- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
ABS-elektroniikka – KUORMA-AUTOT
(löytyi 27 tulosta)
ABS-elektroniikka (jota kutsutaan myös ABS-ohjausyksiköksi) muodostaa yhdessä hydraulilohkon, pumppumoottorin, pyöräanturien ja jarrujen kanssa autosi lukkiutumattoman jarrujärjestelmän. Nykyaikaisissa moottoriajoneuvoissa ja jopa joissakin sähköpyörissä tämä turvakomponentti on vakiovaruste. Siihen on hyvä syy, sillä sen jälkeen kun ABS-järjestelmä otettiin käyttöön 1970-luvun lopulla, tieliikenneonnettomuuksien määrä on vähentynyt maailmanlaajuisesti huomattavasti. ABS-elektroniikan tehtävänä on yhdessä tämän turvajärjestelmän muiden yksiköiden kanssa varmistaa ohjauskyky raskaiden jarrutusten aikana.
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4461702250 |
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4461860010 |
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4461089202 |
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4461702160 |
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4460046440 |
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4460046070 |
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4460650800 |
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4460043200 |
Valmistaja: | WABCO |
Valmistajan numero: | 4460930010 |
Jos omistat nuoren ja/tai klassikkoauton ja haluat varustaa sen ABS-elektroniikalla, autoosi voidaan helposti jälkiasentaa lukkiutumaton jarrujärjestelmä.
Tässä oppaassa selitetään ensin, miten ABS toimii ja miten se on rakennettu. Sitten Motointegratorin automekatroniikan asiantuntijat käyvät läpi, miten voit tunnistaa viallisen ABS:n. Tietenkin käsittelemme myös kustannuksia ja kerromme, miten voit säästää paljon rahaa.
ABS-elektroniikka: tehtävä ja toiminta
Sähköinen ohjausyksikkö - jota usein kutsutaan ECU:ksi (Electronic Control Unit) - on ABS-järjestelmän aivot. Toisaalta sen tehtävänä on arvioida jatkuvasti paine- ja pyöräantureiden lähettämiä tietoja. Heti kun ABS-elektroniikka rekisteröi auton epäsuhtaisen jarrutuksen, se ohjaa hydraulilohkoa ja pumppumoottoria. Tällöin se ei anna samoja arvoja kaikille pyörille, vaan se jarruttaa kutakin pyörää erikseen. Tätä kutsutaan nelikanavaiseksi lukkiutumattomaksi jarrujärjestelmäksi.
Näin saavutetaan kunkin pyörän optimaalinen "jarrun luistoalue". Jos autossa, jossa ei ole ABS:ää, jarrutat kovaa ja pyörät lukkiutuvat täysin, jarrujen luisto on 100 %. Jotta ajoneuvon jarruttaminen olisi mahdollisimman turvallista, jarrujen luiston pitäisi kuitenkin olla "normaaleilla" tienpinnoilla 8-25 prosenttia. Jopa hallitun jarrutuksen avulla on erittäin vaikeaa päästä tälle kapealle alueelle optimaalisesti. Äkillisessä hätätilanteessa tämä on lähes mahdotonta. ABS-elektroniikan ansiosta kunkin pyörän jarrutusvoimaa ohjataan niin, että saavutetaan optimaalinen luisto. Lisäksi ABS estää pyörien lukkiutumisen. Sen sijaan se jarruttaa ajoneuvoa "änkyttävästi" ohjauskyvyn varmistamiseksi.
Lukkiutumattoman jarrujärjestelmän yksittäiset osat yhdellä silmäyksellä:
ABS-ohjausyksikkö: Tämä koostuu ABS-elektroniikasta (kelakannatin ja sähköinen ohjausyksikkö) ja hydrauliyksiköstä (hydraulilohko, venttiili, matalapaineakku ja pumppu). ABS-ohjausyksikkö sijaitsee useimmissa ajoneuvomalleissa suoraan moottoritilassa. Joissakin autoissa se on kuitenkin sijoitettu kuljettajan puoleiseen jalkatilaan tai - kuten BMW E38 - hansikaslokeroon.
Pyörän nopeusanturit: Ne sijaitsevat suoraan pyörissä ja määrittävät pyörän nykyisen nopeuden. Tämä lähetetään jatkuvasti ABS-elektroniikkaan.
Pyöräjarru: Nimi kertoo kaiken. Pyöräjarru vastaa jarrutuksen kohdistamisesta yksittäisiin pyöriin. Vastaavaa jarrutusliikettä ohjaa ABS-järjestelmä.
ABS-elektroniikka ja ESP
Autonvalmistajien on ollut pakko varustaa ajoneuvonsa elektronisella ajonvakautusohjelmalla vuodesta 2014 lähtien. ESP on lyhenne sanoista "Electronic Stability Program". Se varmistaa, että ajoneuvo liikkuu kuljettajan valitsemaan suuntaan myös äärimmäisissä ohjaus- ja jarrutusliikkeissä. Auto ei enää väistä. Heti kun autosi ali- tai yliohjautuu, ESP puuttuu asiaan. Osana ABS-elektroniikkaa ESP-toiminto jarruttaa yhtä tai useampaa pyörää ja estää siten hallinnan menettämisen. Jos harkitset nuoren tai klassikkoautosi varustamista ABS-elektroniikalla, ota käyttöön täydellinen ABS ESP -ohjelma. Tilastojen mukaan ESP ehkäisee noin 30 prosenttia kaikista onnettomuuksista.
Viallisen ABS-ohjausyksikön merkit
Jos ABS-elektroniikka tai jokin muu ohjausyksikön osa vikaantuu, autosi on silti liikennekelpoinen. Jäät kuitenkin ilman yhtä turvallisuuden kannalta tärkeimmistä ajoneuvon osista. Tärkeää: Suosittelemme, että hakeudut tällaisissa tapauksissa suoraan korjaamolle, etkä odota korjausta.
Ensimmäinen merkki rikkoutuneesta ABS-järjestelmästä on vastaavan ABS-järjestelmän ohjausvalon jatkuva syttyminen. Lisäksi ohjaamossa voi syttyä muita ABS-elektroniikkaan liittyviä visuaalisia varoitussignaaleja. Esimerkiksi ESP:n ja ajonvakautusjärjestelmän (ASR) merkkivalot.
Lisäksi auton jarrutuskäyttäytyminen muuttuu ajon aikana. Jos esimerkiksi suoritat hätäjarrutuksen, kaikki neljä pyörää lukkiutuvat. Viallinen ABS-elektroniikka voidaan tunnistaa vikailmoituksesta ajoneuvotietokoneen vikamuistissa.
ABS-elektroniikka: korjaus vai vaihto?
Jos ABS-ohjausyksikkö on viallinen, voit joko vaihtaa koko moduulin tai korjata rikkoutuneet yksittäiset osat. Korjaus - erityisesti mekaanisten osien korjaus - on yleensä halvempaa. Karkeasti arvioituna korjauskustannukset ovat noin 300 euroa. Toisaalta kestää paljon kauemmin saada auto ulos korjaamolta. ABS-elektroniikan korjaaminen on sen sijaan paljon aikaa vievämpää. Neuvomme sinua ostamaan uuden ECU:n, esimerkiksi "ABS Elektronika Javítás" Motointegratorista. Jos päätät vaihtaa ABS-elektroniikan kokonaan, voit säästää paljon rahaa Motointegratorin autovaraosien verkkokaupassa.