Joulukausi 2024

Pakokaasuturboahtimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 251 tulosta)

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93473
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93473
322,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93739
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93739
690,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 5327 988 7055
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53279887055
1.065,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 5331 988 7508
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53319887508
1.367,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 10009880129/R
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   10009880129/R
1.492,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen SCHWITZER SWZ319087
Valmistaja:   SCHWITZER
Valmistajan numero:   SWZ319087
1.139,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 56419880007
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   KKK56419880007
1.562,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 5316 988 7024
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53169887024
836,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 53169880022
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   KKK53169880022
1.129,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen MAHLE 228 TC 14666 000
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   228 TC 14666 000
517,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen MAHLE 001 TC 17422 000
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   001 TC 17422 000
529,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 1487 988 0015
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   14879880015
1.237,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 5329 988 7105
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53299887105/R
650,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 5324 988 6405
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53249886405
1.301,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen MAHLE 001 TC 17023 000
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   001 TC 17023 000
730,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on pakokaasuturboahdin kuorma-autoissa ja mitkä ovat erot henkilöautoihin verrattuna?

Pakokaasuturboahtimella (tunnetaan myös nimellä turboahdin tai lyhyesti "turbo") puristetaan moottoriin syötettyä ilmaa. Pelkkään imujärjestelmään verrattuna tämä parantaa sekä moottorin suorituskykyä että tehokkuutta.

Yksinkertaisesti sanottuna pakokaasuturboahdin käyttää osan pakokaasun sisältämästä energiasta puristamiseen ja antaa näin moottorille enemmän happea. Turboahtimella varustettu moottori voidaan suunnitella pienemmäksi kuin imumoottori, mutta sen suorituskyky voi silti olla sama. Pienempi moottorin iskutilavuus puolestaan mahdollistaa tehokkuuden parantamisen vähentämällä kitkaa ja lämpöhäviöitä.

Pakokaasuturbo toimii periaatteessa samalla tavalla kuorma-autoissa kuin henkilöautoissa. Kuorma-autojen komponentit on kuitenkin suunniteltu huomattavasti suuremmille kilometreille ja pakokaasumäärille. Siksi kuorma-autojen turboahtimet ovat suurempia. Moottorin kierrosluvut ovat toisaalta jonkin verran alhaisemmat kuin henkilöautoissa.

Missä pakokaasun turboahdin sijaitsee kuorma-autossa?

Turboahdin koostuu kahdesta turbiinista, turbiinipyörästä ja puristuspyörästä. Turbiinipyörä ja puristuspyörä on yhdistetty toisiinsa akselilla. Turbiinipyörä sijaitsee pakoputkessa. Siellä turbiinia liikuttavat siitä ulos virtaavat kuumat pakokaasut.

Kun kompressoripyörä on yhdistetty turbiinipyörään, se pyörii yhtä nopeasti. Kompressoripyörä on liitetty moottorin imujärjestelmään, ja sen olennaisena tehtävänä on siis syöttää lisää ilmaa moottoriin.

Mitä tapahtuu, jos kuorma-auton pakokaasuturboahdin on viallinen?

Turboahtimen vauriot pahenevat usein vähitellen. Silloin on aluksi odotettava heikentynyttä suorituskykyä ja lisääntynyttä polttoaineenkulutusta.

Sinun ei pidä jatkaa ajamista viallisella turboahtimella. Käy sen sijaan korjaamolla. Ulkopuolelta on aluksi vaikea määrittää tarkasti, mitä vaurioita turboahtimeen on tullut. Pahimmassa tapauksessa ongelman huomiotta jättäminen voi johtaa moottorin lisävahinkoihin, koska osat irtoavat ja pääsevät palotilaan.

Turboahtimen vikojen yleiset syyt

Kuorma-autojen turboahtimessa oleviin vikoihin voi olla monenlaisia syitä. Yksi mahdollinen heikko kohta on ahtopaineletkut. Jos ne vaurioituvat, esimerkiksi puhkeavat, turboahtimen nopeus kasvaa merkittävästi. Tämä voi johtaa puristuspyörän vaurioitumiseen.

Materiaalin väsyminen on myös yleinen syy turboahtimen vioittumiseen kuorma-autoissa. Sitä voi esiintyä sekä puristuspyörässä että turbiinipyörässä, ja se voi vaikuttaa myös kaikkiin tiivisteisiin ja laakereihin.

Kuorma-autojen pakokaasuturboahtimien laakerit aiheuttavat usein jo itsessään vaurioita. Jos laakereissa on liikaa pelivaraa, roottorin akselin kuluminen ja pakokaasun vastapaine laakeripesässä lisääntyvät. Tämä voi johtaa öljyn palamiseen laakerialueella ja siihen liittyvien hiukkasten kerrostumiseen.

Turboahtimen vikojen tunnistaminen: Varo näitä oireita

Mistä tunnistat viallisen turboahtimen kuorma-autossa? On olemassa useita oireita, jotka ovat tyypillisiä tämän alueen vaurioille. Tarkkaile seuraavia epätavallisia muutoksia:

  • Turboahdin pitää viheltäviä ääniä.
  • Kompressorissa tai turbiinissa on öljyä.
  • Ilmanpaineanturi osoittaa jyrkkää nousua.
  • Huomaat moottorin suorituskyvyn heikkenevän erityisesti kiihdytettäessä.
  • Ajoneuvon öljynkulutus kasvaa merkittävästi.
  • Havaitset vaaleaa tai sinertävää savua.

Jotta kuorma-autosi turboahtimet eivät vaurioituisi, sinun on noudatettava öljyn ja öljynsuodattimen vaihtovälejä. Myös ilmansuodattimen säännöllinen vaihtaminen auttaa ehkäisemään turboahtimen vaurioitumista. Hiukkaset voivat kerääntyä ilmansuodattimeen ja siten heikentää moottorin ilmansyöttöä. Tämä voi lisätä noen muodostumista, mikä puolestaan vaikuttaa haitallisesti turboahtimeen.

Toinen ennaltaehkäisevä vaihtoehto on säästää moottoria korkeilta kierroksilta vähintään 1 minuutin ajan käynnistyksen jälkeen. Näin öljy ehtii suojata turboahtimen.

Voit vaihtaa kuorma-autosi turboahtimen korjaamossa. Työ kannattaa jättää asiantuntijan tehtäväksi. Se on kuitenkin joskus mahdollista puhdistaa myös itse. Näin on erityisesti silloin, jos vian syynä on huono öljynsaanti. Öljyn puhdistamiseen itse tarvitset erikoissuihketta. Saat sen myös erityisesti turboahtimille tarkoitetussa puhdistussarjassa täältä verkkokaupastamme.

Tilaa pakokaasuturboahtimet kuorma-autoihin Motointegratorin verkkokaupasta

Tarvitsetko kuorma-autoosi uuden turboahtimen? Motointegratorissa voit valita eri valmistajien, kuten Garrettin tai Holsetin, tuotteista. Turboahtimien lisäksi voit tilata myös lukuisia varaosia, kuten pakoputken tiivisteet, muutamalla klikkauksella.

Motointegrator tarjoaa sinulle valtavan valikoiman noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kaikkiin suosittuihin automerkkeihin. Voit luottaa siihen, että kaikki tuotteet ovat korkealaatuisia ja edullisia. Voit myös hyötyä erinomaisesta ostokokemuksesta nopean, 2-4 arkipäivän kuluessa tapahtuvan toimituksen ja asiantuntevan, ammattitaitoisen asiakaspalvelun ansiosta.