- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
Öljypumput – Nissan – KUORMA-AUTOT
(löytyi 27 tulosta)
Polttomoottorit tarvitsevat voiteluun moottoriöljyä. Jos näin ei tehdä, metallin kitka metallia vasten aiheuttaa moottorivaurioita. Kun auto on käytössä, auton öljypumppu varmistaa, että tilavuusvirta ja järjestelmän paine pysyvät samoina koko auton öljykierrossa. Kuluvana osana auton öljypumppu voi vioittua. Tällöin autoa ei saa enää käyttää, vaan on soitettava hinauspalveluun. Jos komponenttia ei vaihdeta, voi syntyä moottorivaurio.
Öljypumpun tehtävä autossa
Auton öljypumppu sijaitsee kampikammiossa. Se saa käyttövoimansa kampiakselilta, yleensä apuvoimansiirtojen kautta. Se, kuinka paljon öljypumppu tuottaa, riippuu pumpun koosta, rakenteesta ja nopeudesta. Öljypumpun tehtävänä on voidella moottori. Näin kaikki liukuvat osat saavat riittävästi öljyä kulumisen ja kitkan vähentämiseksi. Lisäksi moottorin osia jäähdytetään, jotta ne eivät kuumenisi liikaa. Samalla voitelu suojaa korroosiolta, vaimentaa melua ja tärinää ja takaa ohuen tiivisteen sylinterin seinämän ja männän välille. Männänrenkaat muodostavat pääasiallisen tiivisteen.
Öljypumppujen tyypit
Saatavilla on erilaisia öljypumppujärjestelmiä. Näitä ovat hammaspyöräpumput, sirppiöljypumput ja roottoripumput.
Hammaspyöräpumput
Hammaspyöräpumput ovat yleensä saatavana hammaspyörä- tai ketjupumppuina tai liitäntäpumpuina. Hammaspyöräpumpun nopeus voidaan valita vapaasti hammaspyöräsuhteen avulla. Toimitusnopeus vaihtelee nopeuden ja hammaspyörien hammasvälien mukaan.
Sirppiöljypumput
Sirppiöljypumput sijaitsevat kampiakselin ohjauspuolella. Pumpun kierrosluku on sama kuin kampiakselin, koska öljypumppu saa käyttövoimansa suoraan kampiakselilta. Hammaspyöräpumppuun verrattuna sirppiöljypumppu tarjoaa suuremman maksimiöljynpaineen ja suuren öljynsyöttönopeuden alhaisilla kierrosluvuilla.
Roottoripumput
Kuten sirppiöljypumppu, roottoripumppu sijaitsee kampiakselin ohjauspuolella. Myös se saa käyttövoimansa suoraan kampiakselilta. Roottoripumput toimivat erittäin hiljaisesti, ja niillä saavutetaan korkea öljynpaine ja suuri virtausnopeus.
Viallinen öljypumppu - oireet
Auton öljypumppu on yksi kuluvista osista. Yleisin syy auton öljypumpun vikaantumiseen on pumpun sisällä oleva ikään liittyvä kuluminen. Jos auton öljypumppu on viallinen, oireet, kuten palava öljynpaineen merkkivalo, ovat merkki öljypiirin viasta. Jos se syttyy tai vilkkuu, se on selvä oire. Jos öljynpaineen merkkivalo sammuu vasta pidemmän ajan kuluttua eikä heti moottorin käynnistämisen jälkeen, tämä on myös merkki auton öljypumpun viasta. Myös vikamuistiin tehty merkintä, kuten "öljynpaine liian alhainen", viittaa auton öljypumpun vikaan.
Ole kuitenkin varovainen: Öljynpaineen merkkivalon syttyminen voi olla merkki myös muusta viasta. Se voi olla yksinkertaisesti alhainen öljytaso, vaurioitunut öljyjohto tai elektroninen vika.
Jos öljynpaine on riittämätön, syynä voi olla myös tukkeutunut öljysiivilä. Tällöin siivilän puhdistaminen tai vaihtaminen auttaa.
Vaihteiston ongelma voi myös aiheuttaa öljynpaineen merkkivalon syttymisen. Golf 6 TSI:n voimansiirrossa käytetään esimerkiksi ketjua, joka voi aiheuttaa venymisestä johtuvia ääniä ja pahimmassa tapauksessa katketa.
Vaihda auton öljypumppu
Jos auton öljypumpussa todetaan vika, se on vaihdettava uuteen öljypumppuun. Käytettyjen öljypumppujen käyttöä ei suositella uuden vikaantumisen riskin vuoksi.
Se, miten öljypumppu vaihdetaan autossa, riippuu kulloisestakin ajoneuvomallista. Vaihto suoritetaan aina korjaamossa, jossa on vaihtoa varten nostolava, jotta alisuojus voidaan purkaa. Tämän jälkeen moottoriöljy on tyhjennettävä ja moottorin öljypohja purettava. Kun tämä on tehty, öljypumppu on irrotettava.
Kun öljypumppu on vaihdettu, osat voidaan koota uudelleen. Tämän jälkeen moottori täytetään uudella moottoriöljyllä. Sen jälkeen voidaan tarkistaa öljynpaine ja suorittaa koeajo.
Asiantuntijat suosittelevat, että öljypumpun vaihdon yhteydessä vaihdetaan myös öljynsuodatin ja öljysiivilä. Näin estetään likaantumisesta johtuvat tulevat vauriot.
Auton öljypumpun valmistajat
Autojen öljypumppujen markkinat ovat suuret. Näiden komponenttien suurimpia valmistajia ovat Pierburg, Febi Bilstein, Borg Warner ja Aisin. Näiden valmistajien öljypumppuja löydät myös verkkokaupastamme.
Tilaa oikea öljypumppu autoosi verkosta
Kuten kaikkien ajoneuvon osien kohdalla, myös öljypumpun vaihdon yhteydessä on tärkeää, että ostetaan oikeat osat. Tätä varten on selvitettävä, minkä tyyppinen pumppu on asennettu ajoneuvoosi. Jos kyseessä on hammaspyöräpumppu, myös se on asennettava uudelleen. Jos on asennettu roottoripumppu, myös uuden öljypumpun on oltava roottoripumppu. Tämä koskee myös sirppiöljypumpun vaihtamista. Jos autoon vaihdetaan väärä öljypumppu, voi syntyä massiivisia vaurioita.
Verkkokauppamme suodatustoiminto auttaa sinua löytämään autoosi sopivan öljypumpun. Huippuvalmistajien ja premium-merkkien laaja valikoima takaa myös suuren joustavuuden öljypumppua hankittaessa. Nopea toimitus 2-4 arkipäivän kuluessa on taattu, joten korjaukset voidaan suorittaa nopeasti.
Miten voit testata öljypumpun toiminnan - moottori irrotettuna?
Öljypumppu toimii lähes huomaamatta ja piilossa moottorissa. Sitä tarvitaan kuljettamaan moottoriöljyä ylöspäin päähän ja voitelemaan esimerkiksi nokka-akselin laakereita, venttiilimekaniikkaa jne. Se kuljettaa öljyä myös turboahtimiin, jotta ne jäähdytetään. Se kuljettaa öljyä myös turboahtimeen, jotta se jäähdytetään, sillä muuten turboahtimessa on lämpövahinkojen vaara. Lisäksi öljypumppu kuljettaa tarvittaessa öljyä öljynjäähdyttimeen, jotta itse moottoriöljy pysyy oikealla tai optimaalisella lämpötila-alueella. Myös öljynpaineen on oltava oikea. Väärä öljynpaine voi aiheuttaa vakavia moottorivaurioita.
Öljypumppu koostuu tavallisesti kahdesta hammaspyörästä, roottorin siivistä. Nämä pyörät kulkevat akseleilla ja ovat yhteydessä toisiinsa. Tiettyjä vähimmäismittoja on noudatettava, eikä kulumisrajoja saa ylittää. Useimmissa tapauksissa mitataan hampaiden välinen etäisyys sekä hammaspyörien ja kotelon välinen etäisyys ja aksiaalinen pelivara. Tarvittavat mittaustiedot löytyvät kyseisen moottorin korjaamokäsikirjasta tai taulukkokirjasta.
Miten pumppuun muodostunut ilmakupla voidaan työntää pois?
Öljypumpun tyhjennys ei ole tarpeen useimmissa henkilöautojen moottoreissa. On kuitenkin olemassa moottoripyöräyksiköitä, joissa öljypumppu on tyhjennettävä. Joko silloin, kun pumppu on vaihdettu, ennen moottorin ensimmäistä käyttöönottoa tai kun olemassa oleva öljysäiliö on tyhjennetty. Usein pumpuissa on merkinnät, joiden on vastattava toisiaan. Myös huohotuslinja tai vastaava huohotusletku on olemassa. Vastaavat ohjeet löytyvät siihen liittyvästä korjaamokäsikirjasta.
Mitä tehdä, jos öljypumppu kehittää liian vähän/liian paljon painetta?
Öljynpaine voidaan mitata sopivien liitäntöjen avulla. Tavanomaiset öljynpainemittarit, kuten autojen lisävarusteina saatavissa olevat mittarit, eivät sovellu, koska mittaustarkkuutta ei voida taata. Sen vuoksi on käytettävä korjaamolaatuista mittaria.
Myös virheellisen öljynpaineen syyt vaihtelevat huomattavasti. Öljypumpun tavanomaisen kulumisen lisäksi syynä voi olla myös huoltovaje. Esimerkiksi jos öljy on vaihdettu, mutta ei öljynsuodatinta, tai jos öljyä ei ole vaihdettu lainkaan. Myös öljynpainekytkin voi olla viallinen. Tämä vastaa öljyn paluuvirtauksen ohjauksesta. Myös sylinterinkannessa olevat öljykanavat voivat olla tukkeutuneet. Myös väärän moottoriöljyn vaikutuksia aliarvioidaan. Tämä koskee sekä viskositeettia (viskositeettiastetta) että käytettyä moottoriöljyä. Siksi tulisi käyttää vain valmistajan hyväksymiä öljyjä. Autonvalmistajat toimittavat tätä tarkoitusta varten hyväksyttyjen öljyjen luetteloita. Väärä viskositeetti talvella tai kesällä voi myös olla ratkaiseva. Öljypumpun epäsuotuisaan öljynpaineeseen vaikuttavat siis monet tekijät. Jos moottori on osittain purettu, mutta asennettu (öljyn nousu- ja paluulinjat on kytkettävä), öljypumppua voidaan ajaa myös ulkoisesti, esimerkiksi ohituksen kautta porakoneeseen. Tämä edellyttää kuitenkin moottorin tuntemusta.
Onko moottorin öljypumpussa muita merkkejä viasta?
Viallinen öljypumppu tai vika öljynsyöttöjärjestelmässä ei aina voi tunnistaa yksinomaan öljynpaineen perusteella. Myös liian kuuma moottoriöljy voi olla merkki pumpun vaurioitumisesta. Öljynpainekytkin on kuitenkin aina tarkistettava myös, koska kuten jo mainittiin, se vastaa paluuvirtauksesta. Yleisesti ottaen öljypumppu kannattaa kuitenkin tarkastaa tai korjata itse vain, jos sinulla on asianmukaista asiantuntemusta ajoneuvosta. Lisäksi moottorikohtaisten tietojen on oltava käytettävissä. Laiminlyönti voi johtaa nopeasti suuriin moottorivaurioihin moottorin riittämättömän voitelun vuoksi.