- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Pallonivelet – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 241 tulosta)
Pallonivelellä on autoissa kaksi tärkeää tehtävää: Toisaalta sen on kestettävä jousituksen pystysuuntaiset liikkeet ja toisaalta sen on toteutettava vaakasuuntaiset ohjausliikkeet. Siksi jousitusnivel on suunniteltu palloniveleksi, jotta vakaus voidaan varmistaa mahdollisimman joustavasti.
Pallonivelet sijaitsevat auton etujousituksessa. Ne yhdistävät tukivarren ja pyörän toisiinsa, mutta ne pysyvät liikkuvina. Jokaisen auton etuakselissa on kaksi palloniveltä.
Pallonivelet ovat siis keskeisessä asemassa auton ajokyvyn kannalta, joten näiden autonosien vialla on erittäin kielteisiä seurauksia, koska liikkuvuus on rajoittunut - ja korjaus on yleensä kallis. Auton varaosien verkkokaupastamme voit tilata eri automalleihin ja -merkeihin sopivat korvaavat pallonivelet kätevästi netistä ja välttää kohtuuttomat hankintakustannukset korjaamoilla.
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 116 010 0045/HD |
Valmistaja: | LEMFÖRDER |
Valmistajan numero: | 10160 04 |
Valmistaja: | LEMFÖRDER |
Valmistajan numero: | 11902 02 |
Millaisia palloniveliä on olemassa - ja missä ne sijaitsevat?
Palloniveliä on erilaisia. Erillisnivelet voidaan erottaa nivelistä, jotka on liitetty kiinteästi tukivarteen. Pallonivelten yleinen muunnos on ohjausnivel. Siitä on erotettava todelliset pallonivelet. Niihin kohdistuu koko pyörän kuormitus.
Pallonivel on osa jousitusta, ja se yhdistää jousijalan ja tukivarren. Se on teräksestä tai alumiinista valmistettu kuula, joka on upotettu holkkiin ja voi liikkua eri suuntiin.
Kuppi kiinnitetään tukivarteen esimerkiksi pulttaamalla. Kupissa on kumiholkki ja rasvatäyte pysyvän toimivuuden varmistamiseksi.
Mitä tapahtuu, jos pallonivel on viallinen?
Pallonivel on etupyörän jousituksen keskeinen osa. Se on verrattavissa ihmiskehon niveleen, ja se suorittaa monia tärkeitä liikkeen toimintoja. Jos auton pallonivel on viallinen, sillä on suora vaikutus ajoneuvon toimivuuteen.
EOn olemassa useita yleisiä vahinkotyyppejä. Esimerkiksi pallonivel voi olla kulunut tai rikki. Jos epäilet tällaista vikaa, älä missään tapauksessa jatka ajamista. Muuten alun koputusäänet voivat nopeasti muuttua paljon vakavammiksi ongelmiksi.
Pahimmassa tapauksessa nivelessä tapahtuu niin sanottu sijoiltaanmeno: nivelpallo ponnahtaa ulos nivelpesästä. Silloin nivel ei toimi kunnolla, eikä pyörä ole enää yhteydessä autoon. Silloin ajamista ei voi enää jatkaa.
Pallonivelen vikojen syyt
Pallonivelen vikaantumiseen voi olla useita syitä. Yksi syy on ajoneuvon pysyvä ylikuormittuminen, joka johtuu esimerkiksi ylikuormituksesta tai ajamisesta avoimessa, epätasaisessa maastossa. Myös suunnittelu- ja materiaalivirheet sekä yleinen kuluminen, erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa, ovat mahdollisia syitä. Tämä kuluminen vaikuttaa usein kumipalkeeseen. Se on altis vieraille esineille ja voi vaurioitua lämmön, kylmyyden jne. jatkuvassa vaihtelussa.
Pallonivelen toimintakyvyn säilymisen kesto riippuu pitkälti käytön intensiteetistä ja tyypistä. Moottoritiellä ajaminen rasittaa palloniveliä yleensä vähemmän kuin kaupungissa ajaminen. Maastossa kuormitus on huomattavasti suurempi kuin asfaltilla.
Jos ajat ajoneuvollasi pääasiassa moottoritietä ja vain satunnaisesti kaupunkiliikenteessä, palloniveliä ei välttämättä tarvitse vaihtaa koskaan ajoneuvon koko käyttöiän aikana. Jos sen sijaan maastoretkiä tehdään usein, se voi olla tarpeen jo 50 000 kilometrin jälkeen. Myös ajotyylillä on merkitystä. Jos otat autoa rennosti, kevennät myös pallonivelten kuormitusta.
Miten tunnistaa vialliset pallonivelet
Mutta mistä tunnistaa viallisen pallonivelen? Sinun kannattaa kiinnittää huomiota näihin "oireisiin":
- Kaarreajokäyttäytyminen heikkenee yhtäkkiä merkittävästi.
- Ajon aikana havaitset toistuvasti säröilyä ja kolinaa etuakselin alueella. Tämä pätee erityisesti huonommilla tienpinnoilla, kuten mukulakivillä.
- Ajat suoraa linjaa ja huomaat, että ajoneuvo käyttäytyy epävakaasti.
- Painat jarrua ja huomaat, että ohjauspyörä liikkuu.
- Ohjausvastus kasvaa.
Pallonivelen viasta ei kuitenkaan ole mitään täysin varmaa oireilua. Se, millaisia oireita ilmenee, riippuu myös siitä, onko kyseessä pelkkä jousitusnivel vai ohjausnivel. Koputtelua ja halkeilua esiintyy todennäköisemmin ohjausnivelessä ja vähemmän jousitusnivelessä.
Mitä sinun pitäisi tehdä viallisen pallonivelen kanssa?
Jos havaitset muutoksia kaarreajokäyttäytymisessä, vakaudessa ja ohjausvastuksessa, käy korjaamolla. Jos pallonivel on kulunut, se voi aiheuttaa lisävahinkoja esimerkiksi jousitukseen. Äärimmäisissä tapauksissa vaurioista voi tulla jopa vaarallisia, jos viallinen pallonivel pettää kokonaan. Pahimmassa tapauksessa et pysty enää ohjaamaan ajoneuvoa.
Jos et ole varma, on siis parempi käydä korjaamolla mieluummin ennemmin kuin myöhemmin ja tarkastuttaa ajoneuvosi. Muuten: Jos pallonivel on kulunut, se ei pääse läpi seuraavasta katsastuksesta ilman edeltävää korjausta.
Korjaus kestää 30-90 minuuttia. Jos korjaamo veloittaa 100 euroa tunnilta, sinun on maksettava korjauksesta 50-150 euroa. Jos mekaanikot joutuvat vaihtamaan jousitusnivelen, joudut maksamaan myös materiaalista. Yksi pallonivel maksaa noin 20-250 euroa. Nivelet, jotka on liitetty tukevasti tukivarteen, ovat huomattavasti kalliimpia kuin yksittäiset nivelet.
Tilaa pallonivelet Motointegratorin verkkokaupasta
Korjaatko ajoneuvosi mieluummin itse? Hyvä, jos sinulla on autonostin, jota ilman tätä työtä ei voi tehdä. Motointegratorista löydät kaiken, mitä tarvitset korjaukseen.
Valitse eri pallonivelet kaikille yleisimmille automerkeille, kuten pallonivel T4 tai W211.
Tarjoamme laajan valikoiman palloniveliä. Teemme yhteistyötä kaikkien suurimpien valmistajien kanssa ja tarjoamme sinulle laajan valikoiman merkkejä. Löydät meiltä myös kaikki korjaukseen tarvittavat lisävarusteet, kuten pallonivelen ulosvetäjän.