Joulukausi 2024

Yleisreleet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 77 tulosta)

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Rele BOSCH 0 332 019 213
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 332 019 213
5,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, työvirta HERTH+BUSS ELPARTS 75613121
Valmistaja:   HERTH+BUSS ELPARTS
Valmistajan numero:   75613121
2,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele PETERS 080.023-00
Valmistaja:   PETERS
Valmistajan numero:   080.023-00
3,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele BOSCH 0 332 015 002
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 332 015 002
19,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele BOSCH 0 332 209 211
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 332 209 211
2,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, työvirta HERTH+BUSS ELPARTS 75613102
Valmistaja:   HERTH+BUSS ELPARTS
Valmistajan numero:   75613102
6,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele BOSCH 0 986 AH0 613
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 AH0 613
5,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, työvirta HERTH+BUSS ELPARTS 75613115
Valmistaja:   HERTH+BUSS ELPARTS
Valmistajan numero:   75613115
5,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kosketinlohko, vipukytkin BAR CARGOLIFT 101103975
Valmistaja:   BAR CARGOLIFT
Valmistajan numero:   101103975
26,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kosketinlohko, vipukytkin BAR CARGOLIFT 200002933
Valmistaja:   BAR CARGOLIFT
Valmistajan numero:   200002933
47,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele DT Spare Parts 4.63309
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   4.63309
20,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kosketinlohko, vipukytkin BAR CARGOLIFT 200002938
Valmistaja:   BAR CARGOLIFT
Valmistajan numero:   200002938
53,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele BOSCH 0 986 AH0 617
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 AH0 617
11,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, työvirta HERTH+BUSS ELPARTS 75614180
Valmistaja:   HERTH+BUSS ELPARTS
Valmistajan numero:   75614180
14,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Monitoimirele BOSCH 0 986 AH0 612
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 AH0 612
7,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Ajoneuvoihin asennetaan erilaisia releitä moniin eri käyttötarkoituksiin. Yleisrele on suorituskykytiedoiltaan suurpiirteinen, ja se voi kattaa monia muita releitä. Teknisten tietojen lisäksi liitännät ovat tärkeitä. Näiden kytkentöjen ja kytkentätavan on vastattava vaihdettavaa relettä. Hyvin yleisiä ovat 4- ja 5-napaiset liitännät ajoneuvoreleissä ja siten myös yleisreleissä. Kuorma-auton yleisreleen käyttöjännitteellä on myös merkitystä, sillä monet kuorma-autot eivät toimi 12 voltin virransyötöllä kuten henkilöautot, vaan 24 voltin virransyötöllä. On kuitenkin olemassa myös kuorma-autojen yleistoreleitä 12-24 voltin jännitteille, sillä erityisesti pienemmät kuorma-autot käyttävät 12 voltin virransyöttöä. Motointegratorista saat kuorma-auton yleisreleet moniin sovelluksiin kohtuulliseen hintaan.

Miten kuorma-auton yleisrele toimii?

Releiden, kuten kuorma-autojen yleisreleidenkin, kanssa on ratkaiseva ero. Niitä on saatavana monostabiileina releinä ja bistabiileina releinä. Useimmat moottoriajoneuvojen releet on suunniteltu monostabiileiksi releiksi.

Monostabiilit releet

Käytännössä releen kelassa kulkeva pieni virta (herätevirta) synnyttää sähkömagneettisen kentän ja vetää puoleensa ankkuria (kytkentäkosketinta). Ankkuri voi sulkea tai avata koskettimen tai kytkeä tai katkaista virran kulun releen rakenteesta riippuen. Jos herätevirta katkaistaan, ankkuri palaa alkuperäiseen asentoonsa. Näin ollen rele suorittaa jännitteettömässä tilassa aina saman kytkennän.

Bistabiilit releet

Bistabiili rele toimii eri tavalla. Se pysyy viimeisimmässä asennossaan, jossa se oli, kun nykyistä signaalia ei ole. Releestä riippuen ne toimivat magneettisen tai mekaanisen järjestelmän avulla. Niitä on saatavana yhdellä kelalla tai käämityksellä tai ne on varustettu kaksoiskäämityksellä.

Noudata kuorma-auton yleisreleiden kytkentäkaaviota

Releet voidaan erottaa toisistaan kytkentöjen lukumäärän perusteella. Releen vastaavasta piirikaaviosta, joka on usein myös painettu koteloon, näet kuorma-autojen yleisreleen piirikaavion, miten liitännät on osoitettava ja miten ne kytkeytyvät.

Lisäksi liitännöissä on yleensä numerot (numerokoodi), jotka on otettu Saksan autoteollisuuden laajalle levinneestä DIN-standardista 72552. Esimerkiksi kuorma-auton yleisreleestä voi löytyä seuraavat koodit:

- 30: Akku tasaisesti plus

- 85: Maa

- 86: tulon kytkentärele, releen ohjauspiiri

- 87: Releen tulon toimintapiiri

- 87a: Releen ulostulon toimintapiiri

Esimerkiksi suuntavilkkujen tai tuulilasinpyyhkimien erityisreleillä on omat koodinsa:

- 53: Pyyhkimen moottori

- 53a: Tuulilasinpyyhin (+), rajakytkentä

- 53b: Tuulilasinpyyhin (shunttikäämitys)

- 53c: Tuulilasinpesupumppu

- 53e: Tuulilasinpyyhin (jarrukäämitys)

- 53i: Pyyhkijämoottori, jossa on kestomagneetti ja kolmas harja (suurnopeus)

- WW: Pyyhi/pese (esim. takalasinpyyhkimessä, valmistajakohtainen)

- INT: Intervalli (takalasinpyyhin, valmistajakohtainen)

Kuorma-auton yleisten releiden viat

Yleisin syy kuorma-autojen yleisreleen ostamiseen on alkuperäisen releen vika. Mekaaniset releet avaavat ja sulkevat koskettimet jokaisella käyttökerralla, ja ne voivat kulua ajan myötä. Kosketuspisteen kuluminen aiheuttaa aluksi enemmän vastusta virralle, jolloin virran määrä kasvaa. Tämä vaihe on vaarallinen, ellei sulake katkaise liiallista virtaa. Suurempi virran määrä lämmittää relettä ja voi polttaa sen.

Kuluminen voi olla myös niin pitkälle edennyttä, että kytkentäkoskettimet eivät enää kosketa, jolloin virtapiiriä ei kytketä. Kuulet edelleen releen naksahduksen, mutta se ei toimi.

Jos relettä, esimerkiksi merkkivalorelettä, ei enää kuulu, releen kela tai mekanismi on viallinen.

Releet sijaitsevat yleensä ajoneuvossa kojelaudan alla tai kojelaudan sivussa lähellä ajoneuvon sulakkeita sekä moottoritilassa olevissa suojatuissa laatikoissa. Erityisesti moottoritilassa olevat releet kuluvat nopeammin, jos pistorasioihin tai releisiin pääsee vettä tai kosteutta. Ole myös varovainen, jos käytät moottorin pesuun korkeapainepesuria. Korkea paine voi aiheuttaa veden tunkeutumisen suojatun releen pidikkeeseen tai jopa itse releeseen. Vesi aiheuttaa vuotovirtoja, oikosulkuja ja korroosiota.

Korroosio voi usein vaikuttaa kuorma- ja henkilöautojen yleisreleen liittimiin, koska ne ovat alttiina ulkoilmalle. Jos liitetyt pistokkeet ja kaapelit eivät ole kunnolla kosketuksissa toisiinsa, tämä voi myös lisätä vastusta ja johtaa voimakkaampaan virran kulkuun, mikä aiheuttaa lämmön kehittymistä. Kaapelit voivat tietysti olla myös viallisia, jolloin rele vikaantuu ilman, että se on itse vian syy.

Kiinnitä huomiota kuorma-autojen yleisreleen liitäntäkoskettimiin, mutta myös pistorasioihin, joihin monet releet yksinkertaisesti kytketään. Näiden pistorasian koskettimien on myös oltava vapaat kalkista ja korroosiosta, jotta releen koskettimet voivat toimia oikein.

Useimpien releiden liitäntäkoskettimet on kohdistettu siten, että ne voidaan kytkeä pistorasiaan vain yhdellä tavalla. Tämä estää väärän napaisuuden. Kun kytket releen, varmista, että liittimet ovat oikein kohdakkain. Jos joudut laittamaan releen väkisin sisään, vaurioitat pistorasiaa.

Motointegratorista löydät edullisia yleistoreleitä kuorma-autoihin sekä lukuisia yleistoreleitä henkilöautoihin, moottoripyöriin tai maatalouskoneisiin.