogeenilasi saa langan lämpötilan nousemaan lähes volframin sulamispisteeseen, joka on 3 400 astetta. Tämä johtaa suureen valotehoon ja polttimon pidempään käyttöikään. Höyrystynyt volframi muodostaa polttimossa olevan halogeenikaasun kanssa volframihalidia. Jos kaasuhiukkaset pääsevät lähelle johdinta, sinne muodostuu taas volframikerros erittäin korkeiden lämpötilojen vuoksi.
Xenon-ajovalot
Xenon-ajovalot ovat auton ajovaloja, joissa käytetään ksenonkaasupurkauslamppua kauko- tai lähivaloissa. Niiden valovoima on voimakkaampi kuin perinteisten halogeeniajovalojen.
Xenon-ajovaloissa valo syntyy voimakkaasta valokaaresta. Ksenonlampun sytyttämiseen tarvitaan 20 000 voltin suurjännite, jota syötetään elektronisesta liitäntälaitteesta.
Automaattinen tai dynaaminen ajovalojen tasaus tarkoittaa, että xenon-ajovalot ovat aina oikeassa ajovaloasennossa - riippumatta auton jarrutuksesta, kuormituksesta tai kiihtyvyydestä. Anturit rekisteröivät kuorman tilan. Tämän jälkeen ajovalojen asento korjataan servomoottoreiden avulla.
Dynaamisessa ajovalojen tasauksessa nopeus käsitellään nopeusmittarin signaalin avulla. Näin kiihdytys- ja jarrutusprosessit voidaan nopeasti tasata.
Xenon-ajovalojen järjestelmään kuuluu myös ajovalojen puhdistusjärjestelmä. Se varmistaa, että ksenon-ajovalaisimen peitinlasi on puhdas, ja estää siten vastaantulevan liikenteen häikäistymisen. Halogeeniajovaloihin verrattuna ksenonlamput tuottavat yli kaksi kertaa enemmän valoa kuin nykyaikaiset H7-lamppujen valot, mutta vaativat vain kaksi kolmasosaa sähkötehosta. Lisäksi ksenonajovalojen valon väri muistuttaa päivänvaloa.
Xenon-ajovalot jaetaan seuraaviin ECE-luokkiin:
- D1
- D1S
- D1R
- D2S
- D2R
- D3S
- D3R
- D4S
- D4R
- D-H4R
Tässä D tarkoittaa Discharge (vastuuvapauden myöntäminen) ja seuraava numero vastaavaa kehitysversiota.
Täys-LED-ajovalot
LED-ajovaloissa käytetään puolijohdetta, jota stimuloidaan elektronisesti valon tuottamiseksi. Valonjako toteutetaan eri optisten moduulien yksittäisten osavalonjakojen additiivisella päällekkäisyydellä. Ajovalaisimessa valo jaetaan vapaamuotoisella optiikalla siten, että haluttu valonjako saavutetaan. Tämä edellyttää kuitenkin muun muassa yksittäisten LED-moduulien hyvää lämmönhallintaa.
LEDien tehohäviö on hävitettävä erittäin tehokkaasti LED-sirusta ja päästettävä ympäristöön, sillä vain noin 20-30 prosenttia täys-LED-ajovalojen sähkötehosta muutetaan todellisuudessa käyttökelpoiseksi valotehoksi.
Päivänvaloa muistuttavan valon värin ansiosta LED-ajovalot tekevät ajamisesta turvallisempaa. Kuljettajan silmät väsyvät hitaammin ja ajaminen on rennompaa. Toisin kuin perinteisissä polttimoissa, LED-valaisimissa ei tarvitse lämpenemisvaihetta, jotta valosignaalin asetusarvo saavutetaan. Tämä vähäinen aika voi vähentää tai estää peräänajoja.
Ajovalojen vaihtaminen
Ajovalojen on täytettävä lakisääteiset vaatimukset niiden sijainnin ja valovälin osalta. Jos näin ei ole, ajovalot on vaihdettava. Tämä pätee myös, jos lasissa on halkeamia, joiden kautta kosteus voi päästä sisään. Tämä voi aiheuttaa vian ajovaloissa.
Jos ajovalot ovat likaiset, niitä ei tarvitse vaihtaa. Ajovalojen kiillotusaine voi auttaa tässä tapauksessa kiillottamalla ajovalot ja parantamalla näkyvyyttä. Tätä kiillotusaineita voidaan käyttää sekä LED-ajovaloihin että bi-xenon- tai xenon-ajovaloihin.
Osta edullisia ajovaloja verkosta
Lahjakkaat mekaanikot voivat vaihtaa vialliset ajovalot itse. Joissakin ajoneuvoissa, kuten vanhemmassa BMW 3-sarjassa, ajovalot ovat kuitenkin hieman järeät, joten niihin tarvitaan paljon taitoa ja hermoja. Voit myös teettää ajovalojen vaihdon ammattikorjaamolla. Löydät vaihdettavat ajovalot Motointegrator-verkkokaupastamme. Täältä voit myös ostaa ajovalojen korjaamiseen tarvittavia lisäosia, kuten ajovalojen kiillotusaineita. Luota positiivisiin asiakasarvosteluihimme ja tilaa varaosat jo tänään.
Mitkä ajovalot ovat sallittuja?
Tämä herättää kysymyksen siitä, mitkä ajovalot ovat sallittuja monessa eri suhteessa. Periaatteessa vain ECE-merkinnällä varustetut ajovalot ovat sallittuja. Tärkeää on kuitenkin myös ajovalojen määrä, joka koostuu kauko- ja lähivaloista, sumuvaloista ja lisäkaukovaloista. Lisäkaukovalaisimien määrä on rajoitettu. Säännellään myös sitä, mitä ajovaloja saa käyttää yhdessä.
Tätä varten ajovaloissa on usein toinen numero, jossa on ECE-merkintä:
- - 12,5
- - 17,5
- - 37,5
Samanaikaisesti päälle kytkettyjen kaukovalaisimien yhteenlaskettu luku 75 ei saa ylittyä.
Ksenon tai LED-ajovalojen asentaminen
Perinteisten halogeeniajovalojen lisäksi ksenon-, bi-ksenon- (HID) ja LED-ajovalot ovat myös yhä yleisempiä. Vaikka ksenon- ja LED-ajovalaisimissa on ECE-merkintä, niitä ei saa asentaa ilman muita muutostoimenpiteitä. Esimerkiksi ksenon- tai LED-valot edellyttävät automaattista ajovalojen tasausta. Perinteiset halogeeniajovalaisimet taas voidaan varustaa manuaalisella tai automaattisella ajovalaisimien tasauksella. Automaattisen ajovalon tasausjärjestelmän jälkiasennus on melko monimutkainen. Tarvitaan akselin anturit, servomoottorit, johdot ja ohjausyksikkö. Jos kyseessä on pneumaattinen tasausjärjestelmä, tarvitaan myös vastaava alipainejärjestelmä.
LED-ajovalojen osalta huomioitavaa
1990-luvulla W 140 Mercedes S-sarja oli ensimmäinen CAN-väylätekniikalla varustettu ajoneuvo markkinoilla. CAN-väylä mahdollistaa ajoneuvon paljon selkeämmän johdotuksen. LED-valojen on kuitenkin oltava CAN-väyläyhteensopivia. Muussa tapauksessa ne aiheuttavat virheilmoituksen, joka kertoo viallisesta polttimosta. Yksi syy tähän on se, että LED-lampun virrankulutus on huomattavasti pienempi kuin perinteisen hehkulampun. Asentamalla sopivan vastuksen ohjausyksikkö luulee, että tarvitaan korkeampaa jännitettä, eikä virheilmoitusta tule näkyviin. Nykyaikaisissa LED-lampuissa on integroitu CAN-väyläyhteensopivuus. Tämä koskee muuten myös sisävalaistukseen tarkoitettuja LED-lamppuja.
Miten ajovalot säädetään oikein?
Kaikkien ajovalojen perussäätö on tehtävä käsin. Tätä varten ajovaloissa on vähintään kaksi säätöruuvia tai säätöpyörää. Näin ajovalot voidaan säätää pysty- ja vaakasuunnassa. Optimaalisen säädön varmistamiseksi tarvitaan säätölaite jotta sopivan asetuksen voi määrittää. Näin valaistus voidaan säätää niin, ettei kukaan häikäisty ja että tie kuitenkin valaistaan parhaalla mahdollisella tavalla. Monet korjaamot tarjoavat ajovalojen säätöä talvikauden alussa ilmaiseksi tai huomattavasti alennettuun hintaan.
Miten ajovalot kiillotetaan oikein?
Ajovalojen linssien osalta on erotettava toisistaan aidot lasilinssit ja muovista (akryylilasista tai muusta muovista) valmistetut linssit. Erityisesti muovilinsseillä on taipumus sokeutua auringon UV-säteilyn vaikutuksesta. Ne muuttuvat maitomaisiksi ja sameiksi. Tavanomaisella maalipesuaineella ajovalot voidaan kiillottaa uudelleen niin, että ne ovat kristallinkirkkaat. Kiillotuskoneen käyttö on joka tapauksessa suositeltavaa.
Miksi ajovalot peitetään?
Tuulilasin ja muun ajoneuvon etuosan tavoin ajovalot eivät ole suojassa kiveniskemiä vastaan. Jos havaitset tällaisen kiveniskemän, sinun on peitettävä se välittömästi läpinäkyvällä liimakalvolla. Tämä johtuu siitä, että jos ajovalaisimeen pääsee kosteutta, sitä on lähes mahdotonta saada pois ajovalaisimen sisältä. Tällöin heijastimet hapettuvat nopeasti ja menettävät paljon heijastuskyvystään. Myös diffuusori tai linssi peittyy kondenssivedellä lampun kuumentuessa. Näin valo taittuu lisäksi ja näkyvyys heikkenee huomattavasti.
Uusi linssi on kuitenkin tilattava välittömästi, sillä teipatulla linssillä ei tietenkään saa jatkaa ajamista pysyvästi. Linssin tilauksen yhteydessä on suositeltavaa hankkia myös ajovalon kotelon ja linssin välinen tiiviste. Muuten ajovalaisimen sisällä oleva kosteusongelma voi saada sinut nopeasti kiinni.
Halogeenilamppujen vaihto
Kaikissa halogeenilampuissa, H1, H3, H4, H7 jne., on erityinen kanta, jotta lamppuja ei voi käyttää väärin. Erityisesti H4-lamppuja käytetään kuitenkin aina väärin. Nyrkkisääntönä voi pitää seuraavaa erityispiirrettä: H4-lampussa on pieni heijastin, joka on kaareva sisäänpäin. Oikein paikalleen asetettuna syvennys osoittaa ylöspäin, kuin levy, jonka voit täyttää. Jos kupera puoli osoittaa ylöspäin, lamppu on väärinpäin.
Älä myöskään koske lampun lasiin paljain sormin. Ihollamme on aina rasvaa. Se kerrostuisi lamppuun ja vähentäisi valovoimaa valtavasti. Lamppujen vaihtaminen monissa nykyaikaisten ajoneuvojen ajovaloissa on kuitenkin niin aikaa vievää, että varsinaisen ajovalon lisäksi on irrotettava myös siipi ja mahdollisesti muita verhoiluosia. Siksi on todennäköisempää, että monet ajoneuvon omistajat vievät ajoneuvonsa joka tapauksessa erikoisliikkeeseen polttimoiden vaihtoa varten.
Perusasiat, jotka on syytä huomioida ajovalaisimia ostettaessa
ECE-merkintä ei ole ainoa tärkeä asia. Ajovalot kannattaa myös ostaa vain erikoistuneelta jälleenmyyjältä. Netissä kannattaa ostaa vain sellaisilta toimittajilta, jotka tarjoavat tuotteita myös Euroopan unionissa. Muussa tapauksessa on suuri vaara, että saat halvan, huonomman kopion oletettavasti edullisesta ajovalosta. Pahimmassa tapauksessa tällainen ajovalo voi aiheuttaa oikosulun ja johtaa ajoneuvon tai kaapelin palamiseen. Ostaminen hyvämaineiselta jälleenmyyjältä estää tällaiset ongelmat.