Joulukausi 2024

Ajoneuvon jousitus – KUORMA-AUTOT

(löytyi 3063 tulosta)

Turvallinen ja mukava ajo kuorma-auton jousitusjärjestelmän avulla

Nykyään paineilmavaimennusjärjestelmiä asennetaan pääasiassa raskaisiin puoliperävaunullisiin kuorma-autoihin, kippereihin ja laatikkokuljetusajoneuvoihin. Pienemmissä kuorma-autoissa ja suurnostokuljetusajoneuvoissa käytetään tavanomaisia jousia, jousia ja iskunvaimentimia. Ne takaavat turvallisen tienpidon ja mukavan ajonautinnon. Näiden perinteisten jousitusjärjestelmien korjaaminen on melko helppoa, jos käytössäsi on oikeat työkalut.

Juoksupyörän tehtävä

Ajoneuvon jousituksen tarkoituksena on tasoittaa tien epätasaisuuksia ja pitää ajoneuvo turvallisesti ajoradalla myös suurilla nopeuksilla. Pelkkä lehti- tai kierrejousien vaimennus ei riitä. Tämä aiheuttaisi vain ajoneuvon keinumisen, mikä johtaa hyvin nopeasti vaaralliseen ajotilanteeseen. Siksi vain jousen ja iskunvaimentimen yhdistelmä on ihanteellinen tapa pitää ajoneuvo turvallisesti ajoradalla myös suurella kuormalla, suurilla nopeuksilla, tiukoissa mutkissa tai epätasaisilla teillä

Sijoituskriteerit
Jousiruuvi (pultti) DT Spare Parts 2.61137
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   2.61137
9,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousisinkilä DT Spare Parts 1.32580
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   1.32580
27,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennuskumi, jousitus DT Spare Parts 4.80804
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   4.80804
8,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousisinkilä S-TR 50030
Valmistaja:   S-TR
Valmistajan numero:   STR-50030
51,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousisinkilä S-TR 50233
Valmistaja:   S-TR
Valmistajan numero:   STR-50233
29,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi LEMA LE1667.00
Valmistaja:   LEMA
Valmistajan numero:   1667.00
11,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousituki AUGER 74116 vasen
Valmistaja:   AUGER
Valmistajan numero:   74116
66,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T5258
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T5258
117,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin SACHS 131 828
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   131 828
167,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T1215
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T1215
93,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE V2515
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   V2515
40,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T1345
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T1345
82,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin SACHS 125 961
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   125 961
158,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennusosat lehtijousi S-TR 60806
Valmistaja:   S-TR
Valmistajan numero:   STR-60806
14,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jousisinkilä BPW 03.138.37.02.4
Valmistaja:   BPW
Valmistajan numero:   03.138.37.02.4
46,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Ajoneuvon osat

Alusta koostuu pääasiassa kahdesta osasta

- Jousitus
- Iskunvaimennin

Jousitus varmistaa, että akselit, joihin pyörät on kiinnitetty, voivat reagoida epätasaisuuksiin. Kun ajetaan esteen yli, jousi notkahtaa, ja kun ajetaan kuopan läpi, se venyy hieman. Vain murto-osa liikkeistä, jotka tieprofiili sanelee, saapuu ajoneuvon runkoon ja siten kuljettajaan, matkustajiin ja tavaroihin. Kuorma- ja pakettiautoissa käytetään yleensä kierrejousia etuakselilla ja lehtijousia taka-akselilla. Kierrejousien etuna on, että ne ovat erittäin kompakteja. Tämä tarkoittaa, että ne eivät häiritse ajoneuvon suunnittelua. Lehtijouset voidaan sen sijaan asentaa taka-akselille, jossa kuormatila aina sijaitsee. Ne ovat teknisesti hyvin yksinkertaisia ja luotettavia. Jotta ajoneuvo ei kuitenkaan keinuisi, iskunvaimennin hidastaa jousen liikettä. Iskunvaimentimet pehmentävät myös kovia iskuja - tästä johtuu niiden nimi. Iskunvaimentimia on saatavana kaasupaine- tai öljynpaineiskunvaimentimina. Öljynpaineisia iskunvaimentimia käytetään kuitenkin paljon harvemmin kuin kaasunpaineisia moduuleja. Kaasunpaineisissa iskunvaimentimissa paineistettu kaasu laajenee entisestään syöksyvän männän avulla. Kaasu muodostaa näin yhä suuremman vastapaineen, joka työntää iskunvaimentimen jälleen erilleen. Toinen tärkeä alustan moduuli on jousien kiinnitys. Tämä on pyörivä liitos jousijousen ja rungon välillä

Jousituksen viat

Jousitusjärjestelmä voi tulla huomattavaksi kolmella tavalla

- Rikkinäinen
jousi - Viallinen iskunvaimennin
- Viallinen jousilaakeri

Jousimurtuma on havaittavissa kovasta kolahduksesta. Ajoneuvo seisoo tällöin vinossa, ja sen pito tiellä on erittäin huono. Pahimmassa tapauksessa ajoneuvon pyörä hankaa pyöräkoteloa vasten. Rikkoutunut jousi on vika, joka tekee ajoneuvon liikennekelvottomaksi. Se on vietävä lähimpään korjaamoon nopeinta reittiä

Viallinen iskunvaimennin huomataan kolmella tavalla

- Kuriseva ääni upotettaessa
- Huono vaimennuskyky
- Vuotava öljy

Jos auto ponnahtaa pahasti jarrutettaessa ja saa erittäin epämiellyttävät ajo-ominaisuudet keskinopeuksissa, syy on yleensä iskunvaimentimissa. Silmämääräinen ja äänitarkastus paljastaa yleensä kaksi muuta oiretta. Iskunvaimentimia ei voi korjata, vaan ne voidaan ainoastaan vaihtaa uuteen osaan. Vialliset kuppikiinnikkeet havaitaan kovasta, jyrisevästä äänestä ajon aikana. Koputukset tuntuvat yleensä myös ohjauspyörässä. Viallinen jousilaakeri on myös korjattava mahdollisimman nopeasti. Suosittelemme kuitenkin aina kaikkien kuluvien osien täydellistä vaihtamista alustan korjauksen yhteydessä. Näin ajoneuvon kunto on määritetty uudeksi ja voit ajaa jälleen rauhassa kymmeniä tuhansia kilometrejä

Alustan korjaus

Pakettiauton taka-akselin alustan korjaaminen on yleensä hyvin yksinkertaista: ajoneuvo nostetaan ylös, kunnes takapyörät tulevat esiin. Sitten pyörät irrotetaan, ja pääset vapaasti käsiksi jousitukseen ja iskunvaimentimeen. Molemmat voidaan sitten helposti purkaa ja korvata uusilla osilla. Tilanne on täysin erilainen, kun etuakselin jousitus vaihdetaan. Tässä tapauksessa iskunvaimennin ja kierrejousi ovat yksi yksikkö, joka on asennettu esijännitettyyn tilaan. Näin ollen se on ensin kiristettävä asennettuna, ennen kuin se voidaan irrottaa. Tämä on vaarallista toimintaa, jota varten on välttämätöntä käyttää sopivaa työkalua - niin sanottua jousipuristinta. Itse asiassa useimmat vakavat onnettomuudet, joihin harrastajamekaanikot joutuvat, tapahtuvat juuri tässä vaiheessa. Onneksi jousipuristimia on nykyään saatavilla hyvin kohtuulliseen hintaan, joten kenenkään ei enää tarvitse altistaa itseään tälle vaaralle. Suosittelemme, että et koskaan vaihda vain yhtä viallista osaa. Ainakin akselikohtaisesti olisi aina vaihdettava kaikki kuluvat osat, jotka koostuvat iskunvaimentimista, jousituksesta ja jousilaakereista. Ihannetapauksessa kaikki neljä jousitusta olisi kuitenkin vaihdettava

Laatu on tärkeää

Jousituksen osia vaihdettaessa on erittäin tärkeää käyttää vain korkealaatuisia merkkituotteita. Monroe ja ATE ovat kaksi esimerkkiä hyvin menestyneistä yrityksistä tällä alalla. Käyttämällä erinomaista merkkilaatua suojaudut "ikäviltä yllätyksiltä". Näiltä merkkituotteilta voidaan odottaa haluttua suorituskykyä ja toivottua käyttöikää. Tuntemattomista lähteistä peräisin olevat alustan osat voivat sitä vastoin vioittua äkillisesti ja saattaa ajoneuvon vaaralliseen ajotilanteeseen.

Kaikki valmiina myymälässämme

Ota aikaa ja tutustu myymäläämme. Täältä löydät kaiken, mitä tarvitset pakettiautosi tai kuorma-autosi jousituksen korjaamiseen. Meillä on myös työkaluja ja tarvikkeita. Rekisteröidy tänään uudeksi asiakkaaksemme - odotamme innolla tapaamistamme.