- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Raidetangon päät – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT
(löytyi 326 tulosta)
Raidetangot pitävät ajoneuvon raiteillaan ajon aikana ja ovat tärkeä osa ohjausjärjestelmää. Raidetangon päät sijaitsevat raidetangon molemmissa päissä. Ne on ruuvattu kiinni vetotankoon liitoselementtinä muuhun ohjauslaitteistoon. Vaikka itse raidetanko on lähes tuhoutumaton, raidetangon päiden viat ja kuluminen ovat yleisempiä. Motointegratorista löydät oikeat varaosat nopealla toimituksella. Löydät myös kaiken tarvittavan tiedon vioista ja raidetangon päiden vaihdosta.
Valmistaja: | LEMFÖRDER |
Valmistajan numero: | 31932 01 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 106861 |
Valmistaja: | LEMFÖRDER |
Valmistajan numero: | 31931 01 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 016 020 0054 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 016 020 0055 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 016 020 0003 |
Valmistaja: | LEMFÖRDER |
Valmistajan numero: | 33405 01 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 04943 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 31273 |
Mihin raidetangon päitä käytetään?
Kun ajoneuvoa ohjataan, raidetanko vetää tai työntää ohjausvartta vasten. Se, vetääkö vai työntääkö se, riippuu valitusta ajosuunnasta. Kääntövarsi vaikuttaa ohjausvipuihin, jotka on liitetty raidetankoon raidetangon päiden kautta. Kun ohjausvivut painavat pyöriä ja liikuttavat niitä, syntyy ohjausliikkeitä. Näiden ohjausliikkeiden keskellä on raidetanko. Tämä pitää molemmat pyörät radalla.
Raidetangon päiden liitoksia koskevat vaatimukset
Raidetangon ja ohjausvivun välisenä liitoselementtinä raidetangon päiden on oltava siirrettävissä kolmeen suuntaan tila-akseleilla. Jos tämä vaatimus täyttyy, ne toimivat pallonivelenä. Raidetangon päät on koteloitu nivelholkkiin, joka puolestaan on osa ohjausvipua. Ohjausvipu on siis asennettu raidetangon päihin. Näin varmistetaan luja suora yhteys raidetangon ja ohjausvivun välillä.
Jakautuneilla raidetangoilla on useita raidetangon päitä.
Ajoneuvojen ohjausjärjestelmissä on yleensä kaksi raidetangon päätä, koska niissä on yksi raidetanko, jolla on kaksi päätä. Näin on useimmissa nykyisissä kaksiraiteisissa moottoriajoneuvoissa. Joskus päitä on enemmän, koska raidetanko on halkaistu. Esimerkki laitteistosta, jossa on neljä raidetangon päätä, on Opel Astra G:ssä käytetty hammastanko-ohjaus: koska raidetanko on jaettu kahteen osaan, siinä on neljä raidetangon päätä.
Tiedot nykyisestä ohjausjärjestelmästä ja ohjaustyypistä löytyvät ajoneuvon asiakirjoista. Tietojen avulla on mahdollista ostaa oikeat varaosat oikeassa määrässä vikatapauksissa.
Tarkista raidetangon päät ja havaitse vika
Toisin kuin raidetanko, raidetangon päät ovat kuluvia osia. Tämä johtuu siitä, että pyöriin ja ohjaukseen kohdistuvat mekaaniset voimat eivät jätä raidetangon päitä vahingoittumattomiksi. Iskut, tärinät, äkilliset liikkeet - kaikki tämä ja paljon muuta vaikuttaa myös raidetangon päihin. Näin ollen jo pelkästään luonnolliset ajo-olosuhteet voivat olla syynä raidetangon päiden vioittumiseen.
Jos otat asian kirjaimellisesti, raidetangon päät kuluvat harvoin. Sen sijaan ne kuluvat useammin - tila, joka paljastaa epäilyttävät ensimmäiset viasta kertovat merkit; esimerkiksi selvästi kuultavissa oleva klapina ohjauksen yhteydessä tulee havaittavaksi, kun raidetangon päät ovat kuluneet. Nykistyneissä nivelakseleissa näkyy myös heikentynyt yhteys pyörään, mikä huonontaa ohjauskäyttäytymistä. Kaiken kaikkiaan seuraavat merkit ilmenevät vian vakavuuden kasvaessa:
- lisääntynyt ohjausvara
- kovat äänet ohjauksen aikana
- ajoneuvon huonot ohjattavuusominaisuudet
- tärisevä ohjauspyörä
- on vaikea ajaa suoraan eteenpäin
Merkkien vakavuudesta riippumatta ajoneuvo on tarkistettava välittömästi autotallissa tai korjaamossa, johon luotat. Koska raidetangon päitä ei ole mahdollista vaihtaa itse, ajoneuvo kuuluu joka tapauksessa ammattilaisten käsiin. Suorita raidetangon tarkastus korjaamolla tai moottoriajoneuvoasentajalla. Useimmissa tapauksissa et löydä selvää kulumista. Lähes aina ongelmien syy on suoraan päissä.
Viallisen raidetangon päiden vaihto
Jos autoalan ammattilainen on havainnut vian raidetangon päissä, päät vaihdetaan suoraan. Vaihto aloitetaan purkamalla aiemmat raidetangon päät. Koska molemmat raidetangon päät altistuvat samoille rasituksille, molemmat on aina vaihdettava vian sattuessa. Vaihtomenettely on seuraava:
- Vanhan ja paljaan raidetangon irrotus
- Päiden irrottaminen ohjausvivuista ja raidetangosta
- Uusien raidetangon päiden asentaminen ohjausvipuihin ja raidetankoon
- Kääntövarsien raidevälien uudelleensäätö ja raidetangon säätö uusine päineen
Neljäs vaihe on tärkein vaihe, jonka vuoksi vaihto on suoritettava korjaamolla. Raiteen säätö edellyttää hienoja mittauksia. Se on olennaisen tärkeää ajoneuvon ajo-ominaisuuksien ja liikenneturvallisuuden kannalta. Raidetangon pään vaihtaminen ilman pyöränsuuntausta ei siksi ole suositeltavaa.
Raidetangon päiden suosittuja tuotemerkkejä
Motointegratorin raidetangon päiden tuotemerkkien valikoima perustuu ajoneuvojen moninaisuuteen. Tuotteistamme löydät ajoneuvoosi ja malliisi sopivat raidetangon päät. Käytä käteviä hakuvaihtoehtoja ja anna ajoneuvon merkki, malli ja versio. Toimitamme tuotteemme 2-4 arkipäivän kuluessa, jotta saat nopeasti takaisin turvallisen liikkumisen edut ajoneuvollasi. Tarjoamme seuraavien merkkien raidetangon päitä:
- MOOG (esim. Land Rover, Volvo, Chrysler)
- Fortune Line (esim. Ford)
- LEMFÖRDER (esim. BMW)
- YAMATO (esim. Lexus, Toyota, KIA) ja paljon muita
Raidetatangon pään tehtävä ja toiminta
Sitä käytetään ohjauspyörän kääntämiseen. Kääntymisliike välittyy ohjauspyörään ohjauspylvään kautta. Ohjausvaihteiston tekniikasta riippuen vain yksi liike tapahtuu ohjauspylvään vivun (kellokampi) kautta moniosaiselle raidetankorakenteelle tai suoraan ohjausvaihteiston ulommista päistä raidetankoihin. Tässä rakenteessa raidetanko on ruuvattu ohjausvaihteessa olevaan kierteeseen, kun taas ulkopuolella on joustava liitos vetotangon pään avulla. Jos kyseessä on moniosainen raidetanko, jossa on ohjauspylväsvipu, raidetankojen päädyt voivat sijaita kaikissa raidetankopäissä.
Kyseessä on pallotappi, joka painetaan vastakappaleeseen. Sen päälle asennetaan pölyholkki. Tämä estää likahiukkasten ja roiskeveden pääsyn palloniveleen. Lisäksi sisällä oleva rasva on pysyvästi suojattu. Liikuteltava liitos raidetangonpään muodossa on toisaalta tarpeen, jotta pyöriä voidaan kääntää. Toisaalta ohjausvaihde on yleensä kiinnitetty laipioon eli koriin eli alustan kautta ripustettuun massaan. Raidetangonpää taas on kiinnitetty jousituksen alapuolella olevaan olka-akseliin eli jousittamattomaan massaan. Näistä syistä raideangonpään on kompensoitava aksiaali- ja pystysuuntaiset liikkeet yhtä lailla.
Mikä on yleisin raidetangonpään vaurio?
Monissa tapauksissa kulunut raidetangonpää on seurausta haljenneesta pölykotelosta. Voitelurasva on huuhtoutunut pois, likahiukkaset voivat tunkeutua sisään ja pahentaa kulumista. Raidetangonpää, joka on kulunut ehjästä kumiholkista huolimatta, esiintyy yleensä vain erityisen ankarissa käyttöolosuhteissa.
Mitä seurauksia viallisista raidetangonpäistä on - mitä tapahtuu?
Jos raidetangonpää on kulunut, pyörässä on pelivaraa. Tämä heikentää ohjaustarkkuutta, ja rengas kirjaimellisesti työntyy ulos raidastaan, kun sen pito maassa heikkenee. Tämä aiheuttaa renkaiden kulumista toiselta puolelta. Lisäksi pyörän laakerit joutuvat paljon suuremman rasituksen kohteeksi. Vaarallisissa tilanteissa, kuten liukkailla teillä tai vesiliirto, ajoneuvo voi äkillisesti väistää. Silloin vaarassa ovat ajoneuvon matkustajat ja muut tienkäyttäjät.
Mitä tehdä, jos raidetangonpää pettää?
Näistä syistä raidetangonpäät on tarkistettava säännöllisesti. Jos raidetangonpää on kulunut, se on vaihdettava välittömästi.
Raiddetaanko vain toinen vai molemmat raidetangon päät?
Vaikka vain yksi raidetangonpää olisi kulunut, molemmat raidetangonpäät olisi vaihdettava samalla kertaa. Molempien puolten kuormitukset ovat lähes samat. Siksi on vain ajan kysymys, milloin myös toinen pää pettää. Silloin ajoneuvo on vietävä takaisin korjaamolle ja raideväliä on säädettävä uudelleen. Lopputulos on, että molempien pallonivelten vaihtaminen säästää vältettävissä olevia kustannuksia.
Miten raidetangonpäät tarkistetaan?
Ensin tehdään silmämääräinen tarkastus ja tarkastetaan pölysuojus tarkasti. Ei kuitenkaan voida sulkea pois sitä mahdollisuutta, että hienoja halkeamia jää huomaamatta. On myös otettava huomioon, että pölykengät on valmistettu kumista. Tämä tarkoittaa, että pehmittimet karkaavat ajan myötä ja kumiholkki kovettuu ja huokostuu. Tämä lisää vaurioitumisriskiä.
Silmämääräisen tarkastuksen jälkeen avustajan on liikutettava ohjauspyörää nopeasti edestakaisin lyhyin liikkein. Näin saadaan nopeasti selville vetotangon pään pelti. Varmuuden vuoksi kokenut mekaanikko tarttuu vetotangon päähän samalla, kun ohjausta liikutetaan edestakaisin, jotta hän voi myös tuntea, että se on kulunut.
Huomioitava, jos renkaat ovat kuluneet väsyneiden raidetangonpäiden vuoksi
Kuten jo mainittiin, renkaiden kulutuspinnat kuluvat toiselta puolelta, kun raidetangonpäät ovat kuluneet. Kun raidetangonpäät on vaihdettu, rengasraide on säädettävä uudelleen, kuten on myös kuvattu. Tätä varten on kuitenkin vaihdettava myös kuluneet renkaat.
Tilaa laadukkaat ja edulliset raidetangonpäät netistä
Laadukkaat tuotteet ovat erityisen tärkeitä raidetangon päissä, jotta ne eivät voi yhtäkkiä deformoitua tai jopa rikkoutua - mikä vaarantaisi hengen. Lisäksi laadukkaat raidetangonpäät pidentävät käyttöikää huomattavasti, joten ne ovat keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä joka tapauksessa edullisempi vaihtoehto. Siksi tarjoamme vain tunnettujen valmistajien raidetangonpäitä. Voimme kuitenkin tarjota tavanomaiset edulliset hintamme. Kun tilausprosessi on saatettu onnistuneesti päätökseen ja se on turvattu nykyisten standardien mukaisesti, lähetys tapahtuu välittömästi.