Joulukausi 2024

Tasauspyörästö – Mitsubishi – KUORMA-AUTOT

(löytyi 4 tulosta)

Tasauspyörästö on tärkeä osa autoa, joka tasapainottaa vetävien akselien pyörien nopeuseroja. Jos tasauspyörästössä on vika, se voi johtaa ulvoviin ääniin, vaikeaan ohjaukseen ja jopa pyörän lukkiutumiseen. Pahimmassa tapauksessa vakava onnettomuus on lähellä. Viallinen tasauspyörästö on sen vuoksi aina korjattava tai vaihdettava. Korjaus voi olla kallis. Voit säästää rahaa ostamalla tasauspyörästön verkossa. Motointegrator-verkkokaupasta löydät laadukkaat tasauspyörästöt eri ajoneuvotyyppeihin merkkivalmistajilta.

Sijoituskriteerit
Differentiaaliasennus YAMATO J45044CYMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   J45044CYMT
5,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Differentiaaliasennus YAMATO J55022AYMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   J55022AYMT
6,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Differentiaaliasennus YAMATO J55015AYMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   J55015AYMT
14,46 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Differentiaaliasennus YAMATO J55029AYMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   J55029AYMT
10,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on tasauspyörästö?

Jokaisessa ajoneuvossa on vähintään yksi tasauspyörästö. "Differentiaalivaihde" on vaihtoehtoinen nimi sille. Tämä nimi perustuu tasauspyörästön toimintaan, sillä kun auto kulkee kaarteessa, ulompi ja sisempi pyörä kulkevat eri etäisyyksiä. Tästä johtuva ero on korvattava. Tämä tapahtuu tasauspyörästön avulla, joka koostuu suuresta rengasvaihteesta, useista viistopyöristä ja hammaspyörästä. Jos tasauspyörästöä ei olisi, tiukoissa mutkissa joutuisi ajamaan vinkuvilla ja pyörivillä renkailla.

Miten tasauspyörästö toimii?

Kuten aiemmin kuvattiin, akselin pyörien on kuljettava eri etäisyyksiä kaarteessa - ulompi pyörä kulkee pidemmän matkan kuin sisempi pyörä. Tämä saa pyörät pyörimään eri nopeuksilla. Tasauspyörästö kompensoi tämän nopeuseron ja jakaa vääntömomentin tasaisesti vetopyörille.

Jos tietyt tieolosuhteet aiheuttavat pitoeroja ulko- ja sisäpyörien välillä, se pyörä, jonka kitkakerroin on pienempi, määrittää vetävän akselin molempien pyörien välitettävän työntövoiman. Pyörä, jonka kitka on pienempi, pyörii jo valmiiksi pienellä vääntömomentilla esimerkiksi ajettaessa jäällä tai irtomaalla, ja varmistaa, että myös toinen pyörä saa tämän pienen vääntömomentin. Rajoitetun luiston tasauspyörästö tarjoaa tähän ratkaisun. Se voidaan aktivoida automaattisesti tai kytkeä päälle manuaalisesti. Jos tasauspyörästö on lukittu, voit ajaa vain suoraan eteenpäin. Nelivetoisissa ajoneuvoissa on kahden vetoakselin välissä tasauspyörästö, jota kutsutaan pitkittäis- tai keskitasauspyörästöksi.

Yleisimpiä ovat viistopyöräiset tasauspyörästöt - niin sanottu viistopyöräinen tasauspyörästö - johon kuuluu tasauspyörästön häkki, kaksi ulostuloakselia ja kaksi planeettapyörästöä. Ratkaisevaa tässä periaatteessa on se, että kaksi planeettavaihdetta muodostavat yhteyden kahden ulostuloakselin ja moottorin käyttövoiman välille eri tavoin:

Kun ajat suoraan: Tässä tapauksessa moottori pyörittää tasauspyörästön häkkiä, kun taas planeettavaihteet pysyvät samaan aikaan paikallaan. Tämän seurauksena molemmat ulostuloakselit ja häkki pyörivät samalla nopeudella. Käänteisesti tämä tarkoittaa, että myös akselin molemmat pyörät pyörivät samalla nopeudella.

Kaarreajossa: Tällöin akselin ulomman pyörän on kuljettava pidempi matka, mikä tarkoittaa, että kahden ulostuloakselin on pyörittävä eri nopeuksilla. Kun tasauspyörästön planeettavaihteet pyörivät oman akselinsa ympäri eri nopeuksilla, pyörien välinen nopeusero kompensoidaan.

Miten differentiaali muodostetaan?

Tasauspyörästö koostuu yleensä kahdesta tai neljästä viistopyörästöstä, jotka on asennettu pyörivästi sisälle, ja pyörivästä tasauspyörästökorista. Tasauspyörästön koria pyörittää hammaspyörä. Kun ajetaan suoralla linjalla, pyörät ovat paikallaan; kun ajetaan kaarteessa, tasauspyörästö pyörii niiden mukana.

Miten voit tunnistaa viallisen tasauspyörästön?

Tasauspyörästön ansiosta vetoakselit kuormittuvat vähemmän ja renkaat kuluvat vähemmän kaarreajossa. Jos ilman tasauspyörästöä ajettaisiin, renkaat luiskahtaisivat ja kireys olisi huomattava, erityisesti tiukoissa mutkissa. Ohjaaminen olisi vaikeampaa. Lisäksi vakavia onnettomuuksia voi tapahtua, jos pyörät lukkiutuvat viallisen tasauspyörästön vuoksi. Tästä syystä viallinen tasauspyörästö on korjattava tai vaihdettava välittömästi.

Viallisen tasauspyörästön tunnistaa yleensä ulvovasta äänestä ylikierroksilla, esimerkiksi ajon aikana. Tässä tapauksessa sinun on syytä käydä korjaamolla mahdollisimman pian ja tarkastuttaa tasauspyörästö. Jos vaurio havaitaan varhaisessa vaiheessa, se voidaan usein vielä korjata ja korjauskustannukset pitää alhaisina. Kaikissa muissa tapauksissa ainoa keino on vaihtaa tai korjata tasauspyörästö.

Oireet yhdellä silmäyksellä:

  • ulvova ääni yliajossa
  • raskas ohjaus
  • renkaiden vinkuminen ja pyöriminen
  • Pyörien lukitus

Osta tasauspyörästöt verkossa

Viallinen tasauspyörästö voi tulla kalliiksi. Jos haluat välttää vakavia onnettomuuksia, älä säästele kustannuksia. Pahimmassa tapauksessa suurilla nopeuksilla ajaminen, esimerkiksi moottoritiellä, aiheuttaa pyörien lukkiutumisen, mikä voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin.

Voit säästää huomattavia kustannuksia ostamalla tasauspyörästön halvalla verkosta ja antamalla sen ammattilaisten korjattavaksi. Monimutkaisuuden ja turvallisuusriskin vuoksi korjaus tai vaihto on annettava vain ammattilaisten tehtäväksi.

Motointegratorin verkkokaupasta löydät laadukkaat tasauspyörästöt eri malleihin merkkivalmistajilta. Huippulaatu kohtuulliseen hintaan on meille itsestäänselvyys. Erittäin hyvät asiakasarviot puhuvat autojen varaosien ja tarvikkeiden laadusta. Vakuuta itsesi ja selaa valikoimaamme. Asiakaspalvelumme, joka on saanut arvosanan "erittäin hyvä", auttaa sinua mielellään. Saat toimituksen yhden tai kolmen arkipäivän kuluessa siitä, kun olet tehnyt tilauksen verkkokaupassamme.

Tasauspyörästön tehtävä

Paras tapa selittää tehtävä on käyttää yksinkertaista polkupyörän perävaunua. Voit kääntää polkupyörän perävaunua ympyrää siten, että sisempi pyörä pysyy samassa asennossa, mutta ulompi pyörä piirtää ympyrän säteen tämän "keskipisteen" ympärille. Jos molemmat pyörät on nyt yhdistetty toisiinsa jäykällä akselilla ja jos yrität väkisin kääntää perävaunua ympyrää kuvatulla tavalla, jäykkä akseli teoriassa katkeaa. Nyt ei ole toisin autojen kohdalla. Kun mennään mutkaan, mutkan sisäpuolella olevaa pyörää käännetään harvemmin kuin mutkan ulkopuolella olevaa pyörää. Kiertoeroa kompensoidaan akselin tai vaihteiston tasauspyörästöllä.

Kuinka suuri on tasauspyörästön kunnossapitovaatimus?

Todella yhdenmukainen vastaus ei ole mahdollinen. Yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, että huoltovaivaa on erittäin vähän. Valitettavasti tämä johtaa siihen, että alhaisesta kunnossapitoponnistuksesta huolimatta tasauspyörästö joutuu suhteellisen usein huoltorästeihin. Kun ajoneuvon ikä on 5-10 vuotta, tasauspyörästön vaurioitumistiheys kasvaa.

Jotkin ajoneuvovalmistajat jopa väittävät, että huoltoa ei tarvita. Tämä meni niin pitkälle, että erityisesti 1990-luvulla nämä valmistajat jopa ilmoittivat automaattivaihteistojen olevan huoltovapaita. Sitä kutsutaan myös elinikäiseksi täytteeksi. Se oli harhaluulo. Siksi meiltä löytyy myös mittatikkuja koteloineen erilaisiin automaattivaihteistoihin esimerkiksi eri Mercedes-malleihin. Näitä ei enää asennettu. Myöhemmin kävi ilmi, että huolto ei ole vähäistä.

Miten tasauspyörästön öljy vaihdetaan? Mitä on noudatettava?

Ajokilometreistä ja iästä tai tarkastusten välisestä ajasta riippuen akseliöljyn koostumus, väri ja öljytaso on ainakin tarkistettava. Uudemmissa ajoneuvoissa öljynvaihto on edelleen suositeltavaa, koska tasauspyörästö koostuu hammaspyöristä. Mekaanisen työn aikana kulumista tapahtuu kaikkialla. Tästä syystä monissa vaihteiston tyhjennystulpissa (myös tasauspyörästössä) oli ennen magneetti.

Öljy on vaihdettava vähintään muutaman vuoden välein. Viime kädessä ratkaisevaa on öljyn ikä sekä ajokilometrit, mutta tietysti myös käytetyn öljyn laatu. Suosittelemme öljyn tarkistamista 20 000 kilometrin välein tai kahden vuoden kuluttua, jos sitä ei ole saavutettu. Sen jälkeen öljy on vaihdettava 50 000-100 000 km:n tai viimeistään 5-10 vuoden kuluttua, jos valmistajan vaihtoväliä ei ole. Useimmissa akselivälitasauspyörästöissä täyttöaukon (tulo- ja tyhjennystulppa) alareuna on määrätty öljytaso. Öljytason varmistamiseksi on kuitenkin joka tapauksessa käytettävä korjaamokäsikirjassa olevia valmistajan tietoja.

Mitä öljyä tulisi käyttää?

Se riippuu valmistajasta. Valikoima ulottuu automaattivaihteistoöljystä (ATF) hypoidiöljyyn vastaavassa eritelmässä. Tasauspyörästön rakenteesta riippuen on suuria eroja. Akselisto, jossa on rajoitetun luiston tasauspyörästö, kuten monilevyinen tasauspyörästö (BMW:ssä LSD), vaatii erityisen spesifikaation. Siksi ajoneuvon valmistajan hyväksymiä öljyjä koskevat taulukot on otettava huomioon kunkin ajoneuvon osalta.

Mitä tehdä, jos tasauspyörästö vinkuu?

Takavetoisten mallien kuljettajat tuntevat tietysti parhaiten ulvovan tai vinkuvan tasauspyörästön. Tämä tarkoittaa lähinnä Mersun tai BMW:n omistajia. Syyt voivat olla erilaisia. Monet eivät tiedä, että tasauspyörästöä pitää säätää. Väärin säädetty tasauspyörästö on hyvin usein syynä. Kaikki korjaamot eivät kuitenkaan osaa tehdä tätä, koska tarvitaan erikoistyökaluja tai asianmukaisia mittareita.

Myös vaurioituneet osat, kuten kuluneet hammaspyörät tai rikkinäiset välikappaleet, voivat olla syynä. Myös akseliston laakerit (öljytiivisteiden tai tiivisterenkaiden kohdalla) voivat aiheuttaa vinkuvan tai ulvovan äänen. Tietenkin usein tapahtuvien huoltoseisokkien vuoksi käytetty öljy tai liian vähäinen öljyn määrä on toinen mahdollinen syy tarkistettavien mahdollisuuksien luettelossa.

Mitä tehdä, jos öljyä häviää?

Jotkin edellä mainituista vaurioista voivat johtaa myös öljynmenetykseen. Jos tasauspyörästön hammaspyörän alla on öljytahroja, kotelo on täysin öljyinen tai öljytaso on huomattavasti liian alhainen, myös öljytiivisteet on katsottava syyksi ja vaihdettava. Koska on kuitenkin jo tehty selväksi, että kaikki korjaamot eivät osaa säätää tasauspyörästöä, myös tiivisteiden vaihtomääräys on annettava varovaisesti.

Tilaa vara- ja kulutusosia sekä tasauspyörästööljyjä verkossa laadukkaasti ja edullisesti.

Laajasta varaosien verkkokaupastamme voit hankkia kaikki yleiset varaosat ja kulutusosat akseliston tasauspyörästöön lähes kaikkiin ajoneuvoihin. Suosittelemme, että tilaat kaikki tarvitsemasi osat eli esimerkiksi uudet tiivisteet tai laakerit sekä valmistajan hyväksymän akseliöljyn. Kaikki täällä tarjotut ajoneuvon osat tulevat vakiintuneilta laatuvalmistajilta. Näin varmistetaan alkuperäisvarusteiden laatu. Siitä huolimatta voimme tarjota sinulle pysyviä edullisia hintoja. Tasauspyörästön varaosat lähetetään heti onnistuneen tilauksen jälkeen. Jos sinulla on lisäkysymyksiä, asiantunteva asiakastiimimme on valmis auttamaan sinua.