- Pusty
Vakaajan laakerit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 3723 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Vakaajan laakerit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mikä on vakaajan laakerointi?
Vakaajan laakerointi suojaa autoa kaatumiselta sivuttaissuunnassa liikuttaessa. Etenkin kaarteissa ja epätasaisella alustalla auto voi alkaa kaatua. Tällöin vakaajan laakerointi tulee kuvaan. Se muodostaa yhteyden koriin ja varmistaa, että vakaaja on tukevasti kiinnitetty ja että se voi edelleen kääntyä. Lisäksi ne vaimentavat tärinää ja iskuja, jotta ne eivät välity koriin.
Etuakselin vakaajassa on vähintään kaksi laakeria ajoneuvoa kohti. Ajoneuvon akselirakenteesta riippuen myös taka-akselille voidaan asentaa vakaaja, jossa on kaksi laakeria.
Vakaajan laakerin vika: oireet
Oireena viallisesta vakaajan laakeroinnista on jyrisevä ääni ajon aikana. Tämä on selvä merkki, erityisesti ajettaessa kuoppien läpi tai mukulakivillä. Jos havaitset tällaisia jyriseviä ääniä, sinun on käytävä korjaamolla mahdollisimman pian. He voivat sulkea pois sen, että syy on itse asiassa viallinen eli kuluneet vakaajan laakerit eikä kuluneet kytkentätangot. Jos syy on löydetty, se on poistettava mahdollisimman pian, sillä se voi johtaa ajomukavuuden ja turvallisuuden rajoituksiin.
Vakaajan laakeroinnin vaihto
Kuluneita vakaajan laakereita ei voi korjata. Ne on aina vaihdettava uusiin vakaajan laakereihin. Se, miten vaihto tehdään, vaihtelee ajoneuvomallin mukaan..
Vaihtoa varten ajoneuvo siirretään ylöspäin nostolavalla, akselin pyörät, joissa on kulunut vakaajan laakeri, poistetaan ja ajonestosuoja poistetaan. Tämän jälkeen laakeripesät ja tarvittaessa kytkentätangot löysätään. Vasta tämän jälkeen suoritetaan varsinainen vakaajan laakerin vaihto. Kokoonpano tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Koska vaihto on hyvin aikaa vievä, on suositeltavaa käydä korjaamolla.
Vaihdon yhteydessä on tarkistettava myös vakaaja. Laakerin pyörimisliikkeet ja lika voivat aiheuttaa näkyviä naarmuja. Siksi on tarkistettava, onko vakaajassa vielä kaikkialla tarvittava vähimmäismitta vai onko se vaihdettava.
Huomautus: Tietyissä sarjoissa vakaajan laakeria ei voi vaihtaa erikseen. Tässä tapauksessa koko vakaaja on vaihdettava.
Vakaajan laakerin vaihtaminen: kustannukset
Tunnettujen valmistajien, kuten Febi Bilsteinin, FAG:n ja Lemförderin, vakainlaakerin materiaalikustannukset ovat akselikohtaisena sarjana noin 25-65 euroa. Suosittelemme, että laakerit vaihdetaan aina akselikohtaisesti eli akselin molemmille puolille.
Lisäksi suosittelemme vaihtamaan myös kytkentätangot, sillä myös niihin kohdistuu suuria kuormituksia. Monissa tapauksissa niissä on jo huomattavia kulumisen merkkejä, kun vakaajan laakeri on vaihdettava. Materiaalikustannukset ovat 35-90 euroa akselia kohti. Tähän lisätään työkustannukset, jotka ovat arviolta 80 euroa tunnilta. Vaihtoon on varattava yhdestä puoleentoista tuntiin. Kokonaiskustannuksiksi tulee siis 90-200 euroa. Voit kuitenkin säästää rahaa ostamalla vakaajan laakerin netistä etukäteen.
Osta vakaajan laakereita helposti verkosta
Autokorjaus on aina kallista ja vaatii yleensä käyntiä korjaamolla. Materiaalikustannusten lisäksi joudut maksamaan myös mekaanikkojen työtunnit. Kustannusten pienentämiseksi voit ostaa vakaajan laakerin edullisesti verkosta. Verkkokaupastamme löydät vakaajan laakerit ensiluokkaisilta valmistajilta ja huippumerkeiltä. Nopea toimitus neljässä arkipäivässä ja kattava asiakaspalvelu täydentävät tarjoustamme. Näin saat tarvittavat korjaukset tehtyä nopeasti.