- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Yleisreleet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 78 tulosta)
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 4RD 007 794-031 |
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 4RD 933 332-411 |
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 4RA 933 791-131 |
Valmistaja: | HERTH+BUSS ELPARTS |
Valmistajan numero: | 75614165 |
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 4RA 007 957-001 |
Valmistaja: | HERTH+BUSS ELPARTS |
Valmistajan numero: | 75896493 |
Valmistaja: | HERTH+BUSS ELPARTS |
Valmistajan numero: | 75613176 |
Valmistaja: | BAR CARGOLIFT |
Valmistajan numero: | 200002933 |
Valmistaja: | HERTH+BUSS ELPARTS |
Valmistajan numero: | 75613121 |
Ajoneuvoihin asennetaan erilaisia releitä moniin eri käyttötarkoituksiin. Yleisrele on suorituskykytiedoiltaan suurpiirteinen, ja se voi kattaa monia muita releitä. Teknisten tietojen lisäksi liitännät ovat tärkeitä. Näiden kytkentöjen ja kytkentätavan on vastattava vaihdettavaa relettä. Hyvin yleisiä ovat 4- ja 5-napaiset liitännät ajoneuvoreleissä ja siten myös yleisreleissä. Kuorma-auton yleisreleen käyttöjännitteellä on myös merkitystä, sillä monet kuorma-autot eivät toimi 12 voltin virransyötöllä kuten henkilöautot, vaan 24 voltin virransyötöllä. On kuitenkin olemassa myös kuorma-autojen yleistoreleitä 12-24 voltin jännitteille, sillä erityisesti pienemmät kuorma-autot käyttävät 12 voltin virransyöttöä. Motointegratorista saat kuorma-auton yleisreleet moniin sovelluksiin kohtuulliseen hintaan.
Miten kuorma-auton yleisrele toimii?
Releiden, kuten kuorma-autojen yleisreleidenkin, kanssa on ratkaiseva ero. Niitä on saatavana monostabiileina releinä ja bistabiileina releinä. Useimmat moottoriajoneuvojen releet on suunniteltu monostabiileiksi releiksi.
Monostabiilit releet
Käytännössä releen kelassa kulkeva pieni virta (herätevirta) synnyttää sähkömagneettisen kentän ja vetää puoleensa ankkuria (kytkentäkosketinta). Ankkuri voi sulkea tai avata koskettimen tai kytkeä tai katkaista virran kulun releen rakenteesta riippuen. Jos herätevirta katkaistaan, ankkuri palaa alkuperäiseen asentoonsa. Näin ollen rele suorittaa jännitteettömässä tilassa aina saman kytkennän.
Bistabiilit releet
Bistabiili rele toimii eri tavalla. Se pysyy viimeisimmässä asennossaan, jossa se oli, kun nykyistä signaalia ei ole. Releestä riippuen ne toimivat magneettisen tai mekaanisen järjestelmän avulla. Niitä on saatavana yhdellä kelalla tai käämityksellä tai ne on varustettu kaksoiskäämityksellä.
Noudata kuorma-auton yleisreleiden kytkentäkaaviota
Releet voidaan erottaa toisistaan kytkentöjen lukumäärän perusteella. Releen vastaavasta piirikaaviosta, joka on usein myös painettu koteloon, näet kuorma-autojen yleisreleen piirikaavion, miten liitännät on osoitettava ja miten ne kytkeytyvät.
Lisäksi liitännöissä on yleensä numerot (numerokoodi), jotka on otettu Saksan autoteollisuuden laajalle levinneestä DIN-standardista 72552. Esimerkiksi kuorma-auton yleisreleestä voi löytyä seuraavat koodit:
- 30: Akku tasaisesti plus
- 85: Maa
- 86: tulon kytkentärele, releen ohjauspiiri
- 87: Releen tulon toimintapiiri
- 87a: Releen ulostulon toimintapiiri
Esimerkiksi suuntavilkkujen tai tuulilasinpyyhkimien erityisreleillä on omat koodinsa:
- 53: Pyyhkimen moottori
- 53a: Tuulilasinpyyhin (+), rajakytkentä
- 53b: Tuulilasinpyyhin (shunttikäämitys)
- 53c: Tuulilasinpesupumppu
- 53e: Tuulilasinpyyhin (jarrukäämitys)
- 53i: Pyyhkijämoottori, jossa on kestomagneetti ja kolmas harja (suurnopeus)
- WW: Pyyhi/pese (esim. takalasinpyyhkimessä, valmistajakohtainen)
- INT: Intervalli (takalasinpyyhin, valmistajakohtainen)
Kuorma-auton yleisten releiden viat
Yleisin syy kuorma-autojen yleisreleen ostamiseen on alkuperäisen releen vika. Mekaaniset releet avaavat ja sulkevat koskettimet jokaisella käyttökerralla, ja ne voivat kulua ajan myötä. Kosketuspisteen kuluminen aiheuttaa aluksi enemmän vastusta virralle, jolloin virran määrä kasvaa. Tämä vaihe on vaarallinen, ellei sulake katkaise liiallista virtaa. Suurempi virran määrä lämmittää relettä ja voi polttaa sen.
Kuluminen voi olla myös niin pitkälle edennyttä, että kytkentäkoskettimet eivät enää kosketa, jolloin virtapiiriä ei kytketä. Kuulet edelleen releen naksahduksen, mutta se ei toimi.
Jos relettä, esimerkiksi merkkivalorelettä, ei enää kuulu, releen kela tai mekanismi on viallinen.
Releet sijaitsevat yleensä ajoneuvossa kojelaudan alla tai kojelaudan sivussa lähellä ajoneuvon sulakkeita sekä moottoritilassa olevissa suojatuissa laatikoissa. Erityisesti moottoritilassa olevat releet kuluvat nopeammin, jos pistorasioihin tai releisiin pääsee vettä tai kosteutta. Ole myös varovainen, jos käytät moottorin pesuun korkeapainepesuria. Korkea paine voi aiheuttaa veden tunkeutumisen suojatun releen pidikkeeseen tai jopa itse releeseen. Vesi aiheuttaa vuotovirtoja, oikosulkuja ja korroosiota.
Korroosio voi usein vaikuttaa kuorma- ja henkilöautojen yleisreleen liittimiin, koska ne ovat alttiina ulkoilmalle. Jos liitetyt pistokkeet ja kaapelit eivät ole kunnolla kosketuksissa toisiinsa, tämä voi myös lisätä vastusta ja johtaa voimakkaampaan virran kulkuun, mikä aiheuttaa lämmön kehittymistä. Kaapelit voivat tietysti olla myös viallisia, jolloin rele vikaantuu ilman, että se on itse vian syy.
Kiinnitä huomiota kuorma-autojen yleisreleen liitäntäkoskettimiin, mutta myös pistorasioihin, joihin monet releet yksinkertaisesti kytketään. Näiden pistorasian koskettimien on myös oltava vapaat kalkista ja korroosiosta, jotta releen koskettimet voivat toimia oikein.
Useimpien releiden liitäntäkoskettimet on kohdistettu siten, että ne voidaan kytkeä pistorasiaan vain yhdellä tavalla. Tämä estää väärän napaisuuden. Kun kytket releen, varmista, että liittimet ovat oikein kohdakkain. Jos joudut laittamaan releen väkisin sisään, vaurioitat pistorasiaa.
Motointegratorista löydät edullisia yleistoreleitä kuorma-autoihin sekä lukuisia yleistoreleitä henkilöautoihin, moottoripyöriin tai maatalouskoneisiin.