Joulukausi 2024

Välilaakeri, vetoakseli – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 104 tulosta)

Vetoakselin tehtävänä on siirtää moottorin vääntömomentti vaihteiston tai tasauspyörästön välityksellä pyörille. Toinen päätehtävä on kompensoida kaikki kulmat ja pituusmuutokset, jotka johtuvat taipumasta ja puristuksesta sekä ohjausliikkeistä. Näin vetoakseli varmistaa täydellisen synkronoinnin auton nivelten välillä. Moottorityypistä riippuen on eroja.

Sijoituskriteerit
Laakeri, kardaaniakseli TEDGUM TED34482
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   TED34482
52,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, kardaaniakseli IMPERGOM 38885
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   38885
49,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli BTA G9M050BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   G9M050BTA
50,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli SASIC SAS2956043
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   2956043
27,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, kardaaniakseli MEYLE 014 041 0078/S
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   014 041 0078/S
43,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, kardaaniakseli MEYLE 300 261 2191/S
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   300 261 2191/S
19,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli TEDGUM TED62233
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   TED62233
73,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli BTA G9M045BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   G9M045BTA
45,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli BTA G9M049BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   G9M049BTA
39,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli TEDGUM TED63849
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   TED63849
53,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli IMPERGOM IMP38897
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   38897
37,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli IMPERGOM IMP38896
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   38896
70,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, kardaaniakselin keskilaakeri TEDGUM 00412774
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   00412774
19,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, kardaaniakseli HANS PRIES 408 198
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   408 198
18,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Nivelakselin laakeri, keski FEBI BILSTEIN 31852
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   31852
55,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Vetoakseli ja etuvaihde

Rakennetyypit eroavat toisistaan paitsi itse voimansiirron myös siihen liittyvän vetoakselin koostumuksen osalta

Esimerkiksi etuvetoisessa voimansiirtolaitteessa tällainen vetoakseli koostuu seuraavista osista:

  • Pyöränpuoleinen kiinteä nivel
  • Tärinänvaimennin
  • Liitosakseli
  • Lukkiutumisenestojärjestelmän rengas
  • Vaihteiston puoleinen vakionopeusajo

Vetoakselin pyöränpuoleinen pallonivel

Rzeppa-liitos on peräisin vuodelta 1930, ja sitä on käytetty tässä perusmallissa siitä lähtien. Useimmissa malleissa vakionopeusliitos asennetaan liukuliitoksena. Tämä tarkoittaa, että vetoakseli voi tässä mallissa seurata pyörän jousituksen liikettä. Ohjausakselin - etuakselin pyöränpuoleisen nivelen on välitettävä vääntömomentti voimakkaasti jopa 52 asteen kulmassa. Taka-akselin työkulmat ovat erikokoisia ja verrattain pienempiä. Synkroniset vetoakselit altistuvat näin ollen suurille kuormituksille jokaisen matkan aikana. Toimintateho välittyy lämpötiloissa, jotka vaihtelevat - 40° C:sta + 120° C:een. Se on alttiina jopa 2800 rpm:n kierroslukualueelle. Vain silloin, kun kaikki osat toimivat täydellisesti, on mahdollista saada aikaan luotettava synkronointi vaadittujen vääntömomenttien osalta.

Vetoakseli - TPE-asennuksen erityispiirteet

Uusissa ajoneuvomalleissa on usein TPE-nivelholkki. Sen etuna on, että se muovautuu ja mukautuu plastisesti lämmön vaikutuksesta muovipitoisuuden ansiosta. TPE-saappaita ei saa koskaan korvata kumisaappaalla; on ehdottoman välttämätöntä käyttää TPE-saappaita. Rasvatäytteen on myös sovelluttava TPE-liitosholkkiin, ja sillä on oltava tarvittavat ominaisuudet. Ero on selvä, erityisesti korkean suorituskyvyn rasvoissa, jotka kestävät jopa 160 °C:n lämpötiloja, kun taas tavanomaiset rasvat on suunniteltu vain 110 °C:n lämpötiloille. Jos tätä ei oteta huomioon, se voi johtaa toimintahäiriöön. Jos tästä ei huolehdita, se voi johtaa paitsi täydelliseen vikaantumiseen myös kaikkien komponenttien vakavaan vaurioitumiseen.

Vetoakseli - erityiset, ulkoiset vaikutukset

Ajoneuvon rakenteesta riippuen vetoakseli tai sen osat voidaan tarkastaa silmämääräisesti. Jos vetoakseli on vaurioitunut, akselin kengässä näkyy ensin rasvakerros. Vuotanut rasva ei välttämättä tarjoa riittävää voitelua ja voi vahingoittaa sisäisiä komponentteja

Vetoakseli - vikojen ja kulumisen tunnistaminen varhaisessa vaiheessa

Hiova ääni voi olla ensimmäinen merkki vetoakselissa olevasta viasta. Tähän liittyy usein myös halkeileva ääni tiukoissa mutkissa. Jousitusta puristettaessa ja vapautettaessa sekä kiihdytettäessä voidaan myös havaita säröääntä. Tällaisten oireiden ilmaantuessa on aina käännyttävä asiantuntijan puoleen, sillä moottoriajoneuvon turvallinen ajokäyttäytyminen voidaan taata vain, jos vetoakselin osat pysyvät toimintakykyisinä.

Muita vian syitä ovat:

  • Käyntiajasta johtuva kuluminen
  • Viallisten holkkien vaurioituminen ja rasvavuodot
  • Huonojen rasvojen käyttö
  • Virheet asennuksen ja poiston aikana

Yksi yleisimmistä kuluvista osista on vetoakselin niveliä lialta, säältä ja muilta ulkoisilta vaikutuksilta suojaavien kumiholkkien kuluminen. Näiden kumiholkkien vaihtaminen on kustannuksiltaan kohtuullista, kunhan kuluminen huomataan ajoissa. Jos kuluminen tai jopa vika on pidemmälle edennyt ja jopa itse vetoakselin laakeri on viallinen, se on vaihdettava erikseen

Viallinen vetoakseli ja sen seuraukset:

Pahimmassa tapauksessa viallinen vetoakseli tarkoittaa sitä, että auto ei voi enää liikkua itsestään. Vetoakseli voi jopa heilahtaa ulos heti, kun se itse tai vetoakselin nivel etu- tai takapuolella halkeaa. Yleensä tällaisista vakavista vioista ilmoitetaan ärsyttävillä äänillä, kuten naksahtelevalla äänellä, jonka voimakkuus kasvaa kaarreajossa

Kun tällaisia merkkejä ilmenee, vetoakseli on tarkastettava ja tarkistettava ammattitaidolla mahdollisimman pian. Tämä on ainoa tapa välttää moottorin ja vaihteiston kalliit seurannaisvahingot ja säilyttää ajoneuvon arvo

Osta moottoriajoneuvojen vetoakseleita Motointegratorilta

Varsinkin kun on kyse tärkeistä komponenteista ja varaosista, kuten vetoakselista, sinun ei pidä ostaa huonompilaatuisia osia, vaan valita vain parhaat valmistajat. Vetoakseli on yksi ajoneuvon tärkeimmistä osista. Ajon aikana kohdistuvien raskaiden kuormitusten ja vetoakselin toimintatavan vuoksi se on yksi turvallisuuteen eniten vaikuttavista ajoneuvon osista. Säännöllisellä huollolla ja tarkastuksilla varmistetaan polttomoottorin sekä alustan ja voimansiirron kaikkien osien luotettava ja turvallinen toiminta pitkän ajan kuluessa. Oikein toimiva vetoakseli vaikuttaa näin ollen merkittävästi moottoriajoneuvon ajodynamiikkaan, ajoturvallisuuteen ja arvon säilymiseen

Tarjoamme sinulle valitun valikoiman vetoakseleita sekä vetoakselin välilaakereita ja vetojärjestelmän niveliä moniin automalleihin varaosaluettelostamme, jossa on yli miljoona varaosaa ja tarviketta. Tilaa ensiluokkaiset vetoakselit nyt valmistajilta, kuten SKF, MEYLE ja CEI, ja asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua kaikissa mahdollisissa kysymyksissä.