- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Raitisilmasuodattimet – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 311 tulosta)
Auton raitisilmasuodattimen avulla voit vähentää altistumista ilman typpidioksidille. Me ihmiset olemme yhä enemmän alttiina näille ilman epäpuhtauksille, erityisesti kaupunkialueilla. Klassiset raitisilmasuodattimet voidaan usein korvata paremmilla aktiivihiilisuodattimilla. Tutustu myymäläämme ja löydä ajoneuvoosi sopiva suodatin.
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 0 986 628 563 |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | E3919LI |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | E1910LI |
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | E2988LB |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 1 987 432 043 |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 0 986 628 591 |
Raitisilmasuodattimien tyypit
Raitisilmasuodattimet jaetaan kahteen klassiseen malliin, hiukkassuodattimiin ja yhdistelmäsuodattimiin.
- Hiukkassuodatin: tämä suodattaa hiukkasmaiset epäpuhtaudet pois ilmasta. Nämä hiukkaset voivat olla erikokoisia ja ennen kaikkea niitä voi esiintyä eri syistä. Siitepölystä tiepölyyn, jarrujen hankaukseen, nokeen ja renkaiden hankaukseen - hiukkastyyppejä on lukuisia. Suodatin poimii ne ilmasta ja suodattaa ne niin, että ajoneuvoon tuleva ilma on vapautettu haitallisista hiukkasista. Jopa pienimmät, alle viiden mikrometrin kokoiset hiukkaset voidaan poistaa ilmasta nykyaikaisilla suodattimilla. Tämä on siunaus erityisesti allergikoille.
- Yhdistelmäsuodatin: toisessa vaihtoehdossa on hiukkassuodattimen etujen lisäksi ylimääräinen aktiivihiilikerros. Tämä matkustamon raitisilmasuodatin voi näin ollen suodattaa hiukkasten ja pölyn lisäksi myös haitallisia kaasuja (kuten otsonia tai bentseeniä) ja hajuja. Monissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on vakiona yhdistelmäsuodatin, joka on sekä hiukkas- että aktiivihiilisuodatin yhdessä.
Raitisilmasuodattimen säännöllinen vaihto
Riippumatta siitä, minkä suodattimen olet valinnut valmistajan avulla - säännöllinen vaihto on välttämätöntä aina. Suodattimet ovat pohjimmiltaan sidoksissa käyttöaikaan. Varmistaakseen niiden moitteettoman toiminnan valmistajat antavat tarkat ohjeet siitä, kuinka usein raitisilmasuodattimet on vaihdettava.
Miksi auton raitisilmasuodatin on vaihdettava?
Ajan myötä suodatin täyttyy erilaisilla aineilla, jolloin ilmanläpäisevyys vähenee. Tämän seurauksena myös suodattimen suorituskyky heikkenee huomattavasti, eikä auton sisäilmasuodattimen toimintaa voida enää taata. Toinen syy, miksi suodattimen vaihto voi olla tarpeen, on vauriot. Ne ovat tunnistettavissa esimerkiksi siitä, että suodattimen pinta on vahingoittunut.
Milloin raitisilmasuodatin on vaihdettava?
On olemassa joitakin merkkejä ja viitteitä, jotka puoltavat raitisilmasuodattimen vaihtamista:
- Ikkunat alkavat hämärtyä.
- Im Fahrzeug duftet es bei geschlossenen Fenstern unangenehm.
- Ajoneuvossa on epämiellyttävä haju, kun ikkunat ovat kiinni.
- Ilmastointilaitteen toiminta on heikentynyt.
- Ilma ei kierrä kunnolla.
- Ajoneuvon kammio ei enää lämpene kunnolla kylmänä vuodenaikana.
Kaikki nämä merkit eivät kuitenkaan heti viittaa siihen, että raitisilmasuodatin on vaihdettava. Sinun on ensin suljettava pois muutama seikka, jotka voivat myös olla syyllisiä:
- Raitisilmasuodatin ei ehkä ole asetettu oikein.
- Saatat ajaa pölyisillä teillä ja huomata ongelmat vasta siellä.
- Olet jo käyttänyt raitisilmasuodatinta yli sallitun ajan.
- Suodattimeen ja sen työtasolle on päässyt rasvaa tai vettä.
- Suodatinmateriaali on vaurioitunut vieraiden hiukkasten tai lian vuoksi.
- Liian paljon kemikaaleja on imeytynyt niin, että toiminto on menetetty.
Jos et havaitse ajoneuvossa mitään oireita, tarkistus kannattaa silti tehdä noin 10 000 ajokilometrin jälkeen. Jos ajat usein pölyisillä tai huonosti rakennetuilla teillä, tarkastus on suositeltavaa tehdä myös 5 000 kilometrin kohdalla.
Tarkista, puhdista ja vaihda suodatin
Seuraavassa annamme askel askeleelta -vinkkejä ja neuvoja siihen, miten löydät, tarkistat ja puhdistat raitisilmasuodattimen.
Seuraava pätee kuitenkin edelleen: jos suodatin on liian likainen, vaurioitunut tai liian vanha, se on vaihdettava.
- Etsi raitisilmasuodatin: useimmiten suodatin sijaitsee konepellin alla, mutta joissakin malleissa se voi olla keskikonsolin alaosassa.
- Tarkista raitisilmasuodatin: pikaisella silmämääräisellä tarkastuksella voit selvittää, onko matkustamon ilmansuodatin vaurioitunut. Jos suodatin on vakavasti vaurioitunut, se on aina vaihdettava.
- Puhdista raitisilmasuodatin: jos suodattimessa ei ole näkyviä vaurioita tai vikoja, voit irrottaa suodattimen ja ravistaa sen. Varmista kuitenkin, ettet tee tätä toimenpidettä kosteassa ympäristössä. Irrota ensin kansi, joka on kiinnitetty ruuveilla tai pidikkeillä.
- Raitisilmasuodattimen vaihtaminen: jos pelkkä ravistelu ja varovainen puhdistaminen ei riitä, on aika vaihtaa suodatin. Sisäilmasuodatin on edullinen komponentti, ja sen voi vaihtaa helposti itse. Jos suodatin on vaihdettava vakavan vaurion vuoksi, on suositeltavaa tarkastuttaa myös muut osat. Näin voit estää vaurioita vaikuttamasta muihin komponentteihin ja siten aiheuttamasta ajoneuvon ongelmia uudelleen tulevaisuudessa.
Voit vaihtaa suodattimen helposti itse, kun olet valinnut oikean suodattimen automallillesi Motointegratorin kautta. Bestsellereitämme ovat erityisesti raitisilmasuodattimet VW Golf 7 -malliin, mutta myös muihin tunnettuihin automerkkeihin. Toimitamme raitisilmasuodatin sinulle salamannopealla toimituksellamme, jotta vaihto voi tapahtua viipymättä.
Raitisilmasuodattimen toiminta
Raitisilmasuodatin, jota kutsutaan myös hiukkas-, siitepöly- ja ilmastointisuodattimeksi, on vakiovaruste useimmissa uudemmissa ajoneuvoissa. Suodattimella on tärkeitä tehtäviä.
Matkustamon raitisilmasuodatin ilmestyi ensimmäisen kerran ilmastointijärjestelmien yhteydessä. Useat ajoneuvovalmistajat tarjoavat siitepölysuodatinta myös ilman ilmastointia allergikoille. Ilmastointijärjestelmä kuuluu kuitenkin nykyään myös useimpien ajoneuvojen perusvarustukseen, minkä vuoksi tämä kysymys olemassa olevasta matkustamon suodattimesta nousee yleensä esiin vain vanhemmissa ajoneuvoissa. Raitisilmasuodattimen ansiosta lämmitys- ja ilmastointilaatikosta ulos ja ajoneuvoon ulkopuolelta virtaava ilma puhdistuu.
Mitkä raitisilmasuodattimet ovat eriytettyjä?
Erotetaan kaksi erilaista suodatinta: tavanomainen raitisilmasuodatin tai siitepölysuodatin, joka suodattaa vain mekaanisesti, ja yhdistelmäsuodatin, joka on lisäksi päällystetty aktiivihiilellä ja suodattaa myös kemiallisesti.
Perinteinen suodatin koostuu teknisestä paperivillasta. Se vetää usein puoleensa likapartikkeleita staattisen varauksen avulla. Ajan myötä huokoset tukkeutuvat, jolloin suodatin on vaihdettava. Hyvämaineisten valmistajien suodattimien huokoset ovat niin laadukkaita, että ne suodattavat pienimmätkin siitepölyhiukkaset. Siksi halpoja suodattimia, joiden alkuperä on suurelta osin tuntematon, ei kannata käyttää.
Aktiivihiilipinnoitteella varustettu yhdistelmäsuodatin voi suodattaa myös kemiallisesti. Lisäksi ilmasta voidaan suodattaa kaasuja. Tähän kuuluvat myös lukuisat hajut, jotka eivät näin ollen pääse ajoneuvon sisätiloihin ollenkaan.
Voiko ilmastointia käyttää ilman suodatinta?
Ilmastointia ei voi käyttää ilman suodatinta, koska suodatin on asennettu lämmitys- ja ilmastointilaatikkoon siten, että se suodattaa ilman sen jälkeen, kun se on kulkenut ilmastointihaihduttimen tai lämmönvaihtimen läpi.
Suodatin voidaan kuitenkin poistaa. Tätä ei kuitenkaan suositella, sillä raitisilmasuodatin on eduksi ajoneuvon matkustajien terveydelle. Etenkin tieliikenteessä likapartikkelien kuormitus on erittäin suuri. Juuri tästä syystä ajoneuvoissa on nykyään asianmukaiset matkustamon raitisilmasuodattimet. Raitisilmasuodattimella tehdään muuten myös palvelus ympäristölle: ympäröivä ilma suodatetaan ja puhdistetaan siten ennen kuin se päästetään takaisin ilmakehään. Tämä vähentää merkittävästi likaisten hiukkasten kuormitusta, sillä useimmissa ajoneuvoissa hiukkassuodatin on vakiovarusteena.
Onko raitisilmasuodatin myös vastuussa matkustamon hajusta? Saako suodattimeen laittaa hajustettua öljyä?
Raitisilmasuodatin on vastuussa myös hajusta, jos se on aktiivihiilisuodatin. Kuitenkin sikäli, että hajut neutraloidaan, hajusteöljyä ei kannata laittaa suodattimeen, koska hajua aiheuttavat aineet haihtuvat nopeasti ja öljy tukkii suodattimen tarpeettomasti.
Voiko matkustamon ja siitepölyn suodatin aiheuttaa epämiellyttäviä hajuja?
Kyllä, voi, varsinkin jos huolto on laiminlyöty. Jos suodatin on tukkeutunut, virtaus ei ole enää optimaalinen. Ohjaamossa on kuitenkin myös ilmastointijärjestelmien kondenssiveden viemärit. Liiallinen ilmamäärä valuu nyt pois näiden kautta. Suodattimet täyttyvät nyt lisäksi kondenssivedellä. Jos huollon viivästyminen jatkuu pitkään, raitisilmasuodatin alkaa haista epämiellyttävältä. Lattiatilaan tippuva vesi on myös merkki massiivisesta huoltovajeesta. Pahimmassa tapauksessa kojelauta on irrotettava ja kaikki viemärit ja putket puhdistettava.
Mikä aktiivihiilisuodatin tai tavanomainen suodatin valita?
Kuten on jo mainittu, aktiivihiilisuodatin suodattaa myös kemiallisesti. Siksi se on aina suositeltavampi. Molempia suodattimia on kuitenkin huollettava ja vaihdettava säännöllisin väliajoin.