-3% jousituksesta

Vetoakselit ja -nivelet – Iveco – KUORMA-AUTOT

(löytyi 17 tulosta)

Osta vetoakselit ja vetonivelet verkossa

Vetoakseli ja -nivel ovat osa voimansiirtoa ja tärkeä osa ajoneuvoasi. Se vastaa voimansiirrosta vaihdelaatikon ja vetävän pyörän välillä, ja se on tarkistettava säännöllisesti, jotta viat tai liiallinen kuluminen voidaan havaita varhaisessa vaiheessa. Motointegratorista löydät oikean varaosan autosi voimansiirtoon. Tarjoamme laajan valikoiman vetoakseleita ja -niveliä sekä monia muita auton varaosia.

Sijoituskriteerit
Keskilaakeri, vetoakseli SNR 6007EE J30
Valmistaja:   SNR
Valmistajan numero:   6007EE J30
5,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, vetoakseli BTA H3R001BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   H3R001BTA
3,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetoakseli POINT GEAR PNG72880 Oikea,
Valmistaja:   POINT GEAR
Valmistajan numero:   PNG72880
127,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nivel, pitkittäisakseli ProKit FEBI BILSTEIN 175750
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175750
115,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nivelakselin laakeri, keski TEDGUM TED50803
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   TED50803
30,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nivel, pitkittäisakseli FEBI BILSTEIN 175751
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175751
74,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nivelristi, pitkittäisakseli GKN U 321
Valmistaja:   GKN
Valmistajan numero:   U 321
48,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nivel, pitkittäisakseli GKN U 087
Valmistaja:   GKN
Valmistajan numero:   U 087
50,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, vetoakseli ELRING 102.946
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   102.946
2,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nivel, pitkittäisakseli MEYLE 014 152 3109/HD
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   014 152 3109/HD
77,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Paljekumisarja, vetoakseli PASCAL G5U002PC
Valmistaja:   PASCAL
Valmistajan numero:   G5U002PC
9,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nivelristi, pitkittäisakseli GKN U200
Valmistaja:   GKN
Valmistajan numero:   U 200
19,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Palkeet, vetoakseli PASCAL G5U003PC
Valmistaja:   PASCAL
Valmistajan numero:   G5U003PC
5,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nivelakselin laakeri, keski BTA G9E001BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   G9E001BTA
25,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Paljekumisarja, vetoakseli SKF VKJP 01003
Valmistaja:   SKF
Valmistajan numero:   VKJP 01003
11,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Vialliset vetoakselit ja nivelet - oireet ja korjaustoimenpiteet

Tien lika, kuopat ja ohjauksen liikkeet - vetoakselit ja nivelet joutuvat tekemään kovaa työtä joka kerta, kun ajat ja siirtävät tuotetun hevosvoiman pyörille. Vetoakselisto on siis rakenteeltaan kestävä, mutta erityisesti vetoakselit sisältävät myös herkkiä osia, jotka voivat kulua. Oireita, kuten särinää, kolinaa tai narskuttelua, esiintyy vain ajon aikana, ja maallikon on vaikea tunnistaa niitä. Jos sinun on vaihdettava vetoakselit ja nivelet, on erittäin edullista ostaa uudet vetoakselit ja nivelet verkosta. Näin säästät aikaa ja rahaa, sillä Motointegrator tarjoaa laadukkaita tuotteita huippuhintaan sekä nopean ja mutkattoman toimituksen. Sen jälkeen sinun tarvitsee vain vaihtaa vetoakselit ja nivelet tai asentaa muu tilaamasi varaosa.

Tilaa vetoakselit ja nivelet halvalla Motointegratorilta

Etsitkö laadukkaita varaosia autoosi? Tilaa vetoakselit ja nivelet, sinun Vetonivelet tai muita vetoakselin varaosia Motointegratorilta ja hyödy ensiluokkaisesta laadusta, alhaisista kustannuksista, kattavasta palvelusta ja nopeista toimituksista. Vakuuta itsesi mutkattomasta verkkotilauksesta Motointegrator-verkkokaupassa ja tuo autosi takaisin kuntoon. Motointegratorista löydät Varaosat, Tarvikkeet ja Viritysartikkelit kaikkiin yleisimpiin ajoneuvotyyppeihin ja automalleihin tunnetuilta valmistajamerkeiltä, kuten Bosch, Mann Filter tai Topran

Vetoakselin rakenne

Vetoakselin rakenne on yksinkertainen. Akseli on varustettu ulkopuolelta murrosnivelillä. Sisäpuolella se on laippaliitetty vaihteistoon, siirtokoteloon (maastoajoneuvo, SUV) tai tasauspyörästöön sen ympärillä kulkevilla ruuveilla. Pyörän puolella se on kiinnitetty mutterilla, sillä akselin varsiakselissa on kierre murrosnivelessä. Kunkin murrosnivelen päälle asetetaan suoja-akseli tai pölysuojus. Tämä on täytetty laakerirasvalla. Kuorma-autoissa ja klassisissa henkilöautoissa voi vielä olla rasvanippoja, kuten kardaaniakselissa. Erityisesti vanhemmissa maastoajoneuvoissa.

Mitkä ovat viallisen vetoakselin oireet?

Tämä tekisi vetoakselista itse asiassa huoltovapaan. Kuitenkin vain niin kauan kuin akselipesä on ehjä. Siksi "vähän huoltoa vaativa" olisi luultavasti parempi termi. Kuten kaikki kumi- ja muoviosat, akselin paljekumit eivät kestä ikuisesti. Pehmittimet haihtuvat, paljekumeista tulee vuosien mittaan kovia ja huokoisia - ne repeävät.

Tällöin nivelakselin suojattuun kohtaan pääsee likaa ja vettä ja toisaalta laakerirasva pyörähtää ulos. Riittämättömän voitelun ja vierasesineiden seurauksena vetoakseli pettää sitten hyvin nopeasti. On kuitenkin mahdollista, että myös vetoakselinivel, jossa on ehjä holkki, pettää, mutta tämä on melko harvinaista. Tämä on erityisen havaittavissa kaarreajossa. Jos ohjauspyörä käännetään pitkälle sisään, pyörän vaurioituneelta puolelta kuuluu tasainen jyrinä. Mitä voimakkaampi se on, sitä pidemmälle vaurio on edennyt.

Miten vaihdat nivelsarjan itse?

Vetoakselit koostuvat kolmesta osasta:

  • sisempi murrosnivel
  • ulompi akselinivel
  • vetoakseli

Koko vetoakselia ei siis tarvitse vaihtaa. Periaatteessa tämän työn voi tehdä myös itse. Siihen tarvitaan kuitenkin jonkin verran erikoisosaamista ja erikoistyökaluja. Voi jopa olla, että myös pyöränlaakeri on vaurioitunut. Uusissa ajoneuvoissa on yleensä puristetut laakerit, kun taas vanhemmissa ajoneuvoissa on rullalaakerit, jotka asiantuntijan on voideltava ja säädettävä.

Kardaaninivelen vaihtamiseksi (yleensä vain ulompi nivel on vaurioitunut) vetoakseli voidaan irrottaa kokonaan. Joissakin vaihdelaatikoissa on kuitenkin öljyvuotoja, ja ne on täytettävä uudelleen. Jos sinulla on hyvät varusteet (nostolava, asianmukaiset autotyökalut), akselia ei välttämättä tarvitse irrottaa kokonaan. Ensin pitää irrottaa jousitukivarsi tukivarresta ja irrottaa raidetangon pää, jotta jousitukivarsi liikkuu vapaasti.

Pyörännapa ottaa akselin keskeltä vastaan, ja se on yleensä kiinnitetty siihen sisäänvedettävällä mutterilla, jakotapilla tai aluslevyllä. HUOM! Joissakin ajoneuvoissa mutterissa voi olla vasen ja/tai oikea kierre (sivusta riippuen). Joissakin ajoneuvoissa kaksi tai kolme kohdennettua, mutta varovaista iskua pyörännavan sisäpuolelle riittää irrottamaan asennetun akselin. Muissa ajoneuvoissa suositellaan puristimen käyttöä. Akselin runkoakseliin lyödessä kierre on suojattava. Jousitusjousi voidaan nyt vetää ulospäin vetoakselin kannasta.

Nyt akselin paljekumi leikataan auki ja irrotetaan. Myös nivel asennetaan vain akselille ja kiinnitetään lukkorenkaalla (Seegerin rengas). Tämä irrotetaan, minkä jälkeen nivel voidaan vetää irti. Varoitus. Akseli on luonnollisesti tuettu ja laakerikuulat voivat pudota ulos! Akseli puhdistetaan ja sen päälle asetetaan uusi akseliholkki. Nyt hammaspyörä on voideltu, uusi nivel on voideltu, pujotettu ja kiinnitetty. Sitten samat vaiheet suoritetaan päinvastoin. Tarkalleen ottaen myös rata on nyt säädettävä uudelleen tai ainakin tarkistettava.

Miten vaihtaa akselin paljekumi itse?

Paljekumin vaihto koostuu samoista vaiheista. Joihinkin ajoneuvoihin on olemassa "avoimia" paljekumeja, jotka voidaan sitten sulkea eli yksinkertaisesti pujottaa kiinni. Paljekumit, jotka on työnnettävä kiinni, ovat kiinnitetyt pysyvästi. Tätä varten myös kardaaninivel on irrotettava ulkopuolelta. Ennen uudelleenkokoamista kaikki puhdistetaan ja esirasvataan. Sitten holkkiin täytetään (yleensä mukana toimitettua) rasvaa ja holkki vedetään nivelakselin päälle.

Päät kiinnitetään hihnoilla (letkunkiristimien kaltaisilla hihnoilla), joita ei kiristetä ruuvilla, vaan vedetään yhteen ja puristetaan pihdeillä ulokkeen kohdalta. Haluamme nimenomaisesti huomauttaa, että tämä on työprosessi, joka vaatii paljon asiantuntemusta ja sopivia työkaluja. Jos alustan tai voimansiirron kokoonpano on virheellinen, se voi merkitä hengenvaaraa auton matkustajille ja muille tienkäyttäjille! Siksi on erittäin suositeltavaa kääntyä erikoistuneen korjaamon puoleen.

Miten vetoakselit huolletaan?

On siis tärkeää ja säästää paljon rahaa, jos paljekumit tarkastetaan säännöllisesti. Hyvät korjaamot tekevät tämän, kun ajoneuvo on nostolaitteessa muita korjauksia varten, usein myös jarruhuollon yhteydessä. Jos haluat tarkistaa kumipaljet itse, voit tehdä sen talvi- tai kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Tarkistettaessa ohjauksen on oltava täysin sisäänpäin käännettynä niin, että paljekumi on venytetty toiselle puolelle. Muuten halkeamia ei välttämättä huomaa. Mutta myös tuntotarkastuksesta on apua.

Kuka lyhentää vetoakseleita? Kuinka paljon niitä on lyhennettävä?

Viime vuosina on ilmennyt toinenkin ongelma: ajoneuvojen madaltaminen. Kun ajoneuvoja madalletaan, moottori ja vaihteisto madaltuvat luonnollisesti korin mukana. Vakioakselien pituus ei siksi useinkaan ole enää sopiva. Vetoakselit ovat yhtäkkiä liian pitkiä, kun niiden ei enää tarvitse ulottua yhtä korkealle kuin vaihteiston. Tämän seurauksena vetoakselit aiheuttavat valtavia paineita vaihteistolle tai tasauspyörästölle. Tämä koskee nykyaikaisia ajoneuvoja.

Ei ole mahdollista antaa yleistä vastausta siihen, kuinka paljon alempana ajoneuvon pitäisi olla, koska vaihteistoon tai tasauspyörästöön kohdistuva paine kasvaa myös, kun jousitusta puristetaan. Senttimetreinä ilmaistun madaltamisen lisäksi ratkaisevaa on myös jousen myöhempi taipuma. Periaatteessa voidaan sanoa, että vetoakselien pituus on tarkistettava viimeistään 30 mm:n madalluksesta alkaen. Tarvittava lyhennys on yleensä 5-20 mm. Joissakin vetoakseleissa on työntörengas (jota kutsutaan myös pysäytysrenkaaksi). Jos tämä poistetaan, myös pituus voi olla sopiva. On kuitenkin tarkistettava, menettääkö tämä tieliikennehyväksynnän!

Vetoakselien lyhentämistä suorittavat virityskorjaamot, erikoistuneet yritykset ja jotkut autokorjaamot. Lyhentämisestä on olemassa erilaisia vaihtoehtoja. Voidaan käyttää kaksiosaista akselia, jolloin akseli katkaistaan ja hitsataan uudelleen, minkä jälkeen siihen asennetaan kiristysholkki. Tämä työ on suoritettava korjaamolla, jolla on asianmukaiset työkalut, koska myös akselien epätasapaino on tarkistettava! Työtä ei saa missään tapauksessa antaa ulkomaalaisille yrityksille, joissa tavanomaisia standardeja ei voida taata.