Joulukausi 2024

Rakotulkkisarjat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 2 tulosta)

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Rakotulkki TOPTUL 26 lehteä (0,0015-0,025 tuumaa ja 0,04-0,63mm)
Valmistaja:   TOPTUL
Valmistajan numero:   ICBA1026
15,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rakotulkki TOPTUL 20 lehteä (0,05-1,00 mm)
Valmistaja:   TOPTUL
Valmistajan numero:   ICAA0020
12,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten tuntomittarit toimivat?

Suuret rakomitat on suhteellisen helppo mitata (esimerkiksi mittatikulla), mutta pienet, alle 1 mm:n rakomitat vaativat muita ratkaisuja. Tuntomittari eli etäisyysmittari on yksittäinen tuntolevy tai myös useista eri tuntolevyistä koostuva yhdistetty viuhka, jonka paksuus on tarkasti kalibroitu. Tuntomittarin paksuus painetaan tai leimataan, jotta voidaan määrittää kuilumitan arvo tai kahden kohteen välinen tarkka etäisyys.

Kokonainen tuntosarjatuuletin kootaan nousevista tuntosarjalevyistä sen tarkan käyttötarkoituksen mukaan. Tyypillinen esimerkki on 0,05 mm:stä 1 mm:iin ulottuva tuntolevy. Yksittäisten tuntosäleiden määrä voi vaihdella suuresti, ja tuntosäleikkö on hankittava siten, että se kattaa odotettavissa olevat mittaustulokset pienin askelin.

Jos toleranssialue on kapea, muutama yksittäinen tuntolevy voi riittää. Tuntomittarit voidaan valmistaa metallilevystä, muovista tai tarkkuusmittauksissa karkaistusta teräksestä. Motointegratorin verkkokaupasta löydät erilaiset tuntopainemittarit tai venttiilimittarit kohtuulliseen hintaan.

Tuntomittareiden käyttö

Tuntomittareita käytetään usein metallirakentamisessa tai sähkötekniikassa pienten etäisyyksien mittaamiseen. Moottoriajoneuvoissa tuntomittarit soveltuvat parhaiten moottoreiden venttiilivälyksen säätämiseen, minkä vuoksi niitä kutsutaan usein venttiilimittareiksi. Useimmissa ajoneuvoissa venttiilivälys mitataan ja säädetään, kun moottori on kylmä.

Venttiilivälyksen mittaamiseksi moottorin kampiakseli on paljastettava (irrota venttiilin kansi) ja työnnä venttiilimittarin tuntosauva nokka-akselin nokan ja venttiilin käyttöelementin, yleensä venttiilianturin, väliin. Mittauksen aikana venttiilin (imu- tai pakoventtiili) on oltava kiinni. Aloita anturin terällä, joka vastaa optimaalista asetusarvoa (ajoneuvon valmistajan määritys).

Jos anturin terä voidaan vetää löysästi nokan ja nokka-akselin väliin tai siinä on jopa ilmaa, venttiilivälyksestä on tullut liian suuri, ja sitä on pienennettävä vastaavasti. Voit saada tarkan korjausarvon käyttämällä seuraavaksi suurempia anturiteriä, kunnes anturiterä voidaan vetää vain tiukasti läpi. Kampiakselin tyypistä ja venttiilien ajoituksesta riippuen voit säätää venttiilivälystä uudelleen tai korjata sen sopivilla venttiilivälyksen säätölaitteilla. Motointegratorin verkkokaupasta löydät laajan valikoiman sopivia venttiilinripin säätölaitteita.

Jos anturin terä ei mahdu nokan ja venttiilin toimilaitteen välisen raon läpi, venttiilin välys on liian pieni ja sitä on suurennettava.

Miksi venttiilivälystä on säädettävä?

Venttiilivälyksen tarkistaminen ja säätäminen on tärkeä moottorin huoltotehtävä, minkä vuoksi Motointegratorilta saat tarvittavat mittatikut. Jotta polttomoottori toimisi tehokkaasti, imu- ja pakoventtiilien on oltava auki tai kiinni oikeaan aikaan. Oikeat ajat määräytyvät moottorin ajoituksen mukaan. Voimansiirrossa on oltava jonkin verran vapaata tilaa venttiileihin nähden, koska kylmän moottorin materiaalit laajenevat verrattuna käyttölämpötilassa olevaan moottoriin, joten ilman venttiilien vapaata tilaa syntyy epätarkka ajoitus.

Käytännössä virheellinen venttiilivälys tarkoittaa, että venttiilit eivät toimi 100-prosenttisesti oikeaan aikaan. Tällä voi olla seuraavat vaikutukset:

- Polttoaineen kulutus kasvaa.

- Moottorin suorituskyky heikkenee.

- Moottorista loppuu kierros.

- Venttiilikoneiston äänet.

Pitkällä aikavälillä voi syntyä kalliita seurannaisvahinkoja, minkä vuoksi venttiilien välys olisi tarkistettava osana huoltoväliä tai viimeistään oireiden ilmaantuessa. Motointegratorin oikeilla työkaluilla ja tuntomittareilla venttiilivälyksen oikea säätö on helposti mahdollista.

Mitkä tuntomittarit soveltuvat venttiilivälyksen säätöön?

Tuntomittareita on saatavana eri materiaaleista, eri pituisina ja eri muotoisina terinä. Motointegrator tarjoaa sinulle valikoiman tunnustelumittareita, jotka soveltuvat parhaiten venttiilivälyksen säätöön. Esimerkiksi Motointegratorilta saat karkaistusta jousiteräksestä valmistettuja tuntopaloja, joissa on 20 tai 26 tuntosauvaa. Tuntolevyjen kärjet on pyöristetty, mikä helpottaa tuntomittarin kierteittämistä nokan ja venttiilin toimilaitteen väliin.

Muutaman yksittäisen anturisiiven sijasta suosittelemme kokonaista tuuletinta, jossa on 20 tai 26 anturisiipeä. Yksittäiset anturiterät katoavat helposti, ja erityisesti hyvin ohuet anturiterät voivat taipua tai vaurioitua. Toisaalta koko tuuletin suojaa myös herkkiä anturin siipiä, kun ne taitetaan kromattuun teräskoteloon. Nuppiruuvi lukitsee anturin terät tukevasti koteloon ja estää niitä taittumasta ulos tahattomasti.

Anturien suuren lukumäärän ansiosta mittaukset ovat mahdollisia lähellä laskeutumis- tai nousuetäisyyksiä, ja niitä voidaan käyttää yleisesti moniin ajoneuvotyyppeihin.

Muoviset tuntomittarit ovat edullisimpia. Toisin kuin metalliset tunnustelumittarit, ne kuluvat kuitenkin nopeasti, eivätkä ne enää ilmaise luotettavasti tarkkaa rakomittaa. Riippuen siitä, kuinka monta sylinteriä ja venttiiliä sylinteriä kohden moottorissasi on, jopa 80 mittausta voi nopeasti kertyä asetusten valvontamittausten yhteydessä. Siksi suosittelemme Motointegratorin metallisia tuntomittareita.

Motointegratorin palkitussa verkkokaupassa hakunaamarimme auttaa sinua löytämään jopa 5 miljoonaa huippulaatuista varaosaa ja tarviketta, jotka sopivat ajoneuvoosi ja moottorityypillesi. Sinulla ei ole pitkiä odotusaikoja, vaan saat haluamasi tuotteen jo 2-4 arkipäivän kuluttua.