-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Takasumuvalot – KUORMA-AUTOT

(löytyi 198 tulosta)

Sakeassa sumussaolet iloinen kaikesta avusta, joka tekee muiden autojen näkemisen mahdollisimman helpoksi. Takasumuvalo on tärkeä apu tässä suhteessa. Se loistaa erityisen kirkkaasti kaikkien muiden takavalojen välissä, ja sen tarkoituksena on tehdä takaosa erityisen näkyväksi myös kovassa sumussa. Tällä sivulla selvitämme, milloin takasumuvalo voidaan tai pitää kytkeä päälle ja mitä ongelmia valon ympärillä voi esiintyä.

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Takasumuvalot.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Daewoo
  • DAF
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Elaris
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Ford USA
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • LDV
  • Lexus
  • Lincoln
  • Lotus
  • MAN
  • Maserati
  • Maybach
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Plymouth
  • Pontiac
  • Porsche
  • Renault
  • Renault Trucks
  • Rover
  • Saab
  • Seat
  • Sevic
  • Skoda
  • Smart
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Takasumuvalon tehtävä ja toiminta

Takasumuvalo on osa auton takavalaistusta. Kun se on päällä, se loistaa monta kertaa kirkkaammin kuin tavalliset takavalot. Sen tehtävänä on tehdä auton takaosa näkyväksi mahdollisimman pian, myös kovassa sumussa. Tällä pyritään vähentämään onnettomuusriskiä huonoissa näkyvyysolosuhteissa.

Onko takasumuvalo pakollinen?

Vuoden 1991 jälkeen rakennetuissa autoissa on oltava takasumuvalo. Tarkalleen ottaen tätä sääntöä sovelletaan moniraiteisiin ajoneuvoihin ja myös perävaunuihin, jotka voivat ja saavat ajaa nopeammin kuin 60 km/h. Jos näin on, niissä on oltava takasumuvalo. Jos näin on, niissä on oltava yksi tai kaksi takasumuvalaisinta. Jos valoja on kaksi, ne on asennettava symmetrisesti. Takavaloa ei tarvitse jälkiasentaa autoihin, jotka ovat vanhempia kuin valmistusvuosi 1991. Se voi kuitenkin olla järkevää. Takasumuvalaisimien jälkiasennussarjojenvalikoima on laaja.

Sillä ei ole merkitystä, onko takasumuvalo asennettu vai jälkiasennettu - jos se on olemassa, sen on joka tapauksessa toimittava. Muuten se aiheuttaisi ongelmia viimeistään päätarkastuksen aikana. Vastaava merkkivalo ohjaamossaon myös osa takasumuvalaisimien velvoitetta. Sen on palettava keltaisena heti, kun takasumuvalo kytketään päälle. Tämän tarkoituksena on muistuttaa kuljettajaa sammuttamaan valo, kun sitä ei enää tarvita.

Milloin takasumuvalo pitäisi kytkeä päälle?

Jos sinulla on vain yksi auto, jossa on toimiva takasumuvalo, herää kysymys, milloin sitä pitäisi ja saako sitä käyttää. Vaikka valaisimesta on apua huonossa näkyvyydessä, se voi myös häikäistä muita. Siksi laissa säädetään hyvin selkeästi, milloin takasumuvalo on kytkettävä päälle ja milloin ei. Heti kun näkyvyys laskee alle 50 metrin, takavalo on kytkettävä päälle. Merkkipylväät voivat toimia oppaana tässä. Ne on sijoitettu tasan 50 metrin välein suorille moottori- ja maantieosuuksille. Heti kun näkyvyys paranee, valo on sammutettava vastaavasti. Tämä koskee kaikkia teitä, myös kaupunkien sisäisiä teitä.

Laiminlyönti voi johtaa sakkoihin molempiin suuntiin. Toisin sanoen ajaminen ilman takasumuvaloja, kun näkyvyys on liian heikko, on rangaistava teko, mutta niin on myös valojen tarpeeton sytyttäminen, mikä voi häikäistä muita tienkäyttäjiä. Seuraukset ovat vastaavasti ankarammat, jos puuttuvaa tai häikäisevää valoa voidaan jopa pitää syyllisenä onnettomuuteen. Tätä valoa, johon usein kiinnitetään vähän huomiota, on siis aina käytettävä huolellisesti.

Mahdolliset ongelmat takasumuvalojen kanssa

Vaikka takasumuvalo edistää turvallisuutta huonossa näkyvyydessä, on ongelmallista, jos se lakkaa toimimasta tai aiheuttaa muita ongelmia. Ongelmat voivat tulla eri suunnista. Yksinkertaisimmassa tapauksessa vain lamppuon viallinen. Tilanne mutkistuu, kun taustalla oleva elektroniikka on syyllinen. Tällöin saattaa olla tarpeen korjata johdot tai vaihtaa koko valaisin.

Varsinaisen toiminnan lisäksi takasumuvalon ympärillä voi esiintyä muitakin ongelmia. Esimerkiksi valaisimen kotelo tai linssi voi olla vaurioitunut. Tämä tapahtuu pääasiassa pienten tai jopa suurten onnettomuuksien seurauksena. Rikkinäinen linssi olisi myös ongelmallinen vika yleistarkastuksessa. Tämä ei ole ainoa syy siihen, miksi tällaiset vauriot on korjattava nopeasti. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, kondenssivesi tai vesi yleensä voi kerääntyä koteloon. Näissä tapauksissa vesi on poistettava, ja mikä tärkeintä, syy on löydettävä. Onko mahdollisia vuotoja?

Takasumuvalaisimien vaihtaminen

Kun takasumuvalaisimessa ilmenee ongelmia, vaihto- tai korjauskustannukset vaihtelevat suuresti syyn mukaan. Useimmissa autoissa yksinkertainen lampun vaihto onnopeampaa. Joissakin malleissa tie lamppuun voi olla korkeintaan hieman monimutkaisempi. Lampun vaihto on kuitenkin yleensä toiminto, joka ei vaadi suurta erikoisliikkeeseen erikoistunutta korjaamoa.

Tilanne vaikeutuu, jos koko kotelo on vaurioitunut tai se on vaihdettava jostain muusta syystä. Jotta kaikki sähköliitännät voidaan hoitaa asianmukaisesti, on ehdottomasti käytettävä asiantuntevia käsiä. Sitä lukuun ottamatta tämäkään vaihto ei ole liian suuri asia. Myös työpajassa tarvittava työmäärä olisi pidettävä kohtuullisissa rajoissa. Vika voi kuitenkin olla paljon monimutkaisempi, jos se on jossakin sähköisessä taustajärjestelmässä. Varsinkin johdotuksen osalta vain ammattilaisten on autettava. Tämä koskee myös niitä, jotka haluavat jälkiasentaa takasumuvalon.

Tilaa takasumuvalot verkossa Motointegratorilta

Takasumuvalo on tietyissä tilanteissa tärkeä turvallisuustekijä. Jos siinä on jotain vikaa, se voi olla turvallisuusriski. Tässä tapauksessa tarvitaan kiireellisiä toimia. Toiminnan tarve, joka edellyttää oikeita varaosia. Motointegratorista löydät juuri nämä varaosat takasumuvaloihisi ja voit hyötyä salamannopeasta toimituksesta.

Mitä väärin voi tehdä takasumuvalojen kanssa? (Sakot)

Takasumuvalojen väärästä käytöstä voi hyvin nopeasti seurata varoitussakko. Jos ne on esimerkiksi kytketty päälle, vaikka näkyvyys on reilusti yli 50 metriä, autoilija voi saada 20 euron varoitussakon. Vielä pahempaa on, jos muita tienkäyttäjiä vaarannetaan tai jopa tapahtuu onnettomuus esimerkiksi häikäisemällä seuraavia tienkäyttäjiä. Tällöin sakko voi nousta nopeasti 25 tai 35 euroon. Valojen sytyttäminen ei sen sijaan ole pakollista. Ajaminen tiheässä sumussa, kun takasumuvalot pitäisi oikeastaan kytkeä päälle, ei ole hallinnollinen rikkomus tai vastaava. Sakkoja ei siis tarvitse pelätä.

Kuinka nopeasti voit ajaa, kun takasumuvalo on päällä?

Jos näkyvyys on sumun vuoksi alle 50 metriä, on olemassa toinen sääntö. Takasumuvalo voidaan tai sen pitäisi olla päällä tällaisissa sääolosuhteissa. Vähintään yhtä tärkeää on kuitenkin noudattaa suurinta sallittua nopeutta 50 kilometriä tunnissa. Tätä nopeutta ei sovelleta ainoastaan tiheässä sumussa ja alle 50 metrin näkyvyydessä, vaan myös rankkasateessa tai lumisateessa, jos myös nämä sääolosuhteet rajoittavat näkyvyyttä samalla tavalla. Enimmäisnopeus on siis voimassa kaikissa tapauksissa.

Missä ja milloin takasumuvalot saa kytkeä päälle?

Tieliikennelaissa säädetään tarkasti, milloin takasumuvalot saa kytkeä päälle. Näin on vain silloin, kun näkyvyys on sumun vuoksi alle 50 metriä. Takasumuvaloja ei saa kytkeä päälle, jos näkyvyyttä rajoittaa samalla tavalla sade tai lumisade, koska valot säteilevät valoa, joka on noin 12-20 kertaa voimakkaampaa kuin tavanomaiset takavalot. Niitä saa käyttää vain ajoneuvon näkyvyyden parantamiseen kovassa sumussa. Perävaunullisissa ajoneuvoissa on muuten sytytettävä vain (viimeisen) perävaunun takasumuvalaisimet.

Mistä lähtien takasumuvalo on ollut pakollinen?

Takasumuvalot ovat pakolliset vain ajoneuvoissa, joiden ensirekisteröinti on tehty vuonna 1991 tai sen jälkeen. Vanhemmissa autoissa ei välttämättä tarvitse olla takasumuvaloja. Niitä kuitenkin suositellaan. Loppujen lopuksi lisävalolaitteet voivat edistää valtavasti turvallisuutta tiellä äärimmäisissä sääolosuhteissa. Joissakin muissa moottoriajoneuvoissa, kuten moottoripyörissä tai traktoreissa sekä perävaunuissa, joiden enimmäisnopeus on alle 60 kilometriä tunnissa, voi olla takasumuvalot, mutta niitä ei tarvitse olla. Muuten takasumuvaloilla varustetuissa ajoneuvoissa on oltava keltainen merkkivalo kytkentävalona kojelaudassa, jotta lisävalojen sammuttaminen ei unohdu.

Takasumuvalojen jälkiasennus - mitä minun on tiedettävä?

Takasumuvalaisimet voidaan asentaa jälkiasennuksena myös ennen vuotta 1991 rakennettuihin ajoneuvoihin, jos niitä ei ole jo asennettu vakiona. Jälkiasennus voi olla tarpeen sellaisten maiden ajoneuvoihin, joissa ei ole lisävarusteena takasumuvaloja. Oikeiden valojen valintaan ei ole erityisiä määräyksiä. Tärkeää on vain, että valot ovat punaiset, koska takasumuvalo saa lähettää vain punaista valoa. Muut värit eivät ole sallittuja. Lisäksi takasumuvalot on tietenkin asennettava ajoneuvon takaosaan. Jälkiasennuksen yhteydessä myös kojelaudassa oleva keltainen merkkivalo on asennettava uudelleen.