-3% vaimennuksesta ja jousituksesta

Pakokaasuturboahtimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 469 tulosta)

Sijoituskriteerit
Turboahdin GARRETT 831661-0012/R
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   831661-0012/R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 13879880030/R
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   13879880030/R
1.029,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 10009880050
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   10009880050
2.054,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK KKK53279886531
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   KKK53279886531
1.428,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pakokaasuturboahdin 3K KKK53279886515/R
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53279886515
494,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 13879880030
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   13879880030
1.564,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskulujaplus 69,00 € suurikokoisten tavaroiden lisämaksu
2-4 arkipäivää
Turboahdin HOLSET HOL3595937
Valmistaja:   HOLSET
Valmistajan numero:   3595937
901,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin GARRETT 452281-0018
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   452281-5018S
928,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93769
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93769
593,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin MAHLE 228 TC 17808 000
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   228 TC 17808 000
832,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, lataus EVORON EVTC0296
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0296
507,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin HOLSET HOL4031066H
Valmistaja:   HOLSET
Valmistajan numero:   HOL4031066H
1.384,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pakokaasuturboahdin 3K KKK56209880003 W/O CORE
Pakokaasuturboahdin 3K KKK56209880003 W/O CORE
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   KKK56209880003 W/O CORE
1.126,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93717
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93717
1.038,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 53169887118
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53169887118
563,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on pakokaasuturboahdin kuorma-autoissa ja mitkä ovat erot henkilöautoihin verrattuna?

Pakokaasuturboahtimella (tunnetaan myös nimellä turboahdin tai lyhyesti "turbo") puristetaan moottoriin syötettyä ilmaa. Pelkkään imujärjestelmään verrattuna tämä parantaa sekä moottorin suorituskykyä että tehokkuutta.

Yksinkertaisesti sanottuna pakokaasuturboahdin käyttää osan pakokaasun sisältämästä energiasta puristamiseen ja antaa näin moottorille enemmän happea. Turboahtimella varustettu moottori voidaan suunnitella pienemmäksi kuin imumoottori, mutta sen suorituskyky voi silti olla sama. Pienempi moottorin iskutilavuus puolestaan mahdollistaa tehokkuuden parantamisen vähentämällä kitkaa ja lämpöhäviöitä.

Pakokaasuturbo toimii periaatteessa samalla tavalla kuorma-autoissa kuin henkilöautoissa. Kuorma-autojen komponentit on kuitenkin suunniteltu huomattavasti suuremmille kilometreille ja pakokaasumäärille. Siksi kuorma-autojen turboahtimet ovat suurempia. Moottorin kierrosluvut ovat toisaalta jonkin verran alhaisemmat kuin henkilöautoissa.

Missä pakokaasun turboahdin sijaitsee kuorma-autossa?

Turboahdin koostuu kahdesta turbiinista, turbiinipyörästä ja puristuspyörästä. Turbiinipyörä ja puristuspyörä on yhdistetty toisiinsa akselilla. Turbiinipyörä sijaitsee pakoputkessa. Siellä turbiinia liikuttavat siitä ulos virtaavat kuumat pakokaasut.

Kun kompressoripyörä on yhdistetty turbiinipyörään, se pyörii yhtä nopeasti. Kompressoripyörä on liitetty moottorin imujärjestelmään, ja sen olennaisena tehtävänä on siis syöttää lisää ilmaa moottoriin.

Mitä tapahtuu, jos kuorma-auton pakokaasuturboahdin on viallinen?

Turboahtimen vauriot pahenevat usein vähitellen. Silloin on aluksi odotettava heikentynyttä suorituskykyä ja lisääntynyttä polttoaineenkulutusta.

Sinun ei pidä jatkaa ajamista viallisella turboahtimella. Käy sen sijaan korjaamolla. Ulkopuolelta on aluksi vaikea määrittää tarkasti, mitä vaurioita turboahtimeen on tullut. Pahimmassa tapauksessa ongelman huomiotta jättäminen voi johtaa moottorin lisävahinkoihin, koska osat irtoavat ja pääsevät palotilaan.

Turboahtimen vikojen yleiset syyt

Kuorma-autojen turboahtimessa oleviin vikoihin voi olla monenlaisia syitä. Yksi mahdollinen heikko kohta on ahtopaineletkut. Jos ne vaurioituvat, esimerkiksi puhkeavat, turboahtimen nopeus kasvaa merkittävästi. Tämä voi johtaa puristuspyörän vaurioitumiseen.

Materiaalin väsyminen on myös yleinen syy turboahtimen vioittumiseen kuorma-autoissa. Sitä voi esiintyä sekä puristuspyörässä että turbiinipyörässä, ja se voi vaikuttaa myös kaikkiin tiivisteisiin ja laakereihin.

Kuorma-autojen pakokaasuturboahtimien laakerit aiheuttavat usein jo itsessään vaurioita. Jos laakereissa on liikaa pelivaraa, roottorin akselin kuluminen ja pakokaasun vastapaine laakeripesässä lisääntyvät. Tämä voi johtaa öljyn palamiseen laakerialueella ja siihen liittyvien hiukkasten kerrostumiseen.

Turboahtimen vikojen tunnistaminen: Varo näitä oireita

Mistä tunnistat viallisen turboahtimen kuorma-autossa? On olemassa useita oireita, jotka ovat tyypillisiä tämän alueen vaurioille. Tarkkaile seuraavia epätavallisia muutoksia:

  • Turboahdin pitää viheltäviä ääniä.
  • Kompressorissa tai turbiinissa on öljyä.
  • Ilmanpaineanturi osoittaa jyrkkää nousua.
  • Huomaat moottorin suorituskyvyn heikkenevän erityisesti kiihdytettäessä.
  • Ajoneuvon öljynkulutus kasvaa merkittävästi.
  • Havaitset vaaleaa tai sinertävää savua.

Jotta kuorma-autosi turboahtimet eivät vaurioituisi, sinun on noudatettava öljyn ja öljynsuodattimen vaihtovälejä. Myös ilmansuodattimen säännöllinen vaihtaminen auttaa ehkäisemään turboahtimen vaurioitumista. Hiukkaset voivat kerääntyä ilmansuodattimeen ja siten heikentää moottorin ilmansyöttöä. Tämä voi lisätä noen muodostumista, mikä puolestaan vaikuttaa haitallisesti turboahtimeen.

Toinen ennaltaehkäisevä vaihtoehto on säästää moottoria korkeilta kierroksilta vähintään 1 minuutin ajan käynnistyksen jälkeen. Näin öljy ehtii suojata turboahtimen.

Voit vaihtaa kuorma-autosi turboahtimen korjaamossa. Työ kannattaa jättää asiantuntijan tehtäväksi. Se on kuitenkin joskus mahdollista puhdistaa myös itse. Näin on erityisesti silloin, jos vian syynä on huono öljynsaanti. Öljyn puhdistamiseen itse tarvitset erikoissuihketta. Saat sen myös erityisesti turboahtimille tarkoitetussa puhdistussarjassa täältä verkkokaupastamme.

Tilaa pakokaasuturboahtimet kuorma-autoihin Motointegratorin verkkokaupasta

Tarvitsetko kuorma-autoosi uuden turboahtimen? Motointegratorissa voit valita eri valmistajien, kuten Garrettin tai Holsetin, tuotteista. Turboahtimien lisäksi voit tilata myös lukuisia varaosia, kuten pakoputken tiivisteet, muutamalla klikkauksella.

Motointegrator tarjoaa sinulle valtavan valikoiman noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kaikkiin suosittuihin automerkkeihin. Voit luottaa siihen, että kaikki tuotteet ovat korkealaatuisia ja edullisia. Voit myös hyötyä erinomaisesta ostokokemuksesta nopean, 2-4 arkipäivän kuluessa tapahtuvan toimituksen ja asiantuntevan, ammattitaitoisen asiakaspalvelun ansiosta.