- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Kattoluukut ja lisävarusteet – MAATALOUS
(löytyi 151 tulosta)
Kattoluukku tuo kirjaimellisesti valoa pimeyteen, ja varsinkin kun sininen taivas saa sydämen hymyilemään, se on mukava mahdollisuus nauttia kauniista säästä myös ajon aikana. Ajo kattoluukun kanssa on hauskaa, auto on kirkas ja tarjoaa jatkuvan ilmansyötön. Mutta jokaisessa ajoneuvossa ei ole auton kattoluukkua, joka toimii. Tällaisten ajoneuvojen omistajilla on kuitenkin varmasti mahdollisuus asentaa panoraamakatto jälkikäteen.
Valmistaja: | SCHWARZMULER |
Valmistajan numero: | SWM123464 |
Motointegrator-verkkokaupasta löydät laajan valikoiman lisävarusteita kattoluukkujen asennukseen. Katso itse.
Liukukatto lyhyesti
Kattoja on monenlaisia, kuten liukukatto, nostokatto, spoilerikatto, suuri kattojärjestelmä, modulaarinen järjestelmä, taittuva kattojärjestelmä tai rullaava kattojärjestelmä. Jokaisella näistä katoista on erilaiset ominaisuudet.
Liukukatto
Liukukatto on yleensä autojen kattoaukkojärjestelmä. Se koostuu tavallisesti lasikannesta, aurinkosuojasta ja sähkökäyttölaitteesta, joka käyttää mekanismia vaijerin avulla. Aurinkosuoja ja kansi ovat myös osa järjestelmää. Vanhemmissa ajoneuvoissa oli vielä teräksinen liukukatto tai taittuva katto.
Liukukattoja on myös stadionien, kuten tennishallien tai jalkapallokenttien, uima-altaiden jne. päällä.
Nostettava katto
Nostokatto on katto, joka voidaan nostaa kokonaan ylös takaosasta. Tätä aluetta ei voi siirtää. Nostamalla sitä luodaan pieni aukko, joka ei päästä sisään vetoa, sadetta tai aurinkoa. Tämäntyyppinen katto on usein asuntovaunuissa, ja sitä käytetään sähköisesti tai mekaanisesti. Nosto- tai nostokaton saa jo 250 eurolla, ja se on siten yksi edullisimmista liukukatoista.
Spoilerin katto
Spoilerikatto on kattojärjestelmä, jossa katto siirretään kattopellin päälle. Sen etuosassa on pieni tuulensuoja (spoileri). Aiemmin nämä katot olivat mekaanisesti toimivia. Nykyään niitä tarjotaan lähes aina sähkökäyttöisinä. Spoilerikatot ovat lähes yhtä käteviä kuin tehtaan kattoluukut. Hyvä uutinen on, että autoon on mahdollista asentaa spoilerikatto
Taitettava kattojärjestelmä
Taittuva kattojärjestelmä on tekstiilikattojärjestelmä, mutta sitä ei pidä sekoittaa avoauton kattoon. Se kuuluu autojen kattojen luksusluokkaan, ja se on huomattavasti pidempi kuin tavallinen liukukatto. Etu: taittuvan katon ansiosta myös takamatkustajilla on mahdollisuus nähdä taivaalle. Koska katot on valmistettu pehmeästä muovista, on olemassa riski, että ne vuotavat ja vahingoittuvat ilkivallan vuoksi. Kokoontaitettava kattojärjestelmä maksaa vähintään 1 000 euroa.
Suuri kattojärjestelmä
Suuret kattojärjestelmät ovat niin sanottuja monikattojärjestelmiä, jotka voivat koostua erilaisista liukukattovaihtoehdoista, esimerkiksi panaroma- ja nostokattovaihtoehdoista. Lyhyesti sanottuna suurkattojärjestelmä on liukukatto, joka koostuu useista liukukatoista, jotka voidaan avata tai sulkea erikseen ja toisistaan riippumatta.
Modulaarinen järjestelmä
Modulaarinen järjestelmä on kattoluukkujärjestelmä, joka asennetaan autoon esimerkiksi katon kanssa kokonaisena järjestelmänä. Tämäntyyppistä liukukattoa ei löydy kovinkaan usein ajoneuvoista.
Roll-up kattojärjestelmä
Rullakattojärjestelmä on tekstiilikattojärjestelmä. Tässä tapauksessa kattopeittoa ei kuitenkaan taiteta, vaan se rullataan.
Oikean kattoluukun valitseminen
Jos haluat jälkiasentaa autoosi liukukatoksen, sinun on mietittävä auton pääntilaa. Auton katolle jää usein vain muutama senttimetri, mikä voi aiheuttaa ongelmia erityisesti pitkille ihmisille. Pitkien ihmisten on siksi testattava ennen suunniteltua kattoluukun asennusta, voivatko he säätää istuimensa alemmaksi pääntilan lisäämiseksi. Ajomukavuuden ei kuitenkaan pitäisi kärsiä tästä.
Lisäksi olisi otettava huomioon kattoluukun käyttötapa. Kattoluukun käyttäminen sähköllä lisää kustannuksia enintään 100 eurolla - investointi, joka on kannattava.
Aurinkokattojen jälkiasennukseen liittyvät oikeudelliset näkökohdat
Jälkiasennettavat liukukatot muuttavat auton korin staattista rakennetta. Katon on siis oltava kyseiselle ajoneuvolle hyväksytty. Jos kattoluukku on jälkiasennettu, kattoluukun asennus on merkittävä viipymättä ajoneuvon asiakirjoihin.
Jos erikoisliike takaa kattoluukun asianmukaisen asennuksen, Dekran tai TÜV:n asiantuntijan hyväksyntä ei yleensä ole ongelma. Monet korjaamot auttavat kattoluukun hyväksymisessä. Vasta asiantuntijan vahvistuksen jälkeen rekisteröintitoimisto tekee merkinnän ajoneuvon asiakirjoihin.
Kattoluukkujen jälkiasennuskustannukset
Yleissääntönä on, että mitä ylellisempi kattoluukku jälkiasennetaan, sitä kalliimpi asennus on. Auton malli ja kattoverhouksen tyyppi ovat myös tekijöitä, jotka vaikuttavat kattoluukun jälkiasennuksen kustannuksiin. Asennus on aina annettava erikoisliikkeen tehtäväksi, sillä kattoluukun jälkiasennuksen yhteydessä on tehtävä leikkaus auton korista. Jos autoon asennetaan sähkötoiminen kattoluukku, erikoisliikkeellä on oltava kokemusta myös autojen sähköasennuksista.
Korjaamon kesto riippuu kattoluukun tyypistä. Mekaanikko voi asentaa tavallisen kattoluukun yhdestä kahteen tunnissa. Jos työhön liittyy sähköjä, lisätään tunti. Spoilerikatot asennetaan kolmessa-neljässä tunnissa. Pisimpään, viidestä kuuteen tuntia, kestää taittuvien kattojen rakentaminen. Tuntihinnat vaihtelevat 50 ja 100 euron välillä.
Voit säästää rahaa ostamalla kattoluukun lisävarusteita edullisesti verkosta. Löydät tarvittavat osat Motointegrator-verkkokaupastamme, jossa on noin 5 miljoonaa auton varaosaa ja tarviketta. Katso.