Joulukausi 2024

Ruiskutusjärjestelmän osat – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 42 tulosta)

Ruiskutusventtiilin tehtävänä on ruiskuttaa tarkasti oikea määrä polttoainetta aina, kun ajoneuvon moottori käynnistetään. Ohjausyksikkö laskee, kuinka paljon bensiiniä tai dieseliä on kussakin tapauksessa ruiskutettava. Periaatteessa on varmistettava polttoaineen tasainen jakautuminen mahdollisimman pienillä tiivistymishäviöillä. Tämän saavuttamiseksi on tarpeen säilyttää tietyt ruiskutuskulmat ja -etäisyydet. Ohjausyksikkö laskee ruiskutusventtiilien avaamiseen ja sulkemiseen tarvittavat sähköimpulssit. Tätä varten se käyttää moottorin käyttötilaa koskevia yksittäisiä anturitietoja.

Sijoituskriteerit
Ohjain, ruiskutusventtiili FEBI BILSTEIN 02097
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   02097
0,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiivisterengas, suuttimen pidike HANS PRIES 114 549
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   114 549
0,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiivisterengassarja, ruiskutusventtiili ELRING 564.870
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   564.870
8,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin, suuttimen pidike BOSCH 0 434 250 110
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 434 250 110
17,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjain, ruiskutusventtiili FEBI BILSTEIN 06251
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   06251
0,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiivisterengas, ruiskutusventtiili HANS PRIES 111 414
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   111 414
0,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kumirengas BOSCH 1 280 210 813
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 280 210 813
1,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjain, ruiskutusventtiili FEBI BILSTEIN 06798
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   06798
0,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin, rakosuutin BOSCH 0 433 175 083 DSLA148P482
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 433 175 083
40,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin, suuttimen pidike BOSCH 0 434 250 128
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 434 250 128
10,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidike, ruiskutusventtiili HANS PRIES 409 658
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   409 658
0,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin BOSCH F 00V E35 007
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 00V E35 007
0,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuuttimen kärki WUZETEM PDSLA148P591
Valmistaja:   WUZETEM
Valmistajan numero:   PDSLA148P591
36,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiivisterengas, ruiskutusventtiili ELRING 008.060
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   008.060
1,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, polttoainepumppu ELRING 284.720
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   284.720
0,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Ruiskutusventtiili - rakenne

Aikaisemmin ruiskutussuuttimet toimivat mekaanisesti, mutta nykyään niissä on elektronisesti ohjatut ruiskutusventtiilit. Ne koostuvat venttiilin rungosta, jossa on suuttimen neula, johon on integroitu solenoidiankkuri, neulan ohjain ja solenoidikäämi. Kun ohjausyksikkö kytkee nämä jännitteeseen, suuttimen neula liikkuu ja vapauttaa tarkkuusporan. Kun jännite vapautetaan uudelleen, suutinneula liikkuu takaisin venttiilin istukalleen jousen avulla ja sulkee reiän. Tarkkuusreiän koosta riippuen bensiinin tai dieselin virtausmäärä on tarkasti määritelty, kun ruiskutusventtiili on auki. Jotta voidaan varmistaa, että ruiskutetaan juuri se määrä polttoainetta, joka käyttötilassa tarvitaan, ohjausyksikkö laskee myös ruiskutusventtiilin avautumisajan. Näin varmistetaan, että ruiskutetaan aina tarkka määrä dieseliä tai bensiiniä. Poran ja venttiilin istukan erityisominaisuuksien ansiosta voidaan myös saavuttaa tarkka polttoaineen sumutus.

Entä jos ruiskuventtiili on viallinen?

Tietyissä olosuhteissa on mahdollista, että ruiskutusventtiili ei toimi kunnolla. Tämä voi olla syynä muun muassa seuraaviin poikkeavuuksiin:

  • Moottorin änkytys tai käynnistysvaikeudet
  • Lisääntynyt bensiinin tai dieselin kulutus
  • Pakokaasujen huonontunut käyttäytyminen
  • Tyhjäkäyntinopeus vaihtelee
  • Epätasainen tyhjäkäynti
  • Suorituskyvyn heikkeneminen
  • Moottorin merkkivalo vilkkuu
  • Pysyvät palamishäiriöt
  • Moottorin koputus

Viallisen ruiskutusventtiilin pitkän aikavälin seurauksia ovat esimerkiksi katalysaattorin toimintahäiriöt tai dieselhiukkassuodattimen vaurioituminen. Siksi on tärkeää, että käyt luotettavalla korjaamolla, jos havaitset ajoneuvossasi jonkin edellä luetelluista oireista.

Viallisen ruiskutusventtiilin syyt

Jos ohjausyksikköön johtavassa kaapelissa on katkos, se voi vaikuttaa ruiskutusventtiilin toimintaan. Myös ulosvirtauksen tai tarkkuusreiän tukkeutuminen tai venttiilin suodatinseulan tukkeutuminen likaantuneen polttoaineen vuoksi ovat yleisiä vian syitä. Jos neulaventtiili sulkeutuu huonosti likaantumisen vuoksi tai jos käämissä on oikosulku, myös tämä voi aiheuttaa ruiskutusventtiilin toimintahäiriön.

Ruiskutusventtiilin toimivuuden tarkistaminen - näin se tehdään:

Ruiskutusventtiilin vianmääritys voidaan suorittaa, kun moottori ei ole enää käynnissä. Voit esimerkiksi tarkistaa ruiskutusventtiilin jatkuvuuden. Kytke tätä varten ohmimittari kahden liitäntänastan väliin. Jos arvo vastaa valmistajan antamia tietoja - usein noin 15 ohmia - kaikki on kunnossa. Varmuuden vuoksi voit tehdä ylimääräisen testin. Suosittelemme venttiilien tarkistamista mahdollisen maadoitusoikosulun varalta. Pidä tätä varten kutakin liitäntätappia venttiilikoteloa vasten. Ihanteellisen arvon pitäisi olla noin 30 ohmia.

Polttoaineen paineen mittaus voi olla hyödyllinen myös sen testaamiseksi, toimiiko venttiili oikein. Tällöin voidaan tunnistaa myös muita mahdollisia viallisia komponentteja. Näitä ovat esimerkiksi paineensäädin, polttoainepumppu tai polttoainesuodatin. Kaiken kaikkiaan ruiskutusventtiilit ovat varsin alttiita vioille. Toisaalta tämä johtuu niiden erittäin tarkasta tekniikasta, mutta toisaalta pienikin muutos polttoaineen sumutuksessa voi vaikuttaa kielteisesti moottorin suorituskykyyn.

Tilaa Motointegratorilta laadukkaat ruiskutusventtiilit kaikilta tuotemerkeiltä, kuten Delphi Diesel, VDO Diesel, Febi Bilstein, Meat & Doria, Bosch, Meyle tai Reinz. Edulliset hinnat ja erinomainen palvelu inspiroivat sinua.

Paremmat pakokaasuarvot - tällä tempulla

Koska ruiskutusventtiilit altistuvat erittäin suurelle kuormitukselle erityisesti suoraruiskutusmoottoreissa, ruiskutuskäyttäytymisen muutos voi jopa vahingoittaa muita komponentteja. Siksi on hyvin mahdollista, että rikkoutunut ruiskutusventtiili polttaa reikiä mäntään. Miksi? Koska ohuen polttoainesumun sijasta syntyy bensiini- tai dieselsuihku, joka palaa suoraan männän pohjaan. Myös ruiskutusventtiilien koksahtaminen on usein esiintyvä vika.

Ruiskutusventtiilien puhdistaminen ultraäänihauteessa voi usein parantaa ruiskutuskäyttäytymistä. Tämä johtuu siitä, että mahdolliset saostumat irtoavat, mikä parantaa polttoaineen virtausta. Vaikka merkittävää suorituskyvyn lisäystä ei aina havaita, puhdistuksella on myönteinen vaikutus pakokaasun käyttäytymiseen.

Tilaa ruiskutusventtiilit kätevästi verkosta

Jos tilaat ajoneuvoosi sopivat ruiskuventtiilit verkkokaupastamme, tulet olemaan tyytyväinen laajaan tuotevalikoimaan ja nopeaan toimitukseen. Myös erinomaiset asiakasarviot puhuvat puolestaan. Mitä ruiskutusventtiileitä tarvitset ajoneuvoosi? Jos et ole aivan varma, asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään milloin tahansa.