-4% autojen varaosista

Pakokaasuturboahtimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 468 tulosta)

Varaosat NGK
Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0366
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0366
553,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 53299886914
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53299886914
1.382,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin 3K KKK53169887155
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53169887155
708,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen HOLSET HOL4046928
Valmistaja:   HOLSET
Valmistajan numero:   4046928
2.230,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin HOLSET HOL3593378
Valmistaja:   HOLSET
Valmistajan numero:   HOL3593378
1.514,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93295
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93295
486,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93299
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93299
544,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93298
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93298
360,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93578
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93578
613,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 452281-5017S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   452281-5017S
909,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0125
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0125
494,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen HOLSET 2834106
Valmistaja:   HOLSET
Valmistajan numero:   2834106
1.010,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin HOLSET HOL3597501
Valmistaja:   HOLSET
Valmistajan numero:   3597501
1.317,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen HOLSET 3591167
Valmistaja:   HOLSET
Valmistajan numero:   3591167
710,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen HOLSET 3590506
Valmistaja:   HOLSET
Valmistajan numero:   3590506
1.027,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on pakokaasuturboahdin kuorma-autoissa ja mitkä ovat erot henkilöautoihin verrattuna?

Pakokaasuturboahtimella (tunnetaan myös nimellä turboahdin tai lyhyesti "turbo") puristetaan moottoriin syötettyä ilmaa. Pelkkään imujärjestelmään verrattuna tämä parantaa sekä moottorin suorituskykyä että tehokkuutta.

Yksinkertaisesti sanottuna pakokaasuturboahdin käyttää osan pakokaasun sisältämästä energiasta puristamiseen ja antaa näin moottorille enemmän happea. Turboahtimella varustettu moottori voidaan suunnitella pienemmäksi kuin imumoottori, mutta sen suorituskyky voi silti olla sama. Pienempi moottorin iskutilavuus puolestaan mahdollistaa tehokkuuden parantamisen vähentämällä kitkaa ja lämpöhäviöitä.

Pakokaasuturbo toimii periaatteessa samalla tavalla kuorma-autoissa kuin henkilöautoissa. Kuorma-autojen komponentit on kuitenkin suunniteltu huomattavasti suuremmille kilometreille ja pakokaasumäärille. Siksi kuorma-autojen turboahtimet ovat suurempia. Moottorin kierrosluvut ovat toisaalta jonkin verran alhaisemmat kuin henkilöautoissa.

Missä pakokaasun turboahdin sijaitsee kuorma-autossa?

Turboahdin koostuu kahdesta turbiinista, turbiinipyörästä ja puristuspyörästä. Turbiinipyörä ja puristuspyörä on yhdistetty toisiinsa akselilla. Turbiinipyörä sijaitsee pakoputkessa. Siellä turbiinia liikuttavat siitä ulos virtaavat kuumat pakokaasut.

Kun kompressoripyörä on yhdistetty turbiinipyörään, se pyörii yhtä nopeasti. Kompressoripyörä on liitetty moottorin imujärjestelmään, ja sen olennaisena tehtävänä on siis syöttää lisää ilmaa moottoriin.

Mitä tapahtuu, jos kuorma-auton pakokaasuturboahdin on viallinen?

Turboahtimen vauriot pahenevat usein vähitellen. Silloin on aluksi odotettava heikentynyttä suorituskykyä ja lisääntynyttä polttoaineenkulutusta.

Sinun ei pidä jatkaa ajamista viallisella turboahtimella. Käy sen sijaan korjaamolla. Ulkopuolelta on aluksi vaikea määrittää tarkasti, mitä vaurioita turboahtimeen on tullut. Pahimmassa tapauksessa ongelman huomiotta jättäminen voi johtaa moottorin lisävahinkoihin, koska osat irtoavat ja pääsevät palotilaan.

Turboahtimen vikojen yleiset syyt

Kuorma-autojen turboahtimessa oleviin vikoihin voi olla monenlaisia syitä. Yksi mahdollinen heikko kohta on ahtopaineletkut. Jos ne vaurioituvat, esimerkiksi puhkeavat, turboahtimen nopeus kasvaa merkittävästi. Tämä voi johtaa puristuspyörän vaurioitumiseen.

Materiaalin väsyminen on myös yleinen syy turboahtimen vioittumiseen kuorma-autoissa. Sitä voi esiintyä sekä puristuspyörässä että turbiinipyörässä, ja se voi vaikuttaa myös kaikkiin tiivisteisiin ja laakereihin.

Kuorma-autojen pakokaasuturboahtimien laakerit aiheuttavat usein jo itsessään vaurioita. Jos laakereissa on liikaa pelivaraa, roottorin akselin kuluminen ja pakokaasun vastapaine laakeripesässä lisääntyvät. Tämä voi johtaa öljyn palamiseen laakerialueella ja siihen liittyvien hiukkasten kerrostumiseen.

Turboahtimen vikojen tunnistaminen: Varo näitä oireita

Mistä tunnistat viallisen turboahtimen kuorma-autossa? On olemassa useita oireita, jotka ovat tyypillisiä tämän alueen vaurioille. Tarkkaile seuraavia epätavallisia muutoksia:

  • Turboahdin pitää viheltäviä ääniä.
  • Kompressorissa tai turbiinissa on öljyä.
  • Ilmanpaineanturi osoittaa jyrkkää nousua.
  • Huomaat moottorin suorituskyvyn heikkenevän erityisesti kiihdytettäessä.
  • Ajoneuvon öljynkulutus kasvaa merkittävästi.
  • Havaitset vaaleaa tai sinertävää savua.

Jotta kuorma-autosi turboahtimet eivät vaurioituisi, sinun on noudatettava öljyn ja öljynsuodattimen vaihtovälejä. Myös ilmansuodattimen säännöllinen vaihtaminen auttaa ehkäisemään turboahtimen vaurioitumista. Hiukkaset voivat kerääntyä ilmansuodattimeen ja siten heikentää moottorin ilmansyöttöä. Tämä voi lisätä noen muodostumista, mikä puolestaan vaikuttaa haitallisesti turboahtimeen.

Toinen ennaltaehkäisevä vaihtoehto on säästää moottoria korkeilta kierroksilta vähintään 1 minuutin ajan käynnistyksen jälkeen. Näin öljy ehtii suojata turboahtimen.

Voit vaihtaa kuorma-autosi turboahtimen korjaamossa. Työ kannattaa jättää asiantuntijan tehtäväksi. Se on kuitenkin joskus mahdollista puhdistaa myös itse. Näin on erityisesti silloin, jos vian syynä on huono öljynsaanti. Öljyn puhdistamiseen itse tarvitset erikoissuihketta. Saat sen myös erityisesti turboahtimille tarkoitetussa puhdistussarjassa täältä verkkokaupastamme.

Tilaa pakokaasuturboahtimet kuorma-autoihin Motointegratorin verkkokaupasta

Tarvitsetko kuorma-autoosi uuden turboahtimen? Motointegratorissa voit valita eri valmistajien, kuten Garrettin tai Holsetin, tuotteista. Turboahtimien lisäksi voit tilata myös lukuisia varaosia, kuten pakoputken tiivisteet, muutamalla klikkauksella.

Motointegrator tarjoaa sinulle valtavan valikoiman noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kaikkiin suosittuihin automerkkeihin. Voit luottaa siihen, että kaikki tuotteet ovat korkealaatuisia ja edullisia. Voit myös hyötyä erinomaisesta ostokokemuksesta nopean, 2-4 arkipäivän kuluessa tapahtuvan toimituksen ja asiantuntevan, ammattitaitoisen asiakaspalvelun ansiosta.