-3% henkilöautojen varaosista

Ruiskutussuuttimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 129 tulosta)

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Annostelumoduuli, urearuiskutus DINEX 2AT000
Valmistaja:   DINEX
Valmistajan numero:   2AT000
192,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus DINEX 2AT002
Valmistaja:   DINEX
Valmistajan numero:   2AT002
130,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus DINEX 2KT002
Valmistaja:   DINEX
Valmistajan numero:   2KT002
201,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus DINEX 4IT003
Valmistaja:   DINEX
Valmistajan numero:   4IT003
250,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus DINEX 6LT001
Valmistaja:   DINEX
Valmistajan numero:   6LT001
276,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DELPHI DELBEBJ1D05001
Ruiskutussuutin DELPHI DELBEBJ1D05001
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BEBJ1D05001
802,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-392
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-392
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-392
546,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-295
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-295
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-295
475,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-387
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-387
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-387
517,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-001
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-001
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-001
517,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-385
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-385
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-385
475,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-306
Ruiskutussuutin DAXTONE DTX-420-306
Valmistaja:   DAXTONE
Valmistajan numero:   DTX-420-306
517,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
DeNOx-annostelumoduuli PETERS 039.320-00
DeNOx-annostelumoduuli PETERS 039.320-00
Valmistaja:   PETERS
Valmistajan numero:   039.320-00
517,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
DeNOx-annostelumoduuli PETERS 129.320-00
DeNOx-annostelumoduuli PETERS 129.320-00
Valmistaja:   PETERS
Valmistajan numero:   129.320-00
517,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus ENGITECH ENT570100
Annostelumoduuli, urearuiskutus ENGITECH ENT570100
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT570100
56,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten tunnistat viallisen ruiskutussuuttimen, milloin on järkevää puhdistaa tai vaihtaa ruiskutussuuttimet ja yleiskatsaus kustannuksiin - tämän saat selville täältä. Ensin selvitämme kuitenkin injektoreiden rakenteen, toiminnan ja eri tyypit.

Kuorma-auton injektorit: tyypit, rakenne ja toiminta

Ruiskutussuuttimia on kahta tyyppiä: imusarjan ruiskutus ja suoraruiskutus. Ero on siinä, mihin ruiskut syöttävät polttoaineen. Imusarjan ruiskutuksessa polttoaine sumutetaan poistokanavassa. Suoraruiskutuksessa ruiskutin ruiskuttaa polttoaineen suoraan sylinteriin. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ruiskutusta säädellään elektronisesti moottorin ohjausyksikön kautta, mikä takaa huomattavasti alhaisemman polttoaineenkulutuksen. Lisäksi kuorma-auton injektorit tuottavat puhtaan palamisen. Tämä vähentää ympäristön saastumista.

Polttoaineen ruiskutuslaite toimii seuraavasti: Säiliössä oleva paineistettu polttoaine syötetään suuttimeen korkeapaineyhteen kautta. Moottorin ohjausyksikkö aktivoi magneettikelan, joka avaa neulaventtiilin (sumuttimen). Heti kun moottorinohjauksen sähköimpulssi lakkaa, ruiskutuslaite sulkeutuu uudelleen. Tämä prosessi kestää keskimäärin 1,5-6 millisekuntia.

Useimmissa kuorma-autojen moottoreissa niin sanottu Common Rail -ruiskutusjärjestelmä varmistaa polttoainetta säästävän palamisen. Toinen nimi tälle järjestelmälle on varastointi-injektio, mikä selittää osittain sen toiminnan. Common rail -ruiskutuksessa korkeapainepumppu nostaa polttoaineen erittäin korkealle painetasolle. Nykyaikaisissa dieselmoottoreissa tämä on jopa 2500 baaria. Paineen tuottaminen ja ruiskutusprosessi erotetaan tässä toisistaan. Tämä tarkoittaa, että moottorin yhden käyttösyklin aikana voidaan suorittaa useita ruiskutuksia. Moottori toimii hiljaisemmin, polttoaineenkulutus ja pakokaasujen epäpuhtauspitoisuus vähenevät entisestään.

Viallinen injektori kuorma-autossa - syyt ja merkit

Viallinen injektori johtuu yleensä polttoaineen saastumisesta. Tämä johtuu usein likaisesta polttoainesuodattimesta. Pienimmätkin likahiukkaset riittävät vaikuttamaan negatiivisesti injektorin suorituskykyyn. Lisäksi erityisesti suoraruiskutussuuttimet altistuvat äärimmäisille olosuhteille (paine ja kuumuus). Jos neulaventtiili on likainen, sumutus on riittämätöntä. Tämän seurauksena männät vaurioituvat, mikä voi johtaa moottorin täydelliseen vaurioitumiseen. Muita syitä ruiskutussuuttimien rikkoutumiseen ovat muun muassa hauraat kaapeliliitännät, lisäaineiden aiheuttamat kerrostumat ja solenoidikäämien oikosulut.

Viallisen ruiskutussuuttimen merkit ovat alkuvaiheessa tuskin havaittavissa, mutta ne tulevat ajan myötä selvemmiksi.

Näihin kuuluvat:

- Suurempi polttoaineen kulutus

- Huonommat pakokaasuarvot

- Aloitusvaikeudet

- Moottorin tehon vähentäminen

- Epävakaa tyhjäkäynti

- Vilkkuva moottorin tarkastusvalo

- Moottorin koputus

- Virheellinen sytytys

Tärkeää: Motointegratorin mekatroniikka-insinöörit kehottavat käymään korjaamolla pienimmästäkin viallisesta injektorista. Jos jätät nämä merkit huomiotta ja jatkat ajamista rikkinäisen ruiskun kanssa, korjauskustannukset voivat olla erittäin korkeat.

Puhdista ruiskut vai vaihda uudet ruiskut?

Kuorma-auton ruiskutussuuttimien puhdistaminen johtaa usein haluttuun tulokseen. Jos puhdistat ruiskut itse, sinun on käytettävä erityisiä ruiskujen puhdistusaineita. Nämä lisäaineet saavat saostumat liukenemaan. Varmista kuitenkin ruiskunpuhdistusainetta ostaessasi, että se sopii ajoneuvoosi. Koska lisäaine sekoitetaan suoraan polttoaineeseen, muut auton osat voivat vahingoittua. Injektorin puhdistus ultraäänihauteessa on paljon tehokkaampaa. Tätä varten kuorma-auton injektorit on irrotettava ja purettava, mikä puolestaan edellyttää tiettyä asiantuntemusta. Varmuuden vuoksi suosittelemme injektorin ammattimaista puhdistusta.

Tosiasia on, että injektorin puhdistaminen on paljon halvempaa kuin uuden ostaminen. Puhdistus maksaa karkeasti ottaen 30-100 euroa ruiskua kohti. Määrä riippuu injektorin tyypistä. Lisäksi veloitetaan myös työtunnit. Etenkin dieselmoottoreissa ruiskutussuuttimien purkaminen on monimutkainen ja vaikea toimenpide, jota ei pitäisi tehdä ilman erikoisosaamista. Ruiskut ovat erittäin tiukkoja, ja ne voidaan irrottaa vain erikoistyökaluilla. Voi käydä niin, että injektoreita ei saada irti ja ne tuhoutuvat toimenpiteen aikana.

Vaikeissa tapauksissa et siis voi välttää kuorma-autosi ruiskutussuuttimien vaihtamista. Riippuen siitä, mitkä ruiskut on asennettu kuorma-autoosi, joudut kaivamaan syvälle taskuusi uusien varaosien hankkimiseksi. Paitsi tietenkin, jos tilaat uudet kuorma-auton ruiskut verkkokaupastamme. Täällä voit hyötyä hinnoista, jotka ovat paljon alle huippuluokan ruiskutussuuttimien markkina-arvon.