-3% suodattimista ja öljyistä

Turboahtimen osat

(löytyi 580 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Turboahtimen osat.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Citroen SAXO (S0, S1) 1.6 VTL, VTR, teho: 88 hv/65 kW

Turboahtimet takaavat moottorin suuremman suorituskyvyn ja pienemmän polttoaineenkulutuksen. Ne ovat kuitenkin myös alttiita vaurioille. Kulumisesta johtuva vika ei ole syynä 90 prosentissa tapauksista, joissa turboahtimen osia on ostettava. Pikemminkin se on usein ulkoisten vaikutusten tai öljyn puutteen aiheuttama vika. Korjauskustannukset voivat olla korkeat. Niitä voidaan vähentää ostamalla uudet turboahtimen osat edullisesti verkosta. Motointegratorin verkkokaupasta löydät sopivat komponentit.

Sijoituskriteerit
Cartridge / CHRA / Core Assy KKK 5435 710 0500
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54357100500
207,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge / CHRA / Core Assy EVORON EVCH0079
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0079
155,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
103,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge / CHRA / Core Assy EVORON EVCH0335
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0335
191,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge / CHRA / Core Assy EVORON EVCH0290
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0290
175,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH035
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH035
210,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH037
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH037
243,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH038
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH038
238,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge / CHRA / Core Assy EVORON EVCH0395
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0395
133,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge / CHRA / Core Assy EVORON EVCH0397
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0397
175,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge / CHRA / Core Assy EVORON EVCH0389
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0389
204,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge / CHRA / Core Assy EVORON EVCH0393
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0393
138,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH013
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH013
196,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH026
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH026
209,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge / CHRA / Core Assy EVORON EVCH0391
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0391
178,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Turboahdin - toiminta ja komponentit

Turboahtimet puristavat moottorin syöttämää palamisilmaa, jolloin sylinterit täyttyvät paremmin. Tämä sylinterien korkeampi täyttöaste takaa suuremman moottorin suorituskyvyn ja pienemmän polttoaineenkulutuksen. Myös päästöarvot ovat paljon paremmat. Osa pakokaasun energiasta käytetään turbiinin käyttämiseen pakokaasuturbolaturin lataamiseen. Kompressori on asennettu turboahtimen akselille turbiinia vastapäätä, joka imee palamisilman ja siirtää paineilman moottoriin.

Turboahdin koostuu kompressorista ja turbiinista. Ne on liitetty toisiinsa mekaanisesti yhteisen akselin avulla. Turbiinia pyörittävät moottorin pakokaasut. Yleisimmin käytetään keskipakokompressoreita ja keskipakoturbiineja.

Keskipakokompressori

Keskipakokompressorit koostuvat kolmesta osasta: kompressoripyörästä, diffuusorista ja kierukkakotelosta. Pitkittäisakselin suunnassa kompressoripyörä imee ilmaa heti, kun sitä pyöritetään. Tämän seurauksena se lisää nopeutta sekä lämpötilan ja paineen nousua. Kierukkakotelossa ilma kerätään ja sen nopeutta alennetaan, kunnes se poistuu kompressorista.

Keskipakoturbiini

Keskipakoturbiineja on esimerkiksi teollisuusmoottoreissa, hyötyajoneuvojen moottoreissa ja henkilöautojen moottoreissa. Niitä kutsutaan myös säteittäisiksi turbiineiksi. Sentripetaaliturbiinit muuttavat pakokaasun paineen kierrekotelossa liike-energiaksi, joka muunnetaan akselin pyörimisenergiaksi. Turbiinipyörä on suunniteltu siten, että liike-energia muunnetaan kokonaan ulostulossa.

Turboahtimien edut

Turboahdettu moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin imumoottori, koska osa pakokaasun energiasta, joka muuten jäisi käyttämättä, lisää moottorin tehoa. Turboahdin voidaan siis suunnitella siten, että se tuottaa saman tehon kuin imumoottori. Lisäksi turboahdin vähentää polttoaineenkulutusta merkittävästi mukavuudesta tai suorituskyvystä tinkimättä.

Edut yhdellä silmäyksellä

  • Pienempi kulutus
  • Korkeampi suorituskyky

Viallinen turboahdin - syyt

Turboahdin on suunniteltu ikääntymään aivan kuten moottori. Siksi erityistä hoitoa tai huoltoa ei tarvita. Turboahtimet tarkastetaan vain määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Käyttöikä pitenee, jos öljynvaihtovälejä noudatetaan, öljynsuodatinjärjestelmä huolletaan, öljynpaine tarkistetaan ja ilmansuodatinjärjestelmä puhdistetaan.

Turboahtimen vikojen klassiset syyt ovat:

  • Saastunut öljy
  • Vieraat kappaleet kompressorissa tai turbiinissa
  • Riittämätön öljyn saanti
  • Pakokaasujen liian korkea lämpötila, joka johtuu vioista ruiskutus- tai sytytysjärjestelmässä)

Viallisen turboahtimen oireet

Viallisen turboahtimen oireet ovat selvät:

  1. Turboahtimen vihellys: Jos turboahtimesta kuuluu viheltävä ääni moottorin kierrosluvun kasvaessa, akseli on kulunut tai vaurioitunut. Melu johtuu metallisesta kitkasta. Tässä tapauksessa ainoa ratkaisu on turboahtimen kunnostaminen tai korjaaminen.
  2. Sinertävä savu: Jos näkyy sinertävää savua, syynä voi olla öljyvuoto turboahtimessa. Tämä voi johtua kuluneesta laturin akselista. Öljyvuodon sattuessa akselin jäähdyttämiseen ja tukemiseen käytetty öljy pääsee pakokaasuun ja palaa. Tämän seurauksena ulos tulee sinertävää savua. Ainoa keino on tässäkin tapauksessa turboahtimen kunnostaminen tai korjaaminen.
  3. Suurempi öljynkulutus: Jos turboahtimen laakerit ovat vaurioituneet tai öljynsyöttölinjat ovat viallisia tai tukkeutuneet, öljynkulutus voi kasvaa. Tässä tapauksessa riittää, että tarkistat turboahtimen öljylinjat ja vaihdat ne tarvittaessa.
  4. Musta savu: Jos ilmansyöttö on liian vähäistä, polttoainekomponentti voi olla epätasapainossa. Tämän seurauksena syntyy mustaa savua. Ennen turboahtimen vaihtamista liitännät ja letkut on tarkistettava vuotojen varalta.
  5. Tehon menetys: Jos teho menetetään pysyvästi, syynä voi olla vaurioitunut kompressorin pyörä, koska rikkoutuneet siivet eivät enää pakota riittävästi ilmaa sylintereihin. Uusi kompressoripyörä tai turboahtimen peruskorjaus voi auttaa korjaamaan vaurion. Toinen syy on nokeentunut VTG-yksikkö, joka aiheuttaa ohjaussiipien jumiutumisen. Kompressori ei pysty enää muodostamaan painetta tai se on viivästynyt. Vauriot voidaan poistaa purkamalla ja puhdistamalla ahtimen.

Oireista riippumatta: Heti kun ne ilmenevät, turboahdin on tutkittava. Koska uusi turboahdin on hyvin kallis, korjaus on usein halvempi. Motointegratorin verkkokaupasta löydät edullisia turboahtimen osia, joilla voit korjata komponenttisi kohtuulliseen hintaan. Nopea toimitus kotiisi on taattu. Katso itse