-3% vaimennuksesta ja jousituksesta

Venttiilinnostimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 34 tulosta)

Vipupainin asennetaan ajoneuvoon silloin, kun nokka-akseleita ei ole mahdollista käyttää tilan puutteen vuoksi. Nokka-akseli on polttomoottorin osa, joka avaa ja sulkee moottorin ruiskutus- ja pakoventtiilit oikeaan aikaan täsmällisellä iskuluvulla ja määrätyssä järjestyksessä. Nokkapyörä ottaa tämän tehtävän hoitaakseen ja varmistaa siten moottorin luotettavan toiminnan. Suuren kuormituksen ja kuumuuden vuoksi siihen voi silloin tällöin tulla vika, joka tekee vaihdon välttämättömäksi.

Verkkokaupastamme löydät varmasti uuden vipupainimen ensiluokkaisten valmistajien joukosta. Lisäksi hyödyt asiantuntevasta asiakaspalvelustamme, joka auttaa ja neuvoo sinua mielellään oikeassa valinnassa.

Varaosat CONTINENTAL

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Venttiilinnostimet.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Daewoo
  • DAF
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Elaris
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Ford USA
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • LDV
  • Lexus
  • Lincoln
  • Lotus
  • MAN
  • Maserati
  • Maybach
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Plymouth
  • Pontiac
  • Porsche
  • Renault
  • Renault Trucks
  • Rover
  • Saab
  • Seat
  • Sevic
  • Skoda
  • Smart
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Vipupainin: toiminta ja sijainti

Vipupainin on ohutlevystä tai valuteräksestä valmistettu yksipuolinen vipu, joka välittää nokka-akselin liikkeet ruiskutus- tai pakoventtiileille ja jota käytetään polttomoottoreissa. Se lepää venttiilinnostimen päällä ja on toiselta puolelta pyörivästi asennettu. Iskun ansiosta vipu työntää venttiilijousen alaspäin. Tämä aiheuttaa kitkaa nokkiin ja vipupainimeen - kuluminen on ennalta ohjelmoitu. Nokkarullan käyttö voi vähentää kulumista huomattavasti. Tämä rulla vähentää kitkaa noin 30 %.

Keinuvivun toimilaitteeseen verrattuna vipupainimet vaikuttavat voimat ovat pienemmät. Lisäksi venttiilivälyksen säätö on yksinkertaisempaa säätämällä nivelpistettä pystysuoraan. Tässä tapauksessa tasapainotuselementtejä ei lasketa liikkuviksi massoiksi. Vipu vain lepää niiden päällä.

Vipupainimia käytetään aina silloin, kun nokka-akseleita ei ole mahdollista asentaa tilan puutteen vuoksi. Niillä on kuitenkin sama tehtävä: ne ohjaavat ruiskutus- ja pakoventtiileitä silloin, kun nokka-akselit eivät suoraan kohdista voimaa venttiilinnostimiin. Ne siis välittävät voimaa osana moottorin ohjausta.

Keinuvipu vs. vipupainin: eron tunteminen

Keinuvipuja ja vipupainimia käytetään usein synonyymeinä. Niissä on kuitenkin perustavanlaatuisia eroja, esimerkiksi varsien lukumäärässä. Vipupainimessa on vain yksi varsi. Keinuvivussa sen sijaan on kaksi vartta, jotta vaikuttavan voiman suuntaa voidaan muuttaa. Keinuvivut ovat käytössä, kun nokka-akseli on venttiilinnostimen alapuolella. Vipupainimia käytetään, kun nokka-akseli on venttiilinnostimen yläpuolella.

Nokkien liike välittyy nostimen avulla, joka liikuttaa yhtä vartta, kun toinen varsi pyörii vastakkaiseen suuntaan. Tästä aiheutuva paine avaa venttiilit. Venttiilin jousen voima sulkee venttiilin uudelleen heti, kun nokka on päättynyt.

Ero yhdellä silmäyksellä:

Vipupainin

  • Yksivarsinen vipu
  • Toinen puoli pyörii, toinen puoli lepää venttiilinnostimen päällä.
  • Se työntää venttiilijousen iskun verran alaspäin ja avaa siten imu- ja pakoventtiilin.

Keinuvipu

  • Kaksivarsinen vipu
  • Tätä käytetään, kun nokka-akseli pyörii venttiilinnostimen alapuolella.
  • Kun vipua liikutetaan nokkien tai työntötangon avulla, toinen varsi lähtee liikkeelle vastakkaiseen suuntaan. Tästä aiheutuva paine nostimiin saa venttiilin avautumaan.

Viallisen vipupainimen syyt

Kuormituksen ja suuren lämmön vuoksi vipupainimet ovat ajoneuvon kuluvia osia. Vika ilmenee moottorin käydessä tyhjäksi, kun ruiskutus- ja pakoventtiilit eivät enää pysty toimimaan kunnolla. Tämän seurauksena moottorista puuttuu tehonsyöttö.

Jos kyseessä on pieni vika, oireena on nykiminen tai tehon menetys. Vakavammilla vioilla on vakavia seurauksia. Tällöin moottori yksinkertaisesti pysähtyy tai ei enää käynnisty.

Vika voi syntyä myös, jos venttiilejä ei ole säädetty oikein. Näin voi tapahtua, jos venttiilien rakoa ei ole säädetty oikein säätöruuveilla tai venttiilien rakosäätimillä.

Osta keinuvipu edullisesti verkosta

Viallinen vipupainin on vaihdettava välittömästi, jotta ajoneuvo ei vaurioidu vakavasti. Koska kyseessä on monimutkainen korjaustoimenpide, se suoritetaan yleensä erikoisliikkeessä. Voit silti säästää huomattavasti materiaalikustannuksissa, jos ostat vipupainimen verkosta.

Verkkokaupassamme on laaja valikoima sertifioitujen tuotemerkkien vipupainimia. Takaamme nopean toimituksen neljän arkipäivän kuluessa ja tuemme siten sinua vipupainimen nopeassa korjauksessa.