- Pusty
Nopeusindeksi | Kantavuusindeksi | Hyväksynnät | Runflat | Suojareuna | Vahvistettu rengas | Jarrutus | Vierintävastus | Melu |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
- | - | - | - | - | - | - | - | - |
- Valmistaja
- Renkaan sivusuhde
- Renkaan halkaisija
- Kausi
- Nopeusindeksi
- Renkaiden kulutuspinnan muotoilu
- Renkaan leveys
- Ajoneuvotyyppi
- Melutaso
- Vierintävastus
- Märkäpito
- Hinta
Renkaat LAUFENN – MAATALOUS
(löytyi 22 tulosta)
Osta renkaita verkossa Motointegratorilta
Oikean autonrenkaan valinta riippuu useista kriteereistä, ja sitä on harkittava hyvin. Oikea kesä- tai talvirengas on ratkaiseva tekijä turvallisuutesi kannalta tien päällä. Kun ostat renkaasi verkossa Motointegratorilta, hyödyt asiantuntemuksestamme ja hyvistä tarjouksistamme. Olemme rengasjälleenmyyjä verkossa, johon voit luottaa kaikkialla.
Bridgestonen, Continentalin, Dunlopin ja monien muiden merkkirenkaat
Valikoimastamme löydät kaikkien tunnettujen valmistajien renkaat. Suodata vain tarvitsemasi rengaskoko tai haluamasi rengasvalmistaja ja löydä oikeat renkaat autoosi. Olipa kyseessä sitten Goodyear, Hankook tai Michelin - Motointegratorista löydät taatusti oikean autonrenkaan. Edulliset hintamme vakuuttavat sinut, kuten myös kaikkien tarjottujen tuotteiden korkea laatu.
Mitä eroa on kesärenkailla ja talvirenkailla?
Renkaiden on täytettävä joitakin tärkeitä ominaisuuksia, joista osa on ristiriitaisia. Niillä on esimerkiksi oltava erittäin hyvä pito tien pinnalla. Tämä parantaa merkittävästi ajokäyttäytymistä turvallisuuden kannalta. Jarrutettaessa niiden on pysäytettävä ajoneuvo nopeasti ja luotettavasti. Toisaalta niiden on oltava mahdollisimman hiljaisia ja polttoainetta säästäviä. Mutta kitkavastus vastaa pitoa vastaa suurempaa polttoaineenkulutusta.
Tämä käy erityisen selväksi, kun verrataan kesä- ja talvirenkaita. Kumiseos valitaan siten, että rengas pysyy pehmeänä myös hyvin alhaisissa lämpötiloissa - pehmeä tarkoittaa hyvää pitoa. Kesärenkaiden pehmeys on puolestaan optimaalinen kesälämpötiloissa. Lämpötilan noustessa kumiseos kovenee ja menettää pitoa. Jopa ilman nykyaikaisia apujärjestelmiä ero on valtava, kun samaa ajoneuvoa ajetaan jyrkkää, lumi- ja liukkaalla tiellä eri renkailla.
Tietenkin myös jarrutusmatka pitenee. Kaarteissa myös tienpito on huomattavasti huonompi. Lyhyesti sanottuna onnettomuusriski kesärenkailla talvella kasvaa merkittävästi. Tästä syystä talvirenkaat ovat nykyään pakolliset monissa maissa. Pikemminkin talvirenkaat on asennettava heti, kun teillä on lunta, räntää tai mustaa jäätä. Jos joudut onnettomuuteen kesärenkailla, olet ainakin osittain syyllinen, sillä onnettomuus olisi voitu välttää talvirenkailla.
Miksi talvirenkaat ovat usein kapeammat kuin kesärenkaat?
Talvirenkaat ovat yleensä kapeammat kuin kesärenkaat. Kun renkaiden seokset eivät vielä olleet niin korkealaatuisia, tämä oli varsin merkittävää. Leveillä renkailla on kattavampi pintakosketus ja ne myös jakavat painon paremmin. Pinta-ala liukkaalla alustalla kasvaa. Siksi leveät renkaat olivat aiemmin liukkaampia.
Tätä voi verrata siihen, että liukuisit vuorta alas lumessa suksilla tai luistimilla. Nykyään kumiseokset ovat kuitenkin niin laadukkaita ja renkaat niin pitäviä, että entistä leveämmät talvirenkaat ovat mahdollisia. Sitten on vielä erilaiset apujärjestelmät. Nykyään talvirenkaat valitaan yleensä kustannussyistä muutamaa kokoa pienemmiksi.
Miten talvirenkaita säilytetään oikein?
Renkaissa on metallikangas rungon (sivuseinien) sisällä. Jos renkaita nyt säilytetään pystyasennossa, painovoima vaikuttaa jatkuvasti ja muokkaa renkaita. Tämä tunnetaan puhekielessä nimellä standing flat. Toisin sanoen rengas muotoutuu. Loppujen lopuksi talvi- ja kesärenkaita on varastoitava keskimäärin kuusi kuukautta kumpaakin. Oikea varastointitekniikka on siis ratkaisevan tärkeää, jotta renkaat säilyvät pitkään.
Paras tapa säilyttää renkaita on sijoittaa ne vanteen päälle tankoihin, joiden keskellä on levy, jonka päällä vain vanne lepää. Vaihtoehtona on myös renkaiden säilyttäminen pystyasennossa vanteen päällä seinää vasten. Jos muuta tapaa ei ole, myös sivuttain päällekkäin pinottuna on mahdollista. Renkaat on myös säilytettävä pimeässä (UV-säteily). Uusia renkaita säilytetään myös kyljellään makaavina tai ripustettuina.
Mitä muuta olisi otettava huomioon?
Renkaita ei saa vaihtaa vasta, kun määrätty minimipinta-ala on saavutettu. Renkaiden ikä on erityisen tärkeää. Kumiseos sisältää pehmentimiä, jotka haihtuvat ajan myötä, kuten mikä tahansa muovi. Kumiseoksesta tulee kovempaa ja siten huokoisempaa. Vanhaa rengasta, vaikka siinä olisikin paras kulutuspinta, ei pitäisi siksi enää käyttää. DOT-numero antaa tietoa renkaan iästä (valmistuspäivä). Huomaa, että myös rengasliikkeessä käytöstä poistetut rengaskoot ovat saattaneet olla varastoituna vuosia. Viimeistään 5-7 vuoden kuluttua rengasta ei pitäisi enää käyttää.
Mitä talvirenkaaseen on kirjoitettava? Onko olemassa vääriä ja oikeita talvirenkaita?
Koon ja kaikkien muiden tietojen lisäksi kirjainyhdistelmä "M+S" on tärkeä. Tämä tarkoittaa Mudd ja Snow. Vain "oikeat" talvirenkaat merkitään tällä symbolilla. Lumihiutaleet tai muut yhdistelmät voivat näkyä myös ympärivuotisissa renkaissa.
Koska tällä ympärivuotisella renkaalla voi ajaa talvella, mutta se ei ole oikeasti sopiva, sitä kutsutaan myös vääräksi talvirenkaaksi. Ongelmana on, että tämän renkaan on oltava kompromissi kesän ja talven välillä, mikä on jo erittäin vaikeaa pelkän kausirenkaan kohdalla. Myöskään oikeudellinen tilanne ei ole varma. Onnettomuuden sattuessa saatat olla osasyyllinen, koska renkaita ei ollut kunnolla talvikäsitelty.
Muita talvirenkaiden kanssa huomioon otettavia asioita
Varmista, että myös vanteet ovat sopivat. Talvirenkaissa käytetään yhä useammin alumiinivanteita. Nykyaikaiset alumiinivanteet talvikäyttöön on kuitenkin erityisesti pinnoitettu ja suunniteltu eri tavalla. Heti kun lämpötila laskee alle 7-5 celsiusasteen, talvirenkaat on asennettava.