-3% jousituksesta

Ajoneuvon jousitus – KUORMA-AUTOT

(löytyi 10 tulosta)

Turvallinen ja mukava ajo kuorma-auton jousitusjärjestelmän avulla

Nykyään paineilmavaimennusjärjestelmiä asennetaan pääasiassa raskaisiin puoliperävaunullisiin kuorma-autoihin, kippereihin ja laatikkokuljetusajoneuvoihin. Pienemmissä kuorma-autoissa ja suurnostokuljetusajoneuvoissa käytetään tavanomaisia jousia, jousia ja iskunvaimentimia. Ne takaavat turvallisen tienpidon ja mukavan ajonautinnon. Näiden perinteisten jousitusjärjestelmien korjaaminen on melko helppoa, jos käytössäsi on oikeat työkalut.

Juoksupyörän tehtävä

Ajoneuvon jousituksen tarkoituksena on tasoittaa tien epätasaisuuksia ja pitää ajoneuvo turvallisesti ajoradalla myös suurilla nopeuksilla. Pelkkä lehti- tai kierrejousien vaimennus ei riitä. Tämä aiheuttaisi vain ajoneuvon keinumisen, mikä johtaa hyvin nopeasti vaaralliseen ajotilanteeseen. Siksi vain jousen ja iskunvaimentimen yhdistelmä on ihanteellinen tapa pitää ajoneuvo turvallisesti ajoradalla myös suurella kuormalla, suurilla nopeuksilla, tiukoissa mutkissa tai epätasaisilla teillä

Autoon sopivat tuotteet: Mercedes-Benz AROCS 1832 LS, teho: 320 hv/235 kW (vaihda)
Ennen kuin lisäät tuotteen ostoskoriin, tarkista tuoteselosteesta mahdolliset ajoneuvosta riippuvat rajoitukset ja tuoteominaisuudet varmistaaksesi, että valitsemasi tuote sopii ajoneuvoosi.
Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Laakerointi, lehtijousi FEBI BILSTEIN 100662
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   100662
26,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kumisuikale FEBI BILSTEIN 101758
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   101758
13,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennuskumi, jousitus FEBI BILSTEIN 105700
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   105700
13,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, vakaaja FEBI BILSTEIN 100101
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   100101
21,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Metallipalje, ilmajousitus AUGER AU 346121-KP
Valmistaja:   AUGER
Valmistajan numero:   AU 346121-KP
110,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennuskumi, jousitus FEBI BILSTEIN 177894
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   177894
6,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousikiinnike SCHOMÄCKER 98983250-S
Valmistaja:   SCHOMACKER
Valmistajan numero:   98983250-S
24,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vakaaja, jousitus S-TR 120333
Valmistaja:   S-TR
Valmistajan numero:   STR-120333
15,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kumisuikale FEBI BILSTEIN 101991
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   101991
16,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hela/silentblock, lehtijousi FEBI BILSTEIN 10443
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   10443
13,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Ajoneuvon osat

Alusta koostuu pääasiassa kahdesta osasta

- Jousitus
- Iskunvaimennin

Jousitus varmistaa, että akselit, joihin pyörät on kiinnitetty, voivat reagoida epätasaisuuksiin. Kun ajetaan esteen yli, jousi notkahtaa, ja kun ajetaan kuopan läpi, se venyy hieman. Vain murto-osa liikkeistä, jotka tieprofiili sanelee, saapuu ajoneuvon runkoon ja siten kuljettajaan, matkustajiin ja tavaroihin. Kuorma- ja pakettiautoissa käytetään yleensä kierrejousia etuakselilla ja lehtijousia taka-akselilla. Kierrejousien etuna on, että ne ovat erittäin kompakteja. Tämä tarkoittaa, että ne eivät häiritse ajoneuvon suunnittelua. Lehtijouset voidaan sen sijaan asentaa taka-akselille, jossa kuormatila aina sijaitsee. Ne ovat teknisesti hyvin yksinkertaisia ja luotettavia. Jotta ajoneuvo ei kuitenkaan keinuisi, iskunvaimennin hidastaa jousen liikettä. Iskunvaimentimet pehmentävät myös kovia iskuja - tästä johtuu niiden nimi. Iskunvaimentimia on saatavana kaasupaine- tai öljynpaineiskunvaimentimina. Öljynpaineisia iskunvaimentimia käytetään kuitenkin paljon harvemmin kuin kaasunpaineisia moduuleja. Kaasunpaineisissa iskunvaimentimissa paineistettu kaasu laajenee entisestään syöksyvän männän avulla. Kaasu muodostaa näin yhä suuremman vastapaineen, joka työntää iskunvaimentimen jälleen erilleen. Toinen tärkeä alustan moduuli on jousien kiinnitys. Tämä on pyörivä liitos jousijousen ja rungon välillä

Jousituksen viat

Jousitusjärjestelmä voi tulla huomattavaksi kolmella tavalla

- Rikkinäinen
jousi - Viallinen iskunvaimennin
- Viallinen jousilaakeri

Jousimurtuma on havaittavissa kovasta kolahduksesta. Ajoneuvo seisoo tällöin vinossa, ja sen pito tiellä on erittäin huono. Pahimmassa tapauksessa ajoneuvon pyörä hankaa pyöräkoteloa vasten. Rikkoutunut jousi on vika, joka tekee ajoneuvon liikennekelvottomaksi. Se on vietävä lähimpään korjaamoon nopeinta reittiä

Viallinen iskunvaimennin huomataan kolmella tavalla

- Kuriseva ääni upotettaessa
- Huono vaimennuskyky
- Vuotava öljy

Jos auto ponnahtaa pahasti jarrutettaessa ja saa erittäin epämiellyttävät ajo-ominaisuudet keskinopeuksissa, syy on yleensä iskunvaimentimissa. Silmämääräinen ja äänitarkastus paljastaa yleensä kaksi muuta oiretta. Iskunvaimentimia ei voi korjata, vaan ne voidaan ainoastaan vaihtaa uuteen osaan. Vialliset kuppikiinnikkeet havaitaan kovasta, jyrisevästä äänestä ajon aikana. Koputukset tuntuvat yleensä myös ohjauspyörässä. Viallinen jousilaakeri on myös korjattava mahdollisimman nopeasti. Suosittelemme kuitenkin aina kaikkien kuluvien osien täydellistä vaihtamista alustan korjauksen yhteydessä. Näin ajoneuvon kunto on määritetty uudeksi ja voit ajaa jälleen rauhassa kymmeniä tuhansia kilometrejä

Alustan korjaus

Pakettiauton taka-akselin alustan korjaaminen on yleensä hyvin yksinkertaista: ajoneuvo nostetaan ylös, kunnes takapyörät tulevat esiin. Sitten pyörät irrotetaan, ja pääset vapaasti käsiksi jousitukseen ja iskunvaimentimeen. Molemmat voidaan sitten helposti purkaa ja korvata uusilla osilla. Tilanne on täysin erilainen, kun etuakselin jousitus vaihdetaan. Tässä tapauksessa iskunvaimennin ja kierrejousi ovat yksi yksikkö, joka on asennettu esijännitettyyn tilaan. Näin ollen se on ensin kiristettävä asennettuna, ennen kuin se voidaan irrottaa. Tämä on vaarallista toimintaa, jota varten on välttämätöntä käyttää sopivaa työkalua - niin sanottua jousipuristinta. Itse asiassa useimmat vakavat onnettomuudet, joihin harrastajamekaanikot joutuvat, tapahtuvat juuri tässä vaiheessa. Onneksi jousipuristimia on nykyään saatavilla hyvin kohtuulliseen hintaan, joten kenenkään ei enää tarvitse altistaa itseään tälle vaaralle. Suosittelemme, että et koskaan vaihda vain yhtä viallista osaa. Ainakin akselikohtaisesti olisi aina vaihdettava kaikki kuluvat osat, jotka koostuvat iskunvaimentimista, jousituksesta ja jousilaakereista. Ihannetapauksessa kaikki neljä jousitusta olisi kuitenkin vaihdettava

Laatu on tärkeää

Jousituksen osia vaihdettaessa on erittäin tärkeää käyttää vain korkealaatuisia merkkituotteita. Monroe ja ATE ovat kaksi esimerkkiä hyvin menestyneistä yrityksistä tällä alalla. Käyttämällä erinomaista merkkilaatua suojaudut "ikäviltä yllätyksiltä". Näiltä merkkituotteilta voidaan odottaa haluttua suorituskykyä ja toivottua käyttöikää. Tuntemattomista lähteistä peräisin olevat alustan osat voivat sitä vastoin vioittua äkillisesti ja saattaa ajoneuvon vaaralliseen ajotilanteeseen.

Kaikki valmiina myymälässämme

Ota aikaa ja tutustu myymäläämme. Täältä löydät kaiken, mitä tarvitset pakettiautosi tai kuorma-autosi jousituksen korjaamiseen. Meillä on myös työkaluja ja tarvikkeita. Rekisteröidy tänään uudeksi asiakkaaksemme - odotamme innolla tapaamistamme.