- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Polttoainesuodattimet – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 364 tulosta)
Jäähdytysnestetermostaatin tehtävänä on säätää jäähdytysnesteen lämpötilaa. Viallinen komponentti aiheuttaa useita selviä oireita. Ajoneuvosi käy esimerkiksi kuumana. Samalla jäähdytysnesteen lämpötilan merkkivalo syttyy, vaikka jäähdytysnesteen taso on kunnossa. Lisäksi käy niin, että moottorilla kestää kauan saavuttaa optimaalinen käyttölämpötila. Etsitkö uutta jäähdytysnestetermostaattia Mersuun, Audiin, VW:hen tai muuhun merkkiin? Silloin Motointegrator on oikea paikka sinulle.
Valmistaja: | HENGST FILTER |
Valmistajan numero: | H284WK |
Mitkä ovat jäähdytysnestetermostaatin tehtävät ajoneuvossa?
Jäähdytysnestetermostaatin tehtävänä on säätää jäähdytysnesteen lämpötilaa. Näin se nostaa moottorin nopeasti oikeaan käyttölämpötilaan ja säilyttää sen. Tätä tarkoitusta varten on olemassa pieni ja suuri jäähdytysnestepiiri. Jos käynnistät moottorin sen ollessa kylmä, termostaatti on kiinni. Jäähdytysvesi virtaa aluksi yksinomaan moottorin läpi, pienessä jäähdytyspiirissä. Sen olennaisia osia ovat vesipumppu ja matkustamon lämmitysjärjestelmän lämmönvaihdin. Mukana on myös itse moottorilohko. Heti kun moottorin käyttölämpötila on saavutettu, termostaatti avautuu. Jäähdytysnesteen jäähdytin on liitetty pieneen jäähdytyspiiriin. Näin saadaan suuri jäähdytyspiiri.
Termostaattien tyypit
Jäähdytysnestetermostaatteja on kahdenlaisia jäähdytysnesteen virtauksen säätöön. Klassinen malli säätelee jäähdytysnesteen liikettä paisuntaelementin avulla. Vaihtoehtoisesti on olemassa karttatermostaatti, jossa on sähköinen toimilaite. Molemmat vaihtoehdot on varustettu jousilevyllä. Tämä avaa ja sulkee pienen ja suuren jäähdytyspiirin välisen reitin. Tämä tapahtuu, kun jäähdytysneste alittaa tai ylittää avautumislämpötilan. Joissakin tapauksissa termostaatissa on toinen levy. Tämä liikkuu samanaikaisesti ensimmäisen kanssa. Se sulkee jäähdytysnestepumpun ja jäähdytysnestetermostaatin välisen oikosulkuväylän.
Jäähdytysveden termostaatin tarkastus: kuinka tunnistaa vika
Kaksi merkkiä viittaa vialliseen jäähdytysnestetermostaattiin. Moottori saavuttaa käyttölämpötilansa liian nopeasti ja käy kuumana. Vaihtoehtoisesti se lämpenee liian hitaasti tai ei saavuta vaadittua lämpötilaa. Molemmissa tapauksissa termostaatti jumittuu. Se näyttää olevan pysyvästi kiinni tai auki. Jälkimmäinen johtuu esimerkiksi juuttuneesta männästä. Vaihtoehtoisesti etenevä korroosio johtaa komponentin vikaan. Harvinaisempaa on, että jokin vieras esine jumittaa auki olevan termostaatin niin, että se ei voi sulkeutua. Joskus myös sen jousilevy tukeutuu termostaatin koteloon. Jos tuet irtoavat, kyseinen auton osa roikkuu löysästi jäähdytysnestevirtauksessa.
Jos jäähdytysnesteen termostaatti pysyy pysyvästi kiinni, syynä on esimerkiksi vuotava tiiviste. Sen seurauksena vaha, joka on klassisissa termostaateissa oleva paisunta-aine, vuotaa ulos. Se puuttuu tarvittaviin työprosesseihin, joten jousilevy ei voi avautua. Karttatermostaatissa sähköisen toimilaitteen vika on syynä pysyvään tiivisteeseen. Tämä voi tapahtua, jos jäähdytysneste pääsee ulostuloon männän liikkeestä johtuen.
Jäähdytysnesteen termostaatin vaihtaminen itse - onnistuuko se?
Jos jäähdytysnesteen termostaatti on vaurioitunut, on suositeltavaa vaihtaa se nopeasti. Tämä on tehtävä viipymättä, jotta moottorissa ei ilmene vikoja. Löydät ajoneuvoosi tarvitsemasi varaosan Motointegratorista. Voit vaihtaa tämän moottorin osan itse. Tätä varten on järkevää tyhjentää ensin jäähdytysneste. Jos näin ei tehdä, jäähdytysneste leviää moottoritilaan. Tämä vaikeuttaa sen talteen ottamista.
Kun haluat vaihtaa termostaatin, etsi moottorilohkon läheltä jäähdytysnesteletku, jossa on suuri hylsy. Siellä sijaitsee etsimäsi auton osa. Hylsy on kiinnitetty kahdella ruuvilla. Autosta riippuen näihin voi olla vaikea päästä käsiksi. Saatat tarvita erikoisavainta tai joudut poistamaan häiritseviä osia. Kun tämä on tehty, aseta säiliö moottorin alle. Löysää sitten jäähdytysnestetermostaatin kansi. Tämä voi aiheuttaa jäähdytysnesteen vuotamisen.
Irrota termostaatti ja tiiviste kotelosta. Vaihda ensin termostaatin kannen tiiviste. Aseta sitten uusi varaosa muovikoteloon. Kiinnitä se moottoriin. Varo, että se asetetaan paikalleen suoraan eikä sitä saa kallistaa. Älä koskaan työnnä osaa väkisin sisään. Jos mekaaninen vaurio tapahtuu, tarvitaan uusi jäähdytysnestetermostaatti.
Kun vaihto on tehty, kiinnitä kotelon ruuvit. Kiristä ne säädettyyn momenttiin. Täytä sitten jäähdytysneste uudelleen. Odota useita minuutteja paisuntasäiliön täyttämisen jälkeen. Jos neste leviää linjoissa, sen taso laskee automaattisesti. Käynnistä ajoneuvon moottori ja anna sen lämmetä. Jäähdytysjärjestelmä on itsestään tuulettuva.
Täydennä tarvittaessa jäähdytysnesteen taso. Tason tulisi aina olla "Min" ja "Max" -merkkien välissä. Jos se ei enää muutu, termostaatin vaihto ja tyhjennys on suoritettu.
Tilaa korkealaatuisia jäähdytysnestetermostaatteja nopeasti ja edullisesti
Jos etsit edullisia varaosia ajoneuvoosi, tarjoamme sinulle laajan valikoiman yli viittä miljoonaa tuotetta. Niiden joukossa on lukuisia jäähdytys- ja ilmastointilaitteiden osia. Jäähdytysnestetermostaattimme tulevat sellaisilta valmistajilta kuin mm:
- Perkins
- Vernet
- BEHR
- WAHLER
Motointegrator-varaosat sopivat moniin ajoneuvomerkkeihin ja -tyyppeihin. Voit rajata tuotehakuasi kategorioidemme avulla. Vaihtoehtoisesti voit syöttää halutun osan osanumeron hakukenttään. Laajan varaosavalikoimamme lisäksi hyödyt salamannopeasta toimituksesta.
Mitä polttoainesuodattimia on olemassa?
Polttoainesuodattimen tehtävä on niin tärkeä, että se on suunniteltu päävirtaussuodattimeksi kaikissa moottorityypeissä (sekä diesel- että bensiinimoottoreissa). Polttoainesuodattimia on jopa neljä erilaista:
- sisäiset polttoainesuodattimet
- suodatinpatruunat
- esisuodattimet
- esisuodattimet, joissa on tyhjennys säiliössä
Esisuodatin polttoainejärjestelmässä
Jälkimmäisellä polttoainesuodattimella on vähäinen merkitys, eikä sitä asenneta kaikkiin ajoneuvoihin. Esisuodattimia kutsutaan usein myös lapiosuodattimiksi tai näkölasisuodattimiksi. Niitä on saatavana sekä diesel- että bensiinimoottoreihin, mutta ne ovat yleisempiä dieselmoottoreissa - erityisesti hyötyajoneuvoissa. Suodatuksen lisäksi tehtävänä on myös silmämääräinen tarkastus, sillä se antaa hyvin informatiivisen indikaattorin pääsuodattimen kunnosta. Kyseessä on joko suodatinpatruuna tai pieni suodatin näkölasissa.
Järjestelmän pääpolttoainesuodatin
Mitä tapahtuu, jos polttoainesuodatinta ei ole vaihdettu pitkään aikaan? Mitkä ovat tukkeutuneen polttoainesuodattimen vaarat?
Vesi järjestelmässä merkitsee hyvin erityistä ongelmaa: se voi puristua, joten se johtaisi nykyaikaisten moottoreiden korkeilla paineilla vaadittujen paineiden suureen toleranssiin. Lisäksi vedellä on tietenkin huomattava vaikutus polttoaineen palamiseen, syttyminen ei ole enää optimaalista.
Polttoainejärjestelmässä olevat likahiukkaset
Likahiukkaset (esimerkiksi ruostehiukkaset, jotka johtuvat säiliön korroosiosta, sillä myös täällä on vettä) aiheuttavat myös suuren riskin huonontaa palamista merkittävästi. Polttoainesuuttimien toleranssit ovat 0,002-0,003 mm. Hyvinkin pieni hiukkanen voi osittain tukkia suuttimen. Tämä vaikuttaa kyseiseen sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen määrään, ruiskutuspaineeseen, ruiskutusmäärään ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä ruiskutuskuvioon. Kaikki nämä tekijät huonontavat palamista kokonaisuudessaan merkittävästi.
Mitkä ovat liian vanhan polttoainesuodattimen sivuvaikutukset?
Virhe suodattimen vaihdossa: Miten päin polttoainesuodatin pitäisi asentaa?
Virhe suodatinta vaihdettaessa: ilmaa järjestelmä
Varsinkin ne, joilla oli vanha diesel tavallisella ruiskutuksella, tuntevat vielä dieselmoottoreiden ongelman. Nykyään suoraruiskutus (pumppu/suutin, common rail) on jo pitkään ollut standardi. Suodattimen vaihdon jälkeen järjestelmät on tuuletettava, minkä vuoksi ajoneuvoissa on myös suodattimen kohdalla tuuletusjärjestelmä.
Jos ilmamäärä on liian suuri, järjestelmä ei välttämättä saa ilmaa ulos välittömästi. Korjaamokäsikirjaa on kuitenkin noudatettava tarkasti, erityisesti nykyaikaisissa suoraruiskutusmoottoreissa. Näissä nykyaikaisissa moottoreissa on korkeapainepumppu. Jos tämä toimii ilman voitelupolttoainetta, se voi tuhota sisällä olevia komponentteja. Eri valmistajien korjaamo-ohjeita on siis noudatettava.