Joulukausi 2024

Öljynjäähdyttimet – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 118 tulosta)

Moottoriajoneuvojen öljynjäähdytys - sovellus ja toiminta

Moottoriajoneuvon polttomoottorin osat altistuvat suurelle kuumuudelle ja voivat siksi saavuttaa erittäin korkeita lämpötiloja. Jotta esimerkiksi männät eivät kuumenisi liikaa, moottoriöljyä käytetään jäähdytykseen. Se kiertää moottorissa ja imee lämpöä hyödyntäen korkeampaa kiehumispistettä muihin nesteisiin verrattuna. Moottoriöljyä ei kuitenkaan käytetä yksinomaan moottorin jäähdyttämiseen vaan myös eri osien voiteluun. Koska moottoriöljy voi myös ylikuumentua tietyn lämpötilan ylittyessä, öljynjäähdytysjärjestelmät on integroitu öljykiertoon.

Sijoituskriteerit
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 90606
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   90606
25,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NRF 31205
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   31205
61,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NRF 31202
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   31202
49,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, automaattivaihteisto MAHLE CLC 49 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CLC 49 000P
265,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 90654
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   90654
49,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NRF 31782
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   31782
85,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy MAHLE CLC 187 000S
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CLC 187 000S
51,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, automaattivaihteisto NISSENS 91226
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   91226
96,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, automaattivaihteisto NRF 31214
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   31214
35,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, automaattivaihteisto MAHLE CLC 108 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CLC 108 000P
295,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, ohjaus MAHLE CLC 48 000P
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   CLC 48 000P
102,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NRF 31175
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   31175
49,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, automaattivaihteisto NISSENS 90653
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   90653
43,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 90660
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   90660
51,79 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljynjäähdytin, automaattivaihteisto NRF 31360
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   31360
99,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Öljynjäähdytin jäähdytystehon parantamiseksi

Jäähdytystehoa voidaan lisätä entisestään ulkoisilla öljynjäähdyttimillä: Sen sijaan, että öljyn lämpö haihdutettaisiin öljypohjan kautta, se haihdutetaan ulkoilmaan öljynjäähdyttimen kautta. Tämä tapahtuu jäähdytysnesteenä käytettävän veden ja paljon kuumemman moottoriöljyn, jonka kiehumispiste on noin 150 celsiusastetta, välisen lämmönvaihdon avulla. Öljynjäähdyttimissä käytetään yleensä alumiinia tai ruostumatonta terästä, joilla on hyvä lämmönjohtavuus. Näin moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen välillä voi tapahtua tehokas lämmönvaihto.

Viallisen öljynjäähdyttimen vaihtaminen ammattimaisesti

Öljynjäähdyttimet voivat vuotaa pitkäaikaisen käytön jälkeen, jolloin öljynjäähdytysjärjestelmä ei enää toimi kunnolla. Jos öljyä ei kuitenkaan jäähdytetä riittävästi, moottorin osat voivat nopeasti ylikuumentua. Koska tämä voi aiheuttaa suuria vahinkoja, autosi jäähdytysjärjestelmä on tarkistettava välittömästi, jos epäilet vikaa. Vauriotyypistä riippuen voi riittää, että öljynjäähdyttimen yksittäiset tiivisteet vaihdetaan, mutta usein koko öljynjäähdyttimen vaihtoa ei voi välttää. Varaosavalikoimassa on kuitenkin suuria hinta- ja laatueroja, joten kannattaa vertailla hintoja. Jotta sinun olisi helpompi valita oikea varaosa öljynjäähdyttimeen, tarjoamme sinulle mahdollisuuden rajata öljynjäähdyttimien laajaa valikoimaa erilaisten suodattimien avulla motointegrator.fi-sivustolla. Näytä vain ne tuotteet, jotka sopivat sinulle valmistajan, hinnan tai saatavuuden kannalta.

Suuri valikoima öljynjäähdyttimiä ja 1A-palvelu Motointegratorilla

Valikoimassamme on laaja valikoima tunnettuja valmistajia, kuten Hella, Nissens ja muita - Tilaa haluamasi öljynjäähdytin huippulaadukkaana ja parhaaseen hintaan! Muutaman päivän kuluessa saat Varaosat, Autotarvikkeet tai Viritysartikkelit

ja saa autosi nopeasti kuntoon. Lyhyiden toimitusaikojen lisäksi tarjoamme sinulle ensiluokkaista asiakaspalvelua - ota meihin yhteyttä kysymyksissä tai ongelmissa puhelimitse, sähköpostitse tai suoraan verkkokeskustelussa ja katso itse!

Toimintaperiaate ja tyypilliset sovellukset

Vielä 1990-luvulle asti ilmajäähdytteisellä voimanlähteellä varustettuja ajoneuvoja oli vain vähän. Tyypillisiä esimerkkejä ovat VW Beetlen bokserimoottorit tai viimeinen ilmajäähdytteinen Porsche 911. Useimmissa ajoneuvoissa vesijäähdytys on kuitenkin itsestäänselvyys. 1960- ja 70-luvuilla dieselmallit, erityisesti Mercedes-mallit, varustettiin lisäksi öljynjäähdyttimellä. Myöhemmin yhä useammat automaattivaihteistot varustettiin myös öljynjäähdyttimellä.

Sittemmin öljynjäähdyttimien merkitys on kasvanut entisestään. Tällä hetkellä edelleen vallalla oleva moottorien downsizing, eli pienemmistä moottoreista saatava suurempi teho (kuin edeltävästä mallista), on suuntauksen mukainen. Lisätehoa saadaan erityisesti ahtimien tai turboahdinten avulla. Nämä komponentit (turboahtimet, kompressorit) puolestaan lämpenevät erittäin voimakkaasti ja tarvitsevat myös jäähdytystä. Tähän käytetään joskus vettä ja ilmaa, mutta pääasiassa moottoriöljyä moottoriöljykierrosta.

Tähän jäähdytysperiaatteeseen kuuluu tietenkin myös öljynjäähdytin. Tässäkin on erilaisia malleja. Autoteollisuudessa yksinkertaisin tekniikka on öljynsuodatinkotelot, jotka on lisäksi varustettu jäähdytysripoilla ja öljynjäähdyttimellä. On kuitenkin olemassa myös jäähdytysjärjestelmiä, joissa käytetään jäähdytintä, kuten vedenjäähdytintä. Tämä asennetaan silloin yleensä myös kapeana jäähdyttimenä vedenjäähdyttimen viereen tai alle. Myös vedenjäähdyttimen eteen tai taakse on mahdollista asentaa jäähdytin, vaikka ilmastointijäähdytin on yleensä jo asennettu tähän. Molemmat järjestelmät, eli suodattimeen tai suodatinkoteloon integroitu järjestelmä ja etujäähdytin, ovat myös jälkiasennettavissa.

Milloin öljynjäähdytin kannattaa asentaa?

Öljynjäähdyttimellä tulisi varustaa lähinnä turboahdetut tai ahdetut moottorit. Muissa kuin turboahdetuissa moottoreissa voi riittää, että käytetään laadukkaampaa moottoriöljyä, joka on vähemmän herkkä kuumuudelle. Öljynjäähdyttimen tarpeen määrittämiseksi on mitattava öljyn lämpötila eri käyttöolosuhteissa. Ajoneuvon kojelaudassa oleva lämpötilamittari ei riitä, koska se on hyvin epätarkka. Eri valmistajilta on kuitenkin myös useita sarjavalmisteisia malleja, joiden moottorit joutuvat tulemaan toimeen ilman sarjavalmisteista öljynjäähdytystä, mutta jotka toki pistävät silmään liian korkeilla öljynlämpötiloillaan. Tämä koskee erityisesti ensimmäisten downsizing-sukupolvien ajoneuvoja ja tietenkin ahtimilla varustettuja ajoneuvoja. Muuten öljynjäähdytyksen pitäisi olla ongelma erityisesti moottoriurheilussa.

Mitä on otettava huomioon uutta öljynjäähdytintä ostettaessa?

On erotettava toisistaan ajoneuvot, jotka on varustettu öljynjäähdyttimellä vakiovarusteena (ja myös valmistajan lisävarusteena), ja ajoneuvot, jotka on jälkiasennettu. Joka tapauksessa on tärkeää käyttää vain tunnettujen valmistajien laadukkaita tuotteita, olipa kyseessä sitten jälkiasennusosa tai varaosa. Tässä ero on lähinnä näkymättömissä yksityiskohdissa.

Esimerkiksi jäähdytysripojen seinämän paksuus ja/tai seos. Lisäksi jälkiasennustarvikkeissa on oltava tilaa öljynjäähdyttimen ja tarvittaessa öljyjohtojen integroimiseksi. Lisäksi öljyn tarve tietenkin kasvaa. Moottoriöljyä tarvitaan enemmän riippuen letkujen pituudesta ja poikkileikkauksesta sekä jäähdyttimen tilavuudesta. On kuitenkin otettava huomioon, että öljypohjan öljytaso ei voi nousta. Koska silloin kampiakseli voisi kolhiintua öljyyn ja sekoittaa sen ilmaan. Kuten sekoittimessa, öljy hakkautuu tällöin vaahdoksi ja menettää valtavan määrän voitelutehoa.

Öljynjäähdytin termostaatilla vai ilman?

Toinen kysymys koskee jälkiasennettavien öljynjäähdyttimien termostaattia. Periaatteessa termostaatti ei ole ehdottoman välttämätön. Termostaatin puutteen vuoksi moottoriöljy ei kuitenkaan välttämättä saavuta optimaalista käyttölämpötilaa, erityisesti poikkeustilanteissa, kuten pakkaspäivinä. Tämä johtaa viskositeetin lisääntymiseen erityisesti talvella, mikä puolestaan johtaa siihen, että moottorin öljynsyöttö on heikkoa ja voitelu on siten vain vähäistä. Siksi suositellaan öljyn jäähdytystä integroidulla termostaatilla.

Mitkä letkut asennetaan/käytetään öljynjäähdyttimeen?

Käytettävien letkujen tai johtojen on oltava hydrauliletkuja ja hydraulilinjoja. Toisaalta nämä osat kestävät korkeita paineita, mutta toisaalta ne selviävät myös korkeista lämpötiloista. Öljyletkujen ja -letkujen on mieluiten oltava ajoneuvokohtaisia ja hankittava samalta valmistajalta kuin jäähdytin. Tietenkin myös hydrauliletkut ja -putket voidaan valmistaa mittatilaustyönä.