-3% jarruosista

Paineanturit – Volvo – KUORMA-AUTOT

(löytyi 72 tulosta)

Imusarjan paineanturi on osa auton elektronista moottorinohjausjärjestelmää, ja sen tehtävänä on määrittää imetyn ilman määrä. Sitä voidaan käyttää myös diagnostiikkatarkoituksiin, sillä sen avulla voidaan havaita imusarjan vuodot ja mitata kaasuläpän ja turboahtimen suorituskykyä..

Kuten monet muutkin autonosat, imusarjan paineanturi kuluu ajan mittaan ja on vaihdettava. Voit ostaa tämän osan edullisesti verkosta ja säästää näin huomattavasti materiaalikustannuksissa. Verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman tunnettujen valmistajien autonosia. Tutustu niihin nyt.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Pakokaasun paineen valvontalaite 4MAX 0219-09-0014EPS
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-09-0014EPS
14,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, öljyn lämpötila/paine BOSCH 0 261 230 01F
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 261 230 01F
30,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Alipaineanturi AUTLOG AS5472
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS5472
18,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, imuputkipaine HELLA 6PP 358 152-681
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   6PP 358 152-681
22,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, imuputkipaine DELPHI PS10176
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   PS10176
25,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, imuputkipaine DELPHI PS10211
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   PS10211
36,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pakokaasun paineen valvontalaite BOSCH 0 281 006 956
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 281 006 956
201,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, imuputkipaine MEYLE 514 812 0000
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   514 812 0000
22,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Alipaineanturi HELLA 6PP009 403-001
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   6PP 009 403-001
24,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, paine-ero BOSCH 0 261 230 528
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 261 230 528
23,79 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, imusarjan paine VEMO V95-72-0141
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V95-72-0141
65,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pakokaasun paineen valvontalaite 4MAX 0219-09-0005EPS
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-09-0005EPS
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine HANS PRIES 601 453
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   601 453
12,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, imusarjan paine BOSCH 0 261 230 317
Anturi, imusarjan paine BOSCH 0 261 230 317
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 261 230 317
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuputkipaine MEYLE 514 812 0003
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   514 812 0003
31,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Imusarjan paineanturi: toiminta ja asennuspaikka

Imusarjan paineanturi on osa polttoainesuihkumoottoreiden elektronista moottorinohjausta, ja se sijaitsee moottorin imusarjan sivulla. Se määrittää, ohjaa ja optimoi nykyisen polttoainemäärän ja raakapäästöt. Tämä on välttämätöntä, koska nykyaikaisissa ajoneuvoissa, joissa on lambda-ohjattu polttoaineen ruiskutus, ruiskutettavan polttoaineen annostelun on oltava erittäin tarkkaa. Loppujen lopuksi epäpuhtauksien haluttu muuntuminen katalysaattorissa voi tapahtua vain, jos pakokaasujen koostumus on oikea.

Tarkka tehtävä on määrittää alipaine (absoluuttinen paine) imusarjan sisällä kaasuläpän takana. Moottorin ohjausyksikkö käyttää imuilman tilavuuden laskemiseen tehostuspaineanturin määrittämiä arvoja yhdessä ilmamassamittarin, imuilman lämpötila-anturin tai nopeusanturin muiden arvojen kanssa.

Paineanturin ja ilmamassamittarin välinen ero

Ilmamassamittareilla ja paineantureilla on sama tehtävä. Niiden on mitattava sisäänvirtaavan tai imettävän ilman määrä ja ilmoitettava tulokset jatkuvasti ohjausyksikölle. Ilmamassamittarissa ilmavirta ohjataan lämmitetyn platinalangan ohi. Ilmamassamittari mittaa nyt, miten ilmamassa jäähdyttää tämän langan uudelleen. Ohjausyksikkö laskee tuloksena saadun tavoite-/todellisarvon perusteella sisään virtaavan ilman määrän. Paineanturi mittaa imusarjan sisäistä painetta kalvojen avulla.

Paineanturi sijaitsee imusarjan sivulla. Useimmissa ajoneuvoissa paineanturi liitetään imusarjaan yleensä vain pistokkeella tai yksinkertaisella ruuviliitännällä. Johdotus ohjausyksikköön tehdään yksinkertaisella monipistokkeella. Tämä tekee vaihdosta helppoa ja sen voi tehdä myös ajoneuvon omistaja.

Viallinen imusarjan paineanturi: oireet ja syyt

Jos imusarjan paineanturi on viallinen, se antaa epäloogisia, virheellisiä - tai ei lainkaan - arvoja. Tämä johtaa virheelliseen ahtopaineeseen, mikä voi pahimmassa tapauksessa johtaa moottorin siirtymiseen hätäajoon tai koko ahtopaineen säädön toimintahäiriöön. Tämä vika ilmenee - ajoneuvotyypistä riippuen - eri tavoin. Moottorin merkkivalon syttyminen on ensimmäinen oire viallisesta imusarjan paineanturista. Korkea polttoaineenkulutus ja heikko moottorin suorituskyky ovat myös viallisia merkkejä imusarjan paineanturin viasta. Jos moottori kytkeytyy hätäajo-ohjelmaan tai ajoneuvo nykii tietyillä moottorin kierrosluvuilla, on aika käydä korjaamolla.

Oireet yhdellä silmäyksellä:

  • alhainen moottorin teho
  • suuri polttoaineen kulutus
  • moottorin kytkeminen hätäohjelmaan
  • nykiminen tietyillä kierroslukualueilla
  • moottorin merkkivalon syttyminen

Oireet eivät yksinään anna lopullista tietoa viallisesta imusarjan paineanturista. Jos epäilet vikaa, käy siksi korjaamolla. Siellä luetaan vikamuisti ja mitataan virta, liitännät ja anturi, jotta saadaan tietoa vian syystä, sijainnista ja laajuudesta.

Imusarjan paineanturin vikaantumisen syynä ovat yleensä sähköiset viat, jotka johtuvat esimerkiksi sisäisestä oikosulusta, kosketusongelmasta, repeytyneistä tai vuotavista alipaineletkuista tai viallisesta mittauslaitteesta. Myös korkeista lämpötiloista, paineista ja muista vaikutuksista johtuva ikääntyminen voi olla syynä imusarjan paineanturin vikaantumiseen.

Yksi yleisimmistä syistä imusarjan paineanturin vikaantumiseen on nokikerrostumat imusarjassa, sillä moottorin palaminen tuottaa nokea, joka sitten laskeutuu ja aiheuttaa vaurioita. Koska kierrätys aiheuttaa sen, että osa moottorin pakokaasuista virtaa pakokaasujärjestelmän läpi useita kertoja, imukanava on hyvin altis nokikerrostumille. Myös öljyiset oireet voivat olla syynä. Tämä ei vaikuta ainoastaan imusarjan paineanturiin, vaan myös imusarjaan, kaasuläppään ja imuputkeen. Myös nämä on tarkistettava, jos imusarjan paineanturi on viallinen.

Imusarjan paineanturin vaihto

Imusarjan paineanturi on aina vaihdettava erikoiskorjaamossa, sillä vaihdon onnistuminen edellyttää ammattitaitoa. Tätä varten on ensin poistettava kaikki moottorin suojukset ja muut osat. Sen jälkeen viallinen anturi voidaan irrottaa ja vaihtaa. Imusarjan paineanturin vaihdon jälkeen vikamuisti poistetaan korjaamolla. Jos uusi komponentti toimii oikein, verhoilut voidaan asentaa takaisin.

Imusarjan paineanturin valmistajat

Jos arvostat ensiluokkaisia komponentteja, kannattaa valita tunnettujen valmistajien imusarjan paineanturit. Vakiintuneita valmistajia ovat mm:

- Bosch

- Delphi

- Pierburg

- Magneti Marelli

- FEBI Bilstein

- Hella

- Denso

- Autlog

- FAE

Osta imusarjan paineanturi edullisesti verkosta

Korjauskustannukset riippuvat ajoneuvon tyypistä, mallista ja valmistajasta. Keskimäärin korjaus kestää puolesta tunnista kokonaiseen tuntiin. Lisäksi tulevat imusarjan paineanturin materiaalikustannukset. Verkkokaupastamme löydät uuden imusarjan paineanturin edullisesti. Jos sinulla on kysyttävää, asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään. Tilattu tavara on luonasi neljän arkipäivän kuluessa, joten voit toimia nopeasti.