-3% jarruosista

Releet – Volvo – KUORMA-AUTOT

(löytyi 10 tulosta)

Releet näyttävät melko huomaamattomilta, mutta saavat pisteitä vankasta rakenteestaan ja turvallisesta toiminnastaan. Autossa sähkömekaaniset kytkimet mahdollistavat muun muassa istuinlämmityksen kytkemisen päälle, tuulilasinpyyhkimien käyttämisen ja vilkkujen turvallisen toiminnan.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Vilkkurele HELLA 4DB 001 887-041
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4DB 001 887-041
27,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, pyyhkäisy-pesuväli AKUSAN K00W103AKN
Rele, pyyhkäisy-pesuväli AKUSAN K00W103AKN
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   K00W103AKN
5,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Releen vilkkuyksikkö HELLA 4DM003 360-021
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4DM 003 360-021
20,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, polttoainepumppu MEYLE 514 830 0005
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   514 830 0005
30,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Releen vilkkuyksikkö MAHLE MFL 18
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   MFL 18
10,70 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, tihkukytkin HELLA 5WG 003 620-091
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   5WG 003 620-091
22,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Releen vilkkuyksikkö MAHLE MFL 21
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   MFL 21
6,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Releen vilkkuyksikkö MAHLE MFL 16
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   MFL 16
6,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele BOSCH 0 332 209 150
Rele BOSCH 0 332 209 150
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 332 209 150
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Rele BOSCH 0 332 019 457
Rele BOSCH 0 332 019 457
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 332 019 457
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Motointegratorista löydät laadukkaat releet autoosi ja moottoripyörääsi. Toimivista virtareleistä vilkkuyksiköihin ja valoreleisiin, tuulilasinpyyhkimen ajoitusreleisiin, käynnistinreleisiin ja yleisreleisiin - kaikki varaosat, joita voit tilata palkitusta verkkokaupastamme, ovat huippulaatua. Tilaa varaosa jo tänään. Salamannopean toimituksemme ansiosta rele on perillä 2-4 arkipäivän kuluessa.

Auton rele - rakenne ja toiminta

Rele on sähkömagneettinen kytkin.

Releitä käytetään, kun vahvaa piiriä on ohjattava heikommalla signaalilla. Releen avulla virtapiirit voidaan avata ja sulkea. On myös mahdollista vaihtaa eri ohjauspiirien välillä. Esimerkiksi auton vaihtorele varmistaa lähivalojen vaihtamisen kaukovaloihin.

Releen rakenne on melko yksinkertainen. Kytkimet koostuvat yleensä solenoidikäämistä, liikkuvasta ankkurista, jousesta ja vähintään kahdesta kytkentäkoskettimesta. Erotetaan toisistaan normaalisti avoimet (NO) ja normaalisti suljetut (NC) kytkimet:

  • NO-releellä kytkimen kuormituspiiri on aluksi avoin. Kun se on suljettu, kela luo magneettikentän. Tämä vetää ankkuria puoleensa, mikä sulkee myös tehokkaamman ohjauspiirin.
  • NC-releessä vahvempi virtapiiri on suljettu alusta alkaen. Rele ei ole jännitteinen. Kun jännite kytketään, solenoidi vetää ankkurin alas, kuormituspiiri sulkeutuu ja ohjauspiiri avataan.

Nykyaikaisissa autoissa monimutkaiset ohjauselementit ovat nykyään suurelta osin ottaneet hoitaakseen eri releiden tehtävät. Releitä asennetaan kuitenkin edelleen joskus sekä autoihin että moottoripyöriin, erityisesti vanhempiin malleihin.

Autossa olevat releet

Releitä on yleensä vaikea erottaa ulkopuolelta. Ne voidaan tunnistaa kytkentäkaavion, nimellisjännitteen, kytkentäkapasiteetin ja eri kytkentävaihtoehtojen perusteella.

  • Kaikki sisäiset virtapiirit on merkitty autosi kytkentäkaavioon. Releet merkitään yleensä numeroilla 85, 86, 30, 87 ja 87a.
  • Releen nimellisjännite riippuu kyseisen ajoneuvon sisäisestä jännitteestä. Se on yleensä 6, 12 tai 24 volttia.
  • Virran tai kytkentäkapasiteetin osalta voit valita releistä, joiden arvot vaihtelevat 5 ampeerin ja 190 ampeerin välillä.
  • Useimmat autoreleet ovat litteitä pistokkeita, joiden liitäntämitat ovat 4,8, 6,3 ja 9,5 millimetriä. Releitä on myös juotosnastojen, ruuvien, ruuviliittimien ja pistokeliittimien muodossa.

Tunnetuimmat autojen releet

Releitä käytetään autoissa monissa paikoissa. Tunnetuimpiin releisiin kuuluvat:

  • Hehkutulpparele/hehkutusaikarele: Kylmän dieselmoottorin nopean käynnistymisen varmistamiseksi käytetään hehkutulppia sytytyksen apuna. Hehkutulppareleet ohjaavat näiden hehkutulppien virran kytkemistä päälle ja pois. Samalla ne ovat välttämättömiä tulppien hehkutusajan ajoittamiseksi.
  • Polttoaineen ruiskutusreleet: Nimensä mukaisesti polttoaineen ruiskutusreleet ohjaavat polttoaineen ruiskutusta Otto-moottorin sylintereihin.
  • Vilkkurele/vilkkuyksikkö: Vilkkuyksikkö on ajoitusrele. Niillä ohjataan suuntavilkkuja ja hätävilkkuja

Tuulilasinpyyhkimiä, takalasinlämmitystä, istuinlämmitystä ja keskuslukitusjärjestelmää ohjataan myös releillä. Tässä käytetään intervalli-, impulssi- tai yliajoreleitä.

Tyypilliset viat releissä

Releet ovat erittäin kestäviä komponentteja, joilla on pitkä käyttöikä. Käyttötarkoituksesta ja sijainnista autossa riippuen ne altistuvat voimakkaalle tärinälle, korkealle lämpökuormitukselle ja erilaisille nesteille, kuten öljylle ja polttoaineelle. Vaikka vikoja releissä esiintyy harvoin, niitä voi silti esiintyä.

Muun muassa releiden koskettimet voivat hapettua ja siten aiheuttaa toimintahäiriön. Erityisesti moottoritilassa asennetut osat altistuvat usein vedelle ja kosteudelle. Lisäksi moottorin äärimmäinen kuumuus voi johtaa komponentin ylikuumenemiseen. Tämä voi tapahtua myös, jos laite on päällä liian kauan. Kelan sisäiset vauriot johtuvat auton voimakkaasta tärinästä. Lisäksi jatkuva kytkeytyminen päälle ja pois päältä voi aiheuttaa koskettimien kulumista. Jos rele "palaa" tai "jumittuu" tällä tavoin, seurauksena on harvinaisissa tapauksissa palava tulipalo. Jos rele on viallinen, asiantuntijan on vaihdettava se.

Tilaa auton releet Motointegratorilta

Etsitkö halpaa relettä autoosi? Motointegratorissa tarjoammelaajan valikoiman varaosia ja tarvikkeita huippumerkeiltä. Tutustu korkealaatuisiin releisiin huippuluokan valmistajilta, kuten AUGER, BOSCH, BPART, HELLA, HERTH + BUSSE, PROKOM ja monet muut. Käytä laajaa hakuamme löytääksesi oikean releen autoosi. Vaihtoehtoisesti voit ottaa yhteyttä toimivaltaiseen asiakaspalveluumme. He antavat sinulle mielellään kattavia neuvoja. Palkittu verkkokauppamme on tunnettu korkeasta asiakastyytyväisyydestä, mikä näkyy erittäin hyvissä asiakasarvosteluissa. Jos olet vastoin odotuksia tilannut väärän varaosan, voit käyttää maksutonta palautuspalveluamme

Releiden rakenne ja toimintaperiaate

Releet ovat tärkeitä pieniä apuvälineitä, jotka mahdollistavat konkreettisesti määritellyt sähköpiirit. Relettä tarvitaan lähes jokaisessa ajoneuvon sähköjärjestelmän piirissä.

Ensin on tehtävä ero eri releiden välillä. Sähköpiirin komponenteissa on ensinnäkin ohjauspiiri ja työpiiri. Tärkein tekninen ero on normaalisti suljettujen ja normaalisti avointen releiden välillä. Ensin mainitut komponentit avaavat virtapiirin heti, kun siihen kytketään virta. Normaalisti avoimet releet sen sijaan sulkevat virtapiirin, jotta virta voi kulkea. Näin varmistetaan esimerkiksi, että sumuvalot saavat virtaa vain silloin, kun ainakin lähivalot on kytketty päälle. Lähivalot, joita ei sammuteta, mutta jotka sammuvat heti, kun sytytysvirta sammutetaan, toimivat myös releen kautta.

Mitkä ovat ajoneuvojen releiden vikaantumisen syyt?

Komponentin sisällä on kela. Se toimii sähkömagneetin periaatteella. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, ankkuri vetää magneettisesti puoleensa ja avaa tai sulkee siten sähköisen kosketimen. Jos kytkentärele on viallinen, työpiiriä ei voida avata tai sulkea. Jos esimerkiksi ajoittaisen tuulilasinpyyhkimen virtapiiri ei enää toimi, se ei enää sulkeutuisi, jos kyseessä olisi sulkeutuva rele. Tuulilasinpyyhin ei voisi toimia. Jos (esimerkkinä havainnollistamiseksi) kyseessä olisi normaalisti suljettu rele, tuulilasinpyyhin toimisi normaalisti ja keskeytyksettä, koska virtapiiri ei katkea.

Miten automaattinen rele testataan?

Kytkentäreleen testaaminen on suhteellisen yksinkertaista. Tarvitaan ohmimittari, ja ohjauspiiriin syötetään myös jännite pariston kautta. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, mitataan sitten vastus ohmeina käyttöpiiristä. Ajoneuvon alkutarkastus voidaan kuitenkin tehdä myös yksinkertaisesti aktivoimalla kyseinen piiri. Tämä johtuu siitä, että kytkentäreleestä kuuluu "naksahdus", kun sitä käytetään. Jos johdot ovat avoimesti saatavilla (liittimistä), voidaan myös mitata tuleva jännite suoraan releestä. Mutta myös vastus ohmeina voidaan mitata ja tarkistaa suoraan.

Miten ajoneuvon virrankulutusta voidaan säädellä?

Vanhemmissa ajoneuvoissa voi usein käydä niin, että akku tyhjenee vuotovirran vuoksi. Tällöin voidaan käyttää akun katkaisurelettä. Heti kun virta-avain käännetään "off"-asentoon, rele kytkeytyy ja katkaisee virtapiirin. Jos sytytysvirta kytketään päälle, myös kytkentärele sulkeutuu. Tätä varten ohjauspiiri kytketään sytytysvirtaan.

Akun katkaisureleen käyttö on kuitenkin rajoitettu nykyaikaisissa ajoneuvoissa noin 1990-luvun puolivälistä alkaen. Tällaisen katkaisureleen käyttö vastaa akun irrottamista. Ajoneuvot, joissa on erityisesti elektronisia komponentteja, voidaan tällöin joutua "säätämään" esimerkiksi avaamalla ja sulkemalla ikkunannostimet ja kattoluukku ennen moottorin ensimmäistä käynnistystä tai/ja kääntämällä ohjausta kokonaan vasemmalta oikealle (ohjauskulma-anturit). Ennen tällaisten releiden käyttöä on tarkistettava ajoneuvon valmistajalta, mitä on noudatettava, kun akku irrotetaan tai virtapiiri katkaistaan.

Mikä kytkentärele on sopiva?

Releet on standardoitu. Niitä on erikokoisia. Releen pistorasian mukaan määräytyy, mitä relettä tarvitaan. Tässä on eroja. Sopiva relekoko löytyy vastaavasta taulukosta. Lisäksi määritetty nimellisteho (ilmoitettu releessä) on ratkaiseva, ja sen jälkeen tietysti liittimien lukumäärä.