- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Ajoneuvon maalaus – Fiat
(löytyi 188 tulosta)
Valmistaja: | PROFIRS |
Valmistajan numero: | 0RS-20-6MM |
Mitä suurempi ajoneuvo on, sitä korkeammat ovat ajoneuvon täydellisen maalauksen kustannukset. Pienemmät naarmut tai kiveniskemävauriot ovat tietenkin halvempia korjata, mutta ne on myös helppo korjata itse. Tarvitset tähän joitakin työkaluja, joita löydät kohtuulliseen hintaan Motointegratorista kohdasta Työkalut ja tarvikkeet ajoneuvojen maalaukseen.
Milloin maalivauriot pitäisi korjata?
Autonvalmistajat levittävät auton alkuperäisen maalin useina kerroksina upotuskylvyissä ja paistokopeissa. Pohjamaalikerros koostuu pääsääntöisesti fosfaatista, joka suojaa korroosiolta. Tämän jälkeen tehdään pohjamaalikerros, useita kerroksia lakkaa ja lopuksi muutama kerros kirkaslakkaa. Kaikkien kerrosten koostumuksen tarkoituksena on suojata korin osia korroosiolta ja kestää auringon UV-säteilyä mahdollisimman pitkään. Etenkin vanhemmissa ajoneuvoissa iän vaikutukset ajoneuvon maalipintaan näkyvät usein siten, että väri muuttuu himmeäksi ja kalpeaksi.
Maalipinnan vauriot eivät ole vain rumia, vaan ne saattavat myös mitätöidä korroosiosuojauksen. Jopa pieni naarmu tai kiveniskemien aiheuttama pistemäinen vaurio voi tunkeutua kirkaslakkaan ja sen alla oleva metalli alkaa ruostua. Sinun ei pitäisi sietää tätä ja korjata se mahdollisimman pian, erityisesti ennen talvikauden alkua ja aggressiivisen soran levittämistä.
Ajoneuvon maalipinnan ehjä kunto auttaa myös säilyttämään ajoneuvon arvon. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta löydät kaiken, mitä tarvitset korjataksesi ajoneuvosi maalipinnan itse, suojapuvuista ja suihkumaskista hionta- ja kiillotusaineisiin.
Kiveniskemävaurioiden korjaaminen
Yleensä ajoneuvon etuosaan osuvat kiveniskut aiheuttavat maalipintaan pieniä pistemäisiä vaurioita, joista osa tunkeutuu iskun voimasta hyvin syvälle alempiin maalikerroksiin. Älä anna vahingon pienen koon hämätä. Jos kiveniskemä on tunkeutunut ensimmäisiin maalikerroksiin, korroosio voi levitä niiden alle. Ruoste voi tunkeutua myös viereisiin ehjiin maalikerroksiin, ja pienestä vauriosta tulee laajamittaista korroosiota ehjän maalin alla.
Jos vain ylempi kirkaslakkakerros on vaurioitunut, kiveniskemien aiheuttamat vauriot voidaan helposti kiillottaa pois. Motointegrator tarjoaa tähän tarkoitukseen laajan valikoiman erilaisia kiillotussieniä. Jos vaurio ulottuu syvemmälle maalikerrokseen, korjauskynät ovat edelleen hyvä valinta. Usein saat nämä ajoneuvon valmistajalta samansävyisinä kuin ajoneuvosi, joten värieroa ei ole havaittavissa.
Varmista, että vertaat ajoneuvosi värikoodinumeroa korjauskynän värikoodiin. Useimmissa ajoneuvoissa moottoritilassa on tarra tai metallikilpi, jossa on vastaava värikoodi, mutta ei aina. Tämä koskee valmistajan alkuperäistä maalipintaa, joten sitä ei enää sovelleta, jos ajoneuvo on tällä välin maalattu uudelleen.
Jos kyseessä on kiveniskemä, maalialue karhennetaan ensin. Useimmissa korjauskynissä on kannessa hieno lankaharja tätä tarkoitusta varten. On tärkeää puhdistaa maalattava alue perusteellisesti, mieluiten märkänä. Pyyhkäise maalia kivilohkareen valmisteltuun ja kuivuneeseen alueeseen maalitikkusiveltimellä. Anna maalin kuivua ja hio maali lyhyesti hienolla hiekkapaperilla (1000-karkealla hiekkapaperilla) ja kiillota alue sitten hyvin. Motointegratorin verkkokaupasta löydät hiomapaperia eri raekokoluokissa ja hiomalohkoja edullisesti.
Auton maalipinnan syvien naarmujen korjaaminen
Naarmut voivat olla pinnallisia tai syvälle metalliin ulottuvia. Pinnalliset naarmut johtuvat yleensä suhteellisen pehmeistä esineistä, esimerkiksi kun raaputat ajoneuvosi oksien ja pensaiden ohi. Tämä aiheuttaa yleensä vain näkyvän mattapintaisen raidan kirkkaaseen pintalakkaan, joka voidaan helposti kiillottaa pois.
Kovat esineet sen sijaan aiheuttavat syviä naarmuja, ja ne voidaan jossain määrin lukea myös ilkivallan syyksi. Näitä naarmuja ei voi kiillottaa pois, ja ne on poistettava nopeasti. Syvät naarmut on esikäsiteltävä ennen maalausta. Jos naarmu ulottuu metalliin, se näkyy ilman esikäsittelyä myös sen jälkeen, kun ajoneuvo on maalattu. Jos naarmu on vanhempi, siihen on saattanut muodostua myös ruostetta. Poista ruoste ja puhdista maalipinta. Syvät epätasaisuudet voidaan korjata ajoneuvon korjaustäytteellä. Mitä tasaisemmin levität täyteaineen, sitä vähemmän sinun tarvitsee hioa sen jälkeen.
1.Poista ruoste ja puhdista maalipinta perusteellisesti. Levitä ruosteenestoainetta.
2.Täytä kuivaan maalattuun pintaan syntynyt syvä naarmu täyteaineella. Tähän soveltuvat hyvin pehmeät muoviset kitit, jotka eivät naarmuta muuta maalia.
3.Kun täyteaine on kovettunut ja kuivunut, hio kaikki havaittavat epätasaisuudet pois. Suuriin tai useisiin naarmuihin suositellaan sähköhiomakonetta; vaihtoehtoisesti myös käsin hiominen hiomalaikalla on hyvä vaihtoehto. Aloita aina karkeammalla hiomalla ja hio sitten hiontajäljet pois hienommalla hiomalla. Poista lopuksi hiomapöly ja rasva (silikoninpoistoaineella) maalatulta pinnalta.
4.Levitä täyteainetta joko ruiskupullosta tai maaliruiskulla. Anna ruiskutettavan täyteaineen kuivua ja toista ruiskutus 2-3 kertaa. Hio ruiskutettu täyteaine vielä kerran lyhyesti erittäin hienolla märkähiomapaperilla ja puhdista pinta vielä kerran perusteellisesti.
5.Levitä kolme-neljä kerrosta perusmaalia valmistellulle ja kuivuneelle täyteaineelle. Anna maalin kuivua ennen jokaisen uuden kerroksen levittämistä. Maaliruiskulla saavutetaan parempia tuloksia kuin ruiskupurkin ajoneuvomaalauksella. Lopuksi hio perusmaali vain kevyesti hienolla hiomalla, jotta seuraava maalikerros (kirkaslakka) kestää. Puhdista hiomapöly tietenkin uudelleen maalipinnasta.
6.Levitä kirkaslakkaa 4-5 kerrosta samalla tavalla kuin peruslakkaa. Pienet puutteet kirkaslakkauksessa voidaan helposti kiillottaa pois, kun kirkaslakka on kuivunut.
Motointegrator-verkkokaupasta löydät jopa 5 miljoonan auton varaosan ja tarvikkeen lisäksi laajan valikoiman työkaluja, joilla voit palauttaa autosi maalipinnan ehjäksi.