-3% jousituksesta

Pakokaasuturboahtimet – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 89 tulosta)

Sijoituskriteerit
Laturi, lataus GARRETT 916455-5001Y
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   916455-5001Y
902,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 466646-5019S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   466646-5019S
613,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 791493-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   791493-5001S
631,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdin 3K 12739880015
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   12739880015
1.742,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ahdin NISSENS 93784
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93784
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen S400 SCHWITZER 316699
Valmistaja:   SCHWITZER
Valmistajan numero:   316699/R
481,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 13879880047/R
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   13879880047/R
1.216,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 887393-5003Y
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   887393-5003Y
459,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK KKK53279887120
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53279887120
667,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK KKK53169887158
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53169887158
1.004,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93299
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93299
495,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen HOLSET 4032977
Valmistaja:   HOLSET
Valmistajan numero:   4032977
1.069,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen MAHLE 001 TC 17401 000
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   001 TC 17401 000
626,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen K16 KKK 5316 988 7030
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53169887030
840,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin NISSENS NIS 93336
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93336
722,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on pakokaasuturboahdin kuorma-autoissa ja mitkä ovat erot henkilöautoihin verrattuna?

Pakokaasuturboahtimella (tunnetaan myös nimellä turboahdin tai lyhyesti "turbo") puristetaan moottoriin syötettyä ilmaa. Pelkkään imujärjestelmään verrattuna tämä parantaa sekä moottorin suorituskykyä että tehokkuutta.

Yksinkertaisesti sanottuna pakokaasuturboahdin käyttää osan pakokaasun sisältämästä energiasta puristamiseen ja antaa näin moottorille enemmän happea. Turboahtimella varustettu moottori voidaan suunnitella pienemmäksi kuin imumoottori, mutta sen suorituskyky voi silti olla sama. Pienempi moottorin iskutilavuus puolestaan mahdollistaa tehokkuuden parantamisen vähentämällä kitkaa ja lämpöhäviöitä.

Pakokaasuturbo toimii periaatteessa samalla tavalla kuorma-autoissa kuin henkilöautoissa. Kuorma-autojen komponentit on kuitenkin suunniteltu huomattavasti suuremmille kilometreille ja pakokaasumäärille. Siksi kuorma-autojen turboahtimet ovat suurempia. Moottorin kierrosluvut ovat toisaalta jonkin verran alhaisemmat kuin henkilöautoissa.

Missä pakokaasun turboahdin sijaitsee kuorma-autossa?

Turboahdin koostuu kahdesta turbiinista, turbiinipyörästä ja puristuspyörästä. Turbiinipyörä ja puristuspyörä on yhdistetty toisiinsa akselilla. Turbiinipyörä sijaitsee pakoputkessa. Siellä turbiinia liikuttavat siitä ulos virtaavat kuumat pakokaasut.

Kun kompressoripyörä on yhdistetty turbiinipyörään, se pyörii yhtä nopeasti. Kompressoripyörä on liitetty moottorin imujärjestelmään, ja sen olennaisena tehtävänä on siis syöttää lisää ilmaa moottoriin.

Mitä tapahtuu, jos kuorma-auton pakokaasuturboahdin on viallinen?

Turboahtimen vauriot pahenevat usein vähitellen. Silloin on aluksi odotettava heikentynyttä suorituskykyä ja lisääntynyttä polttoaineenkulutusta.

Sinun ei pidä jatkaa ajamista viallisella turboahtimella. Käy sen sijaan korjaamolla. Ulkopuolelta on aluksi vaikea määrittää tarkasti, mitä vaurioita turboahtimeen on tullut. Pahimmassa tapauksessa ongelman huomiotta jättäminen voi johtaa moottorin lisävahinkoihin, koska osat irtoavat ja pääsevät palotilaan.

Turboahtimen vikojen yleiset syyt

Kuorma-autojen turboahtimessa oleviin vikoihin voi olla monenlaisia syitä. Yksi mahdollinen heikko kohta on ahtopaineletkut. Jos ne vaurioituvat, esimerkiksi puhkeavat, turboahtimen nopeus kasvaa merkittävästi. Tämä voi johtaa puristuspyörän vaurioitumiseen.

Materiaalin väsyminen on myös yleinen syy turboahtimen vioittumiseen kuorma-autoissa. Sitä voi esiintyä sekä puristuspyörässä että turbiinipyörässä, ja se voi vaikuttaa myös kaikkiin tiivisteisiin ja laakereihin.

Kuorma-autojen pakokaasuturboahtimien laakerit aiheuttavat usein jo itsessään vaurioita. Jos laakereissa on liikaa pelivaraa, roottorin akselin kuluminen ja pakokaasun vastapaine laakeripesässä lisääntyvät. Tämä voi johtaa öljyn palamiseen laakerialueella ja siihen liittyvien hiukkasten kerrostumiseen.

Turboahtimen vikojen tunnistaminen: Varo näitä oireita

Mistä tunnistat viallisen turboahtimen kuorma-autossa? On olemassa useita oireita, jotka ovat tyypillisiä tämän alueen vaurioille. Tarkkaile seuraavia epätavallisia muutoksia:

  • Turboahdin pitää viheltäviä ääniä.
  • Kompressorissa tai turbiinissa on öljyä.
  • Ilmanpaineanturi osoittaa jyrkkää nousua.
  • Huomaat moottorin suorituskyvyn heikkenevän erityisesti kiihdytettäessä.
  • Ajoneuvon öljynkulutus kasvaa merkittävästi.
  • Havaitset vaaleaa tai sinertävää savua.

Jotta kuorma-autosi turboahtimet eivät vaurioituisi, sinun on noudatettava öljyn ja öljynsuodattimen vaihtovälejä. Myös ilmansuodattimen säännöllinen vaihtaminen auttaa ehkäisemään turboahtimen vaurioitumista. Hiukkaset voivat kerääntyä ilmansuodattimeen ja siten heikentää moottorin ilmansyöttöä. Tämä voi lisätä noen muodostumista, mikä puolestaan vaikuttaa haitallisesti turboahtimeen.

Toinen ennaltaehkäisevä vaihtoehto on säästää moottoria korkeilta kierroksilta vähintään 1 minuutin ajan käynnistyksen jälkeen. Näin öljy ehtii suojata turboahtimen.

Voit vaihtaa kuorma-autosi turboahtimen korjaamossa. Työ kannattaa jättää asiantuntijan tehtäväksi. Se on kuitenkin joskus mahdollista puhdistaa myös itse. Näin on erityisesti silloin, jos vian syynä on huono öljynsaanti. Öljyn puhdistamiseen itse tarvitset erikoissuihketta. Saat sen myös erityisesti turboahtimille tarkoitetussa puhdistussarjassa täältä verkkokaupastamme.

Tilaa pakokaasuturboahtimet kuorma-autoihin Motointegratorin verkkokaupasta

Tarvitsetko kuorma-autoosi uuden turboahtimen? Motointegratorissa voit valita eri valmistajien, kuten Garrettin tai Holsetin, tuotteista. Turboahtimien lisäksi voit tilata myös lukuisia varaosia, kuten pakoputken tiivisteet, muutamalla klikkauksella.

Motointegrator tarjoaa sinulle valtavan valikoiman noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kaikkiin suosittuihin automerkkeihin. Voit luottaa siihen, että kaikki tuotteet ovat korkealaatuisia ja edullisia. Voit myös hyötyä erinomaisesta ostokokemuksesta nopean, 2-4 arkipäivän kuluessa tapahtuvan toimituksen ja asiantuntevan, ammattitaitoisen asiakaspalvelun ansiosta.