-3% jousituksesta

Öljypumput – KUORMA-AUTOT

(löytyi 98 tulosta)

Sijoituskriteerit
Öljypumppu, vaihteisto EURORICAMBI 95534889
Valmistaja:   EURORICAMBI
Valmistajan numero:   95534889
132,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu EURORICAMBI 30530337
Valmistaja:   EURORICAMBI
Valmistajan numero:   30530337
283,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu BF 20141410000
Valmistaja:   BF
Valmistajan numero:   20141410000
224,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumpun kotelo, manuaalivaihteisto C.E.I 189692
Valmistaja:   C.E.I
Valmistajan numero:   189.692
44,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu BF 20140716000
Valmistaja:   BF
Valmistajan numero:   20140716000
315,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu DT Spare Parts 1.10683
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   1.10683
257,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu C.E.I 280684
Valmistaja:   C.E.I
Valmistajan numero:   280.684
150,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu, manuaalivaihteisto FEBI BILSTEIN 40032
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   40032
81,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu EURORICAMBI 35510685
Valmistaja:   EURORICAMBI
Valmistajan numero:   35510685
205,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu BF 20 1403 40000
Valmistaja:   BF
Valmistajan numero:   20140340000
149,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu FEBI BILSTEIN 07685
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   07685
118,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu, manuaalivaihteisto DT Spare Parts 1.14510
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   1.14510
28,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljypumppu, manuaalivaihteisto C.E.I 280348
Valmistaja:   C.E.I
Valmistajan numero:   280348
139,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihdelaatikon kotelo ZF 1354201005ZF
Valmistaja:   ZF
Valmistajan numero:   1354201005ZF
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vaihdelaatikon kotelo ZF 1370301053ZF
Valmistaja:   ZF
Valmistajan numero:   1370301053ZF
1.153,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten kuorma-auton öljypumppu toimii?

Suuremman luotettavuuden varmistamiseksi kuorma- ja henkilöautojen öljypumppuja ei yleensä käytetä sähköisesti vaan mekaanisesti. Tämä voidaan tehdä helposti hammaspyöräpumppujen avulla, koska niitä käytetään moottorin ohjausyksikön hammaspyörillä. Hammaspyöräpumput liikuttavat öljyä kotelon seinämää pitkin hammaspyöräparin avulla uloimpien hammasvälien kautta. Näin öljy kulkee öljypohjan pohjasta (imupuolelta) kuorma-auton öljypumpun painepuolelle.

Matkalla moottorin varsinaisiin voitelupisteisiin öljy kulkee ensin öljynsuodattimen läpi, jotta öljyvirrasta voidaan suodattaa pois hankaushiukkaset. Moottorin rakenteesta ja lämpökuormituksesta riippuen joskus asennetaan myös öljynjäähdyttimet öljyn jäähdyttämiseksi. Moottoriöljy mahdollistaa siis kahden liukuparin kitkattoman liikkeen ja voi myös johtaa moottorissa syntyvää lämpöä pois.

Mitä vikoja kuorma-autojen öljypumpuissa voi esiintyä?

Öljypumput ovat vain yksi osa moottorin voitelujärjestelmää. Öljynsuodattimien ja öljynjäähdyttimien lisäksi järjestelmään kuuluvat myös öljyputket ja viime kädessä moottorin ja laakeripesien öljypohjat. Jos öljypumppu vikaantuu, tärkeä voitelukalvo puuttuu ja liikkuvat osat voivat kulua nopeasti, riippuen niiden toiminnasta.

Itse öljypumppu on vankkarakenteinen, ja siinä on harvoin vikoja, kunhan moottorissa on riittävästi öljyä ja öljynvaihtovälejä noudatetaan. Tietenkin on käytettävä oikean viskositeetin omaavaa moottoriöljyä ja ainoastaan ajoneuvon valmistajan moottorille hyväksymiä moottoriöljyjä.

Öljypumpun vikaantumiseen on kuitenkin syitä, esimerkiksi jos öljypumpun jousi on rikki tai kulunut. Syynä voi olla myös painehäviö ohjaussignaalilinjassa. Usein kuitenkin muut moottorin voitelujärjestelmän osat estävät tai häiritsevät öljyn asianmukaista kiertoa.

Öljytaso liian alhainen

Moottorin öljytason tarkistaminen kuuluu säännölliseen huoltoon. Moottorit, jotka kuluttavat jopa 2 litraa öljyä 1 000 kilometrillä, tottuvat tähän ja täyttävät öljyä ennenaikaisesti. Moottorit, joiden öljynkulutus on alhainen, ovat vaarallisia, koska ne tarkastetaan vastaavasti harvemmin. Jos öljynkulutus sitten kasvaa kulumisen tai tiivisteiden vuotamisen vuoksi, kokemus osoittaa, että tämä huomataan vasta myöhään.

Moottoriöljyä varten on kuitenkin varoitusvalo, joka ei perustu öljytasoon vaan öljynpaineeseen. Jos se syttyy, öljynpaine on liian alhainen eikä öljy pääse enää kaikkiin tärkeisiin voitelupisteisiin. Jos moottori sammutetaan välittömästi, pahin voidaan estää. Käytettävissä olevan öljyn poistuminen voitelupisteistä kestää muutaman sekunnin. Jos jätät öljynpaineen merkkivalon huomiotta, vaarannat moottorin vaurioitumisen.

Motointegratorin lähes 5 miljoonan varaosan joukosta löydät kuorma- ja henkilöautojen öljypumput sekä uudet öljynsuodattimet tai öljynpaineanturit erittäin edulliseen hintaan.

Tukkeutuneet putket ja porat

Vaikka kuorma-auton öljypumppu toimisikin ja öljyä olisi riittävästi, ei silti ole varmaa, että moottoriöljy kulkeutuu myös oikeisiin voitelupisteisiin. Moottoriöljyn nousuputket ovat jatkuvasti öljypumpun paineen alaisina, joten sinne muodostuu harvoin tukoksia. Jos nousuputki on vaurioitunut, esimerkiksi jos se on murskaantunut tai mutkalla, tilanne näyttää hyvin erilaiselta. Tällöin öljynpaine voi laskea tai putki on täysin tukossa.

Paineputkia useammin vaurioituvat kuitenkin tyhjennysaukot ja voitelupisteiden reiät. Likahiukkaset ja metallijätteet voivat juuttua niihin ja tukkia öljyputket helpommin. Tämän seurauksena voitelukohta on puutteellisesti voideltu tai sitä ei voidella lainkaan. Tämä osoittaa myös, että on tärkeää, ettei moottoriöljyä täytetä huonompaan öljyyn ja että öljy vaihdetaan säädetyin väliajoin.

Jos esimerkiksi öljynsuodatin on myöhässä, se voi tukkeutua kokonaan. Moottorin suojaamiseksi öljynsuodattimen liitännässä on ohitusventtiili, joka ohjaa tässä tapauksessa öljyn öljynsuodattimen ohi. Tämä pitää öljyn kierrossa täydellä öljynpaineella, mutta hiukkasia ei enää suodateta pois. Hiukkaset pääsevät myös liikkuvien liukukappaleiden väliin öljyn mukana ja aiheuttavat kulumista ja vaurioita.

Öljynsuodatin ja moottoriöljy kannattaa vaihtaa ajoissa. Motointegrator-verkkokaupasta saat uudet öljynsuodattimet, moottoriöljyt tai öljypumput kuorma-autoihin huippulaatuisina ja erittäin edulliseen hintaan.

Miten tunnistat öljykierron viat?

Joissakin ajoneuvoissa on öljynpaineen ilmaisin. Jos näytössä näkyvä öljynpaine alittaa valmistajan ilmoittamat arvot, on suositeltavaa tarkistaa öljypiiri. Muista, että öljynpaine on korkeampi kylmällä kuin kuumalla öljyllä. Löydät helposti öljynpainemittarit ja öljynpaineanturit sekä öljypumput ja öljynimupumput kuorma-autoihin Motointegratorista hakusivun kautta.