- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Vedenjäähdyttimet – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 390 tulosta)
Jotta moottori toimisi luotettavasti, se tarvitsee oikean käyttölämpötilan. Lämpenemisen jälkeen se on pidettävä mahdollisimman vakiona. Jos metalliosat lämpenevät, ne laajenevat. Jos moottori on liian kuuma, se jumiutuu sisäisesti osien välisestä liikkumavarasta huolimatta. Siksi tarvitaan hyvin hallittu jäähdytysjärjestelmä. Moottorin jäähdytin on tärkeä osa jäähdytysjärjestelmää. Jos se kuluu ajan myötä, moottorivaurio voi olla mahdollinen seuraus. Tämän välttämiseksi vialliset jäähdyttimet on vaihdettava mahdollisimman pian. Motointegrator tarjoaa sinulle laadukkaat varaosat salamannopealla toimituksella.
Valmistaja: | KOYORAD |
Valmistajan numero: | PL453757R |
Valmistaja: | NISSENS |
Valmistajan numero: | 65340 |
Valmistaja: | KOYORAD |
Valmistajan numero: | PL452880U02 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 104 122 |
Valmistaja: | NISSENS |
Valmistajan numero: | 65282A |
Valmistaja: | NISSENS |
Valmistajan numero: | 606909 |
Valmistaja: | NISSENS |
Valmistajan numero: | 606641 |
Valmistaja: | DENSO |
Valmistajan numero: | DRM32016 |
Valmistaja: | KOYORAD |
Valmistajan numero: | PL453253 |
Valmistaja: | NISSENS |
Valmistajan numero: | 65341 |
Valmistaja: | THERMOTEC |
Valmistajan numero: | D7W015TT |
Valmistaja: | KOYORAD |
Valmistajan numero: | PL453747 |
Valmistaja: | THERMOTEC |
Valmistajan numero: | D7W037TT |
Materiaali: | Alumiini |
Mikä on jäähdyttimen tehtävä autossa?
Nestejäähdytyksellä varustetussa moottorissa on kaksi jäähdytyspiiriä. Ne on yhdistetty toisiinsa. Pienessä jäähdytyspiirissä vesi kiertää moottorin sisällä ja lyhyessä letkukäytävässä. Tässä kylmä moottori lämmitetään nopeasti käyttölämpötilaan pysähdyksestä. Suuressa jäähdytyspiirissä käytetään vesijäähdytystä. Jäähdytysveteen imeytynyt lämpö voidaan luovuttaa ympäröivään ilmaan.
Mistä tunnistat viallisen jäähdyttimen?
Ylikuumentunut moottori on ensisijaisesti merkki viallisesta jäähdyttimestä. Jos jäähdyttimessä on vuoto, jäähdytysneste vuotaa ulos. Tämä johtaa jäähdytysnesteen menetykseen jäähdytyspiirissä. Tämä johtaa toimintahäiriöihin koko jäähdytysjärjestelmässä. Moottorin ylikuumenemisen lisäksi ongelmasta kertoo auton alla edessä oleva tahra. Vuotava jäähdytysneste haisee hieman makealta. Lisäaineesta riippuen siihen liittyy punertava tai sinertävä väri.
Jos huomaat tällaisia merkkejä, katso konepellin alle. Voit tunnistaa moottorin jäähdyttimen viat paljain silmin. Huomaat esimerkiksi vuodon. Vaihtoehtoisesti osa voi olla pahasti lommoilla tai ruostunut. Voi myös käydä niin, että jäähdytysripoja putoaa pois. Jos vedenjäähdytin on jo silmämääräisesti huonossa kunnossa, se on vaihdettava nopeasti.
Vaiheittaiset ohjeet vedenjäähdyttimen vaihtamiseen
Kun vaihdat vedenjäähdyttimen, suosittelemme uutta varaosaa, joka sopii täydellisesti ajoneuvoosi. Laadukkaisiin osiin liittyy pitkä käyttöikä niiden käsittelylaadun ansiosta. Ne eivät kuulu kulumiselle alttiisiin autonosiin. Siitä huolimatta on järkevää tarkistaa jäähdyttimen toimivuus säännöllisesti.
Ennen kuin aloitat komponentin vaihtamisen, tyhjennä jäähdytysneste. Avaa tätä varten jäähdyttimen tai paisuntasäiliön kansi. Vedenjäähdyttimen alapuolella on ruuviventtiili. Kun se aukeaa, voit kerätä nesteen ämpärillä.
Tutki jäähdytysneste. Näyttääkö se likaiselta tai samealta? Molemmat merkit viittaavat siihen, että öljyä on päässyt sisään. Viallisen moottorijäähdyttimen lisäksi tässä tapauksessa sylinterinkannen tiivisteeseen tai venttiiliin on saattanut tulla vaurioita. Jos jäähdytysneste näyttää punaiselta, väri johtuu jäätymisenestoaineen puutteesta. Tätä käytetään myös ruosteenestoaineena. Huuhtele jäähdytysjärjestelmä, kunnes vesi kirkastuu ja kaikki ruosteen jäljet häviävät. Jos jäähdytysnesteessä on ruostetta, vaihda termostaatti ja vesipumppu sekä jäähdytin.
Irrota tuuletin vedentarkastuksen jälkeen. Tämä helpottaa vedenjäähdyttimen irrottamista. Tuuletin sijaitsee vaihdettavan komponentin välittömässä läheisyydessä. Se on kiinnitetty neljällä tai kahdeksalla ruuvilla. Tämän vaiheen jälkeen voit purkaa jäähdyttimen. Muutamat ruuvit, jotka pitävät sitä, ovat helposti saatavilla. Löysää niitä ja nosta auton osa ulos.
Älä vahingoita ankkureita irrottaessasi niitä. Niiden korjaaminen on aikaa vievää ja kallista. Kiinnitä sitten uusi vedenjäähdytin. Asenna sitten tuuletin takaisin paikalleen. Täytä jäähdytysjärjestelmä jäähdytysnesteellä. Kiinnitä huomiota oikeaan sekoitussuhteeseen. Jos jäähdytysnesteessä on liian vähän pakkasnestettä, ruostetta voi muodostua uudelleen lyhyessä ajassa. Vääränlainen pakkasneste aiheuttaa vaurioita tiivisteisiin ja letkuihin.
Kun olet vaihtanut auton jäähdyttimen, sinun on tyhjennettävä jäähdytysjärjestelmä. Tätä varten riittää, että moottori käy paisuntasäiliö auki. Täytä jäähdytysnestettä, kunnes taso pysyy vakiona. Ajoneuvosta riippuen tyhjennys voi olla vaikeaa. Jos et ole varma, ota yhteyttä valmistajaan.
Kun jäähdytysjärjestelmässä on jälleen riittävästi jäähdytysnestettä, testaa, onko jäähdyttimen vaihto onnistunut. Tunnistat moitteettomasti toimivan moottorin jäähdytysjärjestelmän auton moottorin nopeasti nousevasta käyttölämpötilasta. Lämpötilan nousun pitäisi pysähtyä optimaaliselle alueelle. Anna sitten auton käydä paikallaan. Näin tapahtuu, kunnes tuuletin kytkeytyy päälle. Älä odota liian kauan, jotta sylinterikannen tiiviste ei palaisi.
Jos jäähdytysjärjestelmä ei toimi optimaalisesti, sammuta ajoneuvo. Kun moottori on jäähtynyt, tarkista jäähdyttimen istuvuus.
Motointegrator tarjoaa korkealaatuisia vedenjäähdyttimiä ja muita jäähdytysjärjestelmän komponentteja.
Jos tarvitset ajoneuvoosi uuden jäähdyttimen, voit hyödyntää Motointegratorin laajaa valikoimaa. Valikoimassamme on yhteensä viisi miljoonaa lisävarustetta ja varaosaa. Näihin kuuluvat esimerkiksi Thermotecin laadukkaat jäähdyttimet. Saatavilla on myös muita jäähdytysjärjestelmän osia. Löydät ajoneuvomallillesi sopivat tuotteet hakukoneemme avulla. Jos haluat vaihtaa autosi jäähdyttimen nopeasti itse, toimitamme tilauksesi 2-4 päivän kuluessa.
Vedenjäähdytin
Moottorin palaminen tuottaa lämpöä. Itse asiassa paljon lämpöä. Siksi jokainen moottori tarvitsee jäähdytystä. Jäähdytys voidaan jakaa ilmajäähdytykseen, vesijäähdytykseen ja öljyjäähdytykseen. Nykyisin yleisin menetelmä on vesijäähdytys. Moottoriöljy huolehtii kuitenkin myös jäähdytyksestä kaikissa tapauksissa.
Jäähdytysjärjestelmän rakenne
Jäähdytysjärjestelmä koostuu kahdesta jäähdytyspiiristä. Ennen tietyn lämpötilan saavuttamista vesipumppu pumppaa vettä vain moottorin sisäisen jäähdytyspiirin läpi. Kun tietty lämpötila, esim. 83 astetta, saavutetaan, termostaatti avataan, jolloin kuuma vesi voi nyt virrata myös ulkoiseen jäähdytyspiiriin. Täällä se ohjataan jäähdyttimen kautta. Koska tehokkaan jäähdytyksen kannalta on oltava suuri pinta-ala, jäähdytin koostuu monista pienistä kanavista.
Mitkä ovat tyypillisiä jäähdyttimen vaurioita?
Jäähdytin sijaitsee ajoneuvon etuosassa. Koska sen on jäähdytettävä jäähdytysvettä ulkopuolelta sen läpi virtaavan ilman avulla, se on suhteellisen alttiina etuosassa. Tämän vuoksi jäähdytin on suhteellisen altis kiveniskemille ja vastaaville. Korroosio on toiseksi yleisin vaurion aiheuttaja. Sitä tapahtuu pääasiassa, jos jäähdytin täytetään väärin (ilman pakkasnestettä).
Miten havaitaan viallinen jäähdytin?
Jos jäähdytysvesi häviää, on selvitettävä, mistä vesi vuotaa ulos. Tätä varten jäähdytysjärjestelmä painetaan korjaamolla pois päältä. Jäähdyttimen aukkoon asetetaan sovitin, jonka jälkeen täytetään paineilmaa. Paineilmaisin näyttää mekaanikolle, onko vuotoa. Vuoto etsitään silmämääräisellä tarkastuksella.
Miten voit korjata vedenjäähdyttimen itse?
Jäähdyttimen korjaaminen itse on mahdollista vain hyvin rajoitetusti. Aiemmin jäähdyttimet valmistettiin pääasiassa kupariseoksista. Kokenut harrastajamekaanikko voi juottaa myös näitä. Nykyaikaiset jäähdyttimet on kuitenkin valmistettu alumiiniseoksista. Huomattavasti korkeampien sulamispisteiden vuoksi juottaminen ei ole tässä tapauksessa mahdollista. Niin sanottuihin "jäähdyttimen tiivistyslisäaineisiin" on suhtauduttava varovaisesti, sillä ne voivat johtaa tukkeutumiseen tai kerrostumiin jäähdytysjärjestelmässä.
Miten vedenjäähdytin täytetään oikein?
Ensiksi on tiedettävä vesipiirin kapasiteetti. Tämä johtuu siitä, että jäähdytysveden lisäksi on täytettävä myös osa jäähdyttimen jäätymisenestoaineesta (glykoli, glysantiini). Jäähdyttimen pakkasnestettä on käytettävä myös kesällä! Se nostaa veden kiehumispistettä. Se myös voitelee vesipumpun ja pitää sen ja termostaatin liikkeessä. Jäätymisenestoaineella on myös puhdistava vaikutus jäähdytyskanaviin. Erityisen tärkeä tehtävä: vaikka useimmat sylinterinkannet on valmistettu alumiinista, moottorilohko (kampikammio) on yleensä valmistettu harmaasta valuraudasta. Jos molemmat metallit ovat kosketuksissa toisiinsa, elektrolyysi tapahtuu.
Tämä saa aikaan hyvin spesifisen hapettumisen: pistesyöpyminen. Tässä prosessissa metalliin puhalletaan mikroskooppisia onkaloita, jotka näyttävät materiaaliin ulottuvan ilmapallon kaltaisilta, eli niissä on suhteellisen pieni aukko. Tämän seurauksena vesi liikkuu entistä vähemmän pistesyöpymisessä ja prosessi kiihtyy eksponentiaalisesti. Koska sylinterinkannen ja moottorilohkon materiaalit ovat kuitenkin erilaisia, jäätymisenestoaine on sovitettava niihin. Jäätymisenestoaineen värit osoittavat, mikä kuuluu mihinkin moottoriin. Ajoneuvon valmistajan ohjeita ja hyväksyntöjä on tietenkin noudatettava tarkasti.
Miksi vedenjäähdytin on tyhjennettävä ja miten?
Vesi ja pakkasneste täytetään, kun moottori on kylmä. Ensin jäähdyttimen korkin kautta, sitten paisuntasäiliön avulla. Jos vesi on tyhjennetty kokonaan, järjestelmässä on nyt ilmaa. Ilma on kuitenkin huono lämmönjohdin, eikä se pysty siirtämään lämpöä pois - siksi vesijäähdytys. Jäähdytysjärjestelmä on siis tuuletettava. Joissakin moottoreissa on kuitenkin ilmanpoistoruuvi. Lue aina ennen tyhjennystä ajoneuvon valmistajan korjaamokäsikirjasta, onko tyhjennys tarpeen ja miten se tehdään, sillä jotkin järjestelmät tyhjenevät ainakin osittain itsestään (paisuntasäiliön kautta).
Jos erityistä huohotusruuvia tai edes huohotusruuveja ei ole, avaa lämmitin. Sitten moottori käynnistetään. Kun vedellä on oikea lämpötila, termostaatti aukeaa ja ilma pääsee myös poistumaan sisätilasta. Moottorin pitäisi käydä 5-10 minuuttia tyhjäkäynnin ja 1500 kierroksen välillä. Ajoneuvosta riippuen jäähdytin voidaan joutua sulkemaan ja paisuntasäiliö avaamaan tai se voidaan myös sulkea. Kuten jo kirjoitettu, asianmukainen korjaamokäsikirja on erittäin tärkeä. Huom: Nykyaikaiset ajoneuvot on usein varustettu vesijäähdytteisellä generaattorilla niiden suuren tehontarpeen vuoksi. Myös tämä on kytketty jäähdytysjärjestelmään! Jos tyhjennyksessä tehdään virheitä ja jäähdytysjärjestelmässä on liian vähän vettä, se voi johtaa vakaviin moottorivaurioihin!