- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Vaihteiston öljynsuodattimet – MAATALOUS
(löytyi 725 tulosta)
Voimansiirto-/hydrauliikkaöljyn suodattimen tehtävä: Näin komponentti toimii
Automaattivaihteistot eroavat merkittävästi manuaalivaihteistoista. Käsikäyttöinen versio on rakenteeltaan suhteellisen yksinkertainen: Kaksi toisiinsa kytkettyä hammastettua rullaa sekä kohtuullinen määrä muita osia, joilla on kuitenkin vähän liikkumatilaa, on sijoitettu yhteen koteloon. Pieni lika voi tehdä vähän vahinkoa täällä.
Automaattivaihteisto sen sijaan on erilainen. Se on rakenteeltaan monimutkainen ja koostuu suuresta määrästä liikkuvia osia. Se on monimutkainen järjestelmä, joka toimii jokaisen komponentin ja kanavan, olipa se kuinka pieni tahansa, tarkan toiminnan varassa. Jos järjestelmään pääsee likaa, seurauksena voi olla tuhoisia vahinkoja. Koska vaihdelaatikon korjaus on paitsi aikaa vievää myös kallista, likaantumista on ehdottomasti vältettävä kaikin keinoin. Siksi automaattivaihteistossa on tavallisesta vaihteistosta poiketen ylimääräinen vaihteisto-/hydrauliöljynsuodatin, joka hoitaa puhdistustehtävän. Se sijaitsee suoraan säiliön takana, suodattaa likapartikkelit pois ja suojaa siten järjestelmää.
Kun vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatin vikaantuu: yleiset merkit
Kun voimansiirron/hydrauliikan öljynsuodatin lakkaa toimimasta kunnolla, se voi ilmetä monina aluksi melko epäspesifisinä oireina:
- Autosta kuuluu epätavallisia ääniä.
- Vaihteisto ei toimi oikein.
- Lika tai maalikerrostumat.
- Pumpussa tapahtuu kavitaatioprosesseja.
- Öljy saastuu.
- Auto liikkuu epätasaisesti.
- Hydraulinen vastus kasvaa.
Haluatko tarkistaa, onko vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatin vaihdettava? Tee ensin silmämääräinen tarkastus. Vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatin saa olla likaantunut enintään kolmanneksen verran. Varmista, ettei siinä ole ruostetta tai näkyviä nestevuotoja. Näkyvät vauriot ja muodonmuutokset ovat myös syy vaihtoon.
Erikoismittalaitteilla voidaan selvittää, saavutetaanko asetettu painearvo, kun ohitusventtiili avataan, vai poikkeaako se vakioarvoista. Tarkista, onko suodatin tukkeutunut, eli nesteet voivat kulkea sen läpi vain pieninä määrinä.
Vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodattimen vian mahdolliset syyt
Voimansiirron/hydrauliikan öljynsuodattimen vian mahdollisia syitä on monia ja erilaisia:
- tavanomainen kuluminen korkeiden paineiden ja lämpövaikutusten vaikutuksesta
- Huonomman tai vääränlaisen öljyn käyttö (joka ei sovellu ajoneuvoon)
- Laadultaan huonompien vaihteisto-/hydrauliikkaöljyn suodattimien asentaminen
- vaihdon lykkääminen liian pitkälle tai öljyn ja suodatinelementtien huoltovälien ylittäminen
- öljynkulutus muuttuu usein
Jos yksi tai useampi näistä merkeistä ilmenee, syy on aina selvitettävä ja vaihdettava tarvittaessa vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatin. Näin varmistetaan, että järjestelmä saa edelleen optimaalisesti voiteluaineita ja että kalliita vahinkoja ei pääse syntymään.
Vaihteiston/hydrauliikkaöljyn suodattimen vaihtaminen: Näin menetellään
Vaihda vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatin osana määräaikaiskatsastusta tai teetä se korjaamolla, johon luotat. Jos et tunne ajoneuvosi huoltoaikataulua, vaihda vaihteistoöljy viimeistään 150 000 kilometrin jälkeen ja vaihda samalla vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatin varmuuden vuoksi.
Vaihteistoöljyn vaihtaminen ei ole vaikeaa. Aseta vain riittävän suuri astia öljypohjan alle, avaa öljyn tyhjennystulppa ja tyhjennä öljy. Nyt voit vaihtaa suodattimen, sulkea öljypohjan uudelleen (vaihda tarvittaessa tiiviste ja ruuvi) ja täyttää öljyä. Tarkista vaihteiston/hydrauliikkaöljyn suodattimen toiminta.
Jos haluat vaihtaa hydrauliöljyn suodattimen automaattivaihteistoon, se on hieman vaikeampaa. Sinun pitäisi tietää tämä:
- Valuta osa öljystä vaihteiston alapuolella olevan öljypohjan tyhjennystulpan kautta ja ota se talteen. Avaa lisäksi sivussa oleva sisääntuloruuvi. Näin vältät tyhjiön syntymisen, joka estäisi öljyn valumisen ulos.
- Järjestelmään jäänyt öljy on poistettava paineilmalla.
- Irrota automaattivaihteiston öljypohja irrottamalla vastakkaiset ruuvit. Näin estetään öljypohjan vääntyminen, jolloin sitä ei voi asentaa uudelleen suodattimen vaihdon jälkeen.
- Vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatin on vaihteistoyksikön alapuolella. Vedä se irti yhdessä liitetyn letkuliittimen kanssa.
- Asenna uusi vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatin.
- Aseta öljypohja takaisin paikalleen ja vaihda tulo- ja poistoruuvit sekä niihin liittyvät tiivisteet.
- Täytä vaihteisto uudella vaihteistoöljyllä.
Tilaa vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatin verkossa Motointegratorilta
Motointegratorin verkkokaupasta löydät laadukkaat vaihteisto-/hydrauliikkaöljynsuodattimet tunnetuilta valmistajilta, olipa kyseessä Peugeot 307, BMW 5-sarja tai Audi A6. Valitse valtavasta, noin viiden miljoonan varaosan ja tarvikkeen valikoimasta. Onko teillä kysyttävää? Asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään. Motointegratorin suuri etu on muuten salamannopea toimitus: saat varaosat 2-4 arkipäivän kuluessa ja voit ryhtyä heti vaihtamaan vaihteiston/hydrauliikan öljynsuodatinta.