- Pusty
- Hinta
Vaihteiston ohjausyksikkö – KUORMA-AUTOT
(löytyi 40 tulosta)
Valmistaja: | EURORICAMBI |
Valmistajan numero: | 88531317 |
Valmistaja: | WACH-MOT |
Valmistajan numero: | WT/WSK.21.7 |
Valmistaja: | EURORICAMBI |
Valmistajan numero: | 60532858 |
Valmistaja: | ZF |
Valmistajan numero: | 6093201021ZF |
Valmistaja: | ZF |
Valmistajan numero: | 6093202003ZF |
Valmistaja: | ZF |
Valmistajan numero: | 6085301215ZF |
Valmistaja: | ZF |
Valmistajan numero: | 6085302048ZF |
Se, mikä pätee henkilöautoihin, on erityisen arvokasta hyötyajoneuvoille. Kuorma-autot kuljettavat erittäin suuria painoja, ja tehokkaalla ajotavalla on suora taloudellinen vaikutus yrityksiin. Nykyaikaiset automaattivaihteistot eivät ainoastaan tarjoa enemmän mahdollisuuksia, vaan ne myös ajattelevat itse. Kuorma-auton vaihteiston ohjausyksikkö voi arvioida erilaisia ajotilanteita antureiden avulla ja toimia sen mukaisesti yhteistyössä moottorin ohjausyksikön kanssa. Motointegratorista saat nopeasti ja edullisesti varaosat kuorma-auton automaattivaihteistoon tai vaihteiston ohjausyksikköön.
Mitkä ovat kuorma-autojen automaattivaihteistojen edut?
Automaattivaihteistojen mukavuus on selvästi etusijalla henkilöautoissa, mutta hyötysuhteen paraneminen on tärkein peruste kuorma-autoissa. Elektronisen vaihteiston ohjausyksikön ansiosta useimmat kuorma-autojen automaattivaihteistot voidaan mukauttaa kulloisiinkin olosuhteisiin yksilöllisten vaihto- ja käynnistysstrategioiden avulla. Kuorma-auto ei aina kuljeta samaa painoa, ja joskus se ajaa ilman kuormaa. Ajoneuvotyypistä riippuen on myös erilaisia käyttöolosuhteita, esimerkiksi rakennustyömaalla käytettävien ajoneuvojen osalta. Joskus niitä käytetään maastossa, mutta niiden on oltava tehokkaita myös tavallisilla teillä ja moottoriteillä.
Kuorma-autojen vaihteiston ohjausyksikön monet mahdollisuudet
Vaihteistotyypistä ja ajoneuvotyypistä riippuen käytetään erilaisia automaattivaihteistoja. Erityinen haaste on kuorma-autojen liikuttelu, erityisesti raskaiden kuormien kanssa. Joissakin kuorma-autoissa, kuten Mercedes Actrosissa, käynnistys ja liikkeellelähtö voi tapahtua automaattisesti tai kytkimellä. Ajon aikana kytkinpoljin taittuu pois.
Nopeat vaihteiden vaihdot ovat tärkeitä myös nykyaikaisissa automaattivaihteistoissa, jotta nopeus ei menetä liikaa nopeutta vaihdettaessa vaihteita ylämäessä. Tämä vaikuttaa myönteisesti myös polttoaineen kulutukseen. Vaihteiston ohjausyksikkö voi tallentaa paljon tietoja optimaalista vaihtoprosessia varten, esimerkiksi kaasupolkimen asennon, ajoneuvon massan ja lasketun ajovastuksen.
Toiminnot, kuten "Idle Speed Driving" (tyhjäkäynti), mahdollistavat alhaisen tyhjäkäyntinopeuden, joka on noin 600 kierrosta minuutissa, mikä helpottaa uintia hitaassa liikenteessä tai liikkumista ilman, että kuljettajan tarvitsee painaa kaasupoljinta. Kuorma-auton tunnistusjärjestelmä valitsee painon mukaan tehokkaimman vaihteen käynnistystä varten. Kuorma-auton vaihteiston ohjausyksikkö voi myös auttaa, jos kuorma-auto juuttuu lumeen tai mutaan. Kuljettajaa avustaa myös automaattinen "rocking free".
Kuorma-autojen vaihteiston ohjausyksikön viat
Verrattuna vanhempiin automaattivaihteistoihin lukuisten parametrien arviointi mahdollistaa erittäin tarkasti koordinoidun ajamisen. Tätä varten monet vaihteiston osat ovat vuorovaikutuksessa keskenään, ja vaihteiston ohjausyksikkö lukee ja ohjaa niitä. Monet komponentit lisäävät kuitenkin myös vika-alttiutta. Jos vaihteiston ohjausyksikkö on viallinen, seurauksena on toimintahäiriöitä ja vikoja. Esimerkiksi:
- Vaihteisto ei siirry seuraavalle vaihteelle.
- Hätäohjelma aktivoituu vaihteistosta.
- Peruutusvaihde ei välillä vaihdu.
- Lähetys osoittaa lämpöongelmia.
- Ajoaskelanturi antaa vääriä merkkejä.
- Vaihteiston ohjausyksikkö asettaa virheen moottorin ohjausyksikköön, eikä ajoneuvo käynnisty.
- Kytkimen toimilaite ei toimi.
Vaikutukset vaihtelevat syyn mukaan. Joka tapauksessa on odotettavissa huomattavia rajoituksia, jopa kuorma-auton voimansiirron ohjausjärjestelmän täydellistä vikaantumista myöten. Vika ei tietenkään ole aina vaihteiston ohjausyksikössä, vaan myös tiedonsiirtoantureiden tai toimilaitteiden vikaantuminen voi johtaa ohjausyksikön toimintahäiriöihin. Syystä riippuen tallennettujen virhekoodien avulla voidaan syy eristää ja korjata se nopeasti. Motointegratorista löydät laajan valikoiman vaihteiston ohjausyksikön ja antureiden varaosia. Olemme myös pätevä kumppanisi kuorma-autojen vaihteistojen ja kytkimien varaosien osalta.
Löydä viat ja korjaa ne nopeasti
Moottorin ja vaihteiston viat voivat aiheuttaa rajoituksia tai kuorma-auton vikaantumisen lisäksi monissa tapauksissa myös seurannaisvahinkoja. Usein pieni vika on syynä kalliisiin seurauksiin. Kuorma-auton vaihteiston on toimittava yhtä luotettavasti kuin moottorin tai jarrujärjestelmän. Toisin kuin henkilöautoissa, kuorma-autojen vaihteisto, jossa ei ole hidastinta, toimii myös jarrutukena, kun vaihteita vaihdetaan alaspäin alamäessä, jossa on raskas paino.
Rajoitukset on myös korjattava nopeasti, jotta ajotehokkuus ja määräajat voidaan pitää. Moottorin ohjausyksikön ja vaihteiston ohjausyksikön vikamuisti kannattaa aina lukea kuorma-autojen tarkastusten ja testien yhteydessä. Vika ei aina näy suoraan käytännössä, ennen kuin se aiheuttaa vakavia vikoja. On parempi reagoida etukäteen ja vaihtaa vialliset osat ajoissa. On käytettävä vain korkealaatuisia varaosia, joita on saatavilla Motointegratorilta edulliseen hintaan.
Muista myös, että kaikkia vikoja ei tallenneta ja että vaihteiston ohjausyksikkö voi toimia väärin, vaikka muisti on tyhjä.
Monia ohjausyksiköitä kehitetään usein edelleen, joten myös niihin on saatavilla päivityksiä. Varmista, että moottorin ohjausyksikössä ja vaihteiston ohjausyksikössä on aina uusin ohjelmisto. Tämä tehdään usein, kun vaihteiston ohjausyksikkö tarkastetaan osana tarkastuksia, jotka sinun on suoritettava ajoissa.
Motointegrator-verkkokaupassa on jopa 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta autoihin, moottoripyöriin, traktoreihin ja kuorma-autoihin. Luotamme premium-valmistajiin, kuten ZF:ään, WABCO:hon tai CEI:hen.